Zapytaj o ofertę
Jak Google Analytics 4 może pomóc Ci w pozycjonowaniu?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak Google Analytics 4 może pomóc Ci w pozycjonowaniu?

Jak Google Analytics 4 może pomóc Ci w pozycjonowaniu?

5 min. czytania

W 2022 roku firma Google ogłosiła przejście z Universal Analytics na Google Analytics 4. Od 1 lipca 2023 dostępna będzie wyłącznie nowa wersja znanego wszystkim marketerom narzędzia analitycznego. Co się zmieni? Jak GA4 może pomóc Ci w pozycjonowaniu strony? Na te pytania odpowiadamy w poniższy wpisie.

Google Analytics – co to jest?

Google Analytics to podstawowe narzędzie analityczne wśród marketerów, specjalistów SEO, webmasterów, a także specjalistów Google Ads. Udostępnia raporty i statystyki dotyczące zachowania użytkowników na stronie internetowej, danych demograficznych, interakcji z płatnymi reklamami oraz źródeł ruchu.

Dzięki takim informacjom można wyciągać wnioski i analizować skuteczność prowadzonych działań oraz oczywiście – w razie potrzeby – odpowiednio je modyfikować.

Universal Analytics a Google Analytics 4 – najważniejsze różnice

Jednym z najgorętszych tematów w 2022 roku oraz na przełomie 2022 i 2023 w środowisku SEO było ogłoszenie przejścia na nową wersję narzędzia, czyli na Google Analytics 4. Od lipca 2023 poprzednia wersja nie będzie już dostępna, dlatego migracja danych i przesiadka na GA4 są nieuniknione.

Firma Google twierdzi, że nowa odsłona usługi to zupełnie inne, świeże spojrzenie na zbieranie i analizowanie danych. Nowy system jest reakcją na zmiany w zachowaniu użytkowników. Obecnie ponad 58% ruchu w sieci pochodzi ze smartfonów – dawniej podstawowym urządzeniem do przeglądania Internetu był komputer.

W Google Analytics 4 dane pochodzą nie tylko ze stron internetowych, ale też z aplikacji mobilnych, dzięki czemu można śledzić całą ścieżkę użytkownika i konwersje pochodzące z różnych urządzeń.

Oprócz tego zmienia się też model zbierania danych. W GA system bazował na sesjach, zdarzeniach i odsłonach, przez co nie wszystkie dane do siebie pasowały i nie mogły być przedstawiane w jednym raporcie. W GA4 mamy do czynienia tylko ze zdarzeniami, co daje znacznie większe możliwości w obszarze zbierania danych i śledzenia akcji użytkownika na różnych etapach jego ścieżki.

Różnice zauważyć można też w liczbie dostępnych raportów – w GA jest ich zdecydowanie mniej, jednak system pozwala na tworzenie własnych szablonów, dostosowanych do swoich potrzeb.

 Screen przedstawiający szablony w Google Analytics


 Screen przedstawiający moduły z GA

Raporty są o wiele bardziej rozbudowane, a do tego możemy je dowolnie modyfikować.

Google Analytics 4 a proces pozycjonowania strony

W największym skrócie Google Analytics 4 pomaga analizować skuteczność prowadzonych działań w zakresie SEO oraz monitorować rozwój witryny w wyszukiwarce. Co konkretnie darmowa usługa od Google pozwoli Ci sprawdzić?

  1. Źródło ruchuW zakładce Pozyskiwanie znajdziesz raport informujący o nowych użytkownikach oraz źródłach ruchu. To pozwoli Ci sprawdzić, jak wielu odwiedzających Twoją stronę trafia do niej z wyszukiwarki, czyli z wyników organicznych.

    Możesz wygenerować raport dla konkretnego przedziału czasowego. Dzięki temu ocenisz, czy realizowana strategia pozycjonowania działa i przekłada się na większy ruch organiczny w witrynie.

  2. Zaangażowanie użytkownikówW zakładce Zaangażowanie otrzymujesz dostęp do raportów dotyczących zachowania użytkowników na stronie internetowej. System pozwala sprawdzić m.in.:
    • jaki jest średni czas zaangażowania użytkownika w wybranym okresie,
    • ile było sesji z zaangażowaniem użytkownika w konkretnym przedziale czasowym,
    • jaki jest średni czas zaangażowania na sesję,
    • jaki jest średni czas korzystania z witryny,
    • ile zdarzeń generuje witryna.

    Taki raport pozwala nie tylko przeanalizować to, jak użytkownicy zachowują się na stronie, ale również ocenić, czy witryna dociera do właściwych osób. Niski współczynnik zaangażowania oznacza, że coś jest nie tak. Problemem mogą być źle dobrane frazy kluczowe, ale również niepoprawnie zoptymalizowana witryna.

  3. Utrzymanie zainteresowania użytkownikówDobrze zoptymalizowana strona to taka, która przyciąga nowych użytkowników, a następnie zachęca ich do ponownego odwiedzenia i skorzystania z oferty. W trakcie realizowania strategii SEO warto więc sprawdzać, jak często udaje się utrzymać zainteresowanie użytkowników.

    Raport Utrzymanie w Google Analytics 4 pozwala sprawdzić liczbę nowych oraz powracających użytkowników.

    Ciekawą opcją jest też Utrzymanie według kohorty, czyli zbioru użytkowników pogrupowanych według konkretnych kryteriów.

  4. Dane demograficzneRaport Szczegółowe dane demograficzne dostarcza informacji na temat m.in.: wieku, płci, lokalizacji i zainteresowań użytkowników odwiedzających stronę internetową.

     Screen przedstawiający szczeółowe dane demograficzne w Google Analytics

    To pozwoli Ci sprawdzić, czy użytkownicy z konkretnej lokalizacji lub regionu interesują się Twoją stroną i ofertą (co ma szczególne znaczenie w przypadku pozycjonowania lokalnego), a także, w jakim przedziale wiekowym znajduje się najwięcej odwiedzających.

    Dzięki tym informacjom z kolei będziesz mógł skuteczniej zoptymalizować treść na stronie i dobrać odpowiednie rozwiązania, ale też sprawdzić, czy wdrożona strategia SEO pozwala dotrzeć do grupy docelowej.

    1. Współczynnik odrzuceńWspółczynnik odrzuceń to odsetek sesji bez zaangażowania. Chodzi o sytuację, gdy użytkownik wejdzie na stronę, ale będzie przebywać na niej mniej niż 10 sekund i przed upływem tego czasu opuści ją bez wywołania żadnego zdarzenia.

      To bardzo ważny parametr w procesie pozycjonowania strony. Pozwala ustalić, czy dociera ona do odpowiednich osób oraz spełnia oczekiwania grupy docelowej.

      Współczynnik odrzuceń znajdziesz w raporcie Strony i ekrany.

    2. Skuteczność poszczególnych treściW tym samym raporcie dostępne są też informacje na temat skuteczności poszczególnych treści oraz statystyki wyświetleń i zdarzeń na danych podstronach. Dzięki temu raportowi dowiesz się, które strony cieszą się największym zainteresowaniem, a którym przyda się optymalizacja i zwiększenie ruchu.

      Nie ma wątpliwości, że Google Analytics 4 to narzędzie pomocne w procesie pozycjonowania. Zaawansowane raporty, które można dodatkowo modyfikować, pozwalają na śledzenie akcji użytkowników i analizowanie skuteczności poszczególnych działań SEO. Ważne jest jednak to, aby dokonać migracji danych ze starej wersji, a także nauczyć się obsługi nowego systemu. Tylko poprawne zarządzanie raportami pozwoli Ci czerpać korzyści z nowej wersji narzędzia.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Kiedy koniec Universal Analytics (GA3)? Czy Google założy usługę dla GA4 automatycznie?
    Kiedy koniec Universal Analytics (GA3)? Czy Google założy usługę dla GA4 automatycznie?
    Nadchodzi koniec Universal Analytics. Już niedługo konieczne będzie przejście na GA4. Warto więc wiedzieć, czy automatyczna konfiguracja jest korzystna.
    Co to jest Behavior Flow Report i do czego służy jego weryfikacja?
    Co to jest Behavior Flow Report i do czego służy jego weryfikacja?
    Obserwacja zachowań osoby odwiedzającej stronę WWW pozwala zrozumieć, jakimi treściami się interesuje. Jaką rolę odgrywa w tym Behavior Flow Report?
    Instrukcja przyznania dostępu do Google Analytics
    Instrukcja przyznania dostępu do Google Analytics
    Dowiedz się, jak przyznać dostęp do Google Analytics!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.