Wynikające z globalizacji oraz popularyzacji Internetu coraz szersze powiązania między przedsiębiorstwami i możliwość ich ekspansji na światowym rynku, pozwalają na efektywne promowanie w wielu państwach. Dla działalności marketingowej w sieci nie mają znaczenia ograniczenia komunikacyjne. Ważne jest jednak, by skutecznie dotrzeć z przekazem do zróżnicowanych pod kątem językowym odbiorców. Jest to możliwe dzięki multilingual SEO.
Potrzeba stosowania wielojęzycznego SEO
Strategia multilingual SEO dotyczy optymalizacji stron WWW pod kątem różnych języków. Kluczowe znaczenie ma dopasowanie znajdujących się w witrynie treści do potrzeb użytkowników komunikujących się w zróżnicowany sposób.
SEO multilingual obejmuje nie tylko pozycjonowanie na wiele języków, ale również na poszczególne dialekty, narzecza, a nawet gwary. Znacznie poprawia to efektywność lokalnego pozycjonowania i pozwala na sprawne dotarcie z przekazem marketingowym oraz własną ofertą do starannie wyselekcjonowanych grup użytkowników. Nacisk na wielojęzyczność jest charakterystyczny m.in. dla portalu Facebook, gdzie w ustawieniach językowych można wybrać określone gwary. Przykładem jest „ślōnsko gŏdka”.
Wielojęzyczna optymalizacja jest niezbędna w przypadku firm, które prowadzą działalność lub planują ekspansję na rynki zagraniczne. Skuteczne wypozycjonowanie w ich ramach wymaga zbudowania witryny, z której będą mogli korzystać użytkownicy pochodzący z różnych krajów.
Zaoferowanie odbiorcom contentu w ich rodzimym języku czy narzeczu pozytywnie wpływa na jakość optymalizacji, a także na wizerunek firmy. Dzięki temu jest ona postrzegana jako marka, dla której potrzeby klientów mają decydujące znaczenie. Sprzyja to osiąganiu celów marketingowych, w tym wzrostowi sprzedaży.
Wykorzystywanie możliwości, jakie w ramach optymalizacji daje strategia multilingual, jest ważne z tego powodu, że język polski, w porównaniu do innych, jest stosunkowo rzadko używany w internecie. 10 milionów najczęściej odwiedzanych przez użytkowników witryn funkcjonuje głównie w oparciu o następujące języki:
- angielski – 60,4% (podczas gdy zaledwie 16,2% mieszkańców globu posługuje się nim na co dzień),
- rosyjski – 8,5% (3,3%),
- hiszpański – 4,0% (6,9%),
- turecki – 3,7% (1,1%),
- perski – 3,0% (0,7%),
- francuski – 2,6% (3,5%),
- niemiecki – 2,4% (1,7%),
- japoński – 2,1% (1,6%).
Polskojęzyczne witryny stanowią zaledwie 0,6% najpopularniejszych serwisów. Multilingual SEO pozwala na wypozycjonowanie strony WWW pod kątem najczęściej używanych języków w sieci. Daje to ogromne perspektywy, jeśli chodzi o ekspansję rynkową i dotarcie do nowych grup targetowych.
Praktyczna realizacja wielojęzycznego SEO
Multilingual, jako optymalizacja prowadzona na potrzeby mieszkańców wielu państw, wymaga podjęcia zakrojonych na szeroką skalę działań. Nie wystarczy przetłumaczenie znajdujących się w witrynie internetowej treści (pożądanym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług native speakera). Oczywiście, jest to bardzo ważne, jednak nie zapewni przyciągnięcia uwagi użytkowników.
Multilingual SEO obejmuje:
- weryfikację narodowości i lokalizacji osób odwiedzających stronę WWW – służy do tego Google Analytics, dzięki któremu można wybrać najbardziej perspektywiczny kierunek rozwoju na globalnym rynku,
- dogłębną analizę konkurentów pod kątem tego, w jaki sposób pozycjonują się w poszczególnych państwach,
- wybór odpowiedniej domeny – dobrą opcją są ccTLD, czyli najwyższego poziomu domeny krajowe; przykładem jest .it dla Włoch, .eng w przypadku Anglii czy .cat dla mieszkańców Katalonii,
- wyszukanie słów kluczowych – pod uwagę należy wziąć fakt, że te same słowa mogą mieć odmienne znaczenie w różnych językach (np. „chips” w Anglii to frytki),
- optymalizację pod kątem różnych wyszukiwarek – w wielu krajach, poza Google, istotne znaczenie odgrywają inne przeglądarki; w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii popularna jest Bing, w Chinach Baidu, z kolei w Czechach około 10% osób posługuje się Seznam.cz; ma to istotne znaczenie dla SEO, gdyż w poszczególnych wyszukiwarkach optymalizacja wygląda nieco inaczej i opiera się na zróżnicowanych narzędziach,
- wykorzystanie tagów hreflang – zastosowanie polecenia „en-pl” pozwala na prawidłową indeksację witryny, która wprawdzie została zbudowana w języku angielskim, ale jest przeznaczona dla Polaków, w tym mieszkających w Wielkiej Brytanii; inny przykład to atrybuty „en-gb” oraz „en-us”, dzięki którym można skutecznie dotrzeć do odbiorców posługujących się podobnym językiem, ale znajdujących się w odrębnych lokalizacjach, czyli UK i USA.
W wielu państwach mieszkają przedstawiciele mniejszości, którzy posługują się własnymi narzeczami i dialektami. Często stanowią oni dużą część populacji. Przykładem są Baskowie, z których ponad milion na co dzień używa języka baskijskiego. W celu efektywnego wypromowania marki wśród członków tej społeczności multilingual SEO musi uwzględnić specyficzne cechy ich języka czy wybór odpowiedniej domeny ccTLD (.eus – od euskara batua, który jest wersją języka baskijskiego łączącą cechy mocno różniących się między sobą dialektów).
Praktyczna realizacja strategii multilingual nie jest łatwa. Wymaga nie tylko doskonałej znajomości danego języka oraz zasad optymalizacji, ale również różnic w komunikacji między członkami określonego narodu i w ich indywidualnych preferencjach. Dlatego wielojęzyczne pozycjonowanie w każdym przypadku warto powierzyć specjalistom z agencji SEO iCEA, którzy posiadają odpowiednie doświadczenie w tym zakresie i operują technikami pozwalającymi na skuteczne dotarcie z ofertą do wielojęzycznych społeczności, w tym tych, które zamieszkują określony teren. Dotyczy to np. Szwajcarii, gdzie około 25% społeczeństwa stanowią mniejszości narodowe (Włosi, Niemcy, Portugalczycy, Francuzi, Kosowianie, Hiszpanie, Turcy, Serbowie).
Multilingual SEO – najważniejsze korzyści
Dzięki strategii multilingual firma może osiągnąć wymierne zyski. Ważne jest jednak oparcie działań w tym zakresie na profesjonalnej agencji marketingowej.
Szybsze uzyskanie konwersji
Działalność w jednym państwie może znacznie ograniczać możliwości ekspansji. Dopiero rozwój na wielu światowych rynkach stwarza podstawy do tego, by intensywniej zdobywać klientów, sprzedawać większe liczby produktów czy zwiększać popularność witryny oraz reklam. Wielojęzyczne SEO znacznie się do tego przyczynia, gdyż pozwala na efektywne dotarcie z własną ofertą do użytkowników z innych krajów i przyspiesza osiąganie celów marketingowych.
Poszerzenie rynków zbytu
Językiem polskim jako ojczystym lub drugim i kolejnym, posługuje się około 45 mln osób. W przypadku innych języków liczba użytkowników wynosi:
- chiński – około 1,5 mld,
- angielski – prawie 1 mld,
- hiszpański – 528 mln,
- hindi (Indie, Nepal, Fidżi) – 381 mln,
- arabski – 292 mln,
- rosyjski – 268 mln,
- bengalski (Bangladesz, Indie) – 262 mln,
- francuski – 230 mln,
- portugalski – 229 mln,
- urdu (Pakistan, Indie) – 163 mln.
Wykorzystanie możliwości, jakie daje multilingual SEO, nawet jeśli optymalizacja zostanie oparta tylko na jednym z tych języków, pozwala na uzyskanie dostępu do wielomilionowego targetu. Dzięki temu można korzystać z zupełnie nowych kanałów zbytu produktów oraz zwiększyć zasięg prowadzonej działalności. Duże możliwości w tym względzie stwarza np. dystrybucja wyrobów cyfrowych.
Popularyzacja marki
Aktywność na rynkach zagranicznych jest doskonałym sposobem nie tylko na zbudowanie świadomości firmy wśród kolejnych użytkowników. To także dobra okazja na nawiązanie nowych kontaktów biznesowych i podjęcie współpracy z różnymi kontrahentami. Efektem może być szersza działalność na globalnym rynku i większa szansa na uzyskanie przewagi konkurencyjnej.
Zwiększenie poziomu zadowolenia klientów
Użytkownicy internetu poszukują spersonalizowanych przekazów promocyjnych. Dotyczy to nie tylko wartościowego contentu, ale również możliwości przeglądania stron WWW w ojczystych językach. SEO multilingual stwarza do tego podstawy, dzięki czemu można skutecznie zachęcić odbiorców do robienia zakupów w e-sklepie i podejmowania innych aktywności, w tym klikania w reklamy w mediach społecznościowych czy zapisania się do newslettera. Prowadzi to do uzyskania konwersji i wzmacniania lojalności klientów względem marki.
Redukcja kosztów marketingowych
Optymalizacja na wiele języków jest znacznie tańsza niż budowa witryn przeznaczonych dla mieszkańców każdego kraju czy regionu oddzielnie i ich pozycjonowanie pod kątem potrzeb lokalnych użytkowników. Multilingual SEO prowadzi do tego, że internauci mogą szybko dotrzeć na stronę WWW za pomocą organicznych wyników wyszukiwania. Przynosi to znaczne oszczędności, wynikające z braku konieczności inwestowania w płatne, nierzadko bardzo drogie systemy reklamowe.
SEO multilingual tylko z agencją
Wielojęzyczna optymalizacja, w dobie stale postępujących procesów globalizacyjnych oraz rosnącej liczby użytkowników internetu, jest niezbędna w przypadku firm, które działają na międzynarodowym rynku i chcą dotrzeć ze swoją ofertą do mieszkańców wielu państw. Dotyczy to również organizacji, które zamierzają podjąć ekspansję poza granice kraju.
Multilingual SEO jest trudne do praktycznej realizacji, gdyż wymaga nie tylko przeprowadzenia dostosowanego do potrzeb lokalnych użytkowników tłumaczenia treści znajdujących się w witrynie. Potrzebny jest również wybór odpowiedniej domeny ccTLD czy atrybutów hreflang oraz dokonanie pozycjonowania na inne niż Google przeglądarki. Dlatego warto skorzystać z pomocy pracowników agencji iCEA. Nakłady, jakie w związku z tym trzeba ponieść, stosunkowo szybko się zwrócą, w postaci dotarcia do wielu nowych odbiorców i wzrostu poziomu sprzedaży.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!