Zapytaj o ofertę

Recommerce – co to jest?

5 min czytania
Recommerce – co to jest?
Kategoria E-Commerce

Zakupy w obecnych czasach ewoluują, podobnie jak towarzyszące im koncepcje. Tak jest w przypadku recommerce, praktyki, która przyczynia się do walki z negatywnymi aktywnościami z sektora sprzedaży, bezpośrednio oddziałującymi na środowisko. W zasadzie marki coraz częściej sięgają po działania z zakresu recommerce, a powody są banalnie proste – poprawa wizerunku marki, a tym samym większe zainteresowanie wcieleniem elementu do strategii PR-owej firmy.

W artykule wyjaśniamy, recommerce co to jest z perspektywy konsumenta i przedsiębiorstwa rozwijającego działalność nastawioną na sprzedaż produktów bądź usług. Z jakimi rodzajami możesz spotkać się przy okazji wskazanego pojęcia? Czy recommerce jest tożsamy z dziedziną e-commerce? Te wątpliwości rozwiejesz podczas lektury wpisu!

Spis treści:

Od A do Z o recommerce

Recommerce (inaczej reverse commerce/re-commerce czy reverse marketplace) to nic innego, jak aktywności skoncentrowane na zakupie oraz sprzedaży używanych produktów za sprawą dedykowanych w tym celu serwisów e-commerce. Przedsiębiorstwa trudniące się handlem detalicznym angażują się w nabycie starodawnego asortymentu, aby następnie go odrestaurować i powtórnie wprowadzić do sprzedaży.

Świat online zawojował rynek recommerce

Second handy kojarzą się nam wyłącznie ze stacjonarnymi sklepami, ogłoszeniami zamieszczanymi w terenie czy targami poświęconymi odprzedaży starych, niepotrzebnych już pierwotnemu właścicielowi rzeczy. Sukcesywnie zaczęły jednak rozrastać się serwisy internetowe, które przeniosły tę praktykę do świata wirtualnego.

Powszechność platform, np. OLX, przyczyniła się do sprawnej odsprzedaży asortymentu niemal z każdego miejsca na świecie. Wyróżnia się kilka form działalności przedsiębiorstwa w tym obszarze. Jakich? Sprawdźmy to!

Wystawienie ogłoszeń a może wymiana towaru? Platformy e-commerce nadchodzą z pomocą!

Korzystając z ich zasobów, szybciej można trafić do nowego, potencjalnego właściciela produktu. Zdarzają się przypadki, kiedy ich użytkowanie wymaga uiszczenia opłaty, jednak nie są to kwoty, które zniechęcają do sięgnięcia po tę formę aktywności. Najlepszymi przykładami platform o wskazanym charakterze są Vinted oraz OLX.

Komis – wersja internetowa

W sieci prężnie działają firmy zajmujące się skupem starych urządzeń elektronicznych, aby ponownie wprowadzić je do sprzedaży. Za “renowację” sprzętu odpowiadają osoby specjalizujące się w naprawie.

Ekomarki i odświeżanie starszej wersji produktów

Można znaleźć przykłady marek chętnie włączających się do aktywności z dziedziny reverse commerce. W praktyce wygląda to tak, że firmy przyjmują rzeczy, których są producentami, aby w następnej kolejności zająć się ich odświeżeniem, naprawą i powtórnym wprowadzeniem na rynek swojej branży po niższej cenie, lecz z certyfikatem oraz gwarancją.

W parze z reverse marketplace idzie działalność o charakterze charytatywnym. Przedsiębiorstwa czynnie biorące udział w aktywnościach poświęconych celom dobroczynnym przyjmują zużyte produkty, które przerabiają, a zyski ze sprzedaży kierują do instytucji non-profit.

Rodzaje recommerce

Dostępnych jest kilka sposobów pozwalających na wcielenie praktyk recommerce do otoczenia konsumenckiego. O jakich rodzajach recommerce warto wiedzieć?

  • Sprzedaż na platformach typu OLX czy Vinted zaliczana jest do rynku nieformalnego. Serwisy tego typu gwarantują bezpieczeństwo transakcji, w związku z czym prawdopodobieństwo nieuczciwych działań ze strony przedsiębiorstwa maleje.
  • Zakup produktów od konsumentów po wcześniej ustalonej cenie w celu ich renowacji wchodzi w zakres czynności określanych jako usługi wymiany i odsprzedaży. Firma, odświeżając wcześniej użytkowany przedmiot, powtórnie go sprzedaje, aby zapewnić sobie pewne korzyści finansowe.
  • Przedsiębiorstwa w zamian za możliwość odkupienia przestarzałego asortymentu od klienta wychodzą z ofertą zniżki na zakup nowego. Za sprawą tej praktyki nowe produkty są korzystniej postrzegane przez grono konsumenckie.

Czy recommerce oznacza to samo, co e-commerce?

Recommerce klasyfikowany jest do e-commerce, w którym odbywają się wszelkiego rodzaju transakcje. Usługi przyjmują formę online bądź offline za sprawą dowolnej platformy sprzedażowej.

E-commerce to rozwinięta dyscyplina specjalizująca się zarówno w nowych produktach, jak i przestarzałych rozwiązaniach. Z reguły większość reverse commerce zaliczane jest do e-commerce, jednak niewielki odsetek praktyk e-commerce można przydzielić do podzbioru recommerce.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Rozwiązania “na plus” dla wizerunku firmy

Działania recommerce przynoszą wiele korzyści dla przedsiębiorstw rozwijających własną markę. Do argumentów przemawiających za praktyką “odświeżania” przestarzałych produktów i ich sprzedaży należą:

  • wzrost lojalności konsumenckiej,
  • zbudowanie solidnej bazy nowych klientów,
  • zmniejszenie kosztów, a tym samym wzrost obrotów na rynku,
  • większa motywacja pracowników podyktowana chęcią zaangażowania się we współtworzenie spójnej polityki CSR-owej firmy.

Coraz więcej przedsiębiorstw bierze pod uwagę aktywności wchodzące w zakres recommerce. Wszystko to ze względu na pozytywną percepcję działań przez dotychczasowych i przyszłych konsumentów, a także pozyskania znacznych środków finansowych, czyli wzrost wyników stricte sprzedażowych.

Wystarczy spojrzeć na poczynania firm takich jak Apple czy Zalando, aby zrozumieć, z jakim skutkiem udaje się im zaangażować w działania recommerce. Nie ulega wątpliwości, że to znakomita idea, którą można zaimplementować w różnym celu i formie. Przykuj uwagę konsumentów, stań się bardziej wyrazistym graczem na dynamicznie rozwijającym się rynku sprzedaży!

Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Odpowiedź na to pytanie i garść cennych wskazówek dla e-commerce znajdziesz w tym artykule!
Profesjonalna strona internetowa kluczem do sukcesu!
Profesjonalna strona internetowa kluczem do sukcesu!
Zastanawiasz się nad stworzeniem strony internetowej? Sprawdź, jakie korzyści może przynieść Ci profesjonalnie zaprojektowana witryna.
Czy oprogramowania open source są naprawdę bezpłatne?
Czy oprogramowania open source są naprawdę bezpłatne?
Korzystasz z oprogramowania typu Open Source i dziwisz się, dlaczego nie jest on w pełni bezpłatny? Przeczytaj nasz artykuł, a dowiesz się dlaczego!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę