Zapytaj o ofertę
Jak opinie wpływają na SEO – element pozycjonowania wizerunkowego
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak opinie wpływają na SEO – element pozycjonowania wizerunkowego

Jak opinie wpływają na SEO – element pozycjonowania wizerunkowego

5 min. czytania

Nie od dziś wiadomo, że potencjalny klient zanim dokona zakupów w Internecie wykonuje dokładny research w sieci. Ocenia nie tylko wygląd produktów, cenę czy ich praktyczne zastosowanie, ale również zwraca uwagę na opinie. Jak podają dane z raportu Gemius ‘E-commerce w Polsce 2021’ to transakcyjne opinie są jednym z głównych elementów mającym wpływ na wzrost sprzedaży i konwersji.

Pozycjonowanie wizerunkowe za pomocą opinii buduje pozytywny obraz marki w danej branży. To, jak klienci widzą Twoja firmę, wpływa na ich zaufanie, a w konsekwencji na decyzje zakupowe. Nazywam się Magdalena Brzoza i zajmuję się marketingiem partnerskim w Zaufane.pl. W moim artykule przedstawię jak opinie wspierają działania SEO.

Dlaczego warto zadbać o pozytywne opinie dla sklepu internetowego?

Bez owijania w bawełnę odpowiem na to pytanie krótko, zwięźle i na temat:

Transakcyjne opinie są jednym z najskuteczniejszych sposobów pozyskiwania nowych klientów. Aż 95% użytkowników szuka i czyta rekomendacje innych użytkowników w Internecie, na temat interesujących ich produktów, a dopiero na ich podstawie dokonują zakupu.

W takim działaniu nie ma nic dziwnego – rynek e-commerce nie tylko na świecie, ale przede wszystkim w Polsce na przestrzeni ostatnich lat bardzo mocno się rozwinął, a wybór towarów w Internecie jest bardzo szeroki. Transakcyjne opinie mają za zadanie podpowiedzieć użytkownikowi, jaki przedmiot jest godny kupienia, a jaki nie.

Na czym polega pozycjonowanie wizerunkowe?

Pozycjonowanie wizerunkowe to szereg działań, jakie firma powinna podjąć, aby zadbać o swój wygląd w Internecie. Elementy, które składają się na pozycjonowanie wizerunkowe to:

  • monitorowanie komentarzy i wzmianek na forach,
  • publikowanie artykułów sponsorowanych,
  • pozyskiwanie opinii,
  • pozycjonowanie wartościowych treści,
  • kampanie reklamowe w Google.

O pozycjonowanie wizerunkowe powinny ubiegać się przede wszystkim firmy, które opierają swój biznes na kontakcie z klientem, a więc sklepy internetowe, firmy usługowe (w tym również te lokalne), a nawet osoby publiczne.

W dalszej części mojego artykułu skupię się jednak na opiniach dla branży e-commerce oraz ich wpływie na SEO.

Pozyskiwanie opinii w branży e-commerce

System rekomendacji to jedno z najważniejszych działań marketingowych, na jaki powinien postawić sklep internetowy. Opinie o marce i produktach mają w sobie duży potencjał, który warto wykorzystać w pozycjonowaniu wizerunkowym i nie tylko. Rekomendacje klientów mają wpływ na sprzedaż czy wspomniane już SEO.

Opinie a SEO – wizytówka Google Moja Firma

Decydując się na działania w obszarze marketingu internetowego należy pamiętać, aby wzajemnie się one uzupełniały. Tak właśnie jest z opiniami klientów i SEO. Opinie to komentarze i oceny wystawiane w formie tekstu, a także złotych gwiazdek, które pojawiają się w np. Google Moja Firma. A jak wszyscy wiemy (a jeśli nie to służę wskazówką :)) wizytówkę można pozycjonować! Efekt tego jest bardzo prosty: użytkownicy chętniej przechodzą na witrynę umieszczoną w GMF, jeśli znajdą się w niej wysokie oceny. Mało tego! Same opinie i gwiazdki są weryfikowane przez roboty Google, co dowodzi, że mają one wpływ na pozycjonowanie.

Posiadanie wysokich ocen wpływa również na miejsce wizytówki w wynikach wyszukiwania. Jest to niezwykle istotne przy pozycjonowaniu lokalnym. Wysoka pozycja wizytówki często wywiera wpływ na widoczność firmy w Internecie oraz przychody przedsiębiorstwa. Jeśli więc Twój sklep internetowy posiada realną lokalizację – może być to punkt stacjonarny – to zadbaj o pozyskiwanie realnych opinii od swoich klientów.

Opinie o produktach – słowa kluczowe long tail

Czy wiesz, że opinie produktowe również możesz wykorzystać w pozycjonowaniu samego sklepu internetowego? Niezależnie od Twojego asortymentu oraz branży, w której działasz, rekomendacje o produktach mogą być Twoim wyróżnikiem wśród firm mających tę samą lub zbliżoną ofertę. Wyświetlane opinie bezpośrednio na karcie produktu wspomogą opis, ponieważ… mogą zawierać słowa kluczowe z długim ogonem!

Przykładem takich fraz są np. buty sportowe damskie marka + model czy szampon do włosów farbowanych + marka. Słowa te są wykorzystane w sposób naturalny przez klienta, a więc dobrze oddają jego język. Jeśli inny użytkownik wpisze w wyszukiwarkę Google podobną frazę, Twoja strona produktowa może wyświetlić się na wysokiej pozycji właśnie dzięki wystawionej recenzji.

Gwiazdki w organicznych wynikach wyszukiwania

Pozytywne opinie, mogą wpłynąć na wzrost współczynnika CTR w organicznych wynikach wyszukiwania, a tym samym poprawić atrakcyjność Twojej pozycji. Wszystko za sprawą złotych gwiazdek! Jeśli umożliwisz ocenę o firmie lub sprzedawanych produktach na stronie, liczba gwiazdek może pojawić się w wyszukiwarce w wynikach rozszerzonych. Przykuwające wzrok złote gwiazdki zwiększają współczynnik klikalności, a zadbanie o fragmenty rozszerzone nie wymaga żadnych nakładów finansowych.

Pozyskiwanie opinii w e-commerce - jak robić to dobrze?

Opinie bez wątpienia wspierają działania SEO, jednak ich pozyskiwanie nie jest łatwe. Mimo to istnieje kilak sprawdzonych praktyk, które możesz wykorzystać, by zwiększyć liczbę recenzji na swoim serwisie i poprawić SEO:

  • bądź aktywny i poproś o opinie – najbardziej popularną metodą jest wysyłanie wiadomości mailowych. Dobrym pomysłem jest zautomatyzowanie całego procesu i skorzystanie z firmy, która zajmuje się pozyskiwaniem potransakcyjnych opinii.
  • odpowiadaj na wszystkie rekomendacje – również na te negatywne. Ciebie jako przedsiębiorcę postawi to w dobrym świetle.
  • zaoferuj klientowi jakąś korzyść w zamian za podzielenie się opinią – może to być rabat na kolejne zakupy. Doskonałym pomysłem jest również wprowadzenie programów lojalnościowych.

Wpływ opinii na SEO - podsumowanie

Sklep internetowy bez opinii prawdopodobnie będzie generował niewielką sprzedaż, a jego widoczność w wyszukiwarce Google będzie niższa w porównaniu z konkurencją. Dlatego pozyskiwanie opinii powinieneś potraktować jako jeden z elementów pozycjonowania i optymalizacji współczynnika konwersji w Twoim serwisie. Pozytywne i potransakcyjne rekomendacje, pochodzące od realnych klientów mogą zrobić dla Ciebie znacznie więcej niż tylko opisy produktowe. Nie czekaj więc i już dziś postaw na poprawę SEO i pozycjonowanie wizerunkowe!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.9/5 . Liczba ocen: 16
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Co to jest HTML?
    Co to jest HTML?
    Czy wiesz, że z HTML najprawdopodobniej spotykasz się wiele razy w ciągu dnia, podczas korzystania z internetu? Sprawdź, co to takiego i do czego służy!
    Jak korzystać z Google Trends?
    Jak korzystać z Google Trends?
    Google Trends to usługa, dzięki której można w łatwy sposób analizować trendy wyszukiwań wśród internautów. Stanowi wielką pomoc w przypadku obmyślania działań marketingowych. Jak działa i czy warto się nią interesować? Sprawdź już teraz!
    Co to jest kod błędu 500?
    Co to jest kod błędu 500?
    Twoja witryna wyświetla kod błędu 500? Nie wiesz, co z tym zrobić? W naszym artykule dowiesz się, jak znaleźć i usunąć możliwą przyczynę problemu!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.