Zapytaj o ofertę

Trade marketing – czym jest?

6 min czytania
Trade marketing – czym jest?
Kategoria Marketing

Prowadzenie biznesu w pojedynkę to niezwykle trudne zadanie, pochłaniające nie tylko ogromną ilość zasobów finansowych, ale również kapitału w postaci czasu, energii oraz ludzi. Z tego powodu wiele biznesów, niezależnie od wielkości, decyduje się na połączenie siły z innymi producentami w obrębie własnej dziedziny. Pozwala to na ekspansję oferty, a także “miękkie lądowanie” w razie kryzysu. Czym jest trade marketing i dlaczego każdy powinien o nim wiedzieć? Wszystko zamyka się w jednym zdaniu: większa widoczność to większa sprzedaż.

Spis treści:

Wsparcie w sprzedaży

Trade marketing co to? Najogólniej mówiąc, jest to szereg działań mających na celu zapewnienie lepszej widoczności produktom oraz ich dystrybucji. Marketing handlowy odpowiada również za powiązanie danego producenta z punktem sprzedaży. To połączenie sił, podczas którego każdy osiąga korzyści, przy jednoczesnym wyprzedzeniu konkurencji. Producent zyskuje sprzedaż, zasięgi, umocnienie brandu oraz nowych konsumentów, zaś dystrybutor może rozszerzyć swoją ofertę i przyciągnąć klientów danej marki.

Marketingowy mix

Umiejętne wykorzystywanie technik, metod, procesów, działań, których celem jest zaspokojenie potrzeb klientów, to dziś nie lada wyzwanie. Z tego powodu sprzedawcy i dystrybutorzy sięgają do różnych koncepcji marketingowych, aby zmaksymalizować swoje wyniki. Możemy wyróżnić kilka z nich, które mają wpływ na planowanie kampanii online oraz offline.

Pierwszą jest 4P: produkt (product), cena (price), promocja (promotion), dystrybucja (place). Na skutek rozwoju technologii oraz globalizacji została ona powiększona o nowe elementy: ludzi (people), proces (process), świadectwo materialne (physical evidence), tworząc tym samym drugą koncepcję 7P. Trzeci rodzaj to 4C: komunikacja (communication), wygoda (convenience), potrzeby klienta (customer value), koszt (cost). Tutaj stawia się przede wszystkim na klienta, będącym nabywcą produktu bądź usługi.

Trade marketing w zasadzie korzysta z każdej metody w zależności od potrzeb oraz grupy docelowej.

Wyprzedź konkurencję, mając silnego partnera

Kto pierwszy, ten lepszy – jeśli chcesz wieść prym w sprzedaży, musisz znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwarek internetowych. Według badań około 70% koszyków z zakupami zostaje porzuconych. Jakie są tego powody? Przede wszystkim zła optymalizacja oraz słaby autorytet.

Dostarcz swoim klientom niezbędnych informacji na temat oferowanej usługi bądź produktu. Staniesz się w ten sposób godny zaufania, a dzięki skategoryzowanym wyborom będziesz mieć możliwość analizowania potrzeb klientów. Wyeliminujesz zbędne produkty, które nie przynoszą zysku. Współpracując ze znaną marką, zwiększasz swoje szanse na sukces.

Narzędzia trade marketingowe online/offline

  • Ulotki – materiały edukujące klientów na temat oferty.
  • Materiały POS – materiały wspierające sprzedaż, mające wpływ na decyzje impulsywne klientów.
  • Roll-up – stojaki reklamowe.
  • Prowizja – rodzaj zachęty dla sprzedawców, którzy osiągają wysokie wyniki sprzedażowe.
  • Kategorie – sposób segmentacji produktów pozwalający na usystematyzowanie oferty.

Szczęśliwa siódemka. Od czego należy zacząć planowanie strategii trade marketingowej?

Krok 1: Research. Bez tego ani rusz, ponieważ musisz wybrać miejsce o odpowiednim profilu, wolnym kalendarzu wydawniczym oraz właściwej tematyce. Badanie rynku oraz preferencji podwykonawców/ dystrybutora pozwoli stworzyć odpowiednie warunki współpracy.

Krok 2: SEO i SEM. Działając w sieci, nie możesz zapomnieć o tych dwóch strategiach. Pozwalają one na zwiększenie widoczności produktów w wynikach wyszukiwania, zarówno darmowych, jak i płatnych w postaci reklam PPC. Szczególnie ważnym elementem będzie audyt strony, linków oraz konkurencji.

Krok 3: Content marketingowy i brandowy. Z jednej strony należy tworzyć ciekawe, oryginalne, wysokiej jakości materiały (tekstowe i wizualne), a z drugiej takie, które komunikują wartości danej marki, umacniając jej pozycję rynkową.

Krok 4: User Experience (UX). Strona internetowa to wizytówka firmy. Tworzy więc pierwsze wrażenie. Warto zadbać o to, aby była jak najbardziej przyjazna w odbiorze, intuicyjna w nawigacji oraz czytelna. Powinna mieć odpowiedni design, bowiem najlepszy dobór słów kluczowych czy najciekawsza reklama bez tego mogą polec.

Krok 5: Personalizacja. Jeśli dasz klientowi coś, czego nie oferuje konkurencja, jesteś na wygranej pozycji. Przykładem może być firma Starbucks pisząca na każdym z kubków kawy imię zamawiającego. W sieci cały czas pojawiają się zdjęcia promocyjne, które stanowią cenny element marketingu szeptanego.

Krok 6: Nagrody i konkursy. Grywalizacja była i nadal jest niezbędnym elementem strategii marketingowej. Przykładem mogą być aplikacje Żabki bądź H&M umożliwiające zbieranie punktów dla klientów, które można wymienić na darmowe oferty lub kupony.

Krok 7: Trendy. Ich śledzenie pozwoli Ci zawsze być o krok do przodu, a także zwiększyć zainteresowanie klientów oferowanymi produktami. Współcześnie coraz ważniejsze stają się eco marketing, buy now and pay later, omnichannel marketing oraz voice search. Działając niejako w duecie, zwiększasz swoje możliwości na wdrożenie każdego z tych elementów.

Klucz do sukcesu to ekspozycja i obsługa klienta

Filary trade marketingu będą różnić się w zależności od branży, oferty produktowej oraz celów sprzedawcy/ dystrybutora. Nie ulega jednak wątpliwości, że zadaniem dla każdego jest stworzenie warunków do jak najlepszej ekspozycji oferty, a optymalizacja i pozycjonowanie dokładnie tym celom służą. Jest to niejako obszar lead generation, który pozwala przekształcić biernego odbiorcę w aktywnego konsumenta z korzyścią dla każdej ze stron.

Customer service to podstawa w budowaniu stałej bazy klientów, których działania będą przekładać się na wysoką sprzedaż w sklepie. Kompleksowa obsługa to fundament marki. Jak przekłada się to na liczby? Otóż zgodnie z badaniami szacuje się, że ponad 68% klientów rezygnuje z zakupu (na różnych jego etapach), jeśli spotka się z mało satysfakcjonującą obsługą. Internet umożliwia niekiedy zadbanie o większą liczbę potrzeb, często je nawet przewyższając.

Aleksandra Pietrzak
Copywriter
Kuratorka w Muzeum Narodowym w Poznaniu, absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, kuratorka wystaw oraz autorka tekstów naukowych i popularno-naukowych. Miłośniczka sztuki, literatury współczesnej i podróży.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 8

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Budowanie wizerunku firmy w Internecie
Budowanie wizerunku firmy w Internecie
Wizerunek marki nierzadko okazuje się ważniejszy niż cena produktu. Warto więc wiedzieć, jak zadbać o swój obraz w sieci i zbudować relacje z odbiorcami.
Co to są badania konsumenckie i czy warto je przeprowadzać?
Co to są badania konsumenckie i czy warto je przeprowadzać?
Im więcej wiesz o swoich klientach, tym większa szansa na zyski. Jak wykorzystać w tym celu badania konsumenckie oraz jak je przeprowadzać?
Atrybucja w e-marketingu – który model wybrać?
Atrybucja w e-marketingu – który model wybrać?
Techniki strategii marketingowej w e-handlu. Brzmi ciekawie? Przedstawiamy, czym są modele atrybucji oraz w jaki sposób pomogą Ci w dotarciu do klientów.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę