Prognozy dla rynku e-commerce w 2022 roku są bardzo obiecujące. Sektor sprzedaży internetowej powinien zachować dynamikę wzrostu i szacuje się, że w Polsce może ona osiągnąć nawet kilkanaście procent. W związku z tym warto zastanowić się nad tym, jakie platformy e-commerce będą dobrym wyborem dla właścicieli sklepów.
Popularne platformy ecommerce typu open source
Wśród bezpłatnych rozwiązań dystrybuowanych w modelu open source dużą popularnością cieszą się: PrestaShop, WooCommerce (od WordPressa), Magento i OpenCart. To standardowe rozwiązania, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane zarówno przez początkujących właścicieli sklepów online, jak i przez doświadczonych przedsiębiorców. Obsługa tych platform wymaga podstawowej wiedzy z zakresu IT i nie powinna stwarzać zbyt wielu problemów.
Podstawowe funkcjonalności dostępne są całkowicie bezpłatnie, a platformy stale rozwijane są przez użytkowników. Jeżeli chcielibyście skorzystać z zaawansowanych funkcji, to może to wiązać się z dodatkową płatnością. Każde z narzędzi różni się w tym zakresie, dlatego przed podjęciem finalnej decyzji warto dokładnie zapoznać się z ofertą.
Ranking popularnych platform ecommerce 2022 w modelu open source
Poniżej krótkie zestawienie:
- WooCommerce
- PrestaShop
- OpenCart
- Magento
- Drupal Commerce
- Sylius
Płatne platformy ecommerce w modelu SaaS
Alternatywą pozostaje platforma ecommerce dystrybuowana w modelu SaaS (Software as a Service). Wówczas korzystanie z narzędzia wiążę się z opłatą abonamentową, a oprogramowanie traktowane jest jako usługa. Tego typu platformy posiadają szersze możliwości i są zdecydowanie łatwiejsze w użytkowaniu. Ich dodatkowym atutem jest zespół wsparcia technicznego, z którego mogą korzystać właściciele i administratorzy sklepów online. Niektóre z popularnych platform oferują również support w języku polskim. Do najpopularniejszych wyborów w 2022 roku powinny należeć: Shopify, Shoplo, IdoSell i Shoper.
Ranking popularnych platform e-commerce 2022 w modelu SaaS
Poniżej krótkie zestawienie:
Czy w 2022 roku postawić na model open source, czy SaaS?
Wybór pomiędzy modelami dystrybucji narzędzi e-commerce typu open source i SaaS, to indywidualna kwestia. Bardzo dużo zależy od stopnia posiadanej wiedzy technicznej, chęci customizacji sklepu online oraz budżetu organizacji. Atutem modelu open source jest swobodniejszy dostęp do modyfikacji i możliwość dużej customizacji wyglądu i funkcjonalności sklepu. Znaczna część funkcjonalności dostępna jest w formie bezpłatnej, dlatego podstawowe sklepy można postawić bez ponoszenia dodatkowych nakładów finansowych na narzędzia. Z drugiej strony platformy open source mogą być ciut trudniejsze w użytkowaniu oraz mogą posiadać pewne ograniczenia funkcjonalne.
Model SaaS generuje większe koszty prowadzenia działalności, ale zapewnia właścicielom sklepów większe wsparcie i gotowe rozwiązania. Platformy ecommerce dystrybuowane w modelu SaaS posiadają wbudowane więcej funkcjonalności, a ich wdrożenie może zająć mniej czasu. Z drugiej strony nie pozwalają na tak dużą customizację sklepu, jak w przypadku platform open source. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, przed podjęciem decyzji można skonsultować się ze specjalistami.
Co wziąć pod uwagę przy wyborze platformy?
Przy wyborze odpowiedniej platformy e-commerce należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Oczywiście wśród głównych kryteriów wyboru znajdują się:
- cena pakietu podstawowego i ewentualnej rozbudowy funkcjonalności;
- typy rozliczenia;
- rok wydania platformy i data ostatnich aktualizacji;
- popularność platformy na danym rynku;
- skala dostępu do kodu źródłowego i możliwości customizacji;
- prostota użytkowania platformy ze strony właściciela sklepu;
- prostota użytkowania platformy przez klientów (UX Design);
- pozycjonowanie stron internetowych osadzonych na danej platformie;
- wsparcie techniczne.
Rynek ecommerce znajduje się na fali wznoszącej. Wybór odpowiedniej platformy ecommerce wpłynie korzystnie na dynamikę rozwoju sklepu online oraz zwiększy jego dochodowość. To wszystko, przy jednoczesnej prostocie rozbudowy i prowadzenia sklepu internetowego. W tym tekście wskazano najpopularniejsze rozwiązania, jednak ostateczny wybór jest sprawą indywidualną.
Spodobał Ci się artykuł? Oceń go! Masz stronę internetową i chciałbyś wreszcie zacząć zarabiać? Zapraszamy na konsultację z naszymi analitykami SEO! Na spotkaniu dowiesz się jak pozycjonowanie może wspomóc Twój biznes.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!