
Od lipca 2023 roku Universal Analytics przestanie gromadzić i mierzyć dane dotyczące ruchu na stronach internetowych. Oznacza to, że stracisz możliwość analizy efektywności podejmowanych działań marketingowych. Nic jednak straconego. W życie wchodzi bowiem nowe narzędzie – Google Analytics 4. Z pewnością zastanawiasz się, jak z niego korzystać? W tym artykule dowiesz się, jak znaleźć najważniejsze raporty dotyczące SEO oraz poznasz kluczowe zalety tego rozwiązania.
Google Analytics 4 w kontekście SEO – dlaczego warto?
W Google Analytics 4 możesz łatwo analizować skuteczność działań w zakresie SEO oraz monitorować efektywność swojej witryny. Zaawansowane narzędzie pozwala na bieżąco śledzić ruch na stronie internetowej oraz badać wiele innych wskaźników świadczących o zaangażowaniu Twoich odbiorców.
Dzięki Google Analytics 4 możesz śledzić takie aspekty, jak:
- czas zaangażowania użytkownika w danym okresie,
- liczbę sesji w konkretnym przedziale czasowym,
- średni czas zaangażowania na sesję,
- liczbę zdarzeń odnotowanych w witrynie,
- poziom zainteresowania,
- źródła ruchu,
- dane demograficzne docelowych odbiorców.
Możesz także sprawdzić, z jakich lokalizacji lub regionów pochodzą Twoi odbiorcy, identyfikując w ten sposób skuteczność pozycjonowania lokalnego.
Jedną z najważniejszych zalet wykorzystania Google Analytics 4 w kontekście SEO jest możliwość gromadzenia informacji i porównywania ich w czasie. Dzięki temu możesz łatwo zidentyfikować wszelkie błędy oraz ustalić, które praktyki przynoszą najlepsze efekty.
Jeśli dopiero zaczynasz użytkowanie Google Analytics 4, z pewnością zastanawiasz się, w jakim miejscu szukać raportów o skuteczności SEO. W dalszej części artykułu dowiesz się nie tylko, gdzie znaleźć poszczególne wskaźniki, ale też jak je interpretować.
Analiza ruchu organicznego
W tym raporcie możesz ustalić, jak skuteczna jest Twoja kampania SEO. Google Analytics 4 pozwala bowiem śledzić ruch w wyszukiwaniach organicznych i porównywać go z innymi kanałami.
Aby przejść do tego raportu, kliknij Raporty w lewym pasku nawigacyjnym. Następnie wybierz opcję Pozyskiwanie. Zostaną wówczas wyświetlone raporty dotyczące tego wskaźnika. Jeśli chcesz zbadać nowych użytkowników, kliknij Pozyskiwanie użytkowników. Aby zobaczyć wszystkich odbiorców, wybierz opcję Pozyskiwanie ruchu.
W tym miejscu przedstawiane są dane o ruchu na Twojej stronie internetowej. Wykresy możesz dowolnie modyfikować, edytując zakres danych poprzez kliknięcie ikony ołówka obok wyświetlanego wykresu.
Raport konwersji
Współczynnik konwersji to jeden z najważniejszych wskaźników świadczących o efektywności podejmowanych działań. Dzięki niemu możesz ustalić, jak skuteczna jest strategia marketingowa oraz zidentyfikować kanały, które generują najwięcej konwersji.
Aby zbadać konwersję na swojej stronie internetowej, w zakładce Raporty wybierz Zaangażowanie. Następnie kliknij Konwersje i utwórz filtr, wybierając ikonę lejka. W rozwijanym menu wpisz Strona docelowa. Znajdź tę, którą chcesz zbadać. Możesz też wybrać kilka stron jednocześnie. Na koniec wybierz Dodaj nowy warunek w prawym dolnym rogu.
Pod wyświetlonym wykresem znajdziesz pole wyszukiwania i listę śledzonych zdarzeń. Możesz wówczas użyć funkcji wyszukiwania, aby szybciej zidentyfikować interesujące Cię zdarzenie związane z konwersją.
Aby uzyskać współczynnik konwersji, podziel liczbę konwersji przez liczbę wszystkich użytkowników i pomnóż przez 100.
Możesz klikać dowolne wydarzenia, aby zbadać źródła ich ruchu i obliczyć współczynnik konwersji według wybranego kanału. W tym raporcie możesz na przykład zobaczyć, ile osób wywołało określone zdarzenia na konkretnej stronie, a także, ile dotarło do witryny z organicznych wyników wyszukiwania.
Analiza zakupów
Analiza efektywności e-commerce w Google Analytics 4 jest nieco bardziej wymagająca niż w Universal Analytics. Niemniej jednak po konfiguracji zdarzeń zakupowych możesz łatwo porównywać przychody i mierzyć wydajność swojej witryny w podziale na poszczególne strony. Dzięki temu dokładnie określisz, czy realizowana strategia przynosi oczekiwane efekty oraz zidentyfikujesz wszelkie problemy.
Aby zmierzyć efektywność e-commerce, w zakładce Raporty wybierz opcję Generowanie przychodu. W górnym pasku widoku wybierz Dodaj filtr. W wyświetlonym polu wyszukiwania wpisz Strona docelowa i wybierz stronę lub strony, które chcesz zbadać. Następnie kliknij Dodaj nowy warunek.
Wyświetlone zostaną wówczas dane dla wybranej strony internetowej o zdarzeniach, przychodach i transakcjach z podziałem na źródła ruchu. Raport Generowanie przychodu możesz też dowolnie filtrować według wybranych opcji, takich jak bezpłatne wyniki wyszukiwania.
Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat swoich stron docelowych, wybierz raport Strony i ekrany. W tym miejscu sprawdzisz, jak skuteczne są Twoje strony docelowe. Raport ten znajduje się w sekcji Zaangażowania. Po wyświetleniu panelu głównego kliknij ikonę ołówka w prawym górnym rogu. W panelu bocznym wybierz opcję Dodaj wymiar i wpisz Strona docelowa. Wybierz tę kategorię i ustaw ją jako domyślną. Zapisz tę konfigurację jako nowy raport. Najlepszym rozwiązaniem jest nazwanie go jako Strona docelowa, gdyż dzięki temu będziesz wiedział, co dokładnie się w nim znajduje.
Powinny wyświetlić się wówczas dwa wykresy, z których jeden przedstawia wyświetlanie najpopularniejszych stron docelowych, a drugi wszystkie wyświetlenia Twojej witryny. Dane możesz filtrować, aby zobaczyć ruch organiczny lub zbadać konkretną stronę docelową.
Analiza SEO w GA4 – na co powinieneś zwrócić uwagę?
Aby dokładnie analizować ruch na swojej stronie internetowej i badać skuteczność kampanii SEO, musisz być regularny. Jak najczęściej monitoruj dane w Google Analytics 4, porównując je w czasie i filtrując według wybranych kryteriów. Dzięki temu będziesz w stanie zidentyfikować wszelkie problemy na wczesnym etapie, co pozwoli uniknąć trudności w przyszłości. Pamiętaj też, że zawsze możesz skorzystać z pomocy doświadczonej agencji marketingowej. Specjaliści nie tylko przeanalizują raporty o ruchu na Twojej stronie internetowej, ale też wskażą możliwe rozwiązania, dzięki którym Twoja strategia będzie jeszcze lepsza.

Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!