Zapytaj o ofertę
PLA – co to jest?

PLA – co to jest?

7 min. czytania

Specjalnie z myślą o firmach działających w e-commerce Google zaprojektował swoje Product Listing Ads (PLA). Nie można użyć ich do promowania blogów ani treści informacyjnych. Narzędzie nastawione jest przede wszystkim na zwiększenie sprzedaży online w dowolnym sklepie internetowym, dlatego może okazać się niezbędne w strategii marketingowej Twojego sklepu. Warto przy tym wiedzieć, że konfiguracja reklam w Google PLA wymaga innych czynności niż standardowe reklamy kontekstowe czy displayowe. Co więc warto wiedzieć?

Czym są reklamy PLA?

Kampanie produktowe to reklamy wyświetlane, gdy ktoś wprowadzi w Google zapytanie związane z produktem. Product Listing Ads wyróżniają się, ponieważ mogą zawierać zdjęcia produktów, informacje o cenach w czasie rzeczywistym oraz opinie klientów. Informacje te są zawsze aktualne, gdyż Google pobiera je bezpośrednio z Twojego pliku danych o produktach.

Są również w widocznym miejscu – zwykle pojawiają się nad płatnymi tekstowymi reklamami w wyszukiwarce Google i wynikami organicznymi. Dlatego często są pierwszą rzeczą, którą widzą użytkownicy. Oprócz tego reklamy PLA mogą również pojawiać się po prawej stronie wyników wyszukiwania, a także w zakładce „Zakupy” Google.

Mówiąc najprościej, PLA marketing pozwala markom dotrzeć do kupujących w kluczowym momencie procesu sprzedaży. Współczesna podróż konsumencka nie jest już liniowa, a potencjalni klienci mogą odkrywać nowe marki już w momencie konwersji. Warto dodać, że podobne typy reklam są dostępne także na platformach takich jak Facebook i Instagram.

Zalety korzystania z reklamy PLA

49% kupujących twierdzi, że korzysta z Google, aby znaleźć nowe produkty. Jest to więc idealne miejsce do wyświetlania reklam asortymentu sklepów internetowych. Jednak reklama PLA wiąże się również z innymi wyjątkowymi korzyściami.

Twoje produkty w widocznym miejscu

Reklamy na liście produktów dają markom możliwość dotarcia do szerszej, ale bardzo trafnej grupy odbiorców. Ze względu na wyróżniającą się pozycję reklam Google PLA, a także ich atrakcyjny format, kupujący prawdopodobnie zwrócą na nie uwagę.

Nawet jeśli kampania nie zakończy się kliknięciem i konwersją, to z pewnością pomoże zwiększyć widoczność Twojej marki. Przy tym nie będziesz musiał płacić za ten bonus, ponieważ reklama PLA działa w systemie PPC (Pay Per Click), czyli płacisz tylko za faktyczne kliknięcia.

Istnieje również możliwość wyświetlania przez markę wielu produktów w jednym zestawie wyników wyszukiwania. Marki, którym się to uda, zdobędą reputację lidera branży.

Przechwycenie intencji komercyjnych

Jeśli ktoś kliknie reklamę produktu z ceną i zdjęciem, prawdopodobnie nie zbiera już informacji o danym towarze, ale jest gotowy do zakupu. Innymi słowy, reklamy PLA, ponieważ kierowane są do klientów, których intencją jest zakup konkretnego produktu, mogą generować większą sprzedaż niż reklamy displayowe.

Choć nie są dostępne dane porównujące tekstowe reklamy w wyszukiwarce i reklamy Google PLA, to można założyć, że te drugie, dzięki swojej widoczności i atrakcyjnej formie, mogą korzystnie wpływać na CTR (współczynniki klikalności) oraz świadomość marki.

Z racji, że kupujący widzą zdjęcie produktu przed kliknięciem reklamy, powinno to także skutkować wyższymi współczynnikami konwersji, jakościowymi potencjalnymi klientami oraz wzrostem sprzedaży.

Lepsze doświadczenie użytkownika

Kampanie produktowe pomagają markom dotrzeć do właściwych konsumentów we właściwym czasie. Chociaż jest to dobra wiadomość dla sklepów, które chcą zwiększyć sprzedaż, jest również korzystna dla kupujących, którzy chcą szybko dokonać zakupu.

Zapewnienie doskonałej obsługi klienta e-commerce opiera się właśnie na wygodzie. Reklama PLA ułatwia to, ponieważ kupujący mogą bezpośrednio przejść do strony produktu. Nie będą musieli tracić czasu na przeglądanie mnóstwa wyników tekstowych czy katalogów w samym sklepie. Zamiast tego mogą od razu ocenić wygląd produktu, jego cenę i opinie konsumentów.

Gdy kupujący dotrą do Twojej witryny, postaraj się, aby ich wrażenia były jeszcze lepsze. Oferuj czat na żywo w przypadku pytań i wątpliwości. Podaj listę powiązanych produktów, aby mogli przejrzeć inne opcje. A jeśli Twoje produkty są dostępne w fizycznej przestrzeni handlowej, ułatw znalezienie punktów stacjonarnych.

Reklamy Google PLA – jak zacząć w 4 prostych krokach?

Konfigurowanie kampanii produktowych różni się od innych typów reklam w Google. Słowa kluczowe nie są używane w ten sam sposób, ale możesz uruchomić kampanię w zaledwie kilku krokach. Oto co musisz zrobić.

1. Załóż konto w Google Merchant Center

Aby to zrobić, musisz udać się do Google i podać podstawowe informacje o swoim sklepie. Będą wyświetlane osobom, które oglądają reklamy Twoich produktów. Google poprosi również o dane innych osób, które potrzebują dostępu do konta.

Aby wykonać ten pierwszy krok, potrzebujesz konta Gmail.

2. Zweryfikuj swój sklep

Zanim będziesz mógł prowadzić jakiekolwiek kampanie reklamowe PLA, musisz udowodnić Google, że jesteś autoryzowanym właścicielem swojego sklepu.

Aby to zrobić, wystarczy połączyć swoją witrynę z Google Analytics. Pamiętaj, że nie zawsze jest to możliwe, np. gdy Twój sklep jest prowadzony na platformie innej firmy, takiej jak Shopify. Alternatywnie możesz dodać tag HTML lub plik do swojej witryny, ale w tym celu możesz potrzebować pomocy programisty.

Aby zakończyć proces, wróć do swojego konta Google Merchant i kliknij przycisk „Zweryfikuj adres URL” w prawym dolnym rogu. Gdy to zrobisz, możesz zacząć tworzyć reklamy PLA.

3. Prześlij swoje produkty

Nie musisz samodzielnie tworzyć tekstu reklamy i starannie dobierać słów kluczowych. Google automatycznie pobiera informacje o asortymencie Twojego sklepu w celu tworzenia kampanii produktowej.

Możesz również przesłać dane produktów do Google za pomocą automatycznego pliku danych (feed) lub pliku .txt. Jeśli więc chcesz zobaczyć w reklamach odpowiednie słowa kluczowe, upewnij się właśnie na tym etapie, że są one uwzględnione w tytułach i opisach produktów.

4. Skonfiguruj reklamę PLA w Google Ads

Po przesłaniu pliku produktowego możesz przejść do Google Ads, aby skonfigurować określone grupy reklam PLA i reguły targetowania. Tutaj możesz również ustawić stawki za reklamy. Podobnie jak w przypadku reklamy kontekstowej, miejsca reklamowe dla kampanii produktowych również kupuje się w oparciu o licytację (wygrywa najwyższa stawka). Koszt kliknięcia będzie się różnić w zależności od branży i sprzedawanych produktów.

Product Listing Ads – podsumowanie

Dla sklepów internetowych ważne jest, aby były obecne wszędzie tam, gdzie są klienci poszukujący ich produktów. Reklama PLA to doskonały sposób na przyciągnięcie odbiorców zdecydowanych i gotowych do zakupu, a więc takich, którzy wygenerują dla Ciebie zysk. Kampanie produktowe są świetnym narzędziem do budowania świadomości marki. Ułatwiają także użytkownikom znalezienie właściwych towarów. Jeśli więc jeszcze nie korzystasz z PLA in marketing, to nie warto dłużej zwlekać.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go! Masz stronę internetową i chciałbyś wreszcie zacząć zarabiać? Zapraszamy na konsultację z naszymi analitykami SEO! Na spotkaniu dowiesz się, jak pozycjonowanie może wspomóc Twój biznes.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 14
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Marketing mobilny – czym jest, jak działa i jak go wdrożyć?
    Marketing mobilny – czym jest, jak działa i jak go wdrożyć?
    Na czym polega marketing mobilny? Czy warto wdrożyć go do swojej strategii? Nasz artykuł rozwieje Twoje wątpliwości!
    Jak skutecznie tworzyć marketing lokalny?
    Jak skutecznie tworzyć marketing lokalny?
    Sprawdź, jak wdrożyć działania z zakresu marketingu lokalnego, aby Twoja firma rozwinęła skrzydła, dotarła do nowych klientów i odniosła sukces na rynku.
    Buzz marketing, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o marketingu szeptanym
    Buzz marketing, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o marketingu szeptanym
    Marketing szeptany to jedna z najskuteczniejszych form reklamy. W tym artykule dowiesz się, na czym polega i dlaczego warto ją wykorzystać!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.