Na efektywność kampanii SEO składa się wiele czynników, o których prawdopodobnie wielokrotnie słyszałeś. To: publikacja wartościowych treści, optymalizacja, frazy kluczowe i ostatecznie tworzenie bazy linków zewnętrznych oraz wewnętrznych. W kontekście ostatniej wymienionej aktywności wspomina się potencjał reciprocal link. Pojęcie nie cieszy się tak dużą popularnością, jak pozostałe wyróżnione działania. Wychodzimy zatem naprzeciw wszelkim wątpliwościom i przedstawiamy kompendium wiedzy na temat wpływu tego rodzaju linkowania na rangę optymalizowanej witryny.
O potencjale linkowania można byłoby rozprawiać godzinami, jednak cel tej aktywności sprowadza się do budowania pozycji witryny w wyszukiwarce. Link building (alternatywnie wykorzystywana nazwa do linkowania) to procedura pozyskiwania wartościowych odnośników, przekierowujących użytkowników do konkretnej witryny. Jeżeli pojawiają się one na różnych stronach czy kanałach społecznościowych, wówczas mamy do czynienia z linkowaniem zewnętrznym. Alternatywnym działaniem jest linkowanie wewnętrzne, które z kolei ma miejsce w obszarze witryny internetowej.
Wcześniej praktykowane upychanie odnośników wewnątrz i na zewnątrz platformy okazało się strzałem w kolano. Choć w przeszłości ilość miała duże znaczenie, to w obliczu wzrostu spamu doszło do znacznych przemian. Nowe algorytmy Google zmieniły podejście i zaczęły koncentrować swoją uwagę na wartości linków. Na ten moment Googleboty oceniają stronę pod kątem źródeł odnośników. Im więcej dobrych, jakościowych linków towarzyszy pozycjonowanym serwisom, tym istnieje większe prawdopodobieństwo uplasowania się na zaszczytnym miejscu listy SERP.
Zanim przejdziemy do głównego punktu naszych rozważań, przybliżymy podstawy z zakresu link buildingu. Wyróżnia się kilka rodzajów linków, choć do najpopularniejszych zaliczane są zewnętrzne oraz wewnętrzne. Jakie różnice pojawiają się w definiowaniu obu terminów? Sprawdźmy to!
Bez względu na typ linkowania można spotkać się z atrybutami dofollow oraz nofollow. Dla pozycjonowania pierwszoplanową rolę odgrywa pierwszy z wymienionych atrybutów. Kieruje do robotów indeksujących polecenie odwiedzin określonych stron wzbogaconych o dobrej jakości treści. Ten rodzaj odnośników w szczególności podnosi rangę platformy w wynikach wyszukiwania. Z kolei drugi typ atrybutu, nofollow, wskazuje robotom strony niewymagające odwiedzin.
Najprościej rzecz ujmując, reciprocal link to linkowanie wzajemne, znane także pod pojęciem linkowania krzyżowego bądź cross-linkingu. Kwintesencja zasady opiera się na wzajemności – jeżeli ktoś zamieszcza odnośnik do Twojej witryny w obrębie swojej platformy, Ty odwzajemniasz się tym samym. Taktyka jest chętnie praktykowana przez przedsiębiorców dążących do pojawienia się w TOP najczęściej odwiedzanych stron WWW.
Eksperci ds. pozycjonowania podkreślają, że aby uzyskać zakładane rezultaty, konieczne staje się przestrzeganie określonych wymogów. Ryzyko korzystania z potencjału linkowania krzyżowego może zaskoczyć niejednego zarządzającego stroną.
Może będziesz nieco zaskoczony tym założeniem, ale nieumiejętnie wdrażanie cross-linkingu przyniesie więcej szkody niż pożytku. Jeżeli stawiasz na systematyczność i ilość we wzajemnym procesie linkowania, powinieneś jak najszybciej porzucić tę praktykę. Miej na względzie surowe zasady Google oraz nie ulegaj presji czasu. Jeżeli jednak zdecydujesz się na korzystanie z tej metody, zachowaj umiar w działaniu. Kiedy najlepiej zastosować wzajemne linkowanie? Istnieje kilka aktywności, przy których warto pokusić się o zaimplementowanie tej taktyki.
Decydując się na reciprocal link w swojej strategii promocyjnej, nie możesz pod żadnym pozorem zapominać o zachowaniu umiaru. Rezultaty w kontekście widoczności strony dostrzegą głównie zarządzający mniejszymi platformami. Co to oznacza w praktyce? Silniejsza strona przekazuje moc tej słabszej, przekierowując użytkownika do jej zasobów. W sytuacji odwrotnej (kiedy to słabsza strona linkuje do silniejszej) może to przynieść nieco odmienne skutki (utratę rangi na liście Google bądź zmniejszenie ekspozycji strony).
Monitorując zmiany w obrębie pozycjonowania, możesz spotkać się ze stwierdzeniem ustępowania znaczenia link buildingu w SEO na rzecz tworzenia wartościowych treści. Świadomy przedsiębiorca wie, że wyłącznie kompleksowe działanie przyczynia się do wygenerowania pożądanych rezultatów. W praktyce, jeżeli liczysz na wyższe miejsce w rankingu Google, powinieneś zadbać o proces link buildingu. Bazowanie wyłącznie na linkowaniu krzyżowym nie przyczyni się do rozwoju Twojej marki. Z tego względu rekomenduje się korzystanie z zasobów linków naturalnych. Źródeł ich pozyskiwania nie brakuje, a wśród najczęściej wyróżnianych klasyfikuje się media społecznościowe, blogi czy podcasty.
W rywalizacji pt.: “Wzajemne linkowanie versus naturalny link building” tytuł zwycięzcy nie przysługuje reciprocal link. Ważne jest bowiem zachowanie umiaru i połączenie wszelkich praktyk SEO. Wykorzystaj potencjał każdego z czynników wpływających na pozycję strony, jednak na samym początku postaw na jakość i wartość wdrażanych taktyk.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.