Zapytaj o ofertę
Jak sprawdzić najważniejsze parametry w Google Analytics 4?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak sprawdzić najważniejsze parametry w Google Analytics 4?

Jak sprawdzić najważniejsze parametry w Google Analytics 4?

8 min. czytania

Google Analytics 4 to narzędzie, które zrewolucjonizowało analitykę internetową. Jeśli prowadzisz stronę lub sklep online, z pewnością wiesz, jak ważna jest bieżąca analiza efektywności podejmowanych działań. Dzięki GA4 możesz to robić nie tylko szybciej, ale też dokładniej. Sprawdź, jakie parametry powinieneś stale monitorować!

Google Analytics 4 – lepszy od poprzednika?

Jeżeli korzystałeś już z Universal Analytics, na pewno znasz podstawowe funkcje nowej wersji narzędzia. Okazuje się bowiem, że Google Analytics 4 różni się od swojego poprzednika niewieloma, choć dość istotnymi parametrami. Platforma pozwala bowiem jeszcze dokładniej śledzić ruch na stronie internetowej i analizować zachowania użytkowników. Czy można zatem stwierdzić, że GA4 jest lepsze od Universal Analytics? Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba zaznajomić się nie tylko z zaletami Google Analytics 4, ale też poznać kilka kluczowych wad tego narzędzia. Jedną z najważniejszych jest dość skomplikowana struktura, która może sprawić Ci wiele kłopotów. Niemniej jednak GA4 to nowy wymiar analizy wydajności stron internetowych, który warto wdrożyć do swojej strategii.

Pamiętaj jednak, że pełen potencjał tego narzędzia wykorzystasz tylko wtedy, gdy będziesz na bieżąco monitorować najważniejsze parametry. Na jakie zatem zwrócić szczególną uwagę? Czytaj dalej.

Najważniejsze parametry w GA4

Google Analytics to narzędzie, które może usprawnić Twoją pracę, niezależnie od tego, czy prowadzisz stronę czy sklep internetowy. Przejdźmy jednak do rzeczy. Przedstawiam kluczowe parametry, które powinieneś śledzić na bieżąco.

Dane o użytkownikach

Dane o użytkownikach to zestaw informacji, którym powinieneś się zainteresować na samym początku przygody z Google Analytics 4. Znając demografię grupy docelowej, będziesz w stanie spersonalizować treści i zrezygnować z rozwiązań, które nie spełniają oczekiwań odbiorców. Co zatem warto zbadać?

Wiek i płeć

Dane o wieku i płci użytkowników znajdziesz w raporcie w panelu Użytkownik w sekcji Dane demograficzne.

Google Analytics 4 – analiza wieku użytkownikówGoogle Analytics 4 – analiza wieku użytkowników

Dzięki analizie wieku i płci będziesz mógł przygotować treści uwzględniające oczekiwania i preferencje odbiorców, którzy przeważają w strukturze Twojej grupy docelowej. Znajomość tych danych pozwoli Ci także wybrać właściwe kanały marketingowe, dzięki czemu oszczędzisz nie tylko czas, ale i swoje środki.

Lokalizacja odbiorców

Lokalizację odbiorców możesz zbadać w tym samym raporcie, który wykorzystałeś do analizy wieku i płci użytkowników.

Google Analytics 4 – analiza lokalizacji użytkownikówGoogle Analytics 4 – analiza lokalizacji użytkowników

Analiza lokalizacji świetnie sprawdzi się podczas badań efektywności poszczególnych miejsc. W ten sposób dowiesz się, skąd pochodzi najwięcej odbiorców i zintensyfikujesz działania w tym obszarze. Zlikwidujesz ponadto reklamy w miejscach, które nie generują zaangażowania użytkowników oraz będziesz w stanie wdrożyć skuteczne pozycjonowanie lokalne.

Język użytkowników

Kolejnym ważnym parametrem w sekcji Dane demograficzne jest język użytkowników. Raport zawiera niezwykle ważne informacje, dzięki którym zwiększysz skuteczność działań marketingowych. Być może okaże się, że na Twoją stronę internetową trafia wiele osób mówiących w innym języku. Dzięki Google Analytics 4 łatwo to zidentyfikujesz i ustalisz, czy warto tworzyć content na rynki zagraniczne.

Google Analytics 4 – analiza języka użytkownikówGoogle Analytics 4 – analiza języka użytkowników

Zainteresowania

W raporcie o użytkownikach znajdziesz także informacje o zainteresowaniach odbiorców. Dzięki nim ustalisz, jakie kanały marketingowe najlepiej sprawdzą się w Twojej strategii. Dobierzesz ponadto idealny sposób optymalizacji treści oraz wykorzystasz technologie, które zwiększą zaangażowanie potencjalnych klientów.

Google Analytics 4 – analiza zainteresowań użytkownikówGoogle Analytics 4 – analiza zainteresowań użytkowników

Ruch w witrynie

Pozycjonujesz swoją stronę internetową? Chcesz zbadać efektywność tego procesu? Zajrzyj do raportu Pozyskiwanie ruchu w sekcji Pozyskanie!

Ruch organiczny

W Google Analytics 4 znajdziesz szczegółowe informacje o ruchu organicznym. Raport Pozyskiwanie ruchu prezentuje dane o źródłach ruchu oraz sesjach i zdarzeniach generowanych za pomocą wyników organicznych. Informacje możesz analizować w wybranych zakresach czasowych, dzięki czemu będziesz w stanie ustalić, czy realizowane działania zmierzają ku oczekiwanym efektom, czy należy zmodyfikować prowadzoną strategię.

 Google Analytics – raport Pozyskiwanie ruchu Google Analytics – raport Pozyskiwanie ruchu

Ruch odsyłający

Ruch odsyłający to ruch generowany przez kliknięcia linków umieszczonych w wewnętrznych witrynach, które prowadzą do Twojego serwisu. Śledząc go w Google Analytics 4, ustalisz, czy strategia linkowania przynosi oczekiwane rezultaty. Gdzie powinieneś szukać informacji o ruchu odsyłającym? W raporcie Pozyskiwanie ruchu wybierz wymiar źródło/medium i wpisz hasło referral w polu wyszukiwania. Na podstawie wyświetlonych informacji łatwo ocenisz skuteczność danej współpracy linkowej.

Google Analytics – raport Pozyskiwanie ruchu: Sesja – źródło/medium Google Analytics – raport Pozyskiwanie ruchu: Sesja – źródło/medium

Ruch bezpośredni

Czasami użytkownicy odwiedzają Twoją stronę poprzez wpisanie jej adresu w polu wyszukiwarki. Taki ruch określa się mianem ruchu bezpośredniego. Jest bardzo ważnym parametrem, który powinieneś regularnie śledzić w Google Analytics 4. Na jego podstawie określisz popularność swojej marki w sieci i ocenisz efektywność realizowanej strategii marketingowej.

Nowi i powracający użytkownicy

Analizując ruch w Google Analytics 4, zwróć też uwagę na liczbę nowych i powracających użytkowników. Badając strukturę odbiorców, ustalisz, czy Twoja witryna dociera do nowych użytkowników za pomocą wyników organicznych oraz czy strategia korzystnie wpływa na zaangażowanie odbiorców, zachęcając ich do ponownych odwiedzin.

Dane o nowych i powracających użytkownikach znajdziesz w raporcie Utrzymanie.

Google Analytics – analiza nowych i powracających użytkownikówGoogle Analytics – analiza nowych i powracających użytkowników

Konwersje

Prowadzisz stronę lub sklep internetowy? Parametrem, na który powinieneś zwrócić szczególną uwagę, jest konwersja. Jak zbadać ją za pomocą Google Analytics 4? Już wyjaśniam.

Wartość ruchu

Podczas analizy efektywności działań marketingowych w Google Analytics 4 musisz zbadać, czy ruch przekłada się na konwersje. Jako że nowa wersja narzędzia opiera się na zdarzeniach, a nie sesjach, możesz samodzielnie przypisać określonym działaniom miano konwersji.

Możesz śledzić aż 30 zdarzeń, analizując je w raporcie Zaangażowanie w sekcji Konwersje. Dzięki temu określisz, czy strategia przekłada się na faktyczny zysk.

Google Analytics – analiza konwersjiGoogle Analytics – analiza konwersji

Współczynniki zaangażowania i odrzuceń

Współczynnik zaangażowania i współczynnik odrzuceń to parametry, które powiedzą Ci więcej niż jakikolwiek inny wskaźnik. Współczynnik zaangażowania określa procent użytkowników, którzy odwiedzili Twoją witrynę i spełnili choć jeden z następujących warunków:

  • spędzili na stronie co najmniej 10 sekund,
  • dokonali konwersji,
  • wyświetlili co najmniej dwie strony.

W Google Analytics 4 nie znajdziesz natomiast jasno określonego współczynnika odrzuceń. Możesz go jednak obliczyć, gdyż jest odwrotnością współczynnika zaangażowania. Wskazuje procent sesji, w których użytkownik nie spełnił żadnego ze wskazanych warunków.

Google Analytics – analiza zaangażowania użytkownikówGoogle Analytics – analiza zaangażowania użytkowników

Efektywność SEO

Pozycjonowanie to nie tylko badanie rynku i wdrażanie praktyk optymalizacyjnych. Aby stale rozwijać swój biznes i zwiększać autorytet marki, musisz śledzić swoje wyniki. Dzięki Google Analytics 4 kompleksowo zbadasz efektywność treści SEO. Gdzie powinieneś szukać informacji na ten temat?

Raport Strony i ekrany znajdziesz w sekcji Zaangażowanie. Wystarczy, że przefiltrujesz i posortujesz dane według wybranych kryteriów. W ten sposób zidentyfikujesz:

  • najczęściej wyświetlane strony,
  • strony generujące największy ruch,
  • strony z największą konwersją,
  • strony z najdłuższym średnim czasem sesji,
  • strony odwiedzane przez największą liczbę użytkowników.

Dzięki takim informacjom zweryfikujesz skuteczność strategii content marketingowej i ustalisz, które strony wymagają dodatkowej optymalizacji.

Google Analytics – analiza efektywności stronyGoogle Analytics – analiza efektywności strony

Zdarzenia

Kluczową różnicą między Universal Analytics a Google Analytics 4 jest to, że stara wersja narzędzia koncentruje się na sesjach, a nowa na zdarzeniach. Aby jednak w pełni wykorzystać potencjał tego rozwiązania, musisz wiedzieć, co tak naprawdę warto analizować. Przedstawiam parametry, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę.

Zdarzenia zbierane automatycznie

Są to zdarzenia podstawowe, które dotyczą interakcji użytkownika z Twoją witryną lub aplikacją. Obejmują przede wszystkim działania odbiorcy związane z przeglądaniem strony, odwiedzeniem jest po raz pierwszy lub wejściem w interakcję z witryną. Informacje o zdarzeniach znajdziesz w raporcie Zdarzenia w sekcji Zaangażowanie.

Google Analytics – analiza zdarzeńGoogle Analytics – analiza zdarzeń

Zdarzenia z pomiarem zaawansowanym

Ten typ zdarzeń będzie rejestrowany, jeśli na stronie uruchomisz Pomiar zaawansowany. Funkcję tę znajdziesz w panelu Administracja w sekcji Strumienie danych.

Dzięki Google Analytics będziesz mógł śledzić następujące zdarzenia:

  • wyświetlenia strony,
  • przewinięcia strony,
  • kliknięcia wychodzące,
  • wyszukiwania w witrynie,
  • interakcje z formularzem,
  • interakcje z filmem,
  • pobrania pliku.

Przychody

W Google Analytics 4 możesz śledzić swoje przychody w czasie rzeczywistym. Informacje na temat e-commerce znajdziesz w raporcie Generowanie przychodu. Zawiera on dane na temat statystyk sprzedaży, takich jak transakcje, zyski czy sprzedawane produkty.

Google Analytics – analiza przychodówGoogle Analytics – analiza przychodów

Podsumowanie

Google Analytics 4 ma niemal nieograniczony potencjał w zakresie analityki internetowej. Przyda Ci się zarówno gdy prowadzisz początkującą witrynę, jak i kiedy zarządzasz rozbudowanym e-commerce. Pamiętaj jednak, że kluczem do sukcesu jest w tym przypadku trafna interpretacja najważniejszych parametrów dotyczących ruchu w serwisie. Jeśli chcesz uniknąć wszelkich błędów, skonsultuj się z profesjonalną agencją interaktywną. Dzięki firmie, takiej jak my, trafnie ocenisz efektywność działań i rozwiniesz swój biznes na nieznaną Ci wcześniej skalę.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak zbadać i zwiększyć ruch na stronie internetowej?
    Jak zbadać i zwiększyć ruch na stronie internetowej?
    Badanie ruchu na stronie internetowej swojej i konkurencji jest niezwykle przydatne podczas opracowywania strategii marketingowej. Dzięki temu możliwe jest sprawdzenie, jak dana witryna jest odbierana przez internautów. Czytaj dalej.
    Dlaczego w Google Analytics pojawia nam się „not provided”?
    Dlaczego w Google Analytics pojawia nam się „not provided”?
    Rosnąca rola prywatności sprawia, że w Google Analytics część haseł jest szyfrowana i oznaczana jako „not provided”. Jak zdobyć informacje na ich temat? Przeczytaj nasz artykuł.
    Czym jest Google Tag Manager i jak z niego korzystać?
    Czym jest Google Tag Manager i jak z niego korzystać?
    Do czego służy Google Tag Manager? Jak go zainstalować? Jak śledzić kliknięcia w GTM? Wszystkiego dowiesz się podczas lektury tego artykułu!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.