Gdy chcemy założyć sklep internetowy, stoimy przed wieloma dylematami. Jednym z najważniejszych dylematów jaki stoi przed nami to wybór odpowiedniego oprogramowania sklepu internetowego. Dobrze dobrana platforma sprzedażowa wpływa na wiele naszych działań, a CMS który wybraliśmy zostaje z nami na długie lata. Musimy wziąć pod uwagę wiele czynników, koszt, łatwość obsługi, wbudowane integracje, wpływ na pozycjonowanie i wiele innych elementów wpływających na funkcjonalność i pozycjonowanie sklepu internetowego. Poniższy krótki przegląd wybranych platform, ułatwi podjęcie odpowiedniej decyzji przy wyborze platformy.
Wybór oparty o nasze doświadczenia z pozycjonowaniem sklepów internetowych na przestrzeni ostatnich lat. Oprócz platform które zdominowały polski rynek e-commerce, takich jak Shoper czy PrestaShop, przyjrzymy się również mniej popularnym wyborom.
Darmowe sklepy internetowe
Dużą popularnością, cieszą się darmowe skrypty sklepów internetowych, będące szczególnie dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy prowadzą niewielkie biznesy, lub nie pewni zysków w pierwszych miesiącach sprzedaży. Brak stałych kosztów licencji lub abonamentu, jest dla wielu działalności kluczowym kryterium przy wyborze platformy. Warto jednak pamiętać, że decydując się na darmowy sklep internetowy poniesiemy dodatkowy koszt w postaci płatnych modułów, czy hostingu i każda dodatkowa funkcjonalność klepu będzie okupiona dodatkowym kosztami.
Za wieloma z darmowych CMSów stoi ogromna społeczność, co ułatwia znajdowanie pomocy przy instalacji, oraz w razie potencjalnych problemów z konfiguracją i obsługą naszego sklepu internetowego. Warto rozróżnić również licencje samodzielne, od gotowych rozwiązań e-commerce opartych o licencję SaaS. W tym pierwszym przypadku, musimy o wiele elementów zadbać samodzielnie, natomiast licencje SaaS zapewniając wsparcie dla swoich klientów, sprzedając gotowy sklep internetowy wraz z odpowiednimi integracjami. Pozycjonowanie e-commerce opartego o zamknięte SaaSy jest utrudnione, ale również możliwe.
PrestaShop
PrestaShop to bardzo popularne oprogramowanie sklepu internetowego na polskim rynku. Występuje obecnie na rynku w dwóch wersjach 1.6 i 1.7. Charakteryzuje się przy tym intuicyjnym CMSem, prostotą rozbudowy, oraz mnogością dodatkowych modułów. Przy tym ostatnim elemencie, ujawnia się jedna z wad cechująca każe oprogramowanie sklepu internetowego, gdzie każda dodatkowa funkcjonalność wymaga płatnego modułu. Sklep internetowy oparty o PrestaShop po instalacji wymaga zawsze podstawowej optymalizacji pod kątem pozycjonowania, również standardowe szablony posiadają często kilka błędów SEO, jednak ich poprawa jest prosta dzięki dużej ilości gotowych modułów, wsparciu społeczności, oraz prostej budowie kodu i obecności Smarty. Dobry wybór dla małych i średnich firm.
Zalety PrestaShop:
- Bezpłatna licencja.
- Popularność, dzięki temu znajdziemy szybko rozwiązania wielu problemów.
- Gotowe rozwiązanie, tuż po instalacji otrzymujemy działający sklep internetowy z dużą ilością funkcjonalności, mamy możliwość np. wdrożenia https jednym kliknięciem.
- Smarty i PHP, w naszej ocenie jest to sklep prosty do optymalizacji i modyfikacji, nawet dla osób nie posiadających doświadczenia w programowaniu.
- Prostota budowy szablonu, oraz modułów.
- Stabilność i wydajność przy małej ilości produktów.
- Mnogość modułów zapewniających dodatkowe integracje.
Wady PrestaShop:
- Standardowa konfiguracja jest mało wydajna przy dużej ilości produktów. Ponadto baza danych szybko „puchnie” i wydajność serwera zaczyna mieć kluczowe znaczenie przy prędkości działania standardowego PrestaShopu
- Nie wszystkie funkcjonalności realizowane są prawidłowo i utrudniają pozycjonowanie.
- Niewielka ilość bezpłatnych modułów, tam gdzie takie platformy jak np. WordPress oferują dużo darmowych pluginów, w PrestaShop za każdą dodatkową funkcjonalność sklepu musimy zapłacić, co zwiększa koszt pozycjonowania sklepu internetowego.
- Duża ilość zmian pomiędzy poszczególnymi wersjami, brak kompatybilności wstecznej.
Optymalizacja i pozycjonowanie PrestaShop
Platforma domyślnie wymaga kilku zmian w szablonie, oraz konfiguracji sklepu aby osiągnąć swój pełen potencjał w pozycjonowaniu. Domyślnie pozwala na przypięcie produktu do wielu kategorii unikając duplikacji, czy radzi sobie prawidłowo z paginacją. Elementy takie jak cache, symplifikację kodu czy robots.txt możemy skonfigurować z poziomu CMS, natomiast Google Analytics E-commerce, czy mapa strony posiada dedykowane, bezpłatne moduły. Gdy zależy nam na pozycjonowaniu sklepu internetowego PrestaShop, musimy się przygotować na kilka zmian w szablonie, jednak jesteśmy w stanie wdrożyć wszystkie wymagane funkcjonalności posiadając jedynie podstawową wiedzę o PHP.
WooCommerce
Jest to darmowa wtyczka do najpopularniejszego CMS jakim jest WordPress. Popularność ma swoje zalety i wady, bo oprócz ogromnego wsparcia i mnogości gotowych rozwiązań (również darmowych), stoi błyskawiczne wykorzystywanie błędów, stąd każdy właściciel WordPressa musi dbać o aktualność zainstalowanych elementów. Należy pamiętać, że jest to jedynie wtyczka do WordPressa, więc interfejs panelu będzie zawsze mniej czytelny do obsługi sprzedaży niż inne wymienione w artykule rozwiązania.
Zalety WooCommerce:
- Darmowe rozwiązanie oparte o Woordpress, sprawdzony CMS który w przypadku znalezienia błędów jest błyskawicznie aktualizowany.
- Mnogość gotowych i bezpłatnych rozwiązań ułatwia prowadzenie i pozycjonowanie sklepu internetowego WooCommerce. Wtyczki często oferują podstawowe funkcjonalności w wersji darmowejm, są również tańsze niż dla sklepów internetowych opartych o PrestaShop czy Magento.
- Łatwość w pozycjonowaniu sklepu, brak poważnych błędów na starcie i każdy brak możemy nadrobić odpowiednią wtyczką. Modyfikacje i aktualizacje nie wymagają od nas specjalistycznej wiedzy.
- Ogromna społeczność, w przypadku jakiegokolwiek błędu lub problemu stoi przed nami otwarte community. W internecie znajdziemy mnóstwo porad dotyczących pozycjonowania i optymalizacji naszego sklepu.
- Prostota w implementacji stron informacyjnych i bloga ułatwi nam prowadzenie dodatkowych działań content marketingu.
- Idealne rozwiązanie dla małych i średnich sklepów internetowych.
- Brak konieczności znajomości PHP czy Smarty w pozycjonowaniu naszego sklepu.
Wady WooCommerce:
- Nieprawidłowo i długo prowadzony WordPress potrafi dramatycznie zwolnić, zarówno z powodu dużej ilości produktów, jak i wtyczek. Utrudni to zarówno sprzedaż, jak i pozycjonowanie sklepu internetowego.
- Częsty brak kontroli nad tym jak funkcjonuje sklep, gdy korzystamy ze zbyt dużej ilości wtyczek.
- Potrzeba ciągłej aktualizacji i aktywnego prowadzenia naszego sklepu, również od strony technicznej. Wszystkie błędy znajdowane w silniku i popularnych wtyczkach oraz szablonach są błyskawicznie wykorzystywane.
Optymalizacja i pozycjonowanie WooCommerce
Oprogramowanie WordPress w podstawowej wersji nie oferuje zbyt wiele możliwości konfiguracji, potrzebujemy dedykowanej wtyczki (np. nieśmiertelny YOAST lub All in One SEO Pack) oraz poświęcenia kilku chwil na konfigurację. Elementy takie jak poprawa prędkości działania strony (i wyniku naszej strony w PageSpeed Insight) umożliwią nam kolejne wtyczki, np. WP Super Cache i Autoptimize. W przypadku potrzeby modyfikacji motywów, możemy również skorzystać z tworzenia motywów potomnych aby zachować kompatybilność oraz tzw. filtrów, lub poszukać odpowiednich wtyczek . Jednak zawsze należy pilnować porządku i korzystać tylko z tych elementów które są nam rzeczywiście potrzebne, aby uniknąć spadków w wydajności.
Magento
Drugie najpopularniejsze rozwiązanie e-commerce na świecie, występujący w dwóch wersjach, darmowej (Open Source), oraz płatnej (Commerce). Różnice pomiędzy wersjami to dodatkowe narzędzia marketingowe, raporty, integracje B2B, dodatkowy monitoring i wsparcie 24/7. Skupimy się na wersji darmowej, ktróa realizuje dodatkowe funkcjonalności z użyciem płatnych wtyczek. Sklep i jego zaplecze jest w pełni modyfikowalne, jednak wymaga dużej wiedzy, w przeciwieństwie do np. PrestaShopu czy WooCommerce.
Zalety Magento:
- Bezpłatna licencja Open Source
- Prawdziwy kombajn, multum możliwości rozwoju sklepu i integracji.
- Duży rynek szablonów i rozszerzeń ułatwiających pozycjonowanie sklepu.
- Wysoka wydajność w przypadku zapewnienia odpowiedniej mocy obliczeniowej serwera.
Wady Magento:
- Wymagający pod kątem technicznym dla serwera, zwłaszcza przy dużej ilości produktów
- Mało intuicyjny panel zarządzania.
- Wysokie koszty przy rozwijaniu i modyfikowaniu sklepu, wymaga dodatkowych płatnych modułów, lub pracy specjalisty.
Optymalizacja i pozycjonowanie Magento
Magento posiada wbudowane wszystkie podstawowe funkcjonalności z poziomu CMS, takie jak ustawienie schematów metatagów, konfigurację sitemapy czy przekierowań. Niestety jakakolwiek dodatkowa funkcjonalność SEO, wymaga płatnego modułu, lub modyfikacji kodu. Stąd optymalizacja sklepu Magento pod pozycjonowanie, może być bardziej kosztowna i długotrwała niż w przypadku pozostałych popularnych skryptów. Jednak w domyślnej konfiguracji, jest dużo bardziej wydajny, niż Prestashoop czy WooCommerce w przypadku dużej ilości produktów. Jest to CMS idealny dla średnich i dużych sklepów internetowych.
Gotowe sklepy internetowe
W dalszej części omówimy kilka wybranych, płatnych platform, realizowanych na licencji SaaS gdzie po stronie dostawcy stoi zarówno dostarczenie oprogramowania, jak i opieka techniczna, hosting czy zakup certyfikatu SSL umożliwiającego wdrożenie https. Jest to atrakcyjna oferta dla niejednej firmy, ponieważ pozwala to ograniczyć kosz prowadzenia sklepu internetowego. Niestety licencje SaaS często utrudniają pozycjonowanie sklepów internetowych Magento z powodu ograniczonych możliwości modyfikacji i optymalizacji sklepu pod pozycjonowanie.
SkyShop
Jest to polska platforma, która działa w modelu SaaS od 2009 roku i zyskuje na popularności dzięki prostocie użytkowania oraz przejrzystym pakietom cenowym. Mocna alternatywa, która goni zagraniczną konkurencję. Najbardziej trafnym określeniem w tym przypadku jest „sklep na abonament”. Do wyboru są trzy pakiety, które różnią się cenami w zależności od ilości funkcjonalności oraz okresu, na który chcemy się wiązać umową. Trochę przypomina to zasady zakupu karnetu na siłownię – jeżeli zdecydujesz się na rok, to cena za miesiąc będzie najkorzystniejsza. SkyShop to jedna z najbardziej przystępnych opcji dla osób, które chcą prowadzić sklep bez wgłębiania się w szczegóły techniczne. Dzięki temu można skupić się na rozwijaniu działań marketingu i sprzedaży – co również SkyShop dzięki swoim możliwościom ułatwia na szeroką skalę. Będzie to najlepszy wybór dla osób, którym zależy na czasie oraz możliwości samodzielnego działania przy np. pozycjonowaniu sklepów SkyShop bez wsparcia programistów czy agencji.
Zalety SkyShop:
- od początku wiesz, ile zapłacisz za swój sklep – zróżnicowane pakiety pozwalają na bardzo dobre dopasowanie do potrzeb prowadzonego biznesu
- zarządzanie sklepem internetowym nie wymaga znajomości HTML
- możliwość prowadzenia sklepu pod własną domeną bez dodatkowych opłat
- support na bardzo dobrym poziomie – konsultanci sprawnie zapewniają wsparcie
- wydajne i bezpieczne serwery klasy Enterprise – Infrastruktura serwerowa posiada certyfikaty: ISO/IEC 27001:2005 (PN-ISO/IEC 27001:2007).
- gotowe integracje z 317 hurtowniami oraz dropshipping, co pozwala m.in. na automatyczne aktualizacje cen i ilości produktów oraz określanie form dostawy dla produktów z danej hurtowni
- możliwość synchronizacji z najpopularniejszymi portalami aukcyjnymi takimi jak Allegro, Amazon, eBay, sklep na Facebooku, a także rozbudowane możliwości integracji z marketplace’ami: morele.net, Allani, Empik i eMAG. Dzięki temu możliwe jest zarządzanie sprzedażą z jednego miejsca.
- dwukierunkowość działań – z panelu administracyjnego istnieje możliwość wystawiania produktów oraz pobierania zamówienia do sklepu, a w przypadku Allegro można pobierać aukcje, które pojawią się jako produkty w sklepie
- darmowy hosting z emailem obsługującym do 300 wiadomości dziennie (bez e-maili transakcyjnych)
- intuicyjny kreator szablonów sklepu, dzięki któremu każdy laik zbuduje unikalny wygląd sklepu
- rozbudowana analityka, która pozwala na samodzielne generowanie raportów i wyciąganie wniosków w celu poprawy efektywności e-sklepu.
- autorska bramka płatności oraz spora ilość zewnętrznych integratorów płatności
- dwukierunkowa integracja z kurierami oraz mini system księgowy wbudowany w platformę
- duży wybór narzędzi ułatwiających prowadzenie działań marketingowych: SEO, blogi, integracja z social media, sieci afiliacyjne czy newsletter
Wady SkyShop:
- dla osób bardziej zaawansowanych prostota może ograniczać możliwość wprowadzania bardziej zaawansowanych funkcji samodzielnie
Pozycjonowanie SkyShop
Tak naprawdę SkyShop stworzył ofertę sklepów, w którym struktura i kod sklepu zostały od początku zaprojektowane w sposób przyjazny dla wyszukiwarek internetowych. W efekcie treści dobrze się indeksują i mają szansę na wyższe poziomy w wyszukiwaniach. Co ważne, sklep SkyShop automatycznie generuje mapę strony dla Google, a także znakomicie indeksuje zdjęcia ze sklepu w grafikach wyszukiwarek. Automatyczne nadawanie przyjaznych linków dla wszystkich podstron i produktów to duża oszczędność czasu i potencjalnie szybsze efekty widoczności. Dodatkowo SkyShop posiada inteligentne rozwiązanie wspierające obsługę nieistniejących linków, które pozwala na przekierowanie na stronę produktu zbliżonego do wyszukiwania, unikając dzięki temu trafienia klienta na stronę z błędem 404. W ogólnym odbiorze SkyShop jest bardzo przyjazdy do samodzielnych działań pozycjonerskich na podstawowym poziomie. Dzięki temu będziesz mógł zoptymalizować sklep pod kątem podstawowych ustawień SEO tak jak: tytuł strony, opis czy słowa kluczowe.
Shoper
Chyba najpopularniejszy obecnie skrypt sklepu internetowego realizowanego w modelu SaaS w Polsce. Shoper oferuje również możliwość zakupu licencji samodzielnej z odpowiednim wsparciem, lecz w momencie pisania artykułu twórcy Shopera wycofują się z tego rozwiązania. Samego Shopera wyróżnia na tle innych sklepów internetowych łatwość obsługi, prostota modyfikacji szablonu, względnie niskie koszt, oraz dobra wydajność w przypadku małej i średniej ilości produktów. Schody zaczynają się gdy potrzebujemy niestandardowych rozwiązań i funkcjonalności. Rynek płatnych rozwiązań i wtyczek jest znacznie mniejszy niż w przypadku platform takich jak PrestaShop lub WordPress. Shoper oferuje dużo gotowych integracji, jednak optymalizacja i poprawa błędów działających na niekorzyść procesu pozycjonowania wymaga ingerencji w szablon i modyfikację z użyciem Smarty.
Zalety Shoper:
- Prosty i intuicyjny w obsłudze
- Mnogość gotowych integracji, np. z Allegro.
- Aktywne Polskie wsparcie.
- Przejrzysty cennik.
Wady Shoper:
- Optymalizacja pod pozycjonowanie wymaga znajomości Smarty
- Brak możliwości implementacji zaawansowanych rozwiązań
- Brak wsparcia licencji samodzielnych w przyszłości
- Wiele popularnych szablonów ma problemy z wydajnością
Pozycjonowanie i optymalizacja Shoper
Wiele podstawowych elementów, sposoby generowania metatagów, sitemapa, integracja Google Analytics E-commerce jest już zaimplementowana. Jednak elementy takie jak np. tytuły na paginacji, wykluczenie indeksacji filtrów, mikrodane ocen produktów, czy zasada FLC wymagają modyfikacji w szablonie z użyciem Smarty. Są to rozwiązania proste, wprowadzane jednorazowo, jednak niezbędne do wprowadzenia aby pozycjonowanie sklepu Shoper odniosło sukces.
IdoSell Shop (dawniej IAI-Shop)
Bardzo popularna platforma sprzedażowa w Polsce, ciągle rozwijana. Wyróżnia ją na tle pozostałych polskich SaaSów mnogość opcji i integracji serwisu z systemami płatności, czy zewnętrznymi platformami sprzedażowymi.
Zalety IdoSell:
- Wysoka wydajność, nawet w przypadku dużej ilości produktów.
- Mnogość wbudowanych integracji przygotowanych na rynek Polski.
- Aktywne i dobre wsparcie ze strony IdoSell.
Wady IdoSell:
- Mało intuicyjny interfejs i mnogość opcji, próg wejścia w obsługę sprzedażową jest znacznie wyższy niż w przypadku konkurencji.
- Wyższe koszty w przypadku małych sklepów niż Shoper. Duże koszty uruchomienia sklepu.
- Brak możliwości łatwej modyfikacji, wszystkie niestandardowe zmiany są wyceniane i realizowane przez IdoSell, co generuje dodatkowe koszta przy pozycjonowaniu IdoSell.
Pozycjonowanie IdoSell Shop
Doświadczenia z naszej strony są dwojakie, z jednej strony platforma jest stabilna i wydajna, z drugiej jednak, agencja SEO nie ma możliwości modyfikacji i optymalizacji sklepu pod pozycjonowanie. Przygotowanie wytycznych, przekazanie i wdrożenie ich przez IdoSell opóźnia często proces pozycjonowania, wymaga również od klienta dodatkowych kosztów. Jednak ostateczny efekt, jest zadowalający i wiele serwisów dobrze rankujących na konkurencyjne frazy, to sklepy internetowe oparte o IdoSell Shop.
SOTESHOP
Skrypt sklepu internetowego dostarczany na licencji SaaS, wraz z dostępem do serwera FTP. Posiada podstawowe funkcjonalności SEO dostępne z poziomu panelu. Sama konstrukcja szablonów i modułów jest mniej oczywista i przyjazna w modyfikacji niż pozostałe platformy z zestawienia.
Zalety SOTESHOP:
- Wbudowane integracje np. Allegro, płatności.
- Aktywne i polskojęzyczne wsparcie.
- Niska cena.
Wady SOTESHOP:
- Wszystkie dodatkowe funkcjonalności są płatne, moduły są dosyć tanie, jednak licencja skutecznie uniemożliwia proste rozwijanie funkcjonalności we własnym zakresie.
- Zmiany na poziomie innym niż szablon, mogą uniemożliwić aktualizację sklepu.
- Brak funkcjonalności usprawniających i automatyzujących obsługę sklepu, chcąc modyfikować większą część asortymentu, musimy robić to z poziomu każdego produktu.
- Nieczytelny i archaiczny w obsłudze panel sklepu.
Pozycjonowanie SOTESHOP
CMS posiada podstawowe funkcjonalności SEO w panelu. Pozwala na określenie metatagów, włączenie cache czy mapy witryny. Niestety każda zaawansowana funkcjonalność wymusza edycję szablonu, lub wykupienie dodatkowych modułów. Skuteczne pozycjonowanie SOTE jest możliwe, jednak wymaga pewnych wyrzeczeń w kwestii funkcjonalności.
Wpływ wyboru platformy na pozycjonowanie sklepu internetowego
Na wzrost pozycji naszych fraz wpływa wiele elementów. Nie tylko dobrze rozbudowany content, czy linki prowadzące do naszej witryny. Jednym z kluczowych elementów wpływających na SEO twojego sklepu jest struktura i jego optymalizacja. Nie wszystkie platformy są tak samo przyjazne i często pozycjonowanie stron opartych o niektóre CMSy wymaga większego nakładu pracy. W nie każdym sklepie internetowym wdrożymy wszystkie funkcjonalności, które są często kluczowe aby osiągnąć wzrost liczby wejść oraz sprzedaży naszych produktów.
Wybór odpowiedniego oprogramowania, zależy od wielu czynników, warto zastanowić się nad tym jaki będzie docelowy rozmiar naszego asortymentu, czy interesuje nas kompleksowość, a może liczą się niestandardowe rozwiązania. Większość popularnych platform po odpowiedniej optymalizacji oferuje podobne możliwości przy działaniach pozycjonerskich. Warto przed podjęciem ostatecznej decyzji zrobić odpowiedni research, również wśród konkurencji. Warto sprawdzić z jakich CMSów korzystają sklepy które uważamy za funkcjonalne. Większość platform oferuje wersje demo, część platform opartych o licencję SaaS oferuje również okresu próbne. Wybór zostaje z nami na lata, ponieważ każda późniejsza zmiana, chociaż możliwa, niesie za sobą dodatkowe, niepotrzebne koszta.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!