Zapytaj o ofertę

Rich snippets, czyli jak wyróżnić się w Google

6 min czytania
Rich snippets, czyli jak wyróżnić się w Google
Kategoria Pozycjonowanie

Prowadzisz stronę internetową i jesteś z niej dumny? Twój content zwala z nóg, ale mimo to jesteś słabo widoczny w Google? Z ratunkiem spieszą SEO oraz jego strategie promocyjne. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak wyróżnić się na liście wyszukiwania z rich snippets. Pokaż się więc w sieci z jak najlepszej strony!

Spis treści:

Czym jest rich snippet?

W dosłownym tłumaczeniu są to „bogate kawałeczki”, co w przypadku stron internetowych oznacza pewne fragmenty lub rozszerzone elementy, które mają wzbogacać wyniki wyszukiwania. Wykorzystują one w tym celu dane strukturalne, czyli mikrodane wspomagające pracę robotów wyszukiwarek. Oznacza się za ich pomocą:

  • produkty,
  • wydarzenia (daty i miejsca),
  • lokalne firmy (dane kontaktowe),
  • książki,
  • muzykę,
  • filmy,
  • osoby,
  • instrukcje.

Często są one wyświetlane w formie listy numerowanej typu know-how, niejako w formie instrukcji. Są szybsze dla użytkowników i bardziej intuicyjne. Dodatkowo jest to też łatwe porównanie pewnych funkcji. Rich snippets najczęściej wykorzystują strony posiadające aplikacje mobilne z autorskim contentem.

Pobierane są bezpośrednio z kodu strony, gdzie powinny być umieszczone w jednym z formatów obsługiwanych przez wyszukiwarkę. Zalecany typ danych to JSON-LD, jednak można zdecydować się również na format Microdata lub RDFa.

Schema.org

Wspomniane mikrodane dodawane są do zawartości kodu HTML na stronie. Dzięki nim każdy administrator może skorzystać z jednolitych definicji tagów dla różnych wyszukiwarek (Google, Bing, Yahoo!). W kontekście pozycjonowania wielu specjalistów uważa, że są one przydatne w nakłonieniu użytkowników do skorzystania ze strony, mogą zwiększyć współczynnik klikalności (CTR) oraz wpływać na ruch w witrynie.

Featured snippets

Rich snippets często bywają mylone z drugim rodzajem fragmentów. W przypadku Featured snippets nie wykorzystuje się danych strukturalnych. Tutaj Google według swojego uznania wybiera najlepszą odpowiedź na zapytanie i automatycznie wyróżnia powiązany fragment.

Rodzaje wyróżnionych fragmentów

Rozszerzone opisy mogą występować w kilku wariantach, które różnią się rodzajem wyświetlanych informacji. Jakie typy rich snippets Google możemy wykorzystać?

Breadcrumbs

Jest to jeden z najczęściej wykorzystywanych rodzajów rich snippets, który opiera się na tzw. „breadcrumbs”, czyli „okruszkach chleba”. „Okruszki” to elementy strony wspomagające nawigację poprzez wyświetlanie ścieżki do danego elementu witryny. Tego typu rich snippet często służy do określenia kategorii produktu w sklepach internetowych.

Oceny

Z tym rodzajem rich snippets Google możemy spotkać się w przypadku atrakcji turystycznych, towarów, artykułów i wielu innych typów treści. Informacje te są przedstawiane w 5-gwiazdkowej skali, której towarzyszy także liczba opinii.

Przepisy kulinarne

W tym przypadku rich snippet może od razu poinformować użytkownika o kilku najważniejszych kwestiach związanych z potrawą. Wyświetlane dane mogą obejmować czas przygotowania, liczbę porcji, składniki, a nawet kaloryczność. Szczegółowe instrukcje przygotowania się tutaj jednak nie zmieszczą, przez co internauci i tak będą musieli odwiedzić stronę, by dowiedzieć się, jak przygotować danie. To idealny przykład skutecznego zastosowania rich snippets – przejrzyste informacje utrzymane w pewnej strukturze powinny umożliwić wstępną ocenę zawartości i zachęcić do wizyty na witrynie.

FAQ jako rich snippets

Wyszukując informacje na dany temat, niekiedy na liście wyników można zauważyć FAQ ze strony lub bloga. To kolejny rodzaj rich snippets, który może skutecznie zachęcić użytkowników do wejścia na witrynę. Tego typu zawartość sprawdzi się zarówno w przypadku blogów, jak i sklepów internetowych, a także portali branżowych.

Te rozszerzone informacje można podzielić na dwa rodzaje: FAQPage oraz QAPage. Dane strukturalne QAPage są wykorzystywane w przypadku, gdy na stronie widnieje jedno pytanie z kilkoma odpowiedziami. FAQPage to z kolei lista pytań z pojedynczymi odpowiedziami.

Rich snippets dla wydarzeń

Z użyciem danych strukturalnych można również zaprezentować termin, lokalizację czy cenę biletów na wydarzenie. W tym przypadku można wykorzystać ich potencjał, by nakłonić użytkowników do przejścia na stronę w celu uzyskania dodatkowych informacji.

Co dalej?

Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać, jest zbadanie swojej niszy oraz określenie konkurencji. Następnie trzeba zrobić analizę słów kluczowych, które uzyskują największą liczbę wyszukiwań w sieci w ciągu miesiąca. Do ustalenia rich snippets potrzebujesz więcej niż 5 słów, pozwala to poszerzyć rodzaj problemów użytkowników.

Nie wahaj się również używać tagów nagłówka (od H1 do H6). Wyróżnione fragmenty powinny zawierać pomiędzy 40 a 50 słów (około 300 znaków), jeśli będą posiadać większą liczbę, Google skróci treści i da sygnał internautom, że na stronie jest ich więcej.

Strategia optymalizacji

Jak zaimplementować dane strukturalne?

Na pierwszy ogień należy określić charakterystyczne dane kontekstowe, a następnie je oznaczyć (może to być cena, data, ocena klientów). Do oznaczania wykorzystywane są Microdata Markup. Gotowe, wszystko wyświetla się w wyszukiwarce!

Drugą możliwością jest wdrożenie rich snippets w Google Search Console. Służy do tego Marker danych. Aby z niego skorzystać, należy wejść na swój panel i wybrać zakładkę „Rozpocznij wyróżnienie”. Następnie wybierz właściwy adres URL oraz rodzaj zaznaczonych informacji, a potem sekcję „Publikuj”.

Dane można także zaimplementować w kodzie HTML strony. Jest to ręczna praca polegająca na dodawaniu znaczników. Tutaj wskazówka: przyda się w tym kontekście plik org, który pomaga wybierać tagi. Należy jednak pamiętać, że w przypadku danych implementowanych w kodzie, nie masz pewności, że rich snippets pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Ostatnią możliwością jest wykorzystanie potencjału wtyczki np. Yoast bądź Rank Math, jeśli korzystasz z WordPressa.

Aby zweryfikować poprawność zaimplementowanych danych, zalecane jest skorzystanie z narzędzia Rich Results Test od Google.

Uwaga!

Pamiętaj, że rich snippets to rodzaj funkcji dynamicznej, która zmienia się w trakcie upływu czasu. Jednego dnia Twój fragment może być na szczycie, drugiego zaś spaść. Wynika to z wysokiej konkurencji w sieci. Musisz być więc cały czas czujny! Dodatkowo mogą zostać one usunięte, jeśli były już pokazywane i zostaną uznane za spam bądź manipulację linkami.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Podsumowanie

Z Google korzystają codziennie tysiące użytkowników. Wysoka pozycja w rankingu to tylko połowa sukcesu, drugą stanowi wyróżnienie się na pierwszej stronie. Jest to łatwy i przyjemny sposób, aby zwiększyć swoje szanse na wyprzedzenie konkurencji. Dodatkowo to pozytywny sygnał dla Google, który patrzy na daną stronę przychylniejszym okiem. Pamiętaj o korzyściach: zwiększa się trafność kliknięć, poprawia się współczynnik CTR, dokonuje się wstępna selekcja odbiorców. Rich snippets nie są jednak bezpośrednim czynnikiem rankingowym.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: castlelocal.com, digitalresidenz.com

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 4.7/5 | Liczba ocen: 12

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czy istnieje tanie pozycjonowanie stron?
Czy istnieje tanie pozycjonowanie stron?
Zastanawiasz się, czy warto oszczędzać na pozycjonowaniu strony? Niestety, tanie usługi często bazują na nietarualnych linkach i innych praktykach, których stosowanie może skończyć się karą od Google.
Dlaczego warto robić kopię zapasową Twojej witryny?
Dlaczego warto robić kopię zapasową Twojej witryny?
Strony internetowe bywają zwykle bardzo złożone i skomplikowane w przygotowaniu, a ich utrata może wiązać się z dużymi kosztami i praktycznie nieodwracalnymi szkodami. Dowiedz się, dlaczego tak ważne jest, aby tworzyć kopie zapasowe witryny.
Dwell time – czym jest?
Dwell time – czym jest?
Czy wiesz, czym jest dwell time? Nie martw się, my też kiedyś nie wiedzieliśmy, dlatego przygotowaliśmy ten wpis specjalnie dla Ciebie!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę