Prowadzenie biznesu w pojedynkę to niezwykle trudne zadanie, pochłaniające nie tylko ogromną ilość zasobów finansowych, ale również kapitału w postaci czasu, energii oraz ludzi. Z tego powodu wiele biznesów, niezależnie od wielkości, decyduje się na połączenie siły z innymi producentami w obrębie własnej dziedziny. Pozwala to na ekspansję oferty, a także “miękkie lądowanie” w razie kryzysu. Czym jest trade marketing i dlaczego każdy powinien o nim wiedzieć? Wszystko zamyka się w jednym zdaniu: większa widoczność to większa sprzedaż.
Trade marketing co to? Najogólniej mówiąc, jest to szereg działań mających na celu zapewnienie lepszej widoczności produktom oraz ich dystrybucji. Marketing handlowy odpowiada również za powiązanie danego producenta z punktem sprzedaży. To połączenie sił, podczas którego każdy osiąga korzyści, przy jednoczesnym wyprzedzeniu konkurencji. Producent zyskuje sprzedaż, zasięgi, umocnienie brandu oraz nowych konsumentów, zaś dystrybutor może rozszerzyć swoją ofertę i przyciągnąć klientów danej marki.
Umiejętne wykorzystywanie technik, metod, procesów, działań, których celem jest zaspokojenie potrzeb klientów, to dziś nie lada wyzwanie. Z tego powodu sprzedawcy i dystrybutorzy sięgają do różnych koncepcji marketingowych, aby zmaksymalizować swoje wyniki. Możemy wyróżnić kilka z nich, które mają wpływ na planowanie kampanii online oraz offline.
Pierwszą jest 4P: produkt (product), cena (price), promocja (promotion), dystrybucja (place). Na skutek rozwoju technologii oraz globalizacji została ona powiększona o nowe elementy: ludzi (people), proces (process), świadectwo materialne (physical evidence), tworząc tym samym drugą koncepcję 7P. Trzeci rodzaj to 4C: komunikacja (communication), wygoda (convenience), potrzeby klienta (customer value), koszt (cost). Tutaj stawia się przede wszystkim na klienta, będącym nabywcą produktu bądź usługi.
Trade marketing w zasadzie korzysta z każdej metody w zależności od potrzeb oraz grupy docelowej.
Kto pierwszy, ten lepszy – jeśli chcesz wieść prym w sprzedaży, musisz znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwarek internetowych. Według badań około 70% koszyków z zakupami zostaje porzuconych. Jakie są tego powody? Przede wszystkim zła optymalizacja oraz słaby autorytet.
Dostarcz swoim klientom niezbędnych informacji na temat oferowanej usługi bądź produktu. Staniesz się w ten sposób godny zaufania, a dzięki skategoryzowanym wyborom będziesz mieć możliwość analizowania potrzeb klientów. Wyeliminujesz zbędne produkty, które nie przynoszą zysku. Współpracując ze znaną marką, zwiększasz swoje szanse na sukces.
Krok 1: Research. Bez tego ani rusz, ponieważ musisz wybrać miejsce o odpowiednim profilu, wolnym kalendarzu wydawniczym oraz właściwej tematyce. Badanie rynku oraz preferencji podwykonawców/ dystrybutora pozwoli stworzyć odpowiednie warunki współpracy.
Krok 2: SEO i SEM. Działając w sieci, nie możesz zapomnieć o tych dwóch strategiach. Pozwalają one na zwiększenie widoczności produktów w wynikach wyszukiwania, zarówno darmowych, jak i płatnych w postaci reklam PPC. Szczególnie ważnym elementem będzie audyt strony, linków oraz konkurencji.
Krok 3: Content marketingowy i brandowy. Z jednej strony należy tworzyć ciekawe, oryginalne, wysokiej jakości materiały (tekstowe i wizualne), a z drugiej takie, które komunikują wartości danej marki, umacniając jej pozycję rynkową.
Krok 4: User Experience (UX). Strona internetowa to wizytówka firmy. Tworzy więc pierwsze wrażenie. Warto zadbać o to, aby była jak najbardziej przyjazna w odbiorze, intuicyjna w nawigacji oraz czytelna. Powinna mieć odpowiedni design, bowiem najlepszy dobór słów kluczowych czy najciekawsza reklama bez tego mogą polec.
Krok 5: Personalizacja. Jeśli dasz klientowi coś, czego nie oferuje konkurencja, jesteś na wygranej pozycji. Przykładem może być firma Starbucks pisząca na każdym z kubków kawy imię zamawiającego. W sieci cały czas pojawiają się zdjęcia promocyjne, które stanowią cenny element marketingu szeptanego.
Krok 6: Nagrody i konkursy. Grywalizacja była i nadal jest niezbędnym elementem strategii marketingowej. Przykładem mogą być aplikacje Żabki bądź H&M umożliwiające zbieranie punktów dla klientów, które można wymienić na darmowe oferty lub kupony.
Krok 7: Trendy. Ich śledzenie pozwoli Ci zawsze być o krok do przodu, a także zwiększyć zainteresowanie klientów oferowanymi produktami. Współcześnie coraz ważniejsze stają się eco marketing, buy now and pay later, omnichannel marketing oraz voice search. Działając niejako w duecie, zwiększasz swoje możliwości na wdrożenie każdego z tych elementów.
Filary trade marketingu będą różnić się w zależności od branży, oferty produktowej oraz celów sprzedawcy/ dystrybutora. Nie ulega jednak wątpliwości, że zadaniem dla każdego jest stworzenie warunków do jak najlepszej ekspozycji oferty, a optymalizacja i pozycjonowanie dokładnie tym celom służą. Jest to niejako obszar lead generation, który pozwala przekształcić biernego odbiorcę w aktywnego konsumenta z korzyścią dla każdej ze stron.
Customer service to podstawa w budowaniu stałej bazy klientów, których działania będą przekładać się na wysoką sprzedaż w sklepie. Kompleksowa obsługa to fundament marki. Jak przekłada się to na liczby? Otóż zgodnie z badaniami szacuje się, że ponad 68% klientów rezygnuje z zakupu (na różnych jego etapach), jeśli spotka się z mało satysfakcjonującą obsługą. Internet umożliwia niekiedy zadbanie o większą liczbę potrzeb, często je nawet przewyższając.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.