Zapytaj o ofertę
Jak konfigurować zdarzenia i parametry zdarzeń w GA4?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak konfigurować zdarzenia i parametry zdarzeń w GA4?

Jak konfigurować zdarzenia i parametry zdarzeń w GA4?

8 min. czytania

Jeżeli korzystałeś już z Universal Analytics, to pewnie planujesz przejście na nową wersję narzędzia. Musisz jednak wiedzieć, że Google Analytics 4 opiera się na zdarzeniach, a nie na sesjach. Ich pierwsza konfiguracja może być więc dość problematyczna. Jak ją przeprowadzić? Dowiesz się w tym artykule! Zapraszam do lektury.

Zdarzenia w Google Analytics 4 – co warto o nich wiedzieć?

Kluczową zmianą struktury nowej wersji Google Analytics jest modyfikacja struktury danych. W GA4 nie znajdziesz sesji, transakcji i innych mało precyzyjnych pomiarów. Możesz jednak analizować jeden z najważniejszych parametrów na stronie internetowej, czyli zdarzenia.

Dzięki zdarzeniom możesz sprawdzić, kto, gdzie, kiedy i jaki sposób dokonał określonych czynności w Twojej witrynie. Możesz także przypisać wybranym zdarzeniom miano konwersji, co pozwoli Ci dokładniej analizować czynniki, na których zależy Ci najbardziej.

Pewnie chcesz się dowiedzieć, jak poprawnie skonfigurować zdarzenia. Dzięki temu poradnikowi nie będziesz miał z tym żadnego problemu. Czytaj dalej!

Typy zdarzeń w Google Analytics 4

Dzięki zdarzeniom możesz śledzić interakcje użytkowników z Twoją stroną internetową lub aplikacją mobilną. Możesz na przykład utworzyć zdarzenie, które będzie dotyczyło wypełnienia formularza. W ten sposób dowiesz się, jak zachęcające jest wezwanie do działania i rozwiążesz wszelkie problemy.

Przed właściwą konfiguracją tych parametrów warto się jednak zapoznać z typami zdarzeń w GA4.

Zdarzenia zbierane automatycznie

Dotyczą podstawowych informacji dotyczących aktywności użytkowników na stronie. Najważniejsze z nich to:

  • first_visit – odwiedzenie strony przez użytkownika po raz pierwszy,
  • session_start – wejście użytkownika na stronę,
  • user_engagement – interakcja użytkownika ze stroną.

Pomiar zaawansowany

Pomiar zaawansowany dotyczy zdarzeń, które Google Analytics 4 rejestruje automatycznie. Masz jednak możliwość wyłączenia analizy dla poszczególnych interakcji. Zdarzenia objęte pomiarem zaawansowanym to:

  • click – kliknięcia linku prowadzącego poza bieżącą domenę,
  • file_download – kliknięcie linku prowadzącego do pliku o konkretnym rozszerzeniu,
  • page_view – przeglądanie witryny,
  • scroll – przewinięcie na dół strony,
  • video_complete – obejrzenie filmu,
  • video_start – rozpoczęcie odtwarzania filmu,
  • view_search_results – przeprowadzenie wyszukiwania w witrynie.

Rekomendowane zdarzenia

Google Analytics 4 śledzi także grupę zalecanych zdarzeń. Podzielone są one na trzy grupy:

  • ogólne,
  • gry,
  • e-commerce.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, prawdopodobnie najbardziej interesują Cię zdarzenia z grupy e-commerce. Ich lista jest dość obszerna, a najważniejsze z nich to:

  • add_payment_info – przesłanie danych karty,
  • add_shipping_info – wybranie sposobu dostawy,
  • add_to_cart – dodanie produktu do koszyka,
  • add_to_wishlist – dodanie produktu do listy życzeń,
  • purchase – finalizacja zakupu,
  • remove_from_cart – usunięcie produktu z koszyka,
  • view_cart – wyświetlenie koszyka.

Zdarzenia niestandardowe

W przypadku zdarzeń niestandardowych musisz sam określić ich nazwę. Wystarczy, że stworzysz dany parametr i nazwiesz go zgodnie z wytycznymi GA4.

Jak utworzyć zdarzenie w GA4?

Wyjaśniłam Ci już, czym są zdarzenia, jakie są ich rodzaje i czego mogą dotyczyć. Przyszła pora, abyś poznał proces ich tworzenia. Dzięki temu samodzielna konfiguracja nie będzie dla Ciebie żadnym problemem.

Przed rozpoczęciem konfiguracji sprawdź, czy zdarzenia, które chcesz utworzyć, nie znajdują się już na liście zdarzeń zbieranych automatycznie lub zdarzeń objętych pomiarem zaawansowanym. Nie ma sensu ich duplikować. Jeśli ustalisz, że interesującego Cię zdarzenia nie ma w bazie, możesz przystąpić do działania. Masz wówczas dwie opcje: skorzystać z Google Analytics 4 lub użyć Google Tag Managera. Jaka jest różnica?

Dzięki GA4 możesz stworzyć zdarzenia na podstawie już istniejących. Znacznie przyspieszy to proces konfiguracji, dlatego jeśli wybrane przez Ciebie zdarzenie ma opierać się na innym, koniecznie skorzystaj z tego rozwiązania. Przejdźmy jednak do rzeczy. Jak powinien wyglądać proces tworzenia zdarzeń w Google Analytics 4?

Tworzenie zdarzeń w Google Analytics 4

Tworzenie zdarzeń zacznij od przejścia do zakładki Administracja. Wśród wyświetlonych pozycji wybierz Zdarzenia, a następnie kliknij Utwórz zdarzenie.

google analytics 4 tworzenie zdarzeniaGoogle Analytics 4 – tworzenie zdarzenia

Wpisz nazwę zdarzenia, pamiętając o tym, aby była ona zgodna z wytycznymi Google (małe litery, znak podkreślenia jako spacja). W prezentowanym przeze mnie przykładzie będzie to formularz_page_view.

W polu Parametr wybierz event_name, w polu Operator wybierz równa się, a w polu Wartość wpisz nazwę wydarzenia, na podstawie którego chcesz utworzyć nowe. W tym przypadku będzie to page_view. W następnym kroku dodaj warunek i ustal, kiedy zdarzenie ma być rejestrowane. U mnie będzie to page_location równa się adres strony.

Pole Skopiuj parametry ze zdarzenia źródłowego pozostaw zaznaczone, jeśli Twoim zdaniem, są one przydatne. Możesz je też zmodyfikować, klikając Dodaj regułę przekształcenia. Na koniec kliknij Utwórz.

google analytics 4 konfiguracja nowego zdarzeniaGoogle Analytics 4 – konfiguracja nowego zdarzenia

Dla pewności sprawdź jeszcze poprawność konfiguracji w DebugView.

Tworzenie zdarzenia w Google Tag Manager

Z Google Tag Managera powinieneś skorzystać, kiedy zdarzenie, które chcesz śledzić, nie może zostać stworzone na podstawie istniejącego już zdarzenia. Posłużę się przykładem śledzenia liczby kliknięć przycisku na stronie.

Aby utworzyć nowe zdarzenie, zaloguj się na swoje konto w Google Tag Managerze. Wejdź w Podgląd (prawy górny róg strony) i kliknij przycisk w swojej witrynie, którego liczbę kliknięć chcesz zmierzyć. W zależności od jego właściwości, na pasku po lewej stronie pojawi się Click lub Link Click. Jeśli natomiast nie wyświetli się żaden z tych parametrów, oznacza to, że prawdopodobnie nie masz wdrożonej reguły śledzącej wszystkie kliknięcia i musisz ją dodać.

Następnie wybierz opcję Click i przejdź do zakładki Variables. W tym miejscu możesz zobaczyć zmienne i ich wartości. Nie widzisz tych parametrów? Musisz zaznaczyć kliknięcia w zakładce Zmienne w swoim kontenerze. To właśnie na ich podstawie zostanie zbudowane zdarzenie.

Pamiętaj, aby nie duplikować wartości, które chcesz wykorzystać. Jeżeli na Twojej stronie znajdują się przyciski o podobnych właściwościach, ale nie chcesz, żeby ich kliknięcia były mierzone, wybierz inną zmienną.

W kolejnym kroku wróć do panelu głównego i dodaj nowy tag. W polu Konfiguracja wybierz Google Analytics: zdarzenie GA4.

google tag manager tworzenie taguGoogle Tag Manager – tworzenie tagu

Jako tag konfiguracji ustal utworzony na początku tej procedury tag. Następnie wpisz nazwę, uwzględniając przy tym opisane wcześniej wytyczne Google. Możesz też dodać parametry do tego zdarzenia, wpisując ich nazwy i wartości.

google tag manager konfiguracja taguGoogle Tag Manager – konfiguracja tagu

W kolejnym kroku wybierz Reguły, a w wyświetlonym oknie kliknij opcję Nowe znajdującą się w prawym górnym rogu. W ten sposób utworzysz nową regułę. Następnie kliknij Skonfiguruj regułę i wybierz Kliknięcie – wszystkie elementy. Zmień warunek na Niektóre kliknięcia, a z listy wybierz parametr, który wcześniej wybrałeś w podglądzie swojej strony.

google tag manager konfiguracja regulyGoogle Tag Manager – konfiguracja reguły

Na koniec określ warunek, wybierz jego wartość, nazwij regułę i ją zapisz. Pamiętaj, aby nazwać ostateczny tag i go zapisać. Po sprawdzeniu, czy działa, możesz opublikować zmiany.

Zwróć uwagę na konfigurację parametrów zdarzeń, jeśli takowe podałeś. W takim przypadku musisz dodać je do Google Analytics 4. W narzędziu przejdź do zakładki Administracja i wybierz opcję Definicje niestandardowe. Następnie kliknij Utwórz wymiary niestandardowe a następnie wprowadź nazwę wymiaru. W oknie Parametr zdarzenia wpisz nazwę zgodną z nazwą tagu i zapisz zmiany.

google analytics tworzenie wymiarow niestandardowych Google Analytics – tworzenie wymiarów niestandardowych

google analytics konfiguracja wymiaru niestandardowegoGoogle Analytics – konfiguracja wymiaru niestandardowego

Powtórz tę czynność dla wszystkich dodanych w tagu parametrów, a na koniec sprawdź poprawność zdarzenia w DebugView.

Konfiguracja konwersji

Po konfiguracji zdarzeń w Google Analytics 4 możesz przypisać im miano konwersji. W ten sposób łatwo ocenisz, czy Twoje działania przekładają się na realne zyski.

Konwersje można podzielić na mikro i makro konwersje. Przykładami mikro konwersji są: zapis do newslettera, wypełnienie formularza czy podanie adresu e-mail. Mianem makro konwersji określa się natomiast działania przekładające się na realny zysk, czyli na przykład dokonanie zakupu w Twoim sklepie internetowym.

Jak ustawić konwersje w Google Analytics 4? W przypadku tego narzędzia jest to niezwykle proste. W panelu Administracja przejdź do zakładki Zdarzenia. Następnie obok wybranego parametru przesuń suwak, którego kolor zmieni się wówczas z szarego na niebieski. Gotowe. Konwersja została ustawiona.

google analytics oznaczanie konwersjiGoogle Analytics – oznaczanie konwersji

Pamiętaj jednak, że jeśli chcesz przypisać miano konwersji zdarzeniu, które niedawno dodałeś i nie ma go jeszcze na liście, musisz je ręcznie wyszukać, przechodząc do zakładki Konwersje i wybierając Nowe zdarzenie konwersji.

google analytics tworzenie nowego zdarzenia konwersjiGoogle Analytics – tworzenie nowego zdarzenia konwersji

Podsumowanie

Prawidłowa konfiguracja i analiza zdarzeń w Google Analytics 4 to jeden z najważniejszych aspektów analityki internetowej. Jeśli chcesz być na bieżąco z efektywnością swojej strategii, utwórz kluczowe zdarzenia za pomocą GA4 lub Google Tag Managera, dodaj konieczne parametry i zapisz je na swoim koncie.

Mam nadzieję, że dzięki temu przewodnikowi unikniesz wszelkich problemów i sprawnie skonfigurujesz swoje narzędzie. Jeśli jednak potrzebujesz pomocy w tym zakresie, koniecznie zgłoś się do nas. Nie tylko stworzymy kluczowe parametry dla Twojej strony internetowej, ale też podpowiemy Ci, jak je interpretować.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 3/5 . Liczba ocen: 5
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Kiedy koniec Universal Analytics (GA3)? Czy Google założy usługę dla GA4 automatycznie?
    Kiedy koniec Universal Analytics (GA3)? Czy Google założy usługę dla GA4 automatycznie?
    Nadchodzi koniec Universal Analytics. Już niedługo konieczne będzie przejście na GA4. Warto więc wiedzieć, czy automatyczna konfiguracja jest korzystna.
    Dlaczego w Google Analytics pojawia nam się „not provided”?
    Dlaczego w Google Analytics pojawia nam się „not provided”?
    Rosnąca rola prywatności sprawia, że w Google Analytics część haseł jest szyfrowana i oznaczana jako „not provided”. Jak zdobyć informacje na ich temat? Przeczytaj nasz artykuł.
    Jak sprawdzić najważniejsze parametry w Google Analytics 4?
    Jak sprawdzić najważniejsze parametry w Google Analytics 4?
    Czy wiesz, gdzie szukać najważniejszych parametrów w Google Analytics 4? W tym artykule poznasz kluczowe raporty, na które powinieneś zwrócić uwagę!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.