Prowadzisz stronę internetową i jesteś z niej dumny? Twój content zwala z nóg, ale mimo to jesteś słabo widoczny w Google? Z ratunkiem spieszą SEO oraz jego strategie promocyjne. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak wyróżnić się na liście wyszukiwania z rich snippets. Pokaż się więc w sieci z jak najlepszej strony!
Czym jest rich snippet?
W dosłownym tłumaczeniu są to „bogate kawałeczki”, co w przypadku stron internetowych oznacza pewne fragmenty lub rozszerzone elementy, które mają wzbogacać wyniki wyszukiwania. Wykorzystują one w tym celu dane strukturalne, czyli mikrodane wspomagające pracę robotów wyszukiwarek. Oznacza się za ich pomocą:
- produkty,
- wydarzenia (daty i miejsca),
- lokalne firmy (dane kontaktowe),
- książki,
- muzykę,
- filmy,
- osoby,
- instrukcje.
Często są one wyświetlane w formie listy numerowanej typu know-how, niejako w formie instrukcji. Są szybsze dla użytkowników i bardziej intuicyjne. Dodatkowo jest to też łatwe porównanie pewnych funkcji. Rich snippets najczęściej wykorzystują strony posiadające aplikacje mobilne z autorskim contentem.
Pobierane są bezpośrednio z kodu strony, gdzie powinny być umieszczone w jednym z formatów obsługiwanych przez wyszukiwarkę. Zalecany typ danych to JSON-LD, jednak można zdecydować się również na format Microdata lub RDFa.
Schema.org
Wspomniane mikrodane dodawane są do zawartości kodu HTML na stronie. Dzięki nim każdy administrator może skorzystać z jednolitych definicji tagów dla różnych wyszukiwarek (Google, Bing, Yahoo!). W kontekście pozycjonowania wielu specjalistów uważa, że są one przydatne w nakłonieniu użytkowników do skorzystania ze strony, mogą zwiększyć współczynnik klikalności (CTR) oraz wpływać na ruch w witrynie.
Featured snippets
Rich snippets często bywają mylone z drugim rodzajem fragmentów. W przypadku Featured snippets nie wykorzystuje się danych strukturalnych. Tutaj Google według swojego uznania wybiera najlepszą odpowiedź na zapytanie i automatycznie wyróżnia powiązany fragment.
Rodzaje wyróżnionych fragmentów
Rozszerzone opisy mogą występować w kilku wariantach, które różnią się rodzajem wyświetlanych informacji. Jakie typy rich snippets Google możemy wykorzystać?
Breadcrumbs
Jest to jeden z najczęściej wykorzystywanych rodzajów rich snippets, który opiera się na tzw. „breadcrumbs”, czyli „okruszkach chleba”. „Okruszki” to elementy strony wspomagające nawigację poprzez wyświetlanie ścieżki do danego elementu witryny. Tego typu rich snippet często służy do określenia kategorii produktu w sklepach internetowych.
Oceny
Z tym rodzajem rich snippets Google możemy spotkać się w przypadku atrakcji turystycznych, towarów, artykułów i wielu innych typów treści. Informacje te są przedstawiane w 5-gwiazdkowej skali, której towarzyszy także liczba opinii.
Przepisy kulinarne
W tym przypadku rich snippet może od razu poinformować użytkownika o kilku najważniejszych kwestiach związanych z potrawą. Wyświetlane dane mogą obejmować czas przygotowania, liczbę porcji, składniki, a nawet kaloryczność. Szczegółowe instrukcje przygotowania się tutaj jednak nie zmieszczą, przez co internauci i tak będą musieli odwiedzić stronę, by dowiedzieć się, jak przygotować danie. To idealny przykład skutecznego zastosowania rich snippets – przejrzyste informacje utrzymane w pewnej strukturze powinny umożliwić wstępną ocenę zawartości i zachęcić do wizyty na witrynie.
FAQ jako rich snippets
Wyszukując informacje na dany temat, niekiedy na liście wyników można zauważyć FAQ ze strony lub bloga. To kolejny rodzaj rich snippets, który może skutecznie zachęcić użytkowników do wejścia na witrynę. Tego typu zawartość sprawdzi się zarówno w przypadku blogów, jak i sklepów internetowych, a także portali branżowych.
Te rozszerzone informacje można podzielić na dwa rodzaje: FAQPage oraz QAPage. Dane strukturalne QAPage są wykorzystywane w przypadku, gdy na stronie widnieje jedno pytanie z kilkoma odpowiedziami. FAQPage to z kolei lista pytań z pojedynczymi odpowiedziami.
Rich snippets dla wydarzeń
Z użyciem danych strukturalnych można również zaprezentować termin, lokalizację czy cenę biletów na wydarzenie. W tym przypadku można wykorzystać ich potencjał, by nakłonić użytkowników do przejścia na stronę w celu uzyskania dodatkowych informacji.
Co dalej?
Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać, jest zbadanie swojej niszy oraz określenie konkurencji. Następnie trzeba zrobić analizę słów kluczowych, które uzyskują największą liczbę wyszukiwań w sieci w ciągu miesiąca. Do ustalenia rich snippets potrzebujesz więcej niż 5 słów, pozwala to poszerzyć rodzaj problemów użytkowników.
Nie wahaj się również używać tagów nagłówka (od H1 do H6). Wyróżnione fragmenty powinny zawierać pomiędzy 40 a 50 słów (około 300 znaków), jeśli będą posiadać większą liczbę, Google skróci treści i da sygnał internautom, że na stronie jest ich więcej.
Strategia optymalizacji
Jak zaimplementować dane strukturalne?
Na pierwszy ogień należy określić charakterystyczne dane kontekstowe, a następnie je oznaczyć (może to być cena, data, ocena klientów). Do oznaczania wykorzystywane są Microdata Markup. Gotowe, wszystko wyświetla się w wyszukiwarce!
Drugą możliwością jest wdrożenie rich snippets w Google Search Console. Służy do tego Marker danych. Aby z niego skorzystać, należy wejść na swój panel i wybrać zakładkę „Rozpocznij wyróżnienie”. Następnie wybierz właściwy adres URL oraz rodzaj zaznaczonych informacji, a potem sekcję „Publikuj”.
Dane można także zaimplementować w kodzie HTML strony. Jest to ręczna praca polegająca na dodawaniu znaczników. Tutaj wskazówka: przyda się w tym kontekście plik org, który pomaga wybierać tagi. Należy jednak pamiętać, że w przypadku danych implementowanych w kodzie, nie masz pewności, że rich snippets pojawi się w wynikach wyszukiwania.
Ostatnią możliwością jest wykorzystanie potencjału wtyczki np. Yoast bądź Rank Math, jeśli korzystasz z WordPressa.
Aby zweryfikować poprawność zaimplementowanych danych, zalecane jest skorzystanie z narzędzia Rich Results Test od Google.
Uwaga!
Pamiętaj, że rich snippets to rodzaj funkcji dynamicznej, która zmienia się w trakcie upływu czasu. Jednego dnia Twój fragment może być na szczycie, drugiego zaś spaść. Wynika to z wysokiej konkurencji w sieci. Musisz być więc cały czas czujny! Dodatkowo mogą zostać one usunięte, jeśli były już pokazywane i zostaną uznane za spam bądź manipulację linkami.
Podsumowanie
Z Google korzystają codziennie tysiące użytkowników. Wysoka pozycja w rankingu to tylko połowa sukcesu, drugą stanowi wyróżnienie się na pierwszej stronie. Jest to łatwy i przyjemny sposób, aby zwiększyć swoje szanse na wyprzedzenie konkurencji. Dodatkowo to pozytywny sygnał dla Google, który patrzy na daną stronę przychylniejszym okiem. Pamiętaj o korzyściach: zwiększa się trafność kliknięć, poprawia się współczynnik CTR, dokonuje się wstępna selekcja odbiorców. Rich snippets nie są jednak bezpośrednim czynnikiem rankingowym.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: castlelocal.com, digitalresidenz.com
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!