W 2022 roku firma Google ogłosiła przejście z Universal Analytics na Google Analytics 4. Od 1 lipca 2023 dostępna będzie wyłącznie nowa wersja znanego wszystkim marketerom narzędzia analitycznego. Co się zmieni? Jak GA4 może pomóc Ci w pozycjonowaniu strony? Na te pytania odpowiadamy w poniższy wpisie.
Google Analytics to podstawowe narzędzie analityczne wśród marketerów, specjalistów SEO, webmasterów, a także specjalistów Google Ads. Udostępnia raporty i statystyki dotyczące zachowania użytkowników na stronie internetowej, danych demograficznych, interakcji z płatnymi reklamami oraz źródeł ruchu.
Dzięki takim informacjom można wyciągać wnioski i analizować skuteczność prowadzonych działań oraz oczywiście – w razie potrzeby – odpowiednio je modyfikować.
Jednym z najgorętszych tematów w 2022 roku oraz na przełomie 2022 i 2023 w środowisku SEO było ogłoszenie przejścia na nową wersję narzędzia, czyli na Google Analytics 4. Od lipca 2023 poprzednia wersja nie będzie już dostępna, dlatego migracja danych i przesiadka na GA4 są nieuniknione.
Firma Google twierdzi, że nowa odsłona usługi to zupełnie inne, świeże spojrzenie na zbieranie i analizowanie danych. Nowy system jest reakcją na zmiany w zachowaniu użytkowników. Obecnie ponad 58% ruchu w sieci pochodzi ze smartfonów – dawniej podstawowym urządzeniem do przeglądania Internetu był komputer.
W Google Analytics 4 dane pochodzą nie tylko ze stron internetowych, ale też z aplikacji mobilnych, dzięki czemu można śledzić całą ścieżkę użytkownika i konwersje pochodzące z różnych urządzeń.
Oprócz tego zmienia się też model zbierania danych. W GA system bazował na sesjach, zdarzeniach i odsłonach, przez co nie wszystkie dane do siebie pasowały i nie mogły być przedstawiane w jednym raporcie. W GA4 mamy do czynienia tylko ze zdarzeniami, co daje znacznie większe możliwości w obszarze zbierania danych i śledzenia akcji użytkownika na różnych etapach jego ścieżki.
Różnice zauważyć można też w liczbie dostępnych raportów – w GA jest ich zdecydowanie mniej, jednak system pozwala na tworzenie własnych szablonów, dostosowanych do swoich potrzeb.
Raporty są o wiele bardziej rozbudowane, a do tego możemy je dowolnie modyfikować.
W największym skrócie Google Analytics 4 pomaga analizować skuteczność prowadzonych działań w zakresie SEO oraz monitorować rozwój witryny w wyszukiwarce. Co konkretnie darmowa usługa od Google pozwoli Ci sprawdzić?
Możesz wygenerować raport dla konkretnego przedziału czasowego. Dzięki temu ocenisz, czy realizowana strategia pozycjonowania działa i przekłada się na większy ruch organiczny w witrynie.
Taki raport pozwala nie tylko przeanalizować to, jak użytkownicy zachowują się na stronie, ale również ocenić, czy witryna dociera do właściwych osób. Niski współczynnik zaangażowania oznacza, że coś jest nie tak. Problemem mogą być źle dobrane frazy kluczowe, ale również niepoprawnie zoptymalizowana witryna.
Raport Utrzymanie w Google Analytics 4 pozwala sprawdzić liczbę nowych oraz powracających użytkowników.
Ciekawą opcją jest też Utrzymanie według kohorty, czyli zbioru użytkowników pogrupowanych według konkretnych kryteriów.
To pozwoli Ci sprawdzić, czy użytkownicy z konkretnej lokalizacji lub regionu interesują się Twoją stroną i ofertą (co ma szczególne znaczenie w przypadku pozycjonowania lokalnego), a także, w jakim przedziale wiekowym znajduje się najwięcej odwiedzających.
Dzięki tym informacjom z kolei będziesz mógł skuteczniej zoptymalizować treść na stronie i dobrać odpowiednie rozwiązania, ale też sprawdzić, czy wdrożona strategia SEO pozwala dotrzeć do grupy docelowej.
To bardzo ważny parametr w procesie pozycjonowania strony. Pozwala ustalić, czy dociera ona do odpowiednich osób oraz spełnia oczekiwania grupy docelowej.
Współczynnik odrzuceń znajdziesz w raporcie Strony i ekrany.
Nie ma wątpliwości, że Google Analytics 4 to narzędzie pomocne w procesie pozycjonowania. Zaawansowane raporty, które można dodatkowo modyfikować, pozwalają na śledzenie akcji użytkowników i analizowanie skuteczności poszczególnych działań SEO. Ważne jest jednak to, aby dokonać migracji danych ze starej wersji, a także nauczyć się obsługi nowego systemu. Tylko poprawne zarządzanie raportami pozwoli Ci czerpać korzyści z nowej wersji narzędzia.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.