Zapytaj o ofertę

Jak Google Analytics 4 może pomóc Ci w pozycjonowaniu?

6 min czytania
Jak Google Analytics 4 może pomóc Ci w pozycjonowaniu?
Kategoria Pozycjonowanie

EBOOK GA4 KROK PO KROKU


W 2022 roku firma Google ogłosiła przejście z Universal Analytics na Google Analytics 4. Od 1 lipca 2023 dostępna będzie wyłącznie nowa wersja znanego wszystkim marketerom narzędzia analitycznego. Co się zmieni? Jak GA4 może pomóc Ci w pozycjonowaniu strony? Na te pytania odpowiadamy w poniższy wpisie.

Spis treści:

Google Analytics – co to jest?

Google Analytics to podstawowe narzędzie analityczne wśród marketerów, specjalistów SEO, webmasterów, a także specjalistów Google Ads. Udostępnia raporty i statystyki dotyczące zachowania użytkowników na stronie internetowej, danych demograficznych, interakcji z płatnymi reklamami oraz źródeł ruchu.

Dzięki takim informacjom można wyciągać wnioski i analizować skuteczność prowadzonych działań oraz oczywiście – w razie potrzeby – odpowiednio je modyfikować.

Universal Analytics a Google Analytics 4 – najważniejsze różnice

Jednym z najgorętszych tematów w 2022 roku oraz na przełomie 2022 i 2023 w środowisku SEO było ogłoszenie przejścia na nową wersję narzędzia, czyli na Google Analytics 4. Od lipca 2023 poprzednia wersja nie będzie już dostępna, dlatego migracja danych i przesiadka na GA4 są nieuniknione.

Firma Google twierdzi, że nowa odsłona usługi to zupełnie inne, świeże spojrzenie na zbieranie i analizowanie danych. Nowy system jest reakcją na zmiany w zachowaniu użytkowników. Obecnie ponad 58% ruchu w sieci pochodzi ze smartfonów – dawniej podstawowym urządzeniem do przeglądania Internetu był komputer.

W Google Analytics 4 dane pochodzą nie tylko ze stron internetowych, ale też z aplikacji mobilnych, dzięki czemu można śledzić całą ścieżkę użytkownika i konwersje pochodzące z różnych urządzeń.

Oprócz tego zmienia się też model zbierania danych. W GA system bazował na sesjach, zdarzeniach i odsłonach, przez co nie wszystkie dane do siebie pasowały i nie mogły być przedstawiane w jednym raporcie. W GA4 mamy do czynienia tylko ze zdarzeniami, co daje znacznie większe możliwości w obszarze zbierania danych i śledzenia akcji użytkownika na różnych etapach jego ścieżki.

Różnice zauważyć można też w liczbie dostępnych raportów – w GA jest ich zdecydowanie mniej, jednak system pozwala na tworzenie własnych szablonów, dostosowanych do swoich potrzeb.

 Screen przedstawiający szablony w Google Analytics


 Screen przedstawiający moduły z GA

Raporty są o wiele bardziej rozbudowane, a do tego możemy je dowolnie modyfikować.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Google Analytics 4 a proces pozycjonowania strony

W największym skrócie Google Analytics 4 pomaga analizować skuteczność prowadzonych działań w zakresie SEO oraz monitorować rozwój witryny w wyszukiwarce. Co konkretnie darmowa usługa od Google pozwoli Ci sprawdzić?

  1. Źródło ruchuW zakładce Pozyskiwanie znajdziesz raport informujący o nowych użytkownikach oraz źródłach ruchu. To pozwoli Ci sprawdzić, jak wielu odwiedzających Twoją stronę trafia do niej z wyszukiwarki, czyli z wyników organicznych.

    Możesz wygenerować raport dla konkretnego przedziału czasowego. Dzięki temu ocenisz, czy realizowana strategia pozycjonowania działa i przekłada się na większy ruch organiczny w witrynie.

  2. Zaangażowanie użytkownikówW zakładce Zaangażowanie otrzymujesz dostęp do raportów dotyczących zachowania użytkowników na stronie internetowej. System pozwala sprawdzić m.in.:
    • jaki jest średni czas zaangażowania użytkownika w wybranym okresie,
    • ile było sesji z zaangażowaniem użytkownika w konkretnym przedziale czasowym,
    • jaki jest średni czas zaangażowania na sesję,
    • jaki jest średni czas korzystania z witryny,
    • ile zdarzeń generuje witryna.

    Taki raport pozwala nie tylko przeanalizować to, jak użytkownicy zachowują się na stronie, ale również ocenić, czy witryna dociera do właściwych osób. Niski współczynnik zaangażowania oznacza, że coś jest nie tak. Problemem mogą być źle dobrane frazy kluczowe, ale również niepoprawnie zoptymalizowana witryna.

  3. Utrzymanie zainteresowania użytkownikówDobrze zoptymalizowana strona to taka, która przyciąga nowych użytkowników, a następnie zachęca ich do ponownego odwiedzenia i skorzystania z oferty. W trakcie realizowania strategii SEO warto więc sprawdzać, jak często udaje się utrzymać zainteresowanie użytkowników.

    Raport Utrzymanie w Google Analytics 4 pozwala sprawdzić liczbę nowych oraz powracających użytkowników.

    Ciekawą opcją jest też Utrzymanie według kohorty, czyli zbioru użytkowników pogrupowanych według konkretnych kryteriów.

  4. Dane demograficzneRaport Szczegółowe dane demograficzne dostarcza informacji na temat m.in.: wieku, płci, lokalizacji i zainteresowań użytkowników odwiedzających stronę internetową.

     Screen przedstawiający szczeółowe dane demograficzne w Google Analytics

    To pozwoli Ci sprawdzić, czy użytkownicy z konkretnej lokalizacji lub regionu interesują się Twoją stroną i ofertą (co ma szczególne znaczenie w przypadku pozycjonowania lokalnego), a także, w jakim przedziale wiekowym znajduje się najwięcej odwiedzających.

    Dzięki tym informacjom z kolei będziesz mógł skuteczniej zoptymalizować treść na stronie i dobrać odpowiednie rozwiązania, ale też sprawdzić, czy wdrożona strategia SEO pozwala dotrzeć do grupy docelowej.

    1. Współczynnik odrzuceńWspółczynnik odrzuceń to odsetek sesji bez zaangażowania. Chodzi o sytuację, gdy użytkownik wejdzie na stronę, ale będzie przebywać na niej mniej niż 10 sekund i przed upływem tego czasu opuści ją bez wywołania żadnego zdarzenia.

      To bardzo ważny parametr w procesie pozycjonowania strony. Pozwala ustalić, czy dociera ona do odpowiednich osób oraz spełnia oczekiwania grupy docelowej.

      Współczynnik odrzuceń znajdziesz w raporcie Strony i ekrany.

    2. Skuteczność poszczególnych treściW tym samym raporcie dostępne są też informacje na temat skuteczności poszczególnych treści oraz statystyki wyświetleń i zdarzeń na danych podstronach. Dzięki temu raportowi dowiesz się, które strony cieszą się największym zainteresowaniem, a którym przyda się optymalizacja i zwiększenie ruchu.

      Nie ma wątpliwości, że Google Analytics 4 to narzędzie pomocne w procesie pozycjonowania. Zaawansowane raporty, które można dodatkowo modyfikować, pozwalają na śledzenie akcji użytkowników i analizowanie skuteczności poszczególnych działań SEO. Ważne jest jednak to, aby dokonać migracji danych ze starej wersji, a także nauczyć się obsługi nowego systemu. Tylko poprawne zarządzanie raportami pozwoli Ci czerpać korzyści z nowej wersji narzędzia.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 2

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Vanity URL – czym jest i jak wykorzystać go w strategii SEO?
Vanity URL – czym jest i jak wykorzystać go w strategii SEO?
Czym charakteryzuje się niestandardowy adres URL? Jak go stworzyć? Jaki wpływ ma on na SEO? Odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule!
Co to jest infinite scroll i jak wpływa na SEO?
Co to jest infinite scroll i jak wpływa na SEO?
Dziś coraz częściej cenimy sobie wygodę przeglądania treści w sieci. Jak zapewnić swojej witrynie wysoką jakość UX? Czym jest infinite scroll?
Pozycjonowanie plików PDF
Pozycjonowanie plików PDF
Pozycjonowanie to najlepszy sposób na zwiększenie popularność marki w Google. W tym artykule dowiesz się więc, jak zoptymalizować pliki PDF!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę