Zapytaj o ofertę
On-page vs. off-page SEO 2023
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • On-page vs. off-page SEO 2023

On-page vs. off-page SEO 2023

5 min. czytania

Aktualizacje wprowadzone przez Google w 2022 roku dotyczą zarówno czynników on-page, jak i off-page. Wyszukiwarka zwraca większą uwagę m.in. na jakość treści, profil linkowy oraz wydajność witryny. Co jest ważniejsze w 2023 roku – SEO na stronie czy poza nią? Wyjaśniamy!

Jakie działania obejmuje on-page SEO?

On-page SEO to wszystkie czynności wykonywane na stronie. Zmian dokonuje się za pomocą kodu HTML, systemu zarządzania treścią lub konta FTP. Celem jest optymalizacja strony pod kątem robotów indeksujących wyszukiwarki, a także użytkowników – co Google podkreśla coraz wyraźniej.

On-page SEO obejmuje takie działania, jak:

  • wybór i analiza fraz kluczowych,
  • optymalizacja podstawowych wskaźników internetowych,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • optymalizacja adresów URL,
  • projektowanie struktury strony i nagłówków,
  • optymalizacja treści,
  • wdrożenie certyfikatu bezpieczeństwa,
  • wdrożenie przekierowań.

Niektóre czynności wykonywane w ramach SEO on-page nie tylko wpływają na pozycję witryny, ale odpowiadają też za to, jak prezentuje się ona w wynikach wyszukiwania. Mowa tu przede wszystkim o optymalizacji tytułów i opisów meta oraz wdrożeniu danych strukturalnych (rich snippets).

 przykład rich snippets

To od nich zależy wartość CTR, czyli współczynnika klikalności. Im lepiej zaprojektowane elementy widoczne w SERP-ach, tym większa szansa na ruch organiczny.

Czynniki szczególnie istotne w 2023 roku:

  • optymalizacja wrażeń użytkownika,
  • Core Web Vitals,
  • mobilna wersja strony,
  • optymalizacja obrazów,
  • optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego,
  • dane strukturalne.

Jakie działania obejmuje off-page SEO?

Działania wykonywane poza obrębem domeny to off-page SEO. Podstawą jest link building, czyli pozyskiwanie odnośników z autorytatywnych witryn zewnętrznych. Takie działanie ma zwrócić uwagę Google na pozycjonowaną domenę i sprawić, że stanie się ona wartościowa oraz wiarygodna w oczach algorytmów ustalających ranking.

W 2020 roku serwis Backlinko we współpracy z firmą Ahrefs przeprowadził analizę wyników wyszukiwania. Jednym z wniosków było to, że 1. pozycja w Google ma średnio 3,8 razy więcej linków zwrotnych niż pozycje od 2 do 10.

 analiza linków zwrotnych backlinko.com

Od tego czasu wyszukiwarka wprowadziła kilka aktualizacji dotyczących odnośników np. Link Spam Update (14 grudnia 2022). Można więc wnioskować, że dziś mają one takie samo lub większe znaczenie dla SEO.

Do grupy off-page zaliczyć można również:

  • czynności podejmowane w social mediach,
  • wpisy gościnne na blogach,
  • udzielanie się na forach branżowych.

Wszystko po to, aby rozbudować naturalny profil linków domeny oraz zwiększyć jej popularność.

Niektórzy w puli działań off-page SEO umieszczają też analizę stron konkurencji. Wprawdzie jest to stały element kampanii SEO, jednak nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję w rankingu.

On-page kontra off-page – co jest ważniejsze?

On-page i off-page SEO razem tworzą kompleksową strategię zwiększania widoczności w wyszukiwarce Google. Zła wiadomość jest taka, że nie można wybrać, która grupa działań jest ważniejsza, a dobra – że nie trzeba wybierać!

Nie ma potrzeby, aby rezygnować z jednego lub drugiego. Nie należy też traktować ich jako wzajemnych alternatyw. Każda grupa spełnia nieco inne zadanie, dlatego obie są niezbędne do tego, aby osiągnąć możliwie najlepsze efekty – zwłaszcza w bardzo konkurencyjnej, popularnej branży.

W takim razie, od czego zacząć? Najlepiej od podstawowej optymalizacji technicznej i budowania contentu. Gdy Twoja witryna będzie prezentowała pewną wartość, możesz rozpocząć działania promocyjne w ramach off-page SEO.

Content w 2023

Tak jak wspominaliśmy, obie grupy działań są ważne dla widoczności Twojej strony. W 2023 roku szczególną uwagę warto poświęcić jednak tworzeniu treści. Dlaczego? Odpowiedzią są poniższe aktualizacje Google.

Helpful Content Update

Update wprowadzony 25 sierpnia, a następnie 5 grudnia 2022 roku ma odsuwać na dalszy plan treści, które nie spełniają oczekiwań użytkowników, a nagradzać wysoką pozycją te przydatne i wartościowe. Jak dopasować się do tej zmiany? Google podkreśla, że teksty powinny być tworzone dla ludzi, przez ludzi.

Chodzi o to, aby rzeczywiście pomagały rozwiązać dany problem użytkownikowi, bazowały na statystykach, badaniach i analizach, a także były unikalne.

Warto wiedzieć, że przez nieprzydatny content ucierpieć może pozycja całej domeny, a nie tylko podstrony, na której treść się znajduje.

Spam Update

Witryny naruszające zasady Google po aktualizacji dotyczącej spamu mogą spodziewać się obniżenia pozycji. Za co można otrzymać taką karę? Przede wszystkim za działania nieetyczne, należące do grupy Black Hat SEO np.:

  • keyword stuffing,
  • ukrywanie treści i linków na stronie,
  • generowanie ruchu przez komputery,
  • kopiowanie treści z innych witryn,
  • maskowanie.

Modyfikacja parametru EAT

EAT to parametr, według którego algorytmy Google jeszcze do niedawna oceniały jakość treści. Obecnie funkcjonuje on jako EEAT, czyli Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (Doświadczenie, Eksperckość, Autorytatywność, Wiarygodność).

Treści tworzone przez doświadczonych specjalistów, poparte wiarygodnymi źródłami, mają przewagę nad contentem nieunikalnym i mało wiarygodnym.

Co jeszcze ma znaczenie w 2023 roku? Znasz już wymagania wyszukiwarki, ale musisz też wiedzieć, czego oczekują użytkownicy. Okazuje się, że najchętniej przyswajalną formą contentu są materiały wideo. Jeśli więc chcesz prowadzić skuteczną kampanię SEO zorientowaną nie tylko na wyszukiwarkę, ale i na użytkowników, nie zapomnij o angażujących filmach!

Wnioski

W 2023 roku działania on-page i off-page mają takie samo znaczenie dla SEO. Skuteczna strategia pozycjonowania powinna więc obejmować zarówno czynności wykonywane na stronie, jak i poza nią.

Skup się na tworzeniu przydatnych treści, video marketingu, indeksowaniu mobilnym, wartościowych linkach oraz na doświadczeniach użytkownika, a szybko zobaczysz pozytywne efekty.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Co to jest współczynnik zaangażowania (engagement rate)?
    Co to jest współczynnik zaangażowania (engagement rate)?
    Analiza zaangażowania to nieodłączny element analityki marketingowej. Warto więc wiedzieć, czym jest engagement rate i jak obliczyć ten wskaźnik!
    Migracja strony internetowej – jak zrobić to dobrze?
    Migracja strony internetowej – jak zrobić to dobrze?
    Migracja strony to dość skomplikowany proces, który znacznie wpływa na wydajność serwisu. Warto więc wiedzieć, jak przeprowadzić ją poprawnie.
    Jakie znaczenie ma myślnik w domenie i czy warto się na niego decydować?
    Jakie znaczenie ma myślnik w domenie i czy warto się na niego decydować?
    Skomplikowane nazwy witryn internetowych odstraszają, jak również bywają problematyczne na etapie ich wpisywania. Jak tworzyć efektywne adresy WWW?
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.