Yan Krukov/pexels.com
Wyszukiwarki są niezwykle kapryśne. Jednego dnia zajmujesz wysoką pozycję w rankingu, drugiego zaś może Cię w ogóle w nim nie być. W poprawie tej sytuacji pomagają działania optymalizacyjne SEO, zwłaszcza związane z link buildingiem, czyli strategią off-site. Zaznacz trwale swoje miejsce w sieci za pomocą linków zwrotnych. Dowiedz się, jakie są ich rodzaje oraz jak je zdobywać, aby umieć porozumiewać się z algorytmami.
Zanim przejdziemy do tytułowych zagadnień, warto przypomnieć, czym w zasadzie jest link sam w sobie. Inaczej nazywa się go hiperłączem bądź odnośnikiem. Umożliwia on użytkownikowi przejście pod dany adres poprzez jego kliknięcie. Może prezentować się w całości bądź w formie skrótu, czyli tzw. anchor textu.
Linki zwrotne są z kolei najważniejszą strategią off-site SEO, czyli działań związanych poza samą strukturą naszej witryny. Chodzi o pozyskiwanie najbardziej wartościowych linków prowadzących do naszej strony. Im jest ich więcej, tym większa widoczność.
Od czego zależy ocena linku? Przede wszystkim od jego rodzaju, ale także od popularności, lokalizacji, domeny, adresu URL, jakości strony oraz jej Trust Flow.
Linki określane są przez atrybuty, czyli cechy charakterystyczne, wysyłające sygnały informacyjne wyszukiwarkom. Ich wybór wpływa na pozycjonowanie strony na liście rankingowej. Które z nich warto znać?
Numer jeden wśród linków, posiada największą wartość oraz moc SEO. Są to linki wysyłające komunikat o wysokiej wartości strony, sugerując tym samym jej częste odwiedzanie.
Atrybut ten pełni funkcję sugestii dla wyszukiwarki, która może, ale nie musi, zostać uwzględniona w ocenie. Link tego rodzaju nie będzie brany pod uwagę w kontekście oceny. Pozwala zachować balans i naturalność całej strategii budowania linków, a dodatkowo ma wpływ na ruch na stronie – utrzymuje jego płynność.
Są to linki wykorzystywane jedynie w kontekście treści pozyskanych płatnymi metodami. Wyszukiwarka wyświetla je u góry bądź u dołu wyników, oznaczając je hasłem „Reklama”.
W tym przypadku mowa o linkach, które nie zostały wygenerowane przez nas – właścicieli stron. Umieszczają je użytkownicy sieci na forach, w komentarzach, mediach społecznościowych czy na blogach.
Celem jest stworzenie balansu pomiędzy rodzajami linków. Jeśli będą one jak najbardziej naturalne, tym lepiej dla nas. Są ważnym czynnikiem dla robotów wyszukiwarek w kontekście PageRank. Tworzenie oryginalnych treści nie wystarczy, należy zaznaczyć swoje miejsce w sieci, a linki zwrotne są do tego najlepszym narzędziem.
Linki są również niezbędnym elementem promocyjnym dla sklepów internetowych. Pozwalają na poszerzenie możliwości reklamy, przekładając się na poprawę współczynnika klikalności oraz konwersji. Dodatkowo umożliwiają one wgląd w grupę docelową odbiorców, dostosowują się do innych urządzeń i pozwalają na łatwą edycję względem aktualnych ofert.
Proces pozyskiwania linków nie jest łatwym zadaniem, wymaga wiele pracy oraz czasu, aby były one jak najbardziej wartościowe. Google dba o jakość treści w swojej przeglądarce, z tego powodu w 2012 roku wprowadziło algorytm Pingwin. Wyszukuje on linki pochodzące ze stron o wątpliwej jakości bądź spam. Jest to metoda pozwalająca przeciwdziałać nieuczciwej strategii pozycjonowania.
Źródło: Ketut Subiyanto/pexels.com
Zawsze istnieją dwie strony medalu, podobnie jest w przypadku technik SEO. Możemy podążać drogą wskazówek, wytycznych i zasad, które narzuca nam wyszukiwarka bądź próbować tę drogę sobie skrócić. Niestety ma to kiepski efekt, który grozi nałożeniem filtrów bądź banów od Google. Są to kary trwające od kilku miesięcy, przez kilka lat, a w skrajnych przypadkach wiążą się z całkowitym usunięciem strony z SERP.
W przypadku linkowania mowa o zjawiskach:
Każdy specjalista powie Ci na dobry początek to zdanie – “Content is King”. Nic dziwnego, powiedział je Bill Gates, niepodważalny autorytet świata IT. Twórz autorskie treści, bądź oryginalny i wypełnij niszę. Z pewnością zostanie to docenione przez odbiorców, a tym samym przełoży się na możliwość pozyskiwania linków UGC. Są one niebywale ważne dla algorytmów Google, ponieważ świadczą o wysokim poziomie zaufania i Twojej pozycji jako eksperta.
Jedną z najlepszych metod pozyskiwania linków zwrotnych jest zjawisko guest bloggingu i guest postingu. Wpisy gościnne na autorytatywnych witrynach pozwalają poszerzyć swoje zasięgi. Społeczność blogosfery trzyma się razem, zbuduj więc więzi z innymi twórcami, a następnie podejmujcie się wspólnej współpracy.
Elementem wspierającym Twoje działania jest połączenie sił z mediami społecznościowymi, takimi jak Facebook, Instagram, Twitter czy TikTok. Dzięki temu dotrzesz do większej grupy odbiorców, którzy będą mogli łatwiej udostępniać Twoje treści.
Link building jest nieodłącznym elementem pozycjonowania. Wyszukiwarki dbają przede wszystkim o internautów, starając się zapewnić im jak najlepsze doznania korzystania z sieci. Z tego powodu Ty również musisz zatroszczyć się o jakość. Najlepsze linkowanie zewnętrzne cechuje się naturalnością. Internauci każdego dnia przesyłają sobie wartościowe adresy, tworząc tym samym nowy rodzaj marketingu szeptanego. Nie oglądaj się na innych, zaznacz swoje miejsce w sieci.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.