Zapytaj o ofertę
SEO copywriting vs. użyteczność
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • SEO copywriting vs. użyteczność

SEO copywriting vs. użyteczność

11 min. czytania

Budowanie obecności marki w sieci to cel każdego współczesnego przedsiębiorcy. Aby jednak znaleźć się na szczycie listy wyników wyszukiwania, konieczne jest zastosowanie różnorodnych technik optymalizacyjnych i narzędzi marketingowych. Tylko najlepsze treści zyskają bowiem uznanie wyszukiwarki, która przedstawi je wówczas szerszej grupie odbiorców. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie jest copywriting. Na czym polega, jakie są jego rodzaje i jak tworzyć wartościowe treści?

Content – podstawa strategii online

Zanim przejdziemy do charakterystyki atrakcyjnej zawartości witryny internetowej, warto skupić się na przybliżeniu samego pojęcia. Co to znaczy content? Słowo to pochodzi z języka angielskiego i tłumaczy się je po prostu jako „treść” – możemy spotkać się także ze spolszczoną pisownią „kontent”. W kontekście publikacji online wyraz ten ma jednak nieco bardziej precyzyjną definicję. Co to znaczy kontent w kontekście marketingu? To określenie, które dotyczy przede wszystkim zawartości na stronach internetowych, ale także określa wszystkie inne sposoby komunikacji marki z odbiorcami, czyli obecnymi lub potencjalnymi klientami.

Warto zaznaczyć, że dzisiaj content to już nie tylko treści znajdujące się na firmowych witrynach. Ważną rolę odgrywają tutaj również media społecznościowe. Posty na Facebooku, zdjęcia na Instagramie, wpisy na Twitterze czy nagrania na YouTube – to wszystko kontent, który może promować markę w sieci. Bez względu na to, jaki środek przekazu chcesz wykorzystać, dobry content będzie mieć ogromny wpływ na sukces działań marketingowych.

Czym jest SEO copywriting?

Jako że środowisko internetowe nieustannie się rozwija, a postęp technologiczny zmusza przedsiębiorców do stosowania różnorodnych technik marketingowych, właściciele firm często zastanawiają się, czym jest SEO copywriting.

Technika ta znana jest już w niemal wszystkich branżach, a każdy, kto chce zwiększyć grono swoich klientów w Internecie, decyduje się na zastosowanie jej w swojej strategii marketingowej. Na czym zatem polega?

SEO copywriting to sztuka pisania wartościowych treści na stronach internetowych czy w witrynach e-commerce, które skutecznie angażują potencjalnych klientów, zachęcając ich przy tym do skorzystania z oferty danej firmy lub dokonania konwersji. Wiele osób błędnie sądzi, że optymalizacja pod kątem SEO to wyłącznie działania mające na celu sprostanie wymaganiom wyszukiwarek. Okazuje się jednak, że największe znaczenie w procesie pozycjonowania ma jakość contentu i jego dostosowanie do oczekiwań konsumentów.

Wartościowe treści to takie, które udzielają odbiorcom niezbędnych wskazówek na temat danego produktu lub usługi, kompleksowo opisują dany temat oraz są w pełni poprawne gramatycznie, stylistycznie i ortograficznie. Trzeba jednak pamiętać, że SEO copywriting, mimo silnego ukierunkowania na potrzeby rynku docelowego, musi uwzględniać trafne słowa kluczowe. Dzięki nim treści dotrą do osób, które są nimi realnie zainteresowane, a strona internetowa uzyska lepszą widoczność w Google.

SEO copywriting a UX – czym jest użyteczność contentu?

Termin użyteczność odnosi się nie tylko do stron internetowych, ale również tekstów – choć oczywiście w obu przypadkach usability będzie objawiać się inaczej. Użyteczny tekst przekazuje czytelnikom ważne dla nich informacje, zawiera wartość merytoryczną, a wszystko podane jest w atrakcyjnej formie.

Można powiedzieć, że SEO copywriting polega na zadowoleniu zarówno robotów wyszukiwarki, jak i użytkowników. Tylko połączenie dobrych praktyk optymalizacji SEO oraz UX (doświadczeń użytkownika) pozwoli Ci osiągnąć sukces.

Zasady skutecznego copywritingu

Szukasz skutecznych sposobów na polepszenie swojego copywritingu? A może dopiero zaczynasz przygodę z tą dziedziną i zastanawiasz się, w jakim kierunku postawić pierwszy krok? Poniżej znajdziesz kilka krótkich, ale treściwych porad, dzięki którym opanujesz copywriting do perfekcji.

Bądź oryginalny – zaskocz czytelnika!

Unikalność to jedna z najważniejszych kwestii działania w Internecie – musisz się wyróżnić! Twój tekst musi być oryginalny – może to być język, jakim piszesz, albo najlepiej temat artykułu. Oczywiście nie wymyślaj czegoś na siłę tylko po to, aby wyróżnić się wśród konkurencyjnych marek – ważne jest po prostu, byś miał czym zainteresować potencjalnego czytelnika. Każdy ma swoją kreatywną stronę, więc na pewno jesteś w stanie stworzyć coś wyjątkowego! Szukaj inspiracji, gdzie tylko się da – dom, praca, podróże, muzyka… Najlepsze pomysły oparte są na tym, co znasz, dlatego miej oczy dookoła głowy i zwracaj uwagę nawet na najmniejsze szczegóły otaczającego Cię świata!

Forma tekstu

Chodzi tu zarówno o treść, jak i budowę. Tekst nie powinien być zawiły, dlatego unikaj tzw. lania wody. Konkretnie i na temat – tego się trzymaj! Dobrze jest szukać popularnych tematów. Zastanów się więc, co aktualnie interesuje odbiorców najbardziej. Co chcą wiedzieć? Czego poszukują? Jeśli Twój tytuł będzie miał formę pytania albo poradnika, na pewno przykujesz tym uwagę użytkowników. Staraj się również nie nadużywać słów kluczowych w jednym zdaniu. W przeciwnym razie Twoja treść zostanie uznana za spam. Wprowadzaj je stopniowo, co jakiś czas – zawartość musi być napisana naturalnie i zrozumiale, by nie zniechęcała czytelników.

Najlepiej czyta się treści, które są przejrzyste i nie zalewają nas morzem liter. Warto więc podzielić artykuł na kilka ciekawych podtytułów, ponieważ czytelnik bardziej skupia się wówczas na tekście i łatwiej jest mu znaleźć odpowiedzi na ewentualne pytania. Dobrym pomysłem jest również zastosowanie podpunktów, typu myślniki, kropki albo liczby. Korzystnie wpływa to na czytelność treści, dzięki czemu staje się ona łatwiejsza w odbiorze.

Wiedz, do kogo piszesz!

Z pewnością nie trzeba wspominać, że nie każdy tekst pisze się tak samo. Musisz wiedzieć, kim jest Twój klient, a przede wszystkim – grupa docelowa. Jeśli piszesz artykuł na bloga dotyczącego kardiochirurgii, nie przybierze on takiej samej formy jak ten na portal lifestylowy. Tylko wówczas, gdy wiesz, kim jest Twój odbiorca, możesz myśleć o stworzeniu dostosowanej do niego treści. Aby dokładnie określić styl swojej twórczości, warto zaznajomić się z najważniejszymi cechami grupy docelowych odbiorców. Wiek, płeć, status, zainteresowania, lokalizacja, potrzeby i oczekiwania to tylko niektóre elementy, na które należy zwrócić szczególną uwagę.

Używaj języka korzyści

Pamiętaj o stylu swoich treści. Ostatecznym, jak i najważniejszym zadaniem pisanego przez Ciebie artykułu jest zainteresowanie czytelnika danym produktem i zachęcenie do jego kupna (bądź skorzystania z usług firmy). Tutaj istotna jest nie tyle wiedza pisarska, co marketingowa – musisz znać odpowiednie techniki perswazji i wiedzieć, jak wpłynąć na zachowania klienta. Treść musi pokazać czytelnikowi, że warto zainwestować w to, co opisałeś. W końcu chodzi w tym wszystkim o zwiększoną sprzedaż, czyż nie?

Unikaj błędów – przeczytaj tekst jeszcze raz

Nie musisz być pisarzem pokroju Tolkiena, by zostać copywriterem. Jednak wszelkie błędy ortograficzne, gramatyczne i interpunkcyjne są po prostu niedopuszczalne! By uniknąć rozczarowań ze strony zarówno szefa, jak i klientów, sprawdzaj co jakiś czas swój tekst. Możliwe, że pewne zdania lepiej byłoby napisać trochę inaczej, albo tytuł nie jest tak dobry, jak sądziłeś na początku. Warto też pokazać swój artykuł osobie trzeciej, która oceni go nieco bardziej obiektywnie, niż zrobiłbyś to sam. Istnieją również specjalne programy, takie jak Grammarly, które sprawdzają np. błędy ortograficzne – warto ich poszukać i mieć zawsze pod ręką.

Grammarly – analiza poprawności treściGrammarly – analiza poprawności treści

Copywriting sprzedażowy – nie tylko SEO ma znaczenie

Czym jest copywriting sprzedażowy? Docelowym przeznaczeniem treści jest zachęcenie klienta do zakupu produktu bądź skorzystania z usługi. Dobrze opracowany content skrywa w sobie duży potencjał, zwłaszcza w kontekście wzrostu wyników sprzedażowych. Nikogo nie zaskoczy fakt, że ciekawy tekst potrafi zdziałać cuda, wpływając na decyzje zakupowe niezdecydowanego konsumenta.

Copywriting sprzedażowy składa się z kilku podstawowych elementów, bez których trudno mówić o jakimkolwiek sukcesie. O czym mowa? Kluczowe czynniki udanego copywritingu sprzedażowego to:

  • język korzyści,
  • skuteczne wezwania do działania,
  • ukierunkowanie przekazu na grupę docelową,
  • dbałość o przejrzystość tekstu,
  • eksperckość.

Webwriting – na czym polega?

Ten rodzaj pisania polega na tworzeniu artykułów oraz innych, dłuższych treści (m.in. wpisów blogowych, opisów produktów, tekstów na landing pages czy artykułów sponsorowanych), których celem jest zaangażowanie czytelników i skłonienie do interakcji ze stroną internetową. Celem jest wówczas nawiązanie relacji z czytelnikiem, dlatego szczególnie ważna w tym kontekście jest jakość tekstu oraz podążanie za obowiązującymi trendami. Na jakie elementy warto wówczas zwrócić uwagę?

  • Czytelność,
  • poprawność językowa,
  • zwięzłość,
  • atrakcyjność,
  • materiały wizualne bądź audiowizualne.

Czym różni się webwriting od zwykłego pisania? Chodzi o umożliwienie czytelnikowi szybkiego przeskanowania tekstu, aby znalazł on odpowiedź na nurtujące go pytania, nie poświęcając na to zbyt wiele czasu. Wykorzystano w tym zakresie badania eye-trackingowe, które wykazały, że wzrok czytelników porusza się po torze podobnym do kształtu litery F. Oznacza to, że im niżej spogląda na tekst, tym bardziej trzyma się lewej strony – początków akapitów. Jest to więc miejsce na najważniejsze informacje.

Najlepsze praktyki webwritingu

Na wstępie warto zaznaczyć, że wszystko zależy od charakteru strony, jej tematyki oraz wybranej grupy docelowej. Ważne jest tworzenie contentu nie tylko dla użytkowników, ale również dla robotów sieciowych. Z tego względu treść musi być odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO. Specjaliści na przestrzeni lat wyróżnili kilka elementów, które najlepiej się sprawdzają.

Optymalizacja tytułu oraz nagłówków

Są to pierwsze elementy, na które zwracają uwagę czytelnicy. Jeśli tytuł oraz nagłówki odpowiadają ich intencjom wyszukiwania, jest większe prawdopodobieństwo, że skorzystają z treści. Warto wyróżnić je na tle reszty contentu – kolorem, czcionką bądź pogrubieniem.

Zaplanowana i podzielona struktura tekstu

Jak reagujemy, gdy wchodząc na stronę, widzimy jeden blok tekstu? W większości przypadków pewnie szybko się zniechęcamy. Dokładnie tak samo reagują inni czytelnicy. Ważna jest więc struktura tekstu, która musi oddziaływać wzrokowo na odbiorców.

grafika 1

Krótkie i zwięzłe akapity

Użytkownicy czytają wybiórczo. Musisz więc podzielić tekst na mniejsze fragmenty, które zostaną doczytane do końca. Warto być zwięzłym i rzeczowym w przekazie, ponieważ celem jest dostarczenie odbiorcom najważniejszych informacji. Nie ma tutaj miejsca na snucie długich opowieści.

Wykorzystanie call to action

Wezwanie do działania to podstawa optymalizacji treści, a niestety aż 70% stron internetowych nie wykorzystuje jego potencjału. Okazuje się, że wiadomości, które posiadają CTA, mają aż 371% więcej kliknięć, co przekłada się na sprzedaż. Warto więc przedstawić, co mamy do zaoferowania i dodatkowo wykorzystać w tym kontekście przyciski oraz microcopy.

Pisanie przyjaznym językiem

To jeden z najważniejszych elementów webwritingu. Tekst musi być zrozumiały nie tylko dla osób z tej samej branży. Należy więc unikać posługiwania się skomplikowaną terminologią bądź żargonem. Informacje muszą być szybko przyswajalne oraz przystępne dla odbiorców.

Linkowanie wewnętrzne

Jest ono częścią strategii optymalizacji on-site, odnoszącą się do czynników rankingowych. Celem linkowania wewnętrznego jest ułatwienie nawigacji po stronie, a także zaoferowanie czytelnikowi treści o podobnym lub uzupełniającym charakterze. Jeśli więc czytelnik zainteresuje się Twoim artykułem, warto zaproponować mu kolejny, co wesprze ruch na stronie.

Zoptymalizowany anchor text

Jest to fragment linku wyróżniony na tle całego tekstu, pozwalający użytkownikowi przekierować się do innej strony bądź podstrony. Jego odpowiednie rozmieszczenie ułatwia nawigację po stronie, a także hierarchizuje jej elementy. W zależności od branży można wykorzystać anchor: brandowy, generyczny, nagi, dopasowany do słowa (exact match), dopasowany do wyrażenia (phrase match) bądź obraz (ALT tag). Niezależnie od rodzaju warto wykorzystać w jego strukturze słowa kluczowe.

Zasada odwróconej piramidy

Polega na stworzeniu układu, w którym pierwsze akapity zawierają najważniejsze informacje. Dalej umieszczamy dodatkowe i uzupełniające, a na samym końcu treści mniej istotne dla osób zainteresowanych tematem. Kierujemy się więc zasadą od szczegółu do ogółu, czyli odwrotnie niż w tradycyjnych strategiach pisania.

typewriter.mediatypewriter.media

Liczy się jakość!

Nie ma idealnego sposobu na skuteczny copywriting – warto jednak choć trochę się wysilić i poszukać przydatnych wskazówek, które umożliwią stworzenie wartościowych treści. Jak powszechnie wiadomo, dbałość o wrażenie odbiorców jest najważniejsza, dlatego też wykorzystaj wyżej wymienione porady, aby przenieść swoją twórczość na wyższy poziom i osiągnąć zamierzone cele. Jeśli jednak stwierdzisz, że tworzenie oryginalnych treści wykracza ponad Twoje możliwości, skorzystaj z usług profesjonalnych copywriterów, dzięki którym zyskasz wartościowe artykuły i zaoszczędzisz mnóstwo czasu. Wybór należy do Ciebie!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Czym jest evergreen content i jakie ma znaczenie dla SEO?
    Czym jest evergreen content i jakie ma znaczenie dla SEO?
    Stworzenie treści, które cieszyć się będą stałym zainteresowaniem, to nie lada wyzwanie. Jednak z naszymi wskazówkami z pewnością sobie poradzisz!
    Mieszarki tekstów pod SEO – czy korzystanie z nich ma jeszcze sens?
    Mieszarki tekstów pod SEO – czy korzystanie z nich ma jeszcze sens?
    Tworząc content na stronie WWW, chcesz wyróżnić się wyjątkowością w morzu tematycznie zbliżonych treści. Czy są mechanizmy, które zrobią to za Ciebie?
    Jak tworzyć dobre artykuły pod SEO?
    Jak tworzyć dobre artykuły pod SEO?
    Co brać pod uwagę, przygotowując artykuły pod SEO? Dowiesz się tego z naszego tekstu.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.