Zapytaj o ofertę

Reciprocal link a wpływ na SEO

5 min czytania
Reciprocal link a wpływ na SEO
Kategoria Pozycjonowanie

Na efektywność kampanii SEO składa się wiele czynników, o których prawdopodobnie wielokrotnie słyszałeś. To: publikacja wartościowych treści, optymalizacja, frazy kluczowe i ostatecznie tworzenie bazy linków zewnętrznych oraz wewnętrznych. W kontekście ostatniej wymienionej aktywności wspomina się potencjał reciprocal link. Pojęcie nie cieszy się tak dużą popularnością, jak pozostałe wyróżnione działania. Wychodzimy zatem naprzeciw wszelkim wątpliwościom i przedstawiamy kompendium wiedzy na temat wpływu tego rodzaju linkowania na rangę optymalizowanej witryny.

Spis treści:

Dlaczego warto linkować?

O potencjale linkowania można byłoby rozprawiać godzinami, jednak cel tej aktywności sprowadza się do budowania pozycji witryny w wyszukiwarce. Link building (alternatywnie wykorzystywana nazwa do linkowania) to procedura pozyskiwania wartościowych odnośników, przekierowujących użytkowników do konkretnej witryny. Jeżeli pojawiają się one na różnych stronach czy kanałach społecznościowych, wówczas mamy do czynienia z linkowaniem zewnętrznym. Alternatywnym działaniem jest linkowanie wewnętrzne, które z kolei ma miejsce w obszarze witryny internetowej.

Wcześniej praktykowane upychanie odnośników wewnątrz i na zewnątrz platformy okazało się strzałem w kolano. Choć w przeszłości ilość miała duże znaczenie, to w obliczu wzrostu spamu doszło do znacznych przemian. Nowe algorytmy Google zmieniły podejście i zaczęły koncentrować swoją uwagę na wartości linków. Na ten moment Googleboty oceniają stronę pod kątem źródeł odnośników. Im więcej dobrych, jakościowych linków towarzyszy pozycjonowanym serwisom, tym istnieje większe prawdopodobieństwo uplasowania się na zaszczytnym miejscu listy SERP.

Linki wewnętrzne vs. linki zewnętrzne – podstawowe różnice

Zanim przejdziemy do głównego punktu naszych rozważań, przybliżymy podstawy z zakresu link buildingu. Wyróżnia się kilka rodzajów linków, choć do najpopularniejszych zaliczane są zewnętrzne oraz wewnętrzne. Jakie różnice pojawiają się w definiowaniu obu terminów? Sprawdźmy to!

  • Linki wewnętrzne – zamieszczane są w obrębie konkretnej strony, przekierowują użytkownika z jednej podstrony do innej; ich rolą jest udzielenie wsparcia w nawigacji po witrynie (zarówno internautom, jak i botom Google).
  • Linki zewnętrzne – pojawiają się na różnych stronach i kierują użytkownika do docelowej witryny. Z perspektywy SEO to odnośniki, które pochodzą z wiarygodnych, wartościowych źródeł, czyli platform internetowych odznaczających się renomą. Niezwykle istotne jest również to, aby linki wyglądały na naturalnie zaimplementowane oraz kryły w sobie jakościowy, spójny content.

Bez względu na typ linkowania można spotkać się z atrybutami dofollow oraz nofollow. Dla pozycjonowania pierwszoplanową rolę odgrywa pierwszy z wymienionych atrybutów. Kieruje do robotów indeksujących polecenie odwiedzin określonych stron wzbogaconych o dobrej jakości treści. Ten rodzaj odnośników w szczególności podnosi rangę platformy w wynikach wyszukiwania. Z kolei drugi typ atrybutu, nofollow, wskazuje robotom strony niewymagające odwiedzin.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Najprościej rzecz ujmując, reciprocal link to linkowanie wzajemne, znane także pod pojęciem linkowania krzyżowego bądź cross-linkingu. Kwintesencja zasady opiera się na wzajemności – jeżeli ktoś zamieszcza odnośnik do Twojej witryny w obrębie swojej platformy, Ty odwzajemniasz się tym samym. Taktyka jest chętnie praktykowana przez przedsiębiorców dążących do pojawienia się w TOP najczęściej odwiedzanych stron WWW.

Eksperci ds. pozycjonowania podkreślają, że aby uzyskać zakładane rezultaty, konieczne staje się przestrzeganie określonych wymogów. Ryzyko korzystania z potencjału linkowania krzyżowego może zaskoczyć niejednego zarządzającego stroną.

Systematyczności mówimy stanowcze “NIE”

Może będziesz nieco zaskoczony tym założeniem, ale nieumiejętnie wdrażanie cross-linkingu przyniesie więcej szkody niż pożytku. Jeżeli stawiasz na systematyczność i ilość we wzajemnym procesie linkowania, powinieneś jak najszybciej porzucić tę praktykę. Miej na względzie surowe zasady Google oraz nie ulegaj presji czasu. Jeżeli jednak zdecydujesz się na korzystanie z tej metody, zachowaj umiar w działaniu. Kiedy najlepiej zastosować wzajemne linkowanie? Istnieje kilka aktywności, przy których warto pokusić się o zaimplementowanie tej taktyki.

  • Po pierwsze: pojedyncze akcje promocyjne czy jednorazowe współprace z inną firmą.
  • Po drugie: przy stałym “collabo” z markami (linkowanie krzyżowe wpisuje się w naturalną taktykę działania).
  • Po trzecie: implementacja odnośnika do wartościowego contentu jako dodatkowe wzmocnienie prezentowanych treści na stronie.
  • Po czwarte: wzajemne linki są dopasowane do siebie pod kątem tematyki.

Decydując się na reciprocal link w swojej strategii promocyjnej, nie możesz pod żadnym pozorem zapominać o zachowaniu umiaru. Rezultaty w kontekście widoczności strony dostrzegą głównie zarządzający mniejszymi platformami. Co to oznacza w praktyce? Silniejsza strona przekazuje moc tej słabszej, przekierowując użytkownika do jej zasobów. W sytuacji odwrotnej (kiedy to słabsza strona linkuje do silniejszej) może to przynieść nieco odmienne skutki (utratę rangi na liście Google bądź zmniejszenie ekspozycji strony).

Cross-linking pod lupą SEO

Monitorując zmiany w obrębie pozycjonowania, możesz spotkać się ze stwierdzeniem ustępowania znaczenia link buildingu w SEO na rzecz tworzenia wartościowych treści. Świadomy przedsiębiorca wie, że wyłącznie kompleksowe działanie przyczynia się do wygenerowania pożądanych rezultatów. W praktyce, jeżeli liczysz na wyższe miejsce w rankingu Google, powinieneś zadbać o proces link buildingu. Bazowanie wyłącznie na linkowaniu krzyżowym nie przyczyni się do rozwoju Twojej marki. Z tego względu rekomenduje się korzystanie z zasobów linków naturalnych. Źródeł ich pozyskiwania nie brakuje, a wśród najczęściej wyróżnianych klasyfikuje się media społecznościowe, blogi czy podcasty.

W rywalizacji pt.: “Wzajemne linkowanie versus naturalny link building” tytuł zwycięzcy nie przysługuje reciprocal link. Ważne jest bowiem zachowanie umiaru i połączenie wszelkich praktyk SEO. Wykorzystaj potencjał każdego z czynników wpływających na pozycję strony, jednak na samym początku postaw na jakość i wartość wdrażanych taktyk.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Linki dofollow a nofollow – co warto o nich wiedzieć i czym się różnią?
Linki dofollow a nofollow – co warto o nich wiedzieć i czym się różnią?
Linki prowadzące do Twojej witryny mogą mieć różne atrybuty. Czym różnią się linki dofollow i nofollow? Kiedy z nich korzystać? Sprawdź to z nami.
Co to jest infinite scroll i jak wpływa na SEO?
Co to jest infinite scroll i jak wpływa na SEO?
Dziś coraz częściej cenimy sobie wygodę przeglądania treści w sieci. Jak zapewnić swojej witrynie wysoką jakość UX? Czym jest infinite scroll?
Jakie wtyczki SEO warto wykorzystać w pozycjonowaniu?
Jakie wtyczki SEO warto wykorzystać w pozycjonowaniu?
Wtyczki SEO usprawniają pracę zarówno początkujących, jak i zaawansowanych pozycjonerów. Warto więc wiedzieć, które z nich wykorzystać.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę