Zapytaj o ofertę

Jak korzystać z Google Analytics w kontekście działań SEO?

5 min czytania
Jak korzystać z Google Analytics w kontekście działań SEO?
Kategoria Pozycjonowanie

EBOOK GA4 KROK PO KROKU

Prowadzisz stronę internetową i chciałbyś wiedzieć, jak ona rzeczywiście funkcjonuje? Potrzebujesz konkretnych danych, wyników i statystyk, aby móc ocenić efektywność swoich działań? Jeśli tak, koniecznie musisz sięgnąć po narzędzia dostępne w Google Analytics. Na co zwrócić szczególną uwagę?

Spis treści:

Słowem wstępu: Google Analytics

Jest to w pełni darmowy, zaawansowany system statystyczny, który pozwala na gromadzenie, monitorowanie i analizowanie danych dotyczących użytkowników odwiedzających stronę internetową. Aby móc z niego skorzystać, należy założyć konto za pośrednictwem adresu Gmail, a następnie zainstalować kod Google Analytics na stronie (jest to wówczas fragment JavaScript).

Narzędzie to pozwoli sprawdzić źródła, z których przychodzą do nas użytkownicy, określić, które elementy na stronie cieszą się zainteresowaniem i klikalnością, jak dużo czasu na niej spędzają oraz z jakich urządzeń – desktopowych czy mobilnych – korzystają. Posiada jednak znacznie więcej funkcji, które są rozwijane sukcesywnie od 2005 roku.

Do czego może się przydać?

Pomijając standardową procedurę monitorowania strony, Google Analytics jest narzędziem przydatnym w e-commerce, a szczególnie w ustaleniu strategii remarketingowej. Pozwala na śledzenie użytkowników, którzy dodali produkty do koszyka w sklepie internetowym, ale nie sfinalizowali transakcji.

Kolejnym atutem jest możliwość konfiguracji współczynnika odrzuceń. Dowiemy się, dlaczego użytkownik opuścił stronę bez skorzystania z niej. Trzeba tutaj jednak zachować ostrożność, ponieważ często scrollowanie strony bez kliknięć również liczone jest jako odrzucenie.

Google Analytics pozwala na ocenę popularności treści. Czy rzeczywiście jest ona interesująca z punktu widzenia użytkowników? Treść jest w końcu jednym z najważniejszych elementów podlegających optymalizacji SEO.

Funkcje Google Analytics w kontekście SEO

Na wstępie warto zaznaczyć, że aby móc analizować wyniki, należy je w pierwszej kolejności zebrać, co może trwać nawet kilka miesięcy. Dodatkowo strona musi być odwiedzana, dopiero wtedy dostępny jest materiał potrzebny do pracy.

Dzięki Google Analytics mamy dostęp do wielu raportów, z czego w ujęciu SEO najważniejsze będą dla nas:

  • raport w czasie rzeczywistym (informuje, ilu użytkowników znajduje się w danym momencie na stronie, skąd przyszli, z jakich podstron korzystają),
  • raport Odbiorcy (udostępnia informacje na temat ogólnego ruchu na stronie, liczby i rodzaju użytkowników, liczby sesji, danych demograficznych),
  • raport Pozyskiwanie (informuje o źródłach ruchu na stronie),
  • raport Zachowanie (udostępnia informacje na temat przebytej ścieżki, czasu spędzonego na stronie, a także stron najchętniej odwiedzanych),
  • raport Konwersja (ocenia przychód ze strony, co ma szczególne znaczenie dla sklepów internetowych).
Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Dowiedz się więcej!

Odbiorcy

Pierwszym krokiem w kontekście optymalizacji i pozycjonowania jest ustalenie grupy odbiorców. Pozwala to zaplanować strategię oraz stworzyć content plan, a tym samym zaoszczędzić czas i cieszyć się ruchem na stronie. Aby sprawdzić w Google Analytics, kim są Twoi odbiorcy, wystarczy skorzystać z menu po lewej stronie. Tam klikamy zakładkę „Odbiorcy”, a następnie „Przegląd”. Zobaczysz wówczas wiele informacji, takich jak:

  • użytkownicy,
  • nowi użytkownicy,
  • sesje,
  • odsłony,
  • średni czas trwania sesji,
  • współczynnik odrzuceń,
  • lokalizacja,
  • rodzaj przeglądarki,
  • system operacyjny,
  • ruch mobilny.

A to tylko niewielki fragment, dodatkowo możesz dowiedzieć się więcej na temat danych demograficznych użytkowników (wiek, płeć), ich zainteresowań oraz sprawdzić, czy wracają na Twoją stronę. Drugą zakładką w menu jest „Pozyskiwanie” – uzyskasz tam informacje na temat odwiedzin z wyników organic search (wyników organicznych), direct (po bezpośrednim wpisaniu adresu), social (mediów społecznościowych) i referral (po kliknięciu linka do Twojej witryny na innej stronie).

Segmentacja danych

Właściwa segmentacja danych wpływa na ich lepszą analizę. Mamy dzięki temu dostęp do mniejszych fragmentów, nie tylko danych całościowych. Pozwala to również na ocenę ruchu płatnego, konwersji, transakcji itp.

Konkurencja

Dodatkowo w Google Analytics możemy porównać nasze wyniki z konkurencyjnymi stronami. Wystarczy wejść w zakładkę „Odbiorcy” -> „Analiza porównawcza” -> „Kanały”, aby sprawdzić ruch, aktywność i zachowania użytkowników.

Monitoring

Warto korzystać z tej platformy do regularnego sprawdzania stanu witryny. Będziesz mieć możliwość śledzenia na bieżąco poprawności linków, a przede wszystkim kodów błędów. Obniżają one user experience, a tym samym naszą pozycję rankingową.

Dodatkowo możemy w tym miejscu dowiedzieć się więcej na temat prędkości ładowania strony. Czy wiesz, że jeśli ładowanie trwa więcej niż 3 sekundy, rośnie prawdopodobieństwo opuszczenia witryny? Google Analytics pozwala na kontrolę tego wskaźnika dzięki udostępnianiu danych z Google PageSpeed dla wszystkich stron i podstron.

Google Search Console i Google Ads

Konto w Google Analytics warto połączyć z dwiema innymi usługami tej wyszukiwarki. Google Search Console pozwoli dowiedzieć się więcej na temat zapytań i słów kluczowych użytkowników (ponieważ większość słów jest niedostępna). Natomiast Google Ads będzie importować dane z konta reklamowego, dzięki czemu udoskonalisz swój plan marketingowy.

Słowo na koniec

Analiza wpływu procesu pozycjonowania SEO na konwersje Google Analytics stanowi dla właściciela źródło cennych wskazówek dotyczących elementów strony internetowej wymagających optymalizacji. Platforma udostępniona przez Google pozwala na zaoszczędzenie pracy, automatyzację działań oraz ich kontrolę. Załóż konto i ciesz się większymi przywilejami!

Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie, wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 9

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Pozycjonowanie plików PDF
Pozycjonowanie plików PDF
Pozycjonowanie to najlepszy sposób na zwiększenie popularność marki w Google. W tym artykule dowiesz się więc, jak zoptymalizować pliki PDF!
Czym jest plik .htaccess i jak wpływa na pozycjonowanie stron?
Czym jest plik .htaccess i jak wpływa na pozycjonowanie stron?
Jeśli zarządzasz stroną internetową, musisz wiedzieć, czym jest plik .htaccess, aby uniknąć niepożądanych błędów w zakresie konfigurowania działań serwera.
Jak korzystać z Google Trends?
Jak korzystać z Google Trends?
Google Trends to usługa, dzięki której można w łatwy sposób analizować trendy wyszukiwań wśród internautów. Stanowi wielką pomoc w przypadku obmyślania działań marketingowych. Jak działa i czy warto się nią interesować? Sprawdź już teraz!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę