Aktualizacje wprowadzone przez Google w 2022 roku dotyczą zarówno czynników on-page, jak i off-page. Wyszukiwarka zwraca większą uwagę m.in. na jakość treści, profil linkowy oraz wydajność witryny. Co jest ważniejsze w 2023 roku – SEO na stronie czy poza nią? Wyjaśniamy!
On-page SEO to wszystkie czynności wykonywane na stronie. Zmian dokonuje się za pomocą kodu HTML, systemu zarządzania treścią lub konta FTP. Celem jest optymalizacja strony pod kątem robotów indeksujących wyszukiwarki, a także użytkowników – co Google podkreśla coraz wyraźniej.
On-page SEO obejmuje takie działania, jak:
Niektóre czynności wykonywane w ramach SEO on-page nie tylko wpływają na pozycję witryny, ale odpowiadają też za to, jak prezentuje się ona w wynikach wyszukiwania. Mowa tu przede wszystkim o optymalizacji tytułów i opisów meta oraz wdrożeniu danych strukturalnych (rich snippets).
To od nich zależy wartość CTR, czyli współczynnika klikalności. Im lepiej zaprojektowane elementy widoczne w SERP-ach, tym większa szansa na ruch organiczny.
Działania wykonywane poza obrębem domeny to off-page SEO. Podstawą jest link building, czyli pozyskiwanie odnośników z autorytatywnych witryn zewnętrznych. Takie działanie ma zwrócić uwagę Google na pozycjonowaną domenę i sprawić, że stanie się ona wartościowa oraz wiarygodna w oczach algorytmów ustalających ranking.
W 2020 roku serwis Backlinko we współpracy z firmą Ahrefs przeprowadził analizę wyników wyszukiwania. Jednym z wniosków było to, że 1. pozycja w Google ma średnio 3,8 razy więcej linków zwrotnych niż pozycje od 2 do 10.
backlinko.com
Od tego czasu wyszukiwarka wprowadziła kilka aktualizacji dotyczących odnośników np. Link Spam Update (14 grudnia 2022). Można więc wnioskować, że dziś mają one takie samo lub większe znaczenie dla SEO.
Do grupy off-page zaliczyć można również:
Wszystko po to, aby rozbudować naturalny profil linków domeny oraz zwiększyć jej popularność.
Niektórzy w puli działań off-page SEO umieszczają też analizę stron konkurencji. Wprawdzie jest to stały element kampanii SEO, jednak nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję w rankingu.
On-page i off-page SEO razem tworzą kompleksową strategię zwiększania widoczności w wyszukiwarce Google. Zła wiadomość jest taka, że nie można wybrać, która grupa działań jest ważniejsza, a dobra – że nie trzeba wybierać!
Nie ma potrzeby, aby rezygnować z jednego lub drugiego. Nie należy też traktować ich jako wzajemnych alternatyw. Każda grupa spełnia nieco inne zadanie, dlatego obie są niezbędne do tego, aby osiągnąć możliwie najlepsze efekty – zwłaszcza w bardzo konkurencyjnej, popularnej branży.
W takim razie, od czego zacząć? Najlepiej od podstawowej optymalizacji technicznej i budowania contentu. Gdy Twoja witryna będzie prezentowała pewną wartość, możesz rozpocząć działania promocyjne w ramach off-page SEO.
Tak jak wspominaliśmy, obie grupy działań są ważne dla widoczności Twojej strony. W 2023 roku szczególną uwagę warto poświęcić jednak tworzeniu treści. Dlaczego? Odpowiedzią są poniższe aktualizacje Google.
Update wprowadzony 25 sierpnia, a następnie 5 grudnia 2022 roku ma odsuwać na dalszy plan treści, które nie spełniają oczekiwań użytkowników, a nagradzać wysoką pozycją te przydatne i wartościowe. Jak dopasować się do tej zmiany? Google podkreśla, że teksty powinny być tworzone dla ludzi, przez ludzi.
Chodzi o to, aby rzeczywiście pomagały rozwiązać dany problem użytkownikowi, bazowały na statystykach, badaniach i analizach, a także były unikalne.
Warto wiedzieć, że przez nieprzydatny content ucierpieć może pozycja całej domeny, a nie tylko podstrony, na której treść się znajduje.
Witryny naruszające zasady Google po aktualizacji dotyczącej spamu mogą spodziewać się obniżenia pozycji. Za co można otrzymać taką karę? Przede wszystkim za działania nieetyczne, należące do grupy Black Hat SEO np.:
EAT to parametr, według którego algorytmy Google jeszcze do niedawna oceniały jakość treści. Obecnie funkcjonuje on jako EEAT, czyli Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (Doświadczenie, Eksperckość, Autorytatywność, Wiarygodność).
Treści tworzone przez doświadczonych specjalistów, poparte wiarygodnymi źródłami, mają przewagę nad contentem nieunikalnym i mało wiarygodnym.
Co jeszcze ma znaczenie w 2023 roku? Znasz już wymagania wyszukiwarki, ale musisz też wiedzieć, czego oczekują użytkownicy. Okazuje się, że najchętniej przyswajalną formą contentu są materiały wideo. Jeśli więc chcesz prowadzić skuteczną kampanię SEO zorientowaną nie tylko na wyszukiwarkę, ale i na użytkowników, nie zapomnij o angażujących filmach!
W 2023 roku działania on-page i off-page mają takie samo znaczenie dla SEO. Skuteczna strategia pozycjonowania powinna więc obejmować zarówno czynności wykonywane na stronie, jak i poza nią.
Skup się na tworzeniu przydatnych treści, video marketingu, indeksowaniu mobilnym, wartościowych linkach oraz na doświadczeniach użytkownika, a szybko zobaczysz pozytywne efekty.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.