Pozycjonowanie to stosunkowo tani sposób pozyskiwania potencjalnych klientów. Decyzja o zatrudnieniu dobrej agencji SEO znacznie poprawi pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania i pozwoli zaoszczędzić Twój cenny czas. Jednak wybór nieodpowiedniej agencji może przynieść Ci więcej problemów niż pożytku. Właściciele stron internetowych, którzy poszukują usług optymalizacji, powinni rozważyć potencjalne korzyści, wady oraz ryzyko związane z działaniami agencji SEO.
Musisz wiedzieć, że istnieją nieuczciwe agencje SEO, tak samo jak firmy, które nie są sumienne. Nie chcemy, abyś miał problemy i wybrał nieodpowiednią agencję SEO dla swojej firmy. Postanowiliśmy więc wskazać Ci niezbędne czynniki, na które musisz zwracać uwagę podczas wyboru odpowiedniej firmy zajmującej się pozycjonowaniem stron.
SEO (Search Engine Optimization) to działania polegające na poprawie widoczności strony internetowej w organicznych, darmowych, wynikach wyszukiwania oraz zdobycie przez nią jak najwyższej pozycji rankingowej. Sięga się w tym celu do działań interdyscyplinarnych z pogranicza informatyki, programowania, psychologii, marketingu i promocji. Czynności SEO można podzielić zasadniczo na dwa rodzaje: działania skoncentrowane na obszarze struktury samej strony (on-site) oraz poza nią (off-site). Z jednej strony dbamy o elementy techniczne witryny, z drugiej o rozpoznawalność w sieci.
SEM (Search Engine Marketing) z kolei to pojęcie znacznie szersze, wykorzystujące dorobek SEO. Skupia się przede wszystkim na płatnych wynikach wyszukiwania, oznaczonych na liście rankingowej jako „Reklama”. Mowa wówczas o reklamach PPC (Pay Per Click), stronach docelowych (landing page) oraz artykułach sponsorowanych.
Zadania agencji sięgają naprawdę szerokich obszarów cyfryzacji, jednak do najbardziej podstawowych zalicza się:
Agencja SEO, z którą warto współpracować, sprawi, że strona będzie przyjazna dla wyszukiwarek. Zoptymalizuje najmniejsze rzeczy (jak opis tytułu strony), po szereg tych bardziej złożonych. W swoich działaniach będzie dążyć do tego, żeby strona była przydatna i wygodna w obsłudze dla użytkowników. Nie ma znaczenia, czy wchodzą na nią z komputera, tabletu albo telefonu komórkowego.
Poprawienie pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania trwa zazwyczaj przynajmniej 4 miesiące. Często znacznie więcej. Nie istnieją żadne magiczne sztuczki, które mogłyby ten proces przyspieszyć. Jeżeli chcesz wypozycjonować swoją stronę, musisz uzbroić się w cierpliwość. „Chcę szybkich efektów pozycjonowania.” – niestety takie nie istnieją. Przedsiębiorcy wiedzą, że prowadzenie biznesu to proces, na którego owoce trzeba zapracować i poczekać. Podobnie jest z wyszukiwarką Google. Radość z uzyskania wysokich pozycji będzie ogromna. O ile do niej doczekamy.
Google mówi wprost – jeżeli agencja nie pyta o takie rzeczy, nie zatrudniaj jej. Trzeba znać cele firmy, wiedzieć, co chce osiągnąć, żeby jej w tym pomóc. Agencje, którym na tym nie zależy, nie będą dobrymi podmiotami do współpracy.
Agencja powinna ponadto porozmawiać z Twoimi programistami. Dowiedzieć się od nich, jak zbudowana jest Twoja strona internetowa i czy mogą być jakieś problemy z wprowadzaniem potrzebnych zmian. W ten sposób oszacuje koszty i przybliżony czas, po którym będą zauważalne pierwsze efekty optymalizacji strony.
Najlepsze firmy SEO bardzo chętnie chwalą się efektami swoich działań dla poszczególnych klientów.
Warto zatem poprosić agencję o listę byłych usługobiorców i postarać się uzyskać od nich konkretne informacje na temat współpracy z interesującym Cię zespołem SEO. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, czy eksperci wpłynęli na zwiększony ruch organiczny klienta i w jakim czasie to nastąpiło. Powinieneś się również zainteresować sposobem, w jaki agencja im pomogła i jak przebiegała ich współpraca.
Znalezienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania to ogromny sukces. Plasowanie się jednak na pierwszym miejscu to coś, co każda marka chciałaby osiągnąć! Nie jest to jednak takie proste, dlatego jeśli agencja SEO gwarantuje, że może pomóc Ci to zdobyć, powinieneś zrezygnować z jej usług.
Spełnienie tej obietnicy jest niemal niemożliwe! Poprawienie pozycjonowania strony jest jak najbardziej osiągalne, ale żaden, nawet najbardziej doświadczony specjalista, nie jest w stanie Ci zagwarantować, że będziesz numerem 1.
Na ranking wyszukiwarek wpływają liczne czynniki. Google śledzi około 200 elementów podczas dostosowywania pozycji Twojej strony. Niemożliwym jest, by mieć znaczny wpływ na wszystkie z nich.
Lokalne działania SEO są szczególnie istotne dla firm takich jak siłownie, bary, restauracje czy kręgielnie.
Optymalizacja treści w określonym obszarze może realnie wpłynąć na zwiększenie ruchu w Twojej witrynie i pozyskanie nowych klientów. Jeśli zatem zależy Ci na przyciągnięciu odbiorców ze swojego najbliższego otoczenia, koniecznie zapytaj swoją agencję SEO, czy oferuje lokalne usługi.
Agencje SEO wykorzystują wiele narzędzi do monitorowania skuteczności swoich działań. Ułatwiają one dokładne określenie tego, jak zmienił się ruch w Twojej witrynie w ostatnim czasie.
Instrumentem często używanym przez specjalistów optymalizujących Twoje treści jest Google Analytics, który służy do wyróżniania ważnych informacji o odbiorcach, zawartych na Twoich stronach. Są to między innymi czas spędzony w witrynie, najpopularniejsze słowa kluczowe czy współczynnik konwersji.
Warto mieć dostęp do takich notyfikacji. Upewnij się więc, że Twoja agencja SEO jest w stanie Ci je udostępnić. Dzięki temu będziesz w stanie dostrzec skuteczność technik, jakie stosuje Twój zespół i ile czasu wymaga ich wdrożenie.
Specjaliści SEO dokonują również drobnych zmian kodu w Twojej witrynie. Nawet najmniejsze modyfikacje mogą zwiększyć ruch organiczny. Z uwagi na to, że jest to Twoja strona internetowa, powinieneś być zaangażowany w ten proces i znać jego szczegóły.
Zapytaj więc ekspertów, czy mogą podać Ci sposoby modyfikacji Twojej witryny, abyś był bardziej świadomy tego, jak przebiega proces SEO. Teraz najważniejsze – koniecznie dowiedz się, czy po wygaśnięciu umowy z agencją odwróci ona zmiany kodu witryny, czy ulepszenia pozostaną wciąż aktywne.
Komunikacja to najważniejszy element w każdym biznesowym planie. Musisz natomiast pamiętać, że agencja SEO prowadzi wiele projektów i często jej zespół może po prostu nie mieć czasu na długie rozmowy. Nie oznacza to jednak, że nie powinien się z Tobą komunikować.
Przed podjęciem współpracy ustal z agencją, jak często będą w stanie dostarczać Ci informacji o postępach w działaniach i odpowiadać na Twoje pytania dotyczące dalszych działań. Dokładnie omów też metody komunikacji – e-mail, spotkania, telefon czy Facebook.
Tak, jak każda firma ma inny system płatności, tak też agencja SEO wyróżnia się tym spośród innych. Część z nich wymaga płatności co miesiąc, inni wolą otrzymać należność na koniec współpracy. Czasami występuje stawka godzinowa, czasami rozliczeniu podlega wynik pracy. Musisz dokładnie wiedzieć, ile kosztować będą usługi SEO.
Musisz być świadom, że większość projektów SEO może kosztować średnio kilkanaście tysięcy. Podczas wyceny pod uwagę brane są cele, jakie chcesz osiągnąć, ale również rozmiar działań, które agencja będzie musiała podjąć w związku z Twoimi oczekiwaniami.
Ustal więc szczegółowe warunki płatności, aby dokładnie wiedzieć, jaki budżet przeznaczyć na usługi specjalistów SEO.
Musisz dowiedzieć się, czy agencja ma jakieś pozytywne lub negatywne recenzje online. Niepochlebna opinia nie zawsze skreśla dany zespół, ale warto dowiedzieć się, dlaczego ktoś nie był zadowolony ze współpracy.
Większość rekomendacji najprawdopodobniej będzie pozytywna, więc powinieneś iść o krok dalej. Skontaktuj się z przykładowym klientem danej agencji i zapytaj o przeprowadzane procesy i jakość usługi. Jeśli zauważysz, że jest zadowolony, jest to bardzo dobry znak, że warto rozważyć współpracę z tą właśnie firmą.
Musisz wiedzieć, po jakim czasie możesz spodziewać się pierwszych efektów i ile będzie Cię to kosztowało. Agencja powinna przy audycie zwrócić szczególną uwagę na to, czy na stronie nie występują problemy z linkami wewnętrznymi, parametrami url, połączeniem z serwerem, kodami odpowiedzi itp.
Nie krępuj się zadawać pytań. Zapytaj firmę:
Co więcej, zadaniem agencji jest zarekomendowanie Ci słów kluczowych, na które najlepiej pozycjonować Twoją stronę. Mogą to być frazy związane bezpośrednio z prezentowaną przez Ciebie marką lub bardziej ogólne.
Kolejna kwestia to analityka internetowa i poprawienie doświadczeń użytkowników, którzy wchodzą na Twoją witrynę. Sposobów na to może być całe mnóstwo, jak aktualizacja przestarzałego contentu, poprawienie linkowania, wygenerowanie ruchu na stronie, który wpłynie na rozpoznawalność marki, wdrożenie rozwiązań przetestowanych przez konkurencję, itp. Czasem, żeby to osiągnąć, wystarczy poprawić nawigację na stronie, wdrożyć jej wersję mobilną, przyśpieszyć ładowanie, czy promować ją szerzej w mediach społecznościowych.
Największą zaletę agencji stanowią jej pracownicy, którzy są specjalistami w swoich dziedzinach – od informatyki, przez programowanie, po content marketing i promocję. Posiadają oni wysokie kompetencje, a także dostęp do najnowszych technologii, narzędzi oraz programów, które śledzą kolejne aktualizacje algorytmów wyszukiwarek. Otrzymujesz więc pełen pakiet działań.
Tutaj mowa o dwóch kwestiach. Po pierwsze, samodzielna optymalizacja może sprowadzić na nas kłopoty, zwłaszcza jeśli działamy nieświadomie. Mowa o karach nakładanych przez wyszukiwarki. Po drugie, specjaliści zadbają o bezpieczeństwo na samej stronie, sięgając do certyfikatów i protokołów chroniących użytkowników oraz ich wrażliwe dane.
Jeśli wybierzesz dobrą agencję, możesz mieć pewność, że Twój cel zostanie osiągnięty. Dzięki spersonalizowanej optymalizacji i pozycjonowaniu będziesz cieszyć się rosnącą widocznością strony w organicznych wynikach wyszukiwania oraz jej pozycją rankingową na pierwszej stronie listy.
Należy mieć świadomość, że optymalizacja to proces, a nie jednorazowe działania. Z tego względu wymaga od nas nieustannej pracy i zaangażowania. Oddając pracę, możesz cieszyć się czasem dla siebie bądź poświęcić go na projektowanie kolejnych innowacji, usług, produktów. W końcu można lepiej spożytkować swój czas.
Chociaż współpraca kosztuje, to w perspektywie czasu wydatek ten rozkłada się i pozwala zaoszczędzić. Lepiej zainwestować w organiczne wyniki wyszukiwania, których efekty utrzymują się dłużej, aniżeli sięgać po strategię SEM, na którą składają się płatne reklamy, strony docelowe czy artykuły sponsorowane. Należy pamiętać, że ich efektywność kończy się wraz z zaprzestaniem finansowania.
Dobra agencja SEO opracuje dla Twojej firmy strategię, która przyniesie przedsiębiorstwu jak najwięcej korzyści w jak najkrótszym czasie i przy jak najmniejszym koszcie.
Patrz nie tylko na ręce wybranej agencji, ale również na swoje. Okazuje się bowiem, że właśnie brak współpracy ze strony zleceniodawców jest jedną z najczęstszych przyczyn niepowodzeń w procesach optymalizacyjnych. Przed podpisaniem umowy zastanów się więc, czy jesteś w stanie poświęcić trochę czasu dla dobra całego procesu. Agencja może Cię prosić o dodatkowe informacje, dostępy, grafiki i wiele innych rzeczy. Musisz sobie na to zarezerwować chwilę, zwłaszcza na początku działań. Nie dasz rady? W takim razie to nie jest dla Ciebie dobry moment na pozycjonowanie. Cały filmik do obejrzenia tutaj.
Zastanawiasz się, dlaczego agencja, która sama pozycjonuje strony internetowe, udostępnia tekst i video o poszukiwaniu firmy zajmującej się SEO?
Odpowiedź jest bardzo prosta – od samego początku naszego istnienia działamy zgodnie z oficjalną polityką Google. Cieszymy się statusem Partnera Google. Regularnie jeździmy na organizowane przez niego szkolenia. Znamy z wyprzedzeniem wszystkie nowości. Żadna kwestia poruszona w tym artykule nie jest dla nas zaskoczeniem. To po prostu opis standardów, które realizujemy na co dzień. Jeżeli więc szukasz agencji, która spełni wszystkie wymienione w artykule założenia – zadzwoń lub napisz do nas! Jesteśmy pewni, że będziesz zadowolony ze współpracy.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.