Zapytaj o ofertę

Lifecycle marketing – co to jest?

5 min czytania
Lifecycle marketing – co to jest?
Kategoria Marketing

Budowanie pozytywnych relacji z klientami to podstawa każdej strategii marketingowej. Utrzymywanie więzi z grupą docelową korzystnie wpływa bowiem na ich zaufanie do marki oraz skutecznie zachęca do skorzystania z jej usług. Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców stawia na lifecycle marketing. Czym jest i jak wpływa na sprzedaż? Sprawdźmy!

Spis treści:

Czym jest lifecycle marketing?

Mimo że w ostatnich latach wszelkiego rodzaju strategie marketingowe przeszły niemałe zmiany, a świadomość ich stosowania znacznie wzrosła, wielu właścicieli firm wciąż zastanawia się, lifecycle marketing co to jest? Nietrudno się temu dziwić. Koncepcja ta zyskała bowiem szczególną popularność w ostatnich kilku latach, kiedy to kluczowym sposobem promocji stał się marketing internetowy. Przedsiębiorcy przestają skupiać się na bezpośrednim zachęceniu konsumentów do zakupu. Priorytetem staje się natomiast nawiązanie pozytywnych relacji z obecnymi klientami oraz budowanie korzystnych stosunków z nowymi odbiorcami.

Lifecycle marketing w dosłownym tłumaczeniu oznacza marketing cyklu życia. Jest zespołem działań mających na celu dopasowanie przekazu do aktualnych oczekiwań klientów. Specjaliści zauważyli bowiem, że najlepszym generatorem sprzedaży jest bezpośredni kontakt z konsumentami oraz dostosowanie komunikacji do ich indywidualnych preferencji.

W kontekście sprzedaży lifecycle marketing skupia się na bieżących etapach ścieżki zakupowej. Oznacza to, że marka będzie inaczej komunikować się z klientami, którzy zrezygnowali z zakupów, a inaczej z osobami, które nabyły już dany produkt.

Strategia opierająca się na tego typu marketingu obejmuje szereg szczegółowych badań procesu zakupowego, odnoszącego się do poszczególnych grup docelowych.

Lifecycle marketing – dlaczego warto?

Lifecycle marketing to innowacyjne podejście do promowania marki, łączące kreatywność, analitykę oraz różne techniki reklamowe. Celem tej strategii, tak jak w przypadku każdego innego planu marketingowego, jest zwiększenie przychodów oraz pozyskanie nowych klientów.

Wiedząc, lifecycle marketing co to jest, warto zwrócić uwagę na kilka najważniejszych korzyści, jakie gwarantuje umiejętnie opracowany plan. Są to:

  • utrzymywanie pozytywnych, długofalowych relacji z obecnymi klientami;
  • stałe zwiększanie przychodów oraz regularny napływ nowych odbiorców;
  • skuteczne zwiększanie zaangażowania klienta, które skutkuje większą efektywnością sprzedaży;
  • korzystny wpływ na pozycjonowanie strony internetowej oraz świadomość marki w branży;
  • kompleksowe wsparcie długoterminowej, zrównoważonej strategii marketingowej.

Jak widać, lifecycle marketing to świetny sposób na rozwijanie biznesu. Aby jednak strategia ta przyniosła pożądane wyniki, należy uwzględnić w niej kilka kluczowych aspektów.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

5 etapów lifecycle marketingu

Skuteczna strategia opierająca się na marketingu cyklu życia obejmuje pięć ważnych dla jej efektywności etapów. Umiejętna realizacja każdego z nich może okazać się kluczem do sukcesu niejednej marki, dlatego warto zapoznać się z ich specyfikacją.

  1. Przyciąganie – na tym etapie celem przedsiębiorcy jest identyfikacja potrzeb klientów, określenie grupy docelowej oraz zwiększenie świadomości marki.
  2. Ocena – krok ten polega na dokładnej analizie pozyskanych odbiorców oraz podziale ich na kilka kategorii. Należy wówczas ustalić, które osoby będą stałymi klientami, a które skorzystają z oferty tylko raz.
  3. Pozyskiwanie – celem przedsiębiorcy jest przekształcenie potencjalnych klientów w faktycznych nabywców. Odbywa się to za pośrednictwem różnych technik i narzędzi marketingowych, lecz główną koncepcją jest utrzymanie bezpośredniego kontaktu z odbiorcami.
  4. Utrzymanie – trzeba pamiętać, że konwersja nie jest ostatecznym celem firmy. Ważna jest budowa trwałych relacji z klientami, co zapewni stałe przychody oraz da możliwość rozwoju marki na wielu płaszczyznach.
  5. Polecenie – priorytetem każdego przedsiębiorcy powinno być stałe rozszerzanie świadomości marki. Na tym etapie warto zachęcić aktualnych klientów do dzielenia się pozytywnymi opiniami z innymi konsumentami, co przyniesie firmie wiele korzyści.

Lifecycle marketing – o czym pamiętać?

W strategii marketingu cyklu życia najważniejsze jest utrzymanie spójności we wszystkich prowadzonych działaniach. Powszechnie wiadomo, że na bardzo konkurencyjnym obecnie rynku prezentowanie odbiorcom wysokiej jakości produktów nie jest wystarczające. Ważne jest zatem stałe utrzymywanie kontaktu z klientami na każdym etapie ich ścieżki zakupowej.

Trzeba też wspomnieć, że spójność przekazu jest wówczas najlepszym sposobem na zbudowanie pozytywnego wizerunku marki oraz skuteczne zachęcenie klientów do skorzystania z jej usług. Warto więc upewnić się, że realizacja poszczególnych etapów przebiega poprawnie, a wszyscy klienci obsługiwani są w sposób spójny i profesjonalny.

Wykorzystując lifecycle marketing, nie można też zapominać o utraconych klientach. Naturalna jest sytuacja, gdy część konsumentów rezygnuje z utrzymywania relacji z marką. Ważne jest wówczas, aby zidentyfikować przyczyny tego zjawiska oraz postarać się zachęcić ich do powrotu poprzez różnego rodzaju techniki remarketingowe czy działania promocyjne.

Podsumowanie

Jak widać, lifecycle marketing to dość złożone pojęcie. Realizacja strategii opierającej się na tej koncepcji może okazać się dość trudna i wymagająca. Niemniej jednak warto wdrożyć ją do swojego planu marketingowego, gdyż może znacznie przyspieszyć rozwój firmy i zapewnić jej stały wzrost dochodów.

W ramach tego procesu warto mieć też na uwadze, że znacznie trudniej pozyskać nowych klientów, niż utrzymać obecnych. Aby cieszyć się spektakularnymi wynikami, warto więc postępować według wyżej omówionych etapów i kompleksowo zadbać o relacje ze swoimi odbiorcami.

Magdalena Antoń
Studentka ekonomii na UWM w Olsztynie, którą przygoda z SEO, mimo że rozpoczęta stosunkowo niedawno, pochłonęła bez reszty. Specjalizuje się w tworzeniu wartościowych treści, a jej marzeniem jest napisanie własnej powieści. Uwielbia się rozwijać, a zamiłowanie do copywritingu podziela z sympatią do ekonomii i matematyki.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 6

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jakie znaczenie dla marki ma event marketing?
Jakie znaczenie dla marki ma event marketing?
Event marketing to bardzo skuteczny rodzaj reklamy oraz budowania zaufania klientów. Co warto wiedzieć o marketingu wydarzeniowym?
Ile kosztują kampanie reklamowe?
Ile kosztują kampanie reklamowe?
Internetowe kampanie reklamowe pozwalają docierać do szerokiego grona odbiorców i skutecznie promować produkty czy usługi. Ile kosztuje taka forma reklamy?
Czym jest marketing sensoryczny?
Czym jest marketing sensoryczny?
Marketing wiąże się z nieszablonowym myśleniem o kliencie, jego potrzebach oraz sposobach na ich spełnienie. Jak zatem rozbudzić ciekawość u konsumenta?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę