Zapytaj o ofertę
Czym kierować się podczas wyboru agencji SEO? Na co zwrócić uwagę?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czym kierować się podczas wyboru agencji SEO? Na co zwrócić uwagę?

Czym kierować się podczas wyboru agencji SEO? Na co zwrócić uwagę?

13 min. czytania

Pozycjonowanie to stosunkowo tani sposób pozyskiwania potencjalnych klientów. Decyzja o zatrudnieniu dobrej agencji SEO znacznie poprawi pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania i pozwoli zaoszczędzić Twój cenny czas. Jednak wybór nieodpowiedniej agencji może przynieść Ci więcej problemów niż pożytku. Właściciele stron internetowych, którzy poszukują usług optymalizacji, powinni rozważyć potencjalne korzyści, wady oraz ryzyko związane z działaniami agencji SEO.

Musisz wiedzieć, że istnieją nieuczciwe agencje SEO, tak samo jak firmy, które nie są sumienne. Nie chcemy, abyś miał problemy i wybrał nieodpowiednią agencję SEO dla swojej firmy. Postanowiliśmy więc wskazać Ci niezbędne czynniki, na które musisz zwracać uwagę podczas wyboru odpowiedniej firmy zajmującej się pozycjonowaniem stron.

Czym jest optymalizacja?

SEO (Search Engine Optimization) to działania polegające na poprawie widoczności strony internetowej w organicznych, darmowych, wynikach wyszukiwania oraz zdobycie przez nią jak najwyższej pozycji rankingowej. Sięga się w tym celu do działań interdyscyplinarnych z pogranicza informatyki, programowania, psychologii, marketingu i promocji. Czynności SEO można podzielić zasadniczo na dwa rodzaje: działania skoncentrowane na obszarze struktury samej strony (on-site) oraz poza nią (off-site). Z jednej strony dbamy o elementy techniczne witryny, z drugiej o rozpoznawalność w sieci.

Różnice pomiędzy SEO a SEM

SEM (Search Engine Marketing) z kolei to pojęcie znacznie szersze, wykorzystujące dorobek SEO. Skupia się przede wszystkim na płatnych wynikach wyszukiwania, oznaczonych na liście rankingowej jako „Reklama”. Mowa wówczas o reklamach PPC (Pay Per Click), stronach docelowych (landing page) oraz artykułach sponsorowanych.

Czym zajmuje się agencja?

Zadania agencji sięgają naprawdę szerokich obszarów cyfryzacji, jednak do najbardziej podstawowych zalicza się:

  • audyt SEO,
  • analizę konkurencji i odbiorców,
  • optymalizację strony,
  • pozycjonowanie e-commerce,
  • pozycjonowanie lokalne,
  • link building,
  • content marketing,
  • media społecznościowe,
  • działania SEM (Search Engine Marketing).

Jak poznać agencję, która dobrze przeprowadzi pozycjonowanie?

Agencja SEO, z którą warto współpracować, sprawi, że strona będzie przyjazna dla wyszukiwarek. Zoptymalizuje najmniejsze rzeczy (jak opis tytułu strony), po szereg tych bardziej złożonych. W swoich działaniach będzie dążyć do tego, żeby strona była przydatna i wygodna w obsłudze dla użytkowników. Nie ma znaczenia, czy wchodzą na nią z komputera, tabletu albo telefonu komórkowego.

Pozycjonowanie trwa

Poprawienie pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania trwa zazwyczaj przynajmniej 4 miesiące. Często znacznie więcej. Nie istnieją żadne magiczne sztuczki, które mogłyby ten proces przyspieszyć. Jeżeli chcesz wypozycjonować swoją stronę, musisz uzbroić się w cierpliwość. „Chcę szybkich efektów pozycjonowania.” – niestety takie nie istnieją. Przedsiębiorcy wiedzą, że prowadzenie biznesu to proces, na którego owoce trzeba zapracować i poczekać. Podobnie jest z wyszukiwarką Google. Radość z uzyskania wysokich pozycji będzie ogromna. O ile do niej doczekamy.

Co zrobić, żeby być pewnym wyboru agencji SEO?

Poproś agencję o udokumentowanie swoich rekomendacji odpowiednimi materiałami Google

  1. To bardzo proste. Agencja na pewno prześle Ci listę rekomendowanych przez siebie zmian, które będzie chciała wprowadzić na stronie.
  2. Poproś ją, żeby do każdego punktu załączyła oficjalny artykuł Google, który potwierdzi zasadność wdrożenia danej poprawki.
  3. Dzięki temu masz pewność, że agencja wie, co robi oraz działa zgodnie z polityką Google. Nie idzie na skróty. Nie traci również budżetu na niepotrzebne i nieefektywne zabiegi.

Sprawdź, czy agencja jest zainteresowana Twoją działalnością

  1. Upewnij się, że zadaje Ci szereg pytań na temat Twojego biznesu, oferowanego produktu i usług, branży, w której działasz, grupy docelowej, konkurencji i wielu innych rzeczy, które są potrzebne do opracowania odpowiedniej strategii pozycjonowania.
  2. Takie informacje przydadzą się jej choćby do poprawy struktury informacji w Twojej witrynie. Na ich podstawie wyszczególni też komunikaty, które mogą skłonić potencjalnych klientów do pożądanego działania, np. do zakupu.

Pytania, jakie może zadać Ci agencja

  1. Co sprawia, że Twój biznes, Twoje treści i usługi są inne od oferowanych przez Twoją konkurencję? Czemu są wartościowe dla klientów?
  2. Jaki jest Twój typowy klient i jak do tej pory znajdował Twoją firmę?
  3. Jak Twoja firma zarabia? W jaki sposób może jej pomóc wyszukiwarka internetowa?
  4. Z jakich kanałów dotarcia korzystasz? Jak się promujesz?
  5. Kto jest Twoją konkurencją?

Google mówi wprost – jeżeli agencja nie pyta o takie rzeczy, nie zatrudniaj jej. Trzeba znać cele firmy, wiedzieć, co chce osiągnąć, żeby jej w tym pomóc. Agencje, którym na tym nie zależy, nie będą dobrymi podmiotami do współpracy.

Agencja powinna ponadto porozmawiać z Twoimi programistami. Dowiedzieć się od nich, jak zbudowana jest Twoja strona internetowa i czy mogą być jakieś problemy z wprowadzaniem potrzebnych zmian. W ten sposób oszacuje koszty i przybliżony czas, po którym będą zauważalne pierwsze efekty optymalizacji strony.

Na co zwrócić uwagę podczas zatrudniania agencji SEO?

Lista poprzednich klientów

Najlepsze firmy SEO bardzo chętnie chwalą się efektami swoich działań dla poszczególnych klientów.

Warto zatem poprosić agencję o listę byłych usługobiorców i postarać się uzyskać od nich konkretne informacje na temat współpracy z interesującym Cię zespołem SEO. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, czy eksperci wpłynęli na zwiększony ruch organiczny klienta i w jakim czasie to nastąpiło. Powinieneś się również zainteresować sposobem, w jaki agencja im pomogła i jak przebiegała ich współpraca.

Zapewnienie pierwszego miejsca w SERP-ach

Znalezienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania to ogromny sukces. Plasowanie się jednak na pierwszym miejscu to coś, co każda marka chciałaby osiągnąć! Nie jest to jednak takie proste, dlatego jeśli agencja SEO gwarantuje, że może pomóc Ci to zdobyć, powinieneś zrezygnować z jej usług.

Pewnie zastanawiasz się, dlaczego?

Spełnienie tej obietnicy jest niemal niemożliwe! Poprawienie pozycjonowania strony jest jak najbardziej osiągalne, ale żaden, nawet najbardziej doświadczony specjalista, nie jest w stanie Ci zagwarantować, że będziesz numerem 1.

Na ranking wyszukiwarek wpływają liczne czynniki. Google śledzi około 200 elementów podczas dostosowywania pozycji Twojej strony. Niemożliwym jest, by mieć znaczny wpływ na wszystkie z nich.

Doświadczenie w lokalnych wyszukiwaniach

Lokalne działania SEO są szczególnie istotne dla firm takich jak siłownie, bary, restauracje czy kręgielnie.

Optymalizacja treści w określonym obszarze może realnie wpłynąć na zwiększenie ruchu w Twojej witrynie i pozyskanie nowych klientów. Jeśli zatem zależy Ci na przyciągnięciu odbiorców ze swojego najbliższego otoczenia, koniecznie zapytaj swoją agencję SEO, czy oferuje lokalne usługi.

Najważniejsze wyniki i analizy

Agencje SEO wykorzystują wiele narzędzi do monitorowania skuteczności swoich działań. Ułatwiają one dokładne określenie tego, jak zmienił się ruch w Twojej witrynie w ostatnim czasie.

Instrumentem często używanym przez specjalistów optymalizujących Twoje treści jest Google Analytics, który służy do wyróżniania ważnych informacji o odbiorcach, zawartych na Twoich stronach. Są to między innymi czas spędzony w witrynie, najpopularniejsze słowa kluczowe czy współczynnik konwersji.

Warto mieć dostęp do takich notyfikacji. Upewnij się więc, że Twoja agencja SEO jest w stanie Ci je udostępnić. Dzięki temu będziesz w stanie dostrzec skuteczność technik, jakie stosuje Twój zespół i ile czasu wymaga ich wdrożenie.

Modyfikacje kodu witryny

Specjaliści SEO dokonują również drobnych zmian kodu w Twojej witrynie. Nawet najmniejsze modyfikacje mogą zwiększyć ruch organiczny. Z uwagi na to, że jest to Twoja strona internetowa, powinieneś być zaangażowany w ten proces i znać jego szczegóły.

Zapytaj więc ekspertów, czy mogą podać Ci sposoby modyfikacji Twojej witryny, abyś był bardziej świadomy tego, jak przebiega proces SEO. Teraz najważniejsze – koniecznie dowiedz się, czy po wygaśnięciu umowy z agencją odwróci ona zmiany kodu witryny, czy ulepszenia pozostaną wciąż aktywne.

Kontakt z klientem

Komunikacja to najważniejszy element w każdym biznesowym planie. Musisz natomiast pamiętać, że agencja SEO prowadzi wiele projektów i często jej zespół może po prostu nie mieć czasu na długie rozmowy. Nie oznacza to jednak, że nie powinien się z Tobą komunikować.

Przed podjęciem współpracy ustal z agencją, jak często będą w stanie dostarczać Ci informacji o postępach w działaniach i odpowiadać na Twoje pytania dotyczące dalszych działań. Dokładnie omów też metody komunikacji – e-mail, spotkania, telefon czy Facebook.

Płatności

Tak, jak każda firma ma inny system płatności, tak też agencja SEO wyróżnia się tym spośród innych. Część z nich wymaga płatności co miesiąc, inni wolą otrzymać należność na koniec współpracy. Czasami występuje stawka godzinowa, czasami rozliczeniu podlega wynik pracy. Musisz dokładnie wiedzieć, ile kosztować będą usługi SEO.

Musisz być świadom, że większość projektów SEO może kosztować średnio kilkanaście tysięcy. Podczas wyceny pod uwagę brane są cele, jakie chcesz osiągnąć, ale również rozmiar działań, które agencja będzie musiała podjąć w związku z Twoimi oczekiwaniami.

Ustal więc szczegółowe warunki płatności, aby dokładnie wiedzieć, jaki budżet przeznaczyć na usługi specjalistów SEO.

Oto kilka ważnych elementów, które należy zbadać przed podjęciem decyzji dotyczącej wyboru agencji

  • Opinie innych klientów

    Musisz dowiedzieć się, czy agencja ma jakieś pozytywne lub negatywne recenzje online. Niepochlebna opinia nie zawsze skreśla dany zespół, ale warto dowiedzieć się, dlaczego ktoś nie był zadowolony ze współpracy.

  • Odwołania

    Większość rekomendacji najprawdopodobniej będzie pozytywna, więc powinieneś iść o krok dalej. Skontaktuj się z przykładowym klientem danej agencji i zapytaj o przeprowadzane procesy i jakość usługi. Jeśli zauważysz, że jest zadowolony, jest to bardzo dobry znak, że warto rozważyć współpracę z tą właśnie firmą.

Zamów audyt swojej strony internetowej i analizę wyników wyszukiwania

  1. Udostępnij wybranej agencji dane z Google Search Console oraz Google Analytics. Przydziel jej ograniczony dostęp do kont, na przykład tylko do wglądu.
  2. Nie pozwól wprowadzać żadnych zmian na stronie dopóki nie dostaniesz pełnej listy sugerowanych poprawek. Poprawki powinny być ułożone od najbardziej do najmniej priorytetowych.
  3. Dobry audyt wymaga dużego nakładu pracy i najprawdopodobniej będziesz musiał za niego zapłacić. Jeżeli Cię na to stać, poproś o przeprowadzenie audytu kilka różnych agencji.
  4. Dzięki temu zobaczysz, co każda z nich proponuje i jak bardzo ich sugestie różnią się od siebie.

Ważne, żeby w audycie znalazło się pięć punktów:

  1. Problem.
  2. Propozycja jego rozwiązania.
  3. Związane z tym koszty.
  4. Przewidywane korzyści z inwestycji.
  5. Strategia monitorowania efektów działań, przeprowadzania nowych testów, dalszej optymalizacji.

Musisz wiedzieć, po jakim czasie możesz spodziewać się pierwszych efektów i ile będzie Cię to kosztowało. Agencja powinna przy audycie zwrócić szczególną uwagę na to, czy na stronie nie występują problemy z linkami wewnętrznymi, parametrami url, połączeniem z serwerem, kodami odpowiedzi itp.
Nie krępuj się zadawać pytań. Zapytaj firmę:

  • dlaczego jest to potrzebne?;
  • czy to ma zasadniczy wpływ na kondycję strony?;
  • czy mogą pokazać Ci konkretne przykłady nieprawidłowości na stronie?.

Co więcej, zadaniem agencji jest zarekomendowanie Ci słów kluczowych, na które najlepiej pozycjonować Twoją stronę. Mogą to być frazy związane bezpośrednio z prezentowaną przez Ciebie marką lub bardziej ogólne.

Kolejna kwestia to analityka internetowa i poprawienie doświadczeń użytkowników, którzy wchodzą na Twoją witrynę. Sposobów na to może być całe mnóstwo, jak aktualizacja przestarzałego contentu, poprawienie linkowania, wygenerowanie ruchu na stronie, który wpłynie na rozpoznawalność marki, wdrożenie rozwiązań przetestowanych przez konkurencję, itp. Czasem, żeby to osiągnąć, wystarczy poprawić nawigację na stronie, wdrożyć jej wersję mobilną, przyśpieszyć ładowanie, czy promować ją szerzej w mediach społecznościowych.

Zalety korzystania z wyspecjalizowanej firmy

Kompetencje

Największą zaletę agencji stanowią jej pracownicy, którzy są specjalistami w swoich dziedzinach – od informatyki, przez programowanie, po content marketing i promocję. Posiadają oni wysokie kompetencje, a także dostęp do najnowszych technologii, narzędzi oraz programów, które śledzą kolejne aktualizacje algorytmów wyszukiwarek. Otrzymujesz więc pełen pakiet działań.

Bezpieczeństwo

Tutaj mowa o dwóch kwestiach. Po pierwsze, samodzielna optymalizacja może sprowadzić na nas kłopoty, zwłaszcza jeśli działamy nieświadomie. Mowa o karach nakładanych przez wyszukiwarki. Po drugie, specjaliści zadbają o bezpieczeństwo na samej stronie, sięgając do certyfikatów i protokołów chroniących użytkowników oraz ich wrażliwe dane.

Efektywność

Jeśli wybierzesz dobrą agencję, możesz mieć pewność, że Twój cel zostanie osiągnięty. Dzięki spersonalizowanej optymalizacji i pozycjonowaniu będziesz cieszyć się rosnącą widocznością strony w organicznych wynikach wyszukiwania oraz jej pozycją rankingową na pierwszej stronie listy.

Czas

Należy mieć świadomość, że optymalizacja to proces, a nie jednorazowe działania. Z tego względu wymaga od nas nieustannej pracy i zaangażowania. Oddając pracę, możesz cieszyć się czasem dla siebie bądź poświęcić go na projektowanie kolejnych innowacji, usług, produktów. W końcu można lepiej spożytkować swój czas.

Koszty

Chociaż współpraca kosztuje, to w perspektywie czasu wydatek ten rozkłada się i pozwala zaoszczędzić. Lepiej zainwestować w organiczne wyniki wyszukiwania, których efekty utrzymują się dłużej, aniżeli sięgać po strategię SEM, na którą składają się płatne reklamy, strony docelowe czy artykuły sponsorowane. Należy pamiętać, że ich efektywność kończy się wraz z zaprzestaniem finansowania.

Krótkie podsumowanie

Dobra agencja SEO opracuje dla Twojej firmy strategię, która przyniesie przedsiębiorstwu jak najwięcej korzyści w jak najkrótszym czasie i przy jak najmniejszym koszcie.

Druga strona medalu – czyli grzechy firm zlecających

Patrz nie tylko na ręce wybranej agencji, ale również na swoje. Okazuje się bowiem, że właśnie brak współpracy ze strony zleceniodawców jest jedną z najczęstszych przyczyn niepowodzeń w procesach optymalizacyjnych. Przed podpisaniem umowy zastanów się więc, czy jesteś w stanie poświęcić trochę czasu dla dobra całego procesu. Agencja może Cię prosić o dodatkowe informacje, dostępy, grafiki i wiele innych rzeczy. Musisz sobie na to zarezerwować chwilę, zwłaszcza na początku działań. Nie dasz rady? W takim razie to nie jest dla Ciebie dobry moment na pozycjonowanie. Cały filmik do obejrzenia tutaj.

Dlaczego to udostępniamy?

Zastanawiasz się, dlaczego agencja, która sama pozycjonuje strony internetowe, udostępnia tekst i video o poszukiwaniu firmy zajmującej się SEO?
Odpowiedź jest bardzo prosta – od samego początku naszego istnienia działamy zgodnie z oficjalną polityką Google. Cieszymy się statusem Partnera Google. Regularnie jeździmy na organizowane przez niego szkolenia. Znamy z wyprzedzeniem wszystkie nowości. Żadna kwestia poruszona w tym artykule nie jest dla nas zaskoczeniem. To po prostu opis standardów, które realizujemy na co dzień. Jeżeli więc szukasz agencji, która spełni wszystkie wymienione w artykule założenia – zadzwoń lub napisz do nas! Jesteśmy pewni, że będziesz zadowolony ze współpracy.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Ruch organiczny –  czym jest i jak go zwiększyć? Top 11 porad
    Ruch organiczny – czym jest i jak go zwiększyć? Top 11 porad
    Czym jest ruch organiczny? Jak go zwiększyć? Przeczytaj nasze top 11 porad. Poznaj tajniki ruchu organicznego i zwiększ swoją widoczność w Internecie.
    Core Web Vitals – analiza szybkości strony internetowej
    Core Web Vitals – analiza szybkości strony internetowej
    Jak zoptymalizować witrynę pod kątem poprawy doświadczeń użytkowników? Czym są czynniki Core Web Vitals? Dowiesz się w tym artykule!
    Link juice i wpływ na SEO
    Link juice i wpływ na SEO
    Pozycjonowanie to nie tylko praca nad atrakcyjnością strony internetowej pod kątem merytorycznym i wizualnym, ale również pozyskiwanie zewnętrznych linków. Dowiedz się, w jaki sposób zmierzyć jakość odnośników i ustalić, który z nich to juice link.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.