Budowanie marki online. Co musisz wiedzie─ç? ­čôó

Obejrzenie odcinka zajmie Ci: 54 min
Odcinek 10
Sezon 2
Budowanie marki online. Co musisz wiedzie─ç? ­čôó

Zobacz odcinek:

Odsłuchaj odcinek

Cze┼Ť─ç wszystkim. W dzisiejszym odcinku moim i Waszym go┼Ťciem b─Ödzie Mariusz Bocianowski czyli New Business Manager w Soul and Mind. Z Mariuszem porozmawiamy o tym, jak bardzo istotn─ů rol─Ö w marketingu internetowym pe┼éni marka i jej strategia. Zapraszam. Cze┼Ť─ç Mariusz, strasznie si─Ö ciesz─Ö, ┼╝e mog─Ö Ci─Ö go┼Ťci─ç w studiu Zapytaj o SEO. O SEO w sumie nie b─Ödziemy a┼╝ tak du┼╝o rozmawia─ç, ale temat bardzo mocno powi─ůzany. Czyli og├│lnie marka i strategia marki, kt├│ra bardzo mocno wspomaga wszystkie kana┼éy marketingowe. I z tego co rozmawiali┼Ťmy wcze┼Ťniej przed nagraniem, no mam wra┼╝enie, ┼╝e ju┼╝ samo to stwierdzenie ÔÇ×strategia markiÔÇŁ zaczyna budzi─ç du┼╝o w─ůtpliwo┼Ťci i problem├│w.

Wiesz co, mo┼╝e nie problem├│w ale na pewno to, co rozmawiali┼Ťmy to powinni┼Ťmy zrobi─ç seri─Ö spotka┼ä w tym temacie. Spr├│bujemy dzisiaj pewnie porozmawia─ç chwil─Ö o tym, co jest wa┼╝ne patrz─ůc na ten temat ze spojrzenia zar├│wno agencji profesjonalnie zajmuj─ůcej si─Ö pozycjonowaniem, jak i agencji kreatywnej. Takiej, w kt├│rej te elementy odgrywaj─ů najwa┼╝niejsz─ů rol─Ö.

No w┼éa┼Ťnie, bo cz─Östo gdzie┼Ť przy spotkaniu z klientem, w momencie kiedy w og├│le zaczyna si─Ö budowa─ç mark─Ö, brand, no to tutaj mam troszeczk─Ö inne podej┼Ťcie ni┼╝ sytuacja, w kt├│rej marka ju┼╝ istnieje. No ale co┼Ť trzeba z ni─ů zrobi─ç, bo nie do ko┼äca dzia┼éa to tak jakby w┼éa┼Ťciciel tej marki i tego brandu by sobie wyobra┼╝a┼é.

S─ů to rzeczywi┼Ťcie dwa kompletnie r├│┼╝ne obszary albo sytuacje, kt├│re spotykaj─ů w ┼╝yciu firmy, moment podj─Öcia decyzji. Ta decyzja albo dotyczy albo stworzenia, tak jak powiedzia┼ée┼Ť czego┼Ť nieistniej─ůcego albo decyzji o tym czy nasza marka ju┼╝ wyczerpa┼éa si─Ö i powinni┼Ťmy j─ů zmienia─ç. I te momenty s─ů my┼Ťl─Ö kluczowe w decyzjach firm.

Dobra. To mo┼╝e w my┼Ťl zasady lepiej zapobiega─ç ni┼╝ leczy─ç, to zaczniemy mo┼╝e od tego pierwszego elementu, czyli ja chc─Ö wystartowa─ç z jakim┼Ť biznesem. Ju┼╝ sobie w g┼éowi─Ö planuj─Ö tak, to b─Ödzie globalny biznes, podbijam ┼Ťwiat, w┼éa┼Ťciwie jedyne czego mi brakuje, no to marka.

Wojtek, tak jak dzisiaj mieli┼Ťmy szans─Ö w ko┼äcu pozna─ç si─Ö face to face, tak by ka┼╝dy z nas chcia┼éby si─Ö znale┼║─ç na li┼Ťcie tych chyba stu trzydziestu siedmiu nowych milioner├│w, kt├│rych wi─Ökszo┼Ť─ç w tym roku by┼éa startupowcami. I tak, to jest bardzo cz─Öste pytanie, ale z tym pytaniem nie tylko przychodz─ů ludzie w jakim┼Ť momencie ┼╝ycia, ale bardzo cz─Östo przychodz─ů firmy. Firmy te┼╝ patrz─ů w przysz┼éo┼Ť─ç, patrz─ů jak zmienia si─Ö otoczenie. Generalnie, jak zmienia si─Ö konsument. Bo systemy, p┼éatno┼Ťci, systemy komunikacyjne to jest co┼Ť, co si─Ö rozwija. I dzisiaj pewnie mogliby┼Ťmy si─Ö cofn─ů─ç 20 lat wstecz i pomy┼Ťle─ç co pokazywa┼éy nam media, jak b─Ödzie ┼╝ycie wygl─ůda┼éo za 20 lat. I pr├│bowa─ç sobie to pouk┼éada─ç, czy tak si─Ö sta┼éo, czy nie. Ale na pewno to, o czym my┼Ťl─ů dzisiaj zar├│wno du┼╝e korporacje, jak i ma┼ée przedsi─Öbiorstwa, a czasami pojedyncze osoby, to jest my┼Ťlenie o przysz┼éo┼Ťci. I to my┼Ťlenie o przysz┼éo┼Ťci zaczyna si─Ö od tego, podejmuj─Ö decyzj─Ö, ┼╝e chcia┼ébym co┼Ť stworzy─ç.

No tak. No bo te┼╝ my┼Ťlimy o przysz┼éo┼Ťci w takiej sferze biznesowej. To nie jest przysz┼éo┼Ť─ç za rok, za dwa, tylko za 10, 30, 50.

Dok┼éadnie tak. I kontakt z firmami, kt├│re mamy pokazuje od lat, ┼╝e to my┼Ťlenie jest zar├│wno o tym biznesie, kt├│ry mamy dzisiaj jak i o tym, ┼╝e niekoniecznie w zale┼╝no┼Ťci od typu tego biznesu. Bo czasami to s─ů firmy rodzinne, to s─ů tradycje. A czasami to s─ů biznesy oparte czysto na robieniu dobrych pieni─Ödzy. I ci, kt├│rzy podejmuj─ů t─ů decyzj─Ö, jakby dla nich to jest bardzo wa┼╝ny element. Czy to jest sp├│jno┼Ť─ç, kt├│ra jest podstawowym elementem w budowaniu marki, czy to jest ch─Ö─ç bycia gotowym na zmiany w kolejnych latach. To jest w modelu biznesowym bardzo wa┼╝ny element, w kt├│rym w┼éa┼Ťciciel buduje firm─Ö na lata, chc─ůc j─ů z sukcesem przekaza─ç. Czy te┼╝ buduje firm─Ö do zbudowania warto┼Ťci i jej sprzeda┼╝y niekoniecznie patrz─ůc, co zrobi z ni─ů nowy w┼éa┼Ťciciel.

Dok┼éadnie tak. My┼Ťl─Ö, ┼╝e ka┼╝dy model jest dobry dop├│ki osoba zainteresowana jest zadowolona z finalnego rezultatu. Ale powiedz mi ze swojego do┼Ťwiadczenia, no bo tych branding├│w, opakowa┼ä, marek mn├│stwo na Twoim i Waszym koncie w┼éa┼Ťciwie jako Soul and Mind.

Ale na razie jest jeszcze więcej do zrobienia niż tych, które się udało zrobić. To jest tak, to fakt.

No jasne. Ale powiedz mi w┼éa┼Ťnie z Twojego do┼Ťwiadczenia typowego, sk─ůd bierze si─Ö ch─Ö─ç zmiany w wizerunku marki? Czy to jest to, ┼╝e po prostu marka si─Ö zestarza┼éa i trzeba to zrobi─ç, bo ludzie ju┼╝ po prostu ┼║le to kojarz─ů? Czy jest to jakie┼Ť widzi mi si─Ö, mo┼╝e jaki┼Ť pomys┼é marketera? Bo przychodzi mi na przyk┼éad do g┼éowy taki rebranding dla mnie, kt├│ry gdzie┼Ť ja poczu┼éem, to by┼éy kioski ruchu, Ruch zmieni┼é logo. Dla mnie to logo by┼éo mega gdzie┼Ť tam wbite w pami─Ö─ç od dziecka. Gdzie chodzi┼éem jeszcze po Kaczora Donalda z teczki, gdzie si─Ö kiedy┼Ť w teczki wk┼éada┼éo te gazety, ┼╝eby nikt nie wykupi┼é, subskrypcje mo┼╝na by to nazwa─ç w┼éa┼Ťciwie.

Każdy z nas pewnie, jak ten młody modelarz, to inne rzeczy zbierał.

Dokładnie. I pamiętam ten Ruch niesamowicie. Potem zmieniło się to logo, ja mówię kurczę, co się wydarzyło w ogóle. Jakby poczułem się taki aż zniesmaczony. Teraz znowu się przyzwyczaiłem po czasie.

Tak. To jest kwestia przyzwyczajenia. Ale my┼Ťl─Ö, jest na pewno wiele element├│w. Jakby┼Ťmy mieli, jakbym mia┼é wybra─ç takie dwa kluczowe, to kiedy istnieje zbudowany, tak jak powiedzia┼ée┼Ť brand i on mo┼╝e stanowi─ç us┼éug─Ö, mo┼╝e stanowi─ç fizycznie istniej─ůc─ů rzecz, w┼éa┼Ťciciel tego brandu analizuje przych├│d do koszt├│w, kt├│re posiada. I oczywi┼Ťcie najmniej tych decyzji pojawia si─Ö, ┼╝e to jest takie moje widzi mi si─Ö. Bo ja chc─Ö mie─ç co┼Ť nowego. Najcz─Ö┼Ťciej w czystej analizie biznesowej, pojawia si─Ö w tej analizie jasny wniosek, ┼╝e nasza pozycja na rynku jest na najwy┼╝szym mo┼╝liwym poziomie do osi─ůgni─Öcia. Nasze ceny czy mo┼╝liwo┼Ť─ç wyprodukowania, je┼Ťli to jest fizyczny brand albo stworzenia czego┼Ť, ju┼╝ dotar┼éy do jakiego┼Ť momentu. Wi─Öc gdzie s─ů obszary, w kt├│rych mo┼╝emy pozyska─ç kogo┼Ť, nowego lub odzyska─ç starego konsumenta. Czyli znowu wracamy do konsumenta. I rozmawiali┼Ťmy o tym chwil─Ö przed spotkaniem, ale to co jest kluczowe, to jest zrozumienie albo ┼Ťwiadomo┼Ť─ç tego czy wiemy czego potrzebuje nasz konsument. Czasami tak jak m├│wisz, bo tu by┼éy jasne potrzeby. Potrzeba ┼Ťwiadomo┼Ťci, ┼╝e zawsze ten kiosk jest blisko. ┼╗e jak potrzebujesz biletu albo zakupu czego┼Ť, to znajdziesz to w tym kiosku. I to by┼éy Twoje kluczowe potrzeby pewnie. Ale wcze┼Ťniej nigdy nie patrzy┼ée┼Ť, jak estetycznie ten kiosk wygl─ůda┼é, w jakich godzinach pracowa┼é, jak wygl─ůda┼é w takiej przestrzeni ju┼╝ ┼Ťwiata, kt├│ry si─Ö zmieni┼é w mi─Ödzyczasie. I ta zmiana, kt├│ra Ci─Ö zaskoczy┼éa, by┼éa rzeczywi┼Ťcie zmian─ů tego jednego z element├│w. Bo mo┼╝emy sobie wymieni─ç te┼╝ pewnie kilka typu logotyp firmy, typu opakowanie tego produktu. Zaskoczy┼éa Ci─Ö zmiana tylko, ┼╝e to co powiedzia┼ée┼Ť, przyzwyczai┼éem si─Ö po jakim┼Ť czasie. I z naszego do┼Ťwiadczenia wiemy, ┼╝e to przyzwyczajenie, czyli znowu to wszystko czego oczekiwa┼ée┼Ť od tego punktu, nadal jest spe┼énione. Je┼╝eli do tego, ┼╝e nic Ci nie zabrano dojdzie jeszcze co┼Ť, co ten nowy format Ci zaoferowa┼é, to w tym momencie firma pewnie mo┼╝e sobie zaznaczy─ç sukces w tej decyzji.

Dobra. Ale jak w og├│le m├│wimy o tym, ┼╝e ten konsument zawsze jest kluczowym elementem, zawsze tym ostatecznym weryfikatorem. Podobnie jest chocia┼╝by w ┼Ťrodowisku wyszukiwarek internetowych Google, gdzie faktycznie mamy mn├│stwo algorytm├│w, kt├│re dopasowuj─ů te wyniki tak, ┼╝eby wed┼éug algorytmu by┼éo jak najlepiej. Ale finalnie to u┼╝ytkownik weryfikuje, je┼╝eli co┼Ť jest na pierwszej pozycji i w to nie klika, to znaczy ┼╝e algorytm si─Ö pomyli┼é i trzeba to zweryfikowa─ç w jaki┼Ť spos├│b. U┼╝ytkownik zawsze weryfikuje. Ale w jaki spos├│b zweryfikowa─ç w┼éa┼Ťnie t─ů mark─Ö czy ten branding, czy nowa marka jest OK? No bo ja sobie wyobra┼╝am, gdzie┼Ť takie cz─Östo s─ů startupy, kt├│re cz─Östo stosuj─ů technik─Ö, na przyk┼éad wrzucaj─ů na Facebooka czy na Linkedina cztery wersje, no i reakcja ka┼╝da to jest konkretny wyb├│r. Tylko czy to jest dobra droga do osi─ůgni─Öcia sukcesu?

Odpowiadaj─ůc troch─Ö po kolei. Konsument tak, jest najwa┼╝niejszy. I w obu tych naszych dzia┼éaniach, kluczowe s─ů zmys┼éy konsumenta. To pozycjonowanie, kt├│rym zajmujecie si─Ö Wy, to jest pozycjonowanie, gdzie w zmy┼Ťle wzroku i dotyku kto┼Ť co┼Ť widzi i dotykaj─ůc, podejmuje decyzje. My jeste┼Ťmy w pozosta┼éych zmys┼éach. My siedzimy w g┼éowie. Czyli je┼╝eli m├│wimy o przys┼éowiowej marce X, to my uk┼éadamy sobie pozycjonowanie w g┼éowie klienta. Czyli gdzie u niego, nie w miejscu na czole czy na potylicy siedzi ten produkt, ale pozycjonujemy ten produkt czy us┼éug─Ö w jego my┼Ťleniu. Mamy jako ludzie naturalne takie zachowanie, kt├│re powoduje ┼╝e niekoniecznie s┼éuchamy tego co do nas m├│wi─ů. I jak kto┼Ť m├│wi doskona┼éy, najlepszy, to my to przyswajamy. My raczej, to nasze wra┼╝enia i doznania dopisujemy do tego konkretnego produktu. I w wielu firmach wydaje si─Ö, ┼╝e bardzo dobrze opisany produkt na opakowaniu, nawet w logo czy w claimÔÇÖie ju┼╝ wyja┼Ťnia to, co chcemy powiedzie─ç do konsumenta, jaki jest nasz produkt. Ale my z drugiej strony wiemy, ┼╝e dzia┼éa pod┼Ťwiadomo┼Ť─ç ludzka, kt├│ra przez do┼Ťwiadczenia budowane, dlatego ta sp├│jno┼Ť─ç, niekt├│re firmy maj─ů rok, niekt├│re maj─ů sto lat, jakby ta sp├│jno┼Ť─ç przez rok lub sp├│jno┼Ť─ç przez sto lat, zbuduje w g┼éowie konsumenta spozycjonowanie danej marki. Rozmawiali┼Ťmy kiedy┼Ť o tym. Powiedz mi, jakby┼Ť potrzebowa┼é marki, kt├│ra po prostu spowoduje, ┼╝e b─Ödziesz m├│g┼é zdobywa─ç g├│ry i szczyty ┼Ťwiata, co by┼Ť musia┼é wypi─ç? Nie wymieniajmy marki. Gdyby kto┼Ť Ci powiedzia┼é.

Powiem Ci, że ja nawet nie lubię tego napoju. Ale wiem co mam w głowie.

I teraz ka┼╝dy inny w┼éa┼Ťciciel marki w podobnej kategorii ma produkt, kt├│ry pod wzgl─Ödem zawarto┼Ťci, nawet jako┼Ťci pewnie jest por├│wnywalny. Ale w oczach tej osoby decyzyjnej, zbudowane s─ů pewne zapisy w synapsach, kt├│re m├│wi─ů, ┼╝e ten produkt zawsze kojarz z tym. I teraz ta sytuacja si─Ö odwraca, kiedy my ko┼äczymy nasz─ů prac─Ö, nie powiem o kt├│rej godzinie, ale zaczynamy liczy─ç tylko na to, ┼╝e po tych godzinach zaczynaj─ů my┼Ťle─ç nasi klienci. I u nich ten proces jest odwrotny. Oni najpierw maj─ů potrzeb─Ö, czyli potrzebuj─Ö bezpiecze┼ästwa, musz─Ö znale┼║─ç dany produkt czy us┼éug─Ö, kt├│ra mi to bezpiecze┼ästwo zapewni. Czyli oni buduj─ů z tej asocjacji w g┼éowie swoj─ů decyzj─Ö wyboru produktu. Nasz─ů rol─ů jest przygotowanie tego produktu na odpowiedniej drodze tego my┼Ťlenia i liczenie na to, ┼╝e rzeczywi┼Ťcie to skojarzenie zbudowane z do┼Ťwiadczenia, zbudowane cz─Östo z jakich┼Ť konotacji tej marki z dzia┼éaniami. Bo to co jest kluczowe w tym ca┼éym dzia┼éaniu to jest, ┼╝eby marka ka┼╝dego dnia, w ka┼╝dej minucie, w ka┼╝dym swoim dzia┼éaniu by┼éa sp├│jna z tym co chce zbudowa─ç w g┼éowach tego konsumenta. Jedni m├│wi─ů czasami, ┼╝e dla marek konsumpcyjnych, nazwijmy MCG bo to mo┼╝e by─ç, i chemia, i produkty spo┼╝ywcze, bardzo wa┼╝ne s─ů elementy smaku, zapachu. Czyli wracamy do naszych zmys┼é├│w. Ale tak naprawd─Ö benefity cz─Östo, jak rado┼Ť─ç, inna marka nawet z napoj├│w o kt├│rych wspomnieli┼Ťmy, to s─ů te poczucia, kt├│re w g┼éowie buduj─ů sobie nasi konsumenci. I to jest ten kluczowy element.

W┼éa┼Ťnie, bo tak opowiadasz o tym bardzo kwieci┼Ťcie. Ale ja tutaj dostrzegam mn├│stwo element├│w socjotechniki. Bardziej mam wra┼╝enie, ┼╝e dochodzimy do momentu manipulowania gdzie┼Ť wyobra┼║ni─ů cz┼éowieka, bo mam wra┼╝enie, ┼╝e do tego to si─Ö sprowadza.

Nie nazywajmy tego manipulowaniem od razu.

Tak, ale ┼╝eby┼Ť zrozumia┼é o co mi chodzi. Mam wra┼╝enie, ┼╝e wiesz, je┼╝eli jedziesz samochodem, jeste┼Ť g┼éodny, no to rozgl─ůdasz si─Ö za konkretnym kolorem. Mam wra┼╝enie, ┼╝e ten kolor jest bardziej wtedy, a┼╝ Tw├│j organizm bardziej po┼╝─ůda tego koloru, bo szukasz tego po┼╝ywienia. Kiedy┼Ť to by┼éy pewnie gdzie┼Ť tam jagody na krzaku, a teraz szukasz z┼éotego ┼éuku przy drodze.

Na przykład.

I od razu dostrzegasz go, nie dostrzeg┼é by┼Ť na przyk┼éad sarny na polu, ale gdzie┼Ť w oddali dwadzie┼Ťcia kilometr├│w wystaj─ůcy, ma┼éy gdzie┼Ť punkcik, od razu gdzie┼Ť pojawia si─Ö w Twojej ┼Ťwiadomo┼Ťci, od razu robisz si─Ö g┼éodny, od razu przewijasz sobie menu w g┼éowie, co ju┼╝ tam zam├│wi─Ö. Ca┼éy proces ju┼╝ si─Ö tam pojawia. No podobnie z reszt─ů m├│wisz o zapachu, te┼╝ ciekawa rzecz. W jednym z ostatnich odcink├│w rozmawia┼éem z Wojtkiem Boguszem. Co prawda o tematach UX-owych. Ale on tam te┼╝ poruszy┼é temat chocia┼╝by zapachu w samym sklepie. No bo faktycznie zapach mo┼╝e by─ç elementem strategii marki. I to nie tylko, je┼Ťli chodzi o produkt spo┼╝ywczy, ale te┼╝ taki brand totalny. I faktycznie chyba to te┼╝ buduje t─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç marki i po┼╝─ůdanie.

Znowu kt├│ry┼Ť ze zmys┼é├│w. Oczywi┼Ťcie ja dzi─Öki swojemu do┼Ťwiadczeniu mog─Ö m├│wi─ç o tym, ┼╝e ten znowu zmys┼é ma niebotyczny wp┼éyw na podj─Öcie decyzji. A jeszcze wi─Ökszy na ocen─Ö produktu czy da┼é mi to, czego oczekiwa┼éem. I znowu prze┼éo┼╝enie tego na decyzje. Ja jako Trek Marketingowiec bardzo d┼éugo w swoim ┼╝yciu dostawa┼éem zadanie, my marketingowo wiemy, ┼╝e zapach jest kluczowy dla naszego produktu, ale teraz Ty wymy┼Ťl, jak trek marketingowo udowodni─ç to w sklepie. Oczywi┼Ťcie w produktach kosmetycznych, mo┼╝na by powiedzie─ç pewnie ka┼╝dy brand chcia┼éby w drogerii udowodni─ç, ┼╝e jego zapach jest najlepszy. Pytanie, jakby┼Ťmy si─Ö wtedy tam poczuli, tak. Ale rzeczywi┼Ťcie czasami jest produkt, kt├│ry je┼Ťli sprytnie spr├│bujemy opowiedzie─ç o zapachu, zwizualizowa─ç go dzisiaj w dowolnym materiale wideo i p├│┼║niej ten zapach nawet w momencie, kiedy go poczuje nasz konsument ju┼╝ w przys┼éowiowym domu, po zakupie, po u┼╝yciu tego produktu, on potwierdzi to czego on oczekiwa┼é, no to to jest to, ┼╝e ten zapach po tej wizycie domowej on go nie czuj─ůc w sklepie, on go poczuje w swojej g┼éowie. Bo jego umys┼é mu przypomni, ┼╝e ten produkt rzeczywi┼Ťcie ma doskona┼éy zapach.

Ja te┼╝ my┼Ťl─Ö, ┼╝e o skali trudno┼Ťci tych w┼éa┼Ťnie zaspokojenia zmys┼é├│w. No te┼╝ ostatnio czyta┼éem fajny case z Netflixa, kiedy oni robili ten sw├│j d┼║wi─Ök do intro. I tam podobno wykonano kilka tysi─Öcy pr├│b nagra┼ä tego jednego, to s─ů dos┼éownie p├│┼étorej sekundy d┼║wi─Öku. Gdzie jakby w┼éa┼Ťciciele marki postawili kilka wyzwa┼ä przed tw├│rcami. No bo wiadomo, ten d┼║wi─Ök te┼╝ jest elementem brandu. To jest ten kolejny zmys┼é.

Oczywi┼Ťcie.

No i okaza┼éo si─Ö, ┼╝e przede wszystkim nie musi kojarzy─ç si─Ö, nie mo┼╝e kojarzy─ç si─Ö z ┼╝adnym innym tego typu intrem, musi wzbudza─ç emocje, nie mo┼╝e brzmie─ç jak ┼╝aden znany instrument. Tam by┼éo mn├│stwo tych takich element├│w, gdzie faktycznie, ┼╝eby stworzy─ç p├│┼étorej sekundowy d┼║wi─Ök, kt├│ry ka┼╝dy z nas kojarzy w┼éa┼Ťciwie ju┼╝ w tym momencie, jak tylko s┼éyszymy to wiadomo, ┼╝e to Netflix. No zaj─Ö┼éo im to prawie dwa lata, ┼╝eby stworzy─ç p├│┼étorej sekundy d┼╝ingla, kt├│ry poleci gdzie┼Ť na pocz─ůtku aplikacji. Dlaczego mia┼é by─ç w og├│le kr├│tki, ┼╝eby u┼╝ytkownik nie m├│g┼é go przewin─ů─ç. Bo gdyby by┼é za d┼éugi, to ludzie by go przewijali. Tak┼╝e wszystko gdzie┼Ť tam jest, musi by─ç mocno przemy┼Ťlane.

To jest znowu kolejny ze zmys┼é├│w s┼éuchu, o kt├│rym mogliby┼Ťmy pogada─ç szerzej. Ale efekt zadania cz─Östo, kt├│re cz─Östo dostajemy jest zwi─ůzany z tym, czy rzeczywi┼Ťcie to co zapisali┼Ťmy w briefie, to co powiedzia┼ée┼Ť, ┼╝e ma by─ç taki, taki i taki, po okresie wdro┼╝enia, utyka w g┼éowie tego naszego klienta. I tu wchodzimy w inny obszar. W obszar, ┼╝e nawet po wielomiesi─Öcznej czy letnich przygotowaniach i uruchomieniu konkretnego dzia┼éania, ┼╝eby zbudowa─ç w g┼éowie konsumenta to skojarzenie z zapachem czy z d┼║wi─Ökiem, nagle si─Ö okazuje po miesi─ůcu, ┼╝e to nie trafia. Dzisiaj czyta┼éem od rana taki fajny artyku┼é, kiedy powinni┼Ťmy wycofa─ç si─Ö nawet z projektu, kt├│ry przygotowywali┼Ťmy w ogromnym zespole i w kt├│ry zainwestowali┼Ťmy milion. I czy w og├│le si─Ö wycofa─ç.

W pewnym momencie trzeba zwa┼╝y─ç te zyski i straty, tak jak powiedzia┼ée┼Ť. Bo faktycznie czasami mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e wydali┼Ťmy ju┼╝ milion, no to kurcz─Ö kontynuujmy to. Ale z drugiej strony po co wyda─ç kolejny milion skoro i tak si─Ö nie uda.

Tak.

Minimalizowa─ç straty wtedy.

Tak. Rozmawiali┼Ťmy chyba jako┼Ť w tym tygodniu o tym, ┼╝e ja tak znam taki przypadek, w kt├│rym bym powiedzia┼é kilkuletnie analizy, bo decyzja tej firmy zwi─ůzana jakby z g┼é├│wnym ich kszta┼étem, kt├│ry znowu jest kolejnym elementem budowania marki od logotypu, symbolu, cz─Östo elementu, koloru w tym symbolu, z analiz wieloletnich okaza┼éo si─Ö, ┼╝e powinien kszta┼ét zosta─ç zmieniony, bo konsument postrzega t─ů mark─Ö.

Mówimy o kształcie opakowania jakby?

O kszta┼écie opakowania, etykiety. Kt├│ry ma ogromny wp┼éyw, bo my cz─Östo widzimy kszta┼ét, u┼╝yj─Ö s┼éowa jajko, ale powiem ten kszta┼ét, czy taki produkt mam ci, m├│wisz do swojego dziecka kupi─ç, ono nie my┼Ťli o tym o czym my teraz my┼Ťlimy, tylko o konkretnym produkcie. To jest najprostszy dzisiaj przyk┼éad. Mieli┼Ťmy niedawno tak─ů rozmow─Ö, czy to by┼éa super idea, czy efekt warsztatu. I zacz─Öli┼Ťmy o tym dyskutowa─ç, por├│wnuj─ůc si─Ö. Ka┼╝dy z nas mo┼╝e pami─Öta─ç czasy gumy Turbo kt├│ra, przepraszam wymieni┼éem brand.

Tak.

Ale gdzie┼Ť mo┼╝emy powiedzie─ç, ┼╝e on by┼é historycznie, teraz wraca. I wed┼éug nas na przyk┼éad, na naszych warsztatach, to jest dok┼éadnie ten sam koncept. Tylko tam produkt, kt├│ry mia┼ée┼Ť zje┼Ť─ç by┼é w ┼Ťrodku owini─Öty gad┼╝etem.

Tak. W┼éa┼Ťnie ten produkt by┼é dodatkiem do gad┼╝etu.

Dodatkiem do gad┼╝etu.

Nie oszukujmy si─Ö. My┼Ťl─Ö, ┼╝e nikt si─Ö nie obrazi. Guma Turbo nie by┼éa najlepsz─ů gum─ů na ┼Ťwiecie. By┼éo wiele smaczniejszych na rynku.

By┼éo wiele smaczniejszych. Ale to, ┼╝e ty widzia┼ée┼Ť produkt, znaczy si─Ö wiedzia┼ée┼Ť jaki jest produkt i w twojej g┼éowie by┼éo, ┼╝e tam jest na pewno co┼Ť fajnego, co┼Ť kolekcjonerskiego. Oczywi┼Ťcie mog┼éo Ci─Ö to zdenerwowa─ç, bo znowu po raz kolejny odkry┼ée┼Ť i by┼éo Volkswagen Polo i nie by┼éo si─Ö ju┼╝ z kim wymieni─ç.

Tak dokładnie, każdy miał.

To dzisiaj, to nasze jajko jest tym samym produktem, tylko kto┼Ť odwr├│ci┼é opakowanie.

Dok┼éadnie. Faktycznie nie spojrza┼éem na to w ten spos├│b. Ale faktycznie kupuj─ůc to jajko nie kupujesz tego produktu do zjedzenia, tylko kupujesz t─ů zabawk─Ö.

Nie wiem jak Ty, ja dostaj─Ö cz─Östo od swojej c├│rki, ty zewn─Ötrzn─ů, a ja wewn─ůtrz. Oboje jeste┼Ťmy zadowoleni.

To jest chyba najwa┼╝niejsze.

To jest najwa┼╝niejsze.

Ty masz potrzeb─Ö zakupu tego, bo te┼╝ co┼Ť z tego b─Öd─Ö mia┼é i jeste┼Ť usprawiedliwiony na przyk┼éad przed reszt─ů rodziny, ┼╝e znowu sobie gdzie┼Ť tam skonsumujesz to. No bo przecie┼╝ trzeba by┼éo kupi─ç dziecku, tak. No co zrobi─Ö, nie kupi─Ö?

Nie kupisz?

Tak.

I jakby wracaj─ůc do tego, gdyby┼Ťmy dzisiaj dostali zadanie, ┼╝eby wymy┼Ťle─ç czy istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç kolejnej wersji. Bo je┼╝eli ju┼╝ kto┼Ť zapakowa┼é produkt w gad┼╝et i gad┼╝et w produkt, to czy istniej─ů inne sposoby rozwi─ůzania tego zadania.

Tak. Znaczy podejrzewam, ┼╝e istniej─ů, bo nie ma rzeczy niemo┼╝liwych.

Tylko teraz kto┼Ť kto wpadnie, to my m├│wimy OK. pierwszy krok zrobiony, pomys┼é. My bardzo cz─Östo, klienci do nas m├│wi─ů, nasz produkt jest idealny. Produkt jest super. I mamy jakie┼Ť konkretne problemy. Ale my m├│wimy i to jest normalna rzecz. Bardzo cz─Östo produkt ju┼╝ jest gotowy. On jest produkcyjnie, nawet opakowaniowo gotowy na dzisiejszy moment w historii. Tylko to nie wszystko. Mo┼╝na mie─ç super produkt i bez wielu innych element├│w jak dystrybucja, jak komunikacja, jak kontakt z osobami, kt├│re maj─ů potrzeby, kt├│re spe┼éni ten produkt, ten produkt super doskona┼éy zostanie w magazynie w┼éa┼Ťciciela.

Tak, to prawda. Nie tylko z produktem, z us┼éugami jest podobnie. Mo┼╝esz ┼Ťwiadczy─ç najlepsz─ů us┼éug─Ö na rynku. Ale je┼╝eli nie masz dobrej komunikacji w tym wszystkim to ludzie skorzystaj─ů z czego┼Ť, co jest dro┼╝sze i gorsze, no bo maj─ů o tym lepsze wyobra┼╝enie w swojej g┼éowie dzi─Öki dobrym dzia┼éaniom marketingowym.

Lub te┼╝ z czego┼Ť, co spotykaj─ů na swojej ┼Ťcie┼╝ce decyzji i potrzeb. A tu czasami nawet znaj─ů Tw├│j produkt, on mo┼╝e by─ç us┼éug─ů. Ale nikt im go nigdy nie zaproponowa┼é. Bo ludzie, i to jest kolejna rzecz, kt├│r─ů my bardzo mocno analizujemy, czyli przyzwyczajenia klient├│w i jakie argumenty, znowu jakie elementy nie cz─Östo ju┼╝ w samym produkcie, bo on ju┼╝ jakby swoj─ů rol─Ö spe┼énia, tylko w dzia┼éaniach takich, za jakie my odpowiadamy, potrzebuje ten producent i ten produkt ┼╝eby prze┼éama─ç t─ů barier─Ö. Bo m├│wmy ca┼éy czas o potrzebach, o tych oczekiwaniach, o benefitach. Ale jeszcze mamy tak─ů ca┼é─ů rzesz─Ö barier. I oczywi┼Ťcie pytania s─ů cz─Östo, jak pokona─ç barier─Ö. A my i tak wracamy czy ta bariera w og├│le istnieje. Bo je┼╝eli jest tylko w naszej g┼éowie, a nie w g┼éowie naszego konsumenta to on tej bariery nie ma.

Nie ma tej bariery, to jest prawda. Bo w og├│le m├│wimy o tym, ca┼éy czas o tej marce i brandzie, ┼╝e to jest bardzo istotny element. M├│wimy o rebrandingu, o tym jak to zmieni─ç, jak podej┼Ť─ç w og├│le do tego ca┼éego problemu. Ale w┼éa┼Ťciwie nie powiedzieli┼Ťmy te┼╝, po co w og├│le siln─ů mark─Ö musimy budowa─ç. Bo samo budowanie silnej marki dla budowania silnej marki, no to fajnie, mo┼╝emy si─Ö tak bawi─ç. Ale ka┼╝dy liczy na ten cel biznesowy finalnie. O to tutaj chodzi. I tak jak powiedzia┼ée┼Ť na pocz─ůtku, czy to jest kwestia sukcesji firmy w dobrym stylu, wprowadzanie w now─ů er─Ö, w nowe czasy, w nowe mo┼╝liwo┼Ťci. Czy po prostu zarobienie na sprzeda┼╝y danej marki. Ale zawsze kr─ů┼╝y to wok├│┼é gdzie┼Ť tam biznesu. Przy naszej us┼éudze, kt├│r─ů jest SEO, jakby nie by┼éo troch─Ö musimy o tym powiedzie─ç, w ko┼äcu to jest Zapytaj o SEO.

W końcu to zapytaj o SEO. Wypadałoby.

Tak, wypada┼éoby. No to faktycznie wielu klient├│w, wielu przedsi─Öbiorc├│w nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo istotny jest ten brand. Bo te┼╝ pami─Ötam w naszej rozmowie, fajne przyk┼éady nam si─Ö pojawi┼éy. W sytuacji, kiedy kto┼Ť kupuje sobie psa no i chce kupi─ç t─ů karm─Ö dla psa. No to przecie┼╝ nie wpisuje konkretnego brandu, ewentualnie chyba ┼╝e ju┼╝ zas┼éysza┼é jakie┼Ť znane, gdzie┼Ť tam z telewizji elementy. Ale to ju┼╝ jest ten element gdzie, no kurcz─Ö startujemy, ju┼╝ jest co┼Ť gotowego. Ju┼╝ mamy w┼éasn─ů mark─Ö, now─ů karm─Ö dla ps├│w. No to ┼╝eby si─Ö znale┼║─ç gdzie┼Ť wysoko, to jest mn├│stwo pracy, ┼╝eby to zbudowa─ç. No i silna marka bardzo mocno to wspiera. Bo je┼╝eli jest faviconka na wyszukiwaniach mobilnych, mamy ju┼╝ favicone czyli to pomniejszone logo. No to je┼╝eli ju┼╝ gdzie┼Ť nam si─Ö to przewija w g┼éowie, no to ch─Ötnie to klikniemy, bo a to jest znane. Tak samo je┼╝eli gdzie┼Ť bardzo cz─Östo pojawia si─Ö ten brand, no to w ko┼äcu widzimy nazwa OK. to jest chyba zaufane. Z reszt─ů mieli fajn─ů reklam─Ö albo fajny jaki┼Ť klej maj─ů, kt├│ry mnie rozbawi┼é albo uto┼╝samiam si─Ö z nim i tak dalej, no to ch─Ötnie znowu w to klikn─Ö. I to gdzie┼Ť nabiera a┼╝ takiego tempa, ┼╝e my w pewnym momencie gdzie┼Ť w pracy nad klientem zw┼éaszcza, gdzie jest to nowa marka i tak dalej, my w p├│┼║niejszym etapie w og├│le w brandach my wyfiltrowujemy. Je┼╝eli kto┼Ť znajdzie tego klienta po zapytaniu brandowym, to to my jakby nie przypisujemy sobie tego sukcesu. No bo w pocz─ůtkowej fazie wiadomo, trzeba pom├│c pchn─ů─ç. P├│┼║niej to kurcz─Ö jest zas┼éuga silnego brandu, a nie tego, ┼╝e my zadzia┼éali┼Ťmy gdzie┼Ť na algorytmach, ┼╝e to si─Ö pojawia wy┼╝ej. W pewnym momencie ten brand ju┼╝ jest na tyle mocny, ┼╝e jest kana┼éem pozyskania klienta samym w sobie.

To znowu musia┼ébym cofn─ů─ç si─Ö kilka zda┼ä wstecz i odpowiedzie─ç najpierw na pytanie, ┼╝e tak. My m├│wimy dzisiaj o brandzie. Ale znowu, gdyby┼Ťmy mieli to spotkanie tylko o brandzie, to musieliby┼Ťmy zacz─ů─ç tylko od tego, jak sklasyfikowa─ç brand. Znowu to jest, w mojej g┼éowie to jest znowu najpierw my┼Ťlenie uporz─ůdkuj zanim zaczniesz d┼éugo odpowiada─ç. Mamy wiele brand├│w. Czasami to jest brand ikona, czasami to jest brand parasolowy, czasami to jest rodzina brand├│w. I tutaj w zale┼╝no┼Ťci znowu, poruszyli┼Ťmy przyk┼éad psa, ale mo┼╝emy tak samo powiedzie─ç konia.

Tak m├│g┼ébym kupi─ç rower i chc─Ö kupi─ç osprz─Öt do tego roweru. Wszystko w┼éa┼Ťciwie tam si─Ö pojawia.

I teraz z jednej strony w pozycjonowaniu, znowu w kluczowym elemencie czyli w s┼éowie, tam jest bardzo wa┼╝ny element o kt├│rym powiedzia┼ée┼Ť. ┼╗e kto┼Ť, kto podejmuje decyzje, ┼╝e chce si─Ö dowiedzie─ç czego┼Ť lub szuka czego┼Ť zwi─ůzanego z koniem, bo chce konia naby─ç, albo je┼║dzi─ç, albo ogl─ůda─ç, zna s┼éowo ko┼ä. I je┼╝eli w otoczeniu rynkowym, marketowym powsta┼éo wiele marek niekoniecznie zawieraj─ůcych s┼éowo ko┼ä, to na t─ů mark─Ö nie trafi. Chyba, ┼╝e on w swoim ┼╝yciu pracuj─ůc dziesi─Ö─ç lat w jakiej┼Ť firmie codziennie rano mija┼é baner, bo akurat zatrzymuje si─Ö na tych ┼Ťwiat┼éach i na tym banerze widzia┼é jak─ů┼Ť konkretn─ů mark─Ö, kt├│ra powiedzmy sobie na przyk┼éad sprzedawa┼éa siod┼éa. To ju┼╝ jedna marka w jego g┼éowie do┼é─ůczy┼éa do grupy opisuj─ůcej, co potrzebuje dla konia. On ju┼╝ wtedy nie opisuje tym s┼éowem siod┼éo tylko tym konkretnym brandem. I teraz bardzo cz─Östo rozmowy, kt├│re prowadzimy s─ů takie, ┼╝e klient ma zbudowane s┼éowo, na przyk┼éad nazw─Ö w┼éasnej firmy. I pod tym s┼éowem ma zbudowane brandy, kt├│re si─Ö zupe┼énie inaczej nazywaj─ů. Oczywi┼Ťcie wielkie korporacje cz─Östo przejmuj─ů firmy, brandy. Wi─Öc tworz─ů si─Ö te rodziny marek. I tutaj mo┼╝na to por├│wna─ç z sytuacj─ů biznes├│w cz─Östo z naszego rodzimego polskiego rynku, gdzie ludzie buduj─ůcy biznes zaczynali od jednego. Potem widzieli potencja┼é w rynku niekoniecznie sp├│jny z ich produktem.

Zupełnie inna nisza.

I nagle pojawia si─Ö holding, kt├│ry ma jak─ů┼Ť nazw─Ö ale zajmuje si─Ö pi─Öcioma r├│┼╝nymi obszarami. I teraz czy w takim razie, bo powinni┼Ťmy budowa─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç holdingu, czy konkretnego brandu. Znowu d┼éuga by by┼éa dyskusja. Ja znowu powiem, to klient powinien zadecydowa─ç.

Znowu tutaj wracamy do tematu strategii w og├│le rozwijania biznesu swojego.

I to o czym Ty m├│wi┼ée┼Ť przy pozycjonowaniu. My cz─Östo dostajemy zadanie, zaprojektujcie opakowanie, kt├│re b─Ödzie najlepsze na rynku, ale b─Ödzie inne od tych, kt├│re ju┼╝ istniej─ů, bo nasz produkt jeszcze nie istnieje. Wi─Öc my go wprowadzimy na rynek, wy zaprojektujcie opakowanie, kt├│re b─Ödzie inne od wszystkich, kt├│re istniej─ů. W za┼éo┼╝eniu, my o tym rozmawiali┼Ťmy jakby cz─Östo o konkurencji m├│wimy, my o konkurencji ┼║le nie m├│wimy. Ale istnieje ju┼╝ konkurencja na rynek. Czyli ten rynek na przyk┼éad wart jest miliard z┼éotych w Polsce. My tego asortymentu nie mamy w swojej produkcji, ale mamy wszystkie zdolno┼Ťci. Ludzi, pieni─ůdze, maszyny, sprz─Öt, obs┼éug─Ö, kt├│ry jest w stanie wprowadzi─ç ten produkt. Ale zaprojektujcie produkt, kt├│ry b─Ödzie wygl─ůda┼é inaczej ni┼╝ dzisiaj liderzy w rynku i b─Ödzie najlepszy.

Opakowania akurat, faktycznie opakowania to jest cichy sprzedawca, nie da si─Ö tego ukry─ç. No i faktycznie ja sam na przyk┼éad kupuj─ůc szukam. Chocia┼╝by pami─Ötam jak kiedy┼Ť zmienili mi, ale by┼éem z┼éy strasznie. Uwielbiam serek grani, nie wiejski tylko grani. Tam jest r├│┼╝nica w zmieleniu tego sera. Zawsze kupowa┼éem taki z domkiem. No i w pewnym momencie oni zmienili ten domek na inny. I ja przez kup─Ö czasu nie mog┼éem znale┼║─ç tego mojego ulubionego, bo on si─Ö bardzo upodobni┼é do innych, no i przez to musia┼éem naprawd─Ö. Bo nigdy si─Ö nie skupia┼éem tak mocno, ┼╝e a to dok┼éadnie ten domek, tylko domek to ten m├│j serek. Od razu wiedzia┼éem. I nagle zmienili, kurcz─Ö nie ma domku, co ja ma teraz zrobi─ç. Musia┼éem pr├│bowa─ç wszystkich tych smak├│w, ┼╝eby znale┼║─ç w ko┼äcu ten sw├│j faktycznie ten na nowo.

Tak. I tutaj specyfiki kategorii, t─ů kt├│r─ů poruszy┼ée┼Ť jest te┼╝ do┼Ť─ç specyficzna na polskim rynku. Bo jest bardzo wielu lokalnych nazwijmy to, lokalnie nawet w tym kontek┼Ťcie, ┼╝e to jest cz─Ö┼Ť─ç Polski. A nie lokalnie, cz─Östo w naszej g┼éowie to jest Polska, a reszta to jest ju┼╝ europejsko albo mi─Ödzynarodowo. To tutaj cz─Östo my znamy produkty, kt├│re nie zmieni┼éy si─Ö. Jakby jak zamkniesz oczy to ten produkt widzisz przed oczyma, bo on si─Ö nie zmieni┼é przez trzydzie┼Ťci lat. A w innych produktach m├│wisz, wiem ┼╝e si─Ö zmienili ale nawet nie pami─Ötasz, jak wygl─ůda┼éo poprzednie opakowanie. I ja bym zada┼é pytanie, a to co jest lepsze? Bo jakby jedni i drudzy b─Öd─ů to oceniali na zasadzie, o nas ca┼éy czas konsumenci m├│wi─ů, ┼╝e zawsze wiemy, gdzie jeste┼Ťmy na p├│┼éce, wiemy jak wygl─ůdamy. Drugich, ┼╝e nasze opakowanie teraz jest ┼Ťwietne i nowoczesne, i w trendzie, i pasuje do ┼Ťwiata, w kt├│rym ┼╝yjemy. Na ko┼äcu moim zdaniem i tak zadecyduje ten dyrektor finansowy, kt├│ry powie OK. ale nasza jest w tym miejscu. I je┼╝eli to b─Ödzie dw├│ch dyrektor├│w finansowych to i w tej firmie niezmiennej od trzydziestu lat on mo┼╝e powiedzie─ç, nadal jest bardzo dobrze i nic dalej nie ruszamy. A w tej firmie, kt├│ra zmienia sw├│j produkt mo┼╝e powiedzie─ç jest super, czyli zmiana by┼éa dobra. Czyli ewidentnie musimy ju┼╝ pomy┼Ťle─ç, kiedy zaplanowa─ç kolejn─ů zmian─Ö.

No w┼éa┼Ťnie, m├│wisz te┼╝ o tych zmianach. Jestem ciekawy bardzo. No bo przychodzi do Was du┼╝o brand├│w, marek nowych, starych i tak dalej. Ale w kt├│rym momencie jest czas dla dizajnera tego no. Nazw─Ö to dizajnerem, no bo to jest taki Design Thinking troszeczk─Ö czyli m├│wi─Ö o ca┼éym obszarze, i o zapachach, i o d┼║wi─Ökach. O tym wyobra┼╝eniu, pozycjonowaniu w g┼éowie. My┼Ťl─Ö, ┼╝e mog─Ö nazwa─ç chyba dizajnerem tego cz┼éowieka odpowiedzialnego.

Design jest jakby jednym z s┼é├│w kluczy, kt├│ry chcieliby┼Ťmy, ┼╝eby na przyk┼éad w SEO by┼éo nasz─ů pozycj─ů.

Bo design kojarzy mi si─Ö do┼Ť─ç mocno z fizycznym opakowaniem, jakim┼Ť fizycznym czy namacalnym. Ale to jest te┼╝ przecie┼╝ Design Thinking, tak. Ale w kt├│rym┼Ť momencie dla tego dizajnera jest ten moment, kiedy on m├│wi nie, stop. Tak dalej nie mo┼╝emy robi─ç. Bo w og├│le pod─ů┼╝acie w z┼éym kierunku i robi si─Ö problem. Pami─Ötam kiedy┼Ť bardzo fajn─ů prezentacj─Ö z Waszej strony. Gdzie pojawi┼é si─Ö motyw chyba producenta jakich┼Ť paneli drewnianych, nie pami─Ötam dok┼éadnie co to by┼é za motyw. No i teraz ten w┼éa┼Ťciciel marki chcia┼é, ┼╝eby jego marka kojarzy┼éa si─Ö z natura, z rodzin─ů i tak dalej. Wtedy by┼éo pytanie Ok. to w takim razie mamy posadzi─ç rodzin─Ö na tych panelach czy pokaza─ç jak zrobi─ç te panele i w kt├│r─ů stron─Ö teraz p├│j┼Ť─ç.

To jest to o czym m├│wi┼éem na pocz─ůtku. Wa┼╝na jest decyzja i nie ma jednego schematu, kt├│ry m├│wi┼éby ka┼╝dej firmie, ┼╝e ten moment, ta pozycja, wielko┼Ť─ç sprzeda┼╝y, dystrybucja, cz─Östotliwo┼Ť─ç zakup├│w, udzia┼éy rynkowe bardzo wa┼╝ny element dla wielu firm, to jest ten moment w kt├│rym my powinni┼Ťmy co┼Ť zmieni─ç. Albo ┼╝e dekada, bo cz─Östo znowu wr├│c─Ö do konsumenta nazywamy, ju┼╝ si─Ö nam literki sko┼äczy┼éy. Ale jak lata min─ů to si─Ö literki w alfabecie potrafi─ů sko┼äczy─ç, to jest pokolenie o kolejnej nazwie. I my wcale nie my┼Ťlimy, ┼╝e nowe pokolenie, kt├│re zmienia si─Ö co ile┼Ť lat. Oczywi┼Ťcie ┼é─ůczymy je z etapami ┼╝ycia cz┼éowieka. Czyli od urodzenia przez wychowanie w domu, potem etap edukacji, potem etap kontaktu z szerszym ┼Ťwiatem. Etap podj─Öcia decyzji, co w ┼╝yciu b─Öd─Ö robi┼é. Zostan─Ö lancerem, b─Öd─Ö ci─Ö┼╝ko pracowa┼é, czy b─Öd─Ö gwiazd─ů, niewa┼╝ne czy sportu czy muzyki. Potem cz┼éowiek ju┼╝ pewnie wchodzi w etap ju┼╝ my┼Ťlenia o rodzinie. I teraz my nazywamy to pokoleniami. W wielu firmach ten cz┼éowiek jest ca┼éy czas pilnowany, jakby w kt├│rym momencie produkt jest w jego momencie ┼╝yciowym i jak on si─Ö zmienia. Kiedy on jest konsumentem, a nie kupuj─ůcym. Kiedy staje si─Ö kupuj─ůcym i konsumentem. Kiedy staje si─Ö kupuj─ůcym, konsumentem i jeszcze tym, kto kupuje dla innych. Kiedy ju┼╝ traci na przyk┼éad z─Öby i ju┼╝ kupuje tylko dla innych.

Tak. A w pewnym momencie m├│wi, nie kupujcie tego, po co wydawa─ç.

Po co wydawa─ç, nie. I tutaj dlatego jest bardzo wa┼╝ne w firmach, w zale┼╝no┼Ťci od tej specyficznej oferty brandu, co jest wa┼╝ne dla konsumenta i to wtedy nast─Öpuje zmiana. Je┼╝eli wa┼╝ne jest opakowanie albo funkcjonalno┼Ť─ç w tym opakowaniu, to podejmuje si─Ö t─ů decyzj─Ö. I teraz mo┼╝na pod─ů┼╝a─ç za zmianami, a mo┼╝na je kreowa─ç. Oczywi┼Ťcie najfajniej jest kreowa─ç. Ja nie tylko historycznie kilka takich decyzji wsp├│┼éuczestniczy┼éem w tworzeniu zmiany. Czasami tylko obserwowa┼éem, ┼╝e my nie podj─Öli┼Ťmy tej decyzji, kto┼Ť inny zaryzykowa┼é i teraz trzeba go goni─ç. A czasami, ┼╝e nie jeste┼Ťmy tymi, kt├│rzy decyduj─ů, a my by┼Ťmy tak zaryzykowali. I teraz ko┼äcz─ůc to pytanie. Decyduje ten, kto p┼éaci.

Jasne, to jest rozs─ůdna odpowied┼║. Ale chcia┼ébym jeszcze jedn─ů rzecz tutaj, mo┼╝e przycisn─ů─ç Ci─Ö troch─Ö, ┼╝eby┼Ť mi odpowiedzia┼é mo┼╝e troch─Ö kontrowersyjnie. Co finalnie decyduje o sukcesie takiego dzia┼éania? Jak rozk┼éada si─Ö taka waga mi─Ödzy dobr─ů analiz─ů, przygotowaniem produktu, a po prostu zwyk┼éym fartem, zwyk┼éym szcz─Ö┼Ťciem? Czy jest tutaj w og├│le miejsce na szcz─Ö┼Ťcie?

Nie. Inaczej, jest zawsze gdzie┼Ť miejsce na pomys┼é, kt├│ry to powstaj─ůce pytanie dotycz─ůce, czy to produktu, czy jego wygl─ůdu, czy jego komunikacji jest po jednej stronie. To jest pytanie. Z drugiej strony jest to w┼éa┼Ťnie, jak jeste┼Ťmy przygotowani do odpowiedzenia na to pytanie. My mamy bardzo cz─Östo pytanie o podj─Öcie jakiego┼Ť dzia┼éania. Bo otoczenie si─Ö zmieni┼éo, bo chcieliby┼Ťmy co┼Ť po prostu zrobi─ç, bo nasza konkurencja to ju┼╝ robi, a my jeszcze nie. I my wtedy oczywi┼Ťcie m├│wimy tak, jasne. Czy to dotyczy komunikacji, czy to dotyczy designu, czy nawet strategii, m├│wimy z mi┼é─ů ch─Öci─ů si─Ö tego podejmiemy. Ale jak to dzia┼éanie wpisuje si─Ö w┼éa┼Ťnie w strategi─Ö, kt├│r─ů od lat realizuje wasza firma. Bo ta sp├│jno┼Ť─ç tych dzia┼éa┼ä, czyli to o czym te┼╝ rozmawiali┼Ťmy, nie wa┼╝ne czy przez rok czy przez sto lat.

To jest te┼╝ gwarantem jakiego┼Ť sukcesu finalnie, je┼╝eli jeste┼Ťmy szczerzy gdzie┼Ť przez d┼éugi czas w tym wszystkim.

Tak. I ta obietnica, kt├│r─ů dali┼Ťmy dwadzie┼Ťcia lat temu naszym klientom, ┼╝e nasz sprz─Öt b─Ödzie w kuchni dzia┼éa┼é niezawodnie, my powinni┼Ťmy ca┼éy czas dawa─ç t─ů obietnic─Ö. Kiedy┼Ť dawali┼Ťmy j─ů jako┼Ťci─ů, bo zainwestowali┼Ťmy pieni─ůdze w wykorzystywane materia┼éy czy w ludzi. Dzisiaj mo┼╝e chcemy da─ç t─ů obietnic─Ö komunikacj─ů albo w┼éa┼Ťnie poczuciem czego┼Ť. Ale nadal powinni┼Ťmy dawa─ç poczucie tej gwarancji, kt├│r─ů oferowali┼Ťmy od pocz─ůtku naszego istnienia.

Ja my┼Ťl─Ö, ┼╝e to fajne w sumie, chocia┼╝by znane chyba wszystkim reklama, Das ist Auto. Jako┼Ť─ç, nie jako┼Ť─ç, nadal jest to auto.

Tak. Jakby rozmawiali┼Ťmy o tym. My ka┼╝dy produkt, to o co zapyta┼ée┼Ť, gdzie jest wa┼╝ne decyzja, mo┼╝e troch─Ö szcz─Ö┼Ťcie, mo┼╝e ludzie. Bo jakby my zawsze m├│wimy tak, nic nas nie ogranicza. Bud┼╝et nas nie ogranicza, bo my mo┼╝emy go zarobi─ç. Ludzie nas nie ograniczaj─ů, bo my mo┼╝emy ich, nawet poczeka─ç, a┼╝ si─Ö urodz─ů i po prostu wiedzie─ç, ┼╝e t─ů decyzj─Ö trzeba zrobi─ç. Tylko po prostu dzisiaj si─Ö jeszcze nikt nie urodzi┼é, kto nam to zrobi.

00:40:01

Po prostu trzeba odłożyć pewne działania.

Dwadzie┼Ťcia lat spokojnie spokojnie to mo┼╝na zrobi─ç. Jedyne czego klientom m├│wimy jest jedna rzecz, kt├│rej wam nie damy, czasu. Je┼╝eli my teraz czego┼Ť nie zrobimy w wami, albo wy przez ten rok czego┼Ť nie zrobicie i powiecie, ┼╝e ju┼╝ rok temu co┼Ť si─Ö zadzia┼éo, nie mamy ani takiego oprogramowania, ani takich zdolno┼Ťci magicznych, ┼╝eby powiedzie─ç OK. to tyle i tyle kosztuje w naszej ofercie, ┼╝e cofniemy si─Ö o rok. Ju┼╝ si─Ö nie cofniemy. Tak┼╝e czas jest jedyn─ů zmienn─ů, kt├│rej nie zrobimy. Ale nadal to jest pewne ograniczenie. Bo on jest rzeczywi┼Ťcie barier─ů nie do dostarczenia, nie do sprzeda┼╝y.

Ale czysto teoretycznie, z reszt─ů na astronomii si─Ö znasz, w przysz┼éo┼Ť─ç czysto teoretycznie mo┼╝emy podr├│┼╝owa─ç, ale w przesz┼éo┼Ť─ç nie bardzo.

Nie. I teraz tam ju┼╝ s─ů takie obszary pewnie niekoniecznie interesuj─ůce naszych s┼éuchaczy. Ale bardzo cz─Östo w┼éa┼Ťnie z racji wykszta┼écenia by┼éem pytany, jakby to wszystko o czym m├│wisz, to studia, lata jakich┼Ť pobierania nauk u profesor├│w, m├│wi─Ö nie, to jest wiedza zdobyta z w┼éasnych nauk i obserwacji, b┼é─Öd├│w i sukces├│w innych.

Tak, dokładnie.

Ale rzeczywi┼Ťcie patrz─ůc w astronomi─Ö, to jest jakby pr├│bowanie przewidywania jest bardzo wa┼╝nym elementem. I my cz─Östo w┼éa┼Ťnie m├│wimy, ┼╝e klient m├│wi potrzebuj─Ö tego i m├│wi, to kiedy mi to przy┼Ťlecie. Ale my zanim przy┼Ťlemy, to bardzo cz─Östo sto razy zapytamy, a co oczekujesz w efekcie. A on oczywi┼Ťcie, ┼╝e mi przy┼Ťlecie, zaprojektujecie co┼Ť. Ja m├│wi─Ö, nie. W┼éa┼Ťnie to, o co pyta┼ée┼Ť. Co ma zosta─ç w g┼éowie po roku, po dw├│ch, po trzech w g┼éowach twoich ludzi, w twojej firmie. Albo w g┼éowach, bo my teraz m├│wimy du┼╝o o produktach dla naszego klienta. Ale prowadzimy te┼╝ wiele dzia┼éa┼ä wewn─ůtrzfirmowych. Te┼╝ bardzo wa┼╝ny element, kt├│ry tworzy znowu ca┼é─ů firm─Ö. Ja powiedzia┼éem Ci, ┼╝e ta sp├│jno┼Ť─ç i to, ┼╝eby ka┼╝dym swoim dzia┼éaniem budowa─ç strategi─Ö, to tak jakby┼Ť w┼éa┼Ťnie by┼é tym producentem sprz─Ötu, do twojej kuchni i sto lat informowa┼é, ┼╝e Twoje sprz─Öty s─ů niezawodne, a w og├│le si─Ö nie zastanawia┼é czy Twoi pracownicy takiego sprz─Ötu u┼╝ywaj─ů. Albo czy ich w og├│le sta─ç na to, ┼╝eby go u┼╝ywa─ç.

┼╗eby go kupi─ç. Znowu to jest konsument finalny, tak. Je┼╝eli s─ů najbardziej zaanga┼╝owani i nie u┼╝ywaj─ů tego sprz─Ötu, to co┼Ť jest nie tak.

My zawsze m├│wimy, nie b─Ödziesz mia┼é lepszego ambasadora ni┼╝ ludzie, kt├│rzy pracuj─ů w twojej firmie. Albo nawet ci, kt├│rzy kiedy┼Ť pracowali, a nadal b─Öd─ů dobrze m├│wili o twoich produktach.

Dobrze. Mo┼╝emy tak sobie tutaj rozmawiamy fajnie, wielkie brandy, tu zmiany, badania, rynku, konsumenci. No ale przejd┼║my z powrotem do tego pocz─ůtku, kiedy kto┼Ť pr├│buje budowa─ç. No i co w┼éa┼Ťciwie on powinien zrobi─ç. No bo przede wszystkim czy budowanie marki jest dla ka┼╝dego? Czy ka┼╝dy powinien to robi─ç?

Ka┼╝dy powinien to robi─ç.

OK. Czyli co ja potrzebuj─Ö w takim razie, ┼╝eby zacz─ů─ç to robi─ç, od czego trzeba zacz─ů─ç?

Opisa─ç bardzo dobrze t─ů swoj─ů mark─Ö. I mo┼╝esz j─ů pisa─ç oczywi┼Ťcie wykorzystuj─ůc wsp├│┼éprac─Ö z kim┼Ť. A dla nowych startup├│w cz─Östo to jest opis w g┼éowie, na kartce, w komputerze tego, kto decyduje si─Ö o wprowadzeniu. I opisujesz j─ů po prostu tymi obietnicami, o kt├│rych Ci m├│wi┼éem. Jakby my pracujemy na r├│┼╝nych modelach. Je┼╝eli klienci nam ju┼╝ p┼éac─ů za to, to rzeczywi┼Ťcie to nie jest tak, ┼╝e to jest grupa ludzi, kt├│ra zdoby┼éa jakie┼Ť do┼Ťwiadczenia i nagle ka┼╝dy swoje rekomendacje przedstawia. My cz─Östo m├│wimy, my to zrobimy ale pracujemy w modelu, w kt├│rym robimy to wsp├│lnie z wami. Niezale┼╝nie czy to jest pojedyncza osoba w┼éa┼Ťciciel, kt├│ry wymy┼Ťli┼é jedn─ů rzecz, us┼éug─Ö produkt, to my chcemy to z nim zrobi─ç. Dlatego, ┼╝e my m├│wimy tak. My najpierw chcemy pozna─ç, jak ty z jakiego┼Ť powodu zdecydowa┼ée┼Ť. Oczywi┼Ťcie mo┼╝esz powiedzie─ç, wygra┼éem sto milion├│w w Jackpocie, chcia┼ébym stworzy─ç mark─Ö. B─Ödzie to wyzwanie. Nie powiem, ┼╝e nie ┼éatwe, na pewno fajne. Bo mo┼╝esz wtedy zaproponowa─ç ka┼╝d─ů mark─Ö.

Tak, dokładnie.

Ale najcz─Ö┼Ťciej s─ů to ludzie, kt├│rzy maj─ů ┼Ťrodki i maj─ů przede wszystkim pomys┼é skonkretyzowany. I on wynika z tego, ┼╝e pracowali gdzie┼Ť lub wsp├│┼étworzyli i maj─ů w┼éasny pomys┼é. I nadal my im m├│wimy, albo ty nam opiszesz t─ů mark─Ö w tym ┼Ťrodku stawiaj─ůc swojego klienta i patrz─ůc z boku na jego wszystkie potrzeby, p├│┼║niej b─Ödzie nam ┼éatwiej nie tylko dobra─ç wszystkie elementy zwi─ůzane z t─ů mark─ů. No w┼éa┼Ťnie czy dla niego jest wa┼╝ne pakowanie czy nie. Czy dla niego jest wa┼╝ne, ┼╝e jest sponsorem gdzie┼Ť tam czy nie. Czy dla niego s─ů wa┼╝ne elementy zwi─ůzane z jako┼Ťci─ů i sk┼éadem. Jakby ten perfekcyjny opis to jest co┼Ť jak wiedza zdobyta w szkole dla danej marki, niezale┼╝nie czy p├│jdziesz do agencji jednej, drugiej czy trzeciej. I jednej zlecisz wymy┼Ťlenie konkurs, drugiej zlecisz wymy┼Ťlenie nowego albo nawet banneru na twojej firmie, kt├│ry b─Ödzie pierwszym znakiem przyci─ůgaj─ůcym, informuj─ůcym.

Przecie┼╝ musimy my┼Ťle─ç te┼╝ o tym, ┼╝e brandy mo┼╝na budowa─ç w makro i w mikroskali, tak. Je┼╝eli kto┼Ť prowadzi warzywniak na osiedlu, no to te┼╝ ten brand swoj─ů mark─Ö buduje.

Tak.

To czy ona p├│┼║niej si─Ö rozro┼Ťnie na globaln─ů sie─ç warzywniak├│w, czy nadal pozostanie w obr─Öbie tego osiedla, no ju┼╝ inna zupe┼énie historia i kwestia ambicji pewnie w┼éa┼Ťciciela tego biznesu. Ale brand, mark─Ö budujemy nawet w najbardziej mikroskali, jak─ů mo┼╝emy sobie wyobrazi─ç.

Nawet, tak jak powiedzia┼ée┼Ť, w mikroskali. A ja powiem Ci, jak zacz─Öli┼Ťmy rozmawia─ç o tym, ┼╝e mogliby┼Ťmy takie spotkanie zorganizowa─ç i powiedzia┼ée┼Ť, ┼╝e b─Ödziemy rozmawia─ç o brandzie. To ja Ci powiem, ┼╝e naprawd─Ö, nawet Ty i ja jeste┼Ťmy brandami.

Tak, ka┼╝dy ma swoj─ů mark─Ö osobist─ů przecie┼╝, o kt├│rej si─Ö do┼Ť─ç g┼éo┼Ťno m├│wi, je┼Ťli chodzi o warto┼Ť─ç cz┼éowieka, tak.

I kiedy zaczynali┼Ťmy dzisiaj i sp├│┼║ni┼éem si─Ö pi─Ö─ç minut, pomy┼Ťla┼éem kurde, pierwsz─ů rzecz, kt├│r─ů chc─Ö zawsze budowa─ç w oczach swoich klient├│w czy partner├│w, czyli jak si─Ö umawiam na godzin─Ö, to jestem na godzin─Ö. Ale to s─ů mikroelementy.

Je┼Ťli uzna─ç mnie za konsumenta Twojej marki osobistej, to nie odczu┼éem tego, tak┼╝e spokojnie.

To bardzo si─Ö ciesz─Ö. To jest w┼éa┼Ťnie te┼╝ takie zadanie, ┼╝e my mo┼╝emy teoretyzowa─ç i nawet obiecywa─ç swoim klientom, ┼╝e dzi─Öki swoim umiej─Ötno┼Ťciom, wiedzy, przeprowadzimy proces idealnie. Ale na ko┼äcu liczy si─Ö efekt. I w tym procesie p├│┼║niej ju┼╝ wdra┼╝ania, ja jestem cz─Östo tym elementem, z racji znowu Trek Marketingu, bardzo kluczowym. To s─ů momenty, w kt├│rych tak jak rozmawiali┼Ťmy czy mo┼╝na si─Ö zatrzyma─ç i powiedzie─ç nie, to nie by┼éa dobra decyzja. Najpierw trzeba nie tyle ratowa─ç, my to nazywamy gaszeniem po┼╝ar├│w r├│┼╝nych. Nie, trzeba mie─ç ten tw├│j pomys┼é opracowany nie tylko w jednej drodze. To znaczy zawsze powiniene┼Ť mie─ç alternatywy i opcje. Tylko, ┼╝e alternatywy i opcje powiniene┼Ť uruchomi─ç w momencie, kiedy ta pierwsza ┼Ťcie┼╝ka, ta pierwsza idea jakby jest niezrealizowana. Nigdy jakie┼Ť pierwsze zawahanie, pierwsza bariera nie powinna powodowa─ç, jednak trzeba by┼éo to zrobi─ç w inny spos├│b.

Tak. Je┼Ťli to dzia┼éa w ten spos├│b, nie powinien gra─ç na gie┼édzie, ┼╝e tak powiem. Tu jednak trzeba troszeczk─Ö mie─ç tej cierpliwo┼Ťci, wyczucia i odwagi. Odwaga w biznesie jest chyba jedn─ů z kluczowych element├│w, mam wra┼╝enie. ┼╗eby podj─ů─ç w og├│le si─Ö dzia┼éania, podj─ů─ç si─Ö inicjatywy. A z tego ju┼╝ potem mo┼╝na tylko czerpa─ç, albo zbiera─ç co zosta┼éo.

Tak. Tylko Ci powiem, pewnie b─Ödziemy ko┼äczy─ç, ┼╝e ja pracuj─ůc w korporacjach zawsze m├│wi┼éem, ┼éatwo jest m├│wi─ç o odwadze pracuj─ůc w korporacji, kiedy nie s─ů to twoje pieni─ůdze.

Dokładnie.

Trudniej jest m├│wi─ç o odwadze, kiedy rozmawiamy z ma┼éymi biznesami, startupami, albo ┼Ťrednimi przedsi─Öbiorstwami w Polsce, kt├│rych w┼éa┼Ťciciele to s─ů ludzie wydaj─ůcy swoje pieni─ůdze. I ja zawsze m├│wi─Ö OK. ale nadal ta decyzja odwa┼╝na jest szybciej do podj─Öcia w g┼éowie tej pojedynczej osoby ni┼╝ w g┼éowie du┼╝ej korporacji. Bo tutaj jest to tak zwana, jeden poziom decyzyjno┼Ťci. A w korporacji jest czasami tych poziom├│w kilkana┼Ťcie.

Zbyt wiele mo┼╝e mo┼╝na powiedzie─ç.

Zbyt wiele. I potem uruchamia si─Ö zbyt wiele czerwonych lampek.

Kt├│re cz─Östo s─ů niezasadne zupe┼énie. Gdzie┼Ť wynikaj─ů z jakich┼Ť w┼éasnych prywatnych niech─Öci czy sympatii i tak dalej. Naprawd─Ö tylko jeszcze jeden fajny case kurcz─Ö. Du┼╝o nam schodzi ale chce si─Ö rozmawia─ç. Fajny tez case si─Ö pojawi┼é w serialu z Netflixa, gdzie by┼é motyw agencji, kt├│ra zajmowa┼éa si─Ö brandingiem, mark─ů, produkowaniem papieros├│w. W pewnym momencie okaza┼éo si─Ö, ┼╝e papierosy wcale nie s─ů zdrowotne, tylko wr─Öcz przeciwnie. I tam by┼é wielki problem, co teraz zrobimy, jak przekona─ç tych ludzi, ┼╝eby nadal palili. I faktycznie te┼╝ to si─Ö da┼éo zrobi─ç, na nasze nieszcz─Ö┼Ťcie globalne. Ale na tyle faktycznie mo┼╝na modyfikowa─ç mark─Ö, brand, claimy, ┼╝e faktycznie da si─Ö nawet z najwi─Ökszych kryzys├│w, kiedy masz napis na opakowaniu ÔÇ×To ci─Ö zabije , je┼╝eli tego dotknieszÔÇŁ to nadal mo┼╝na to sprzedawa─ç, je┼╝eli jest to faktycznie zwi─ůzane z g┼éow─ů, s─ů te drogi awaryjne o kt├│rych m├│wi┼ée┼Ť.

To tak. A tutaj poruszy┼ée┼Ť pewnie te┼╝ ju┼╝ nie jeden na dzisiejszym spotkaniu bardzo wa┼╝ny element tego, ┼╝e znowu w niekt├│rych kategoriach s─ů produkty z ograniczeniami. No ca┼éa farmaceutyka, alkoholowa bran┼╝a, tytoniowa, nawet bran┼╝a finansowa, kt├│rej elementem jest, opr├│cz bankowo┼Ťci do┼Ť─ç pozytywnie postrzeganej, jest jeszcze druga cz─Ö┼Ť─ç o negatywnych konotacjach. To ja znowu odczu┼éem to w swoim ┼╝yciu przez to, ┼╝e cz─Östo w jednych kategoriach na przyk┼éad, ┼╝e ostrze┼╝enie jest, musi by─ç zawsze g├│ry, w innych w kt├│rych pracowa┼éem zawsze u do┼éu. I to jest na przyk┼éad dla Trek Marketingowca ograniczenie tylko w kreacji, tak.

Dokładnie tak.

Ale nigdy nie jest to blokada. Czym┼Ť zupe┼énie innym jest to o czym powiedzia┼ée┼Ť, czy my powinni┼Ťmy, jakby jak to sko┼äczy─ç. No bo mo┼╝e przyj┼Ť─ç do ciebie producent leku na ca┼ée z┼éo ┼Ťwiata. Z przyjemno┼Ťci─ů we┼║miesz ten produkt i b─Ödziesz dla niego pracowa┼é. A przyjdzie do Ciebie producent broni, kt├│ra mo┼╝e zabi─ç ca┼éy ┼Ťwiat. Czy pracowa─ç dla niego czy nie?

No tutaj ju┼╝ wydaje mi si─Ö wchodzimy na tak─ů kwesti─Ö moralno┼Ťci. Ale jak to m├│wi─ů, ka┼╝dy ma swoj─ů w┼éasn─ů moralno┼Ť─ç, zw┼éaszcza na sw├│j w┼éasny u┼╝ytek.

Tak. Ja poda┼éem zupe┼énie skrajne przyk┼éady. Ja m├│wi─Ö bardziej oczywi┼Ťcie w takim naszym ┼╝yciu to wiadomo, ┼╝e mo┼╝e do nas przyj┼Ť─ç producent wody ┼║r├│dlanej, dla kt├│rej si─Ö b─Ödzie super pracowa┼éo, bo wiele trend├│w i w og├│le. Mo┼╝e przyj┼Ť─ç producent napoj├│w i tak jedni powiedz─ů fajnie, bo to jest znana marka i ten. A drudzy powiedz─ů nie. Tam jest cukier w ┼Ťrodku, a cukier to uzale┼╝nienie.

Zło, cukrzyca i wszystko.

Potem przyjdzie producent bezalkoholowych napoj├│w i┼╝ znowu. No tak, ale czy kto┼Ť kiedy┼Ť widzia┼é produkcj─Ö bezalkoholowego napoju. Potem producent alkoholowych. I znowu ca┼éa masa takich jakby decyzji, bo pracowa─ç i tak trzeba. To s─ů klienci i to s─ů produkty, kt├│rych u┼╝ytkujemy nawet cz─Östo my sami. Wi─Öc pracujesz dla nich. Tak naprawd─Ö bardzo cz─Östo si─Ö zastanawiasz czy bardziej jeste┼Ť dumny ze stworzenia tego super zdrowego produktu czy dumny z tego, ┼╝e znalaz┼ée┼Ť sprytny spos├│b, jak ten ograniczony produkt bardzo dobrze zbudowa─ç na rynku.

To jest prawda. Ja my┼Ťl─Ö, ┼╝e musimy podsumowa─ç sobie tak troszeczk─Ö chocia┼╝. Czyli tak. Przede wszystkim, co powinien zrobi─ç taki przedsi─Öbiorca startuj─ůcy. Rozpisa─ç swoj─ů wizj─Ö w┼éasnej marki. Czyli czego chcieliby┼Ťmy, ┼╝eby konsumenci w tej naszej marce szukali, co mogli znale┼║─ç, co mogli zaspokoi─ç. No a potem to ju┼╝ w┼éa┼Ťciwie design i wdra┼╝anie.

A potem z tego pierwszego kroku wyjd─ů kolejne, kt├│re ta osoba powinna podj─ů─ç. To znaczy czy w┼éa┼Ťnie najpierw b─Ödzie istotny element designu, bo on jest kluczowy dla tego konsumenta, czy elementy zwi─ůzany z jako┼Ťci─ů, czy z komunikacj─ů. Jakby ten pierwszy krok wytyczy kolejne drogi do dalszych prac.

Mam nadziej─Ö, ┼╝e t─ů rozmow─ů gdzie┼Ť rozpocz─Öli┼Ťmy taki chocia┼╝by proces my┼Ťlowy w g┼éowach przedsi─Öbiorc├│w, ┼╝e warto si─Ö nad tym pochyli─ç, gdzie┼Ť podzia┼éa─ç, sprawdzi─ç, zapozna─ç si─Ö z tematem g┼é─Öbiej. Bo faktycznie my┼Ťl─Ö, ┼╝e wielu z nich w og├│le wcze┼Ťniej nie my┼Ťla┼éo o tym w ten spos├│b. My┼Ťl─Ö, ┼╝e poruszyli┼Ťmy mn├│stwo ciekawych w─ůtk├│w i temat├│w. Na pewno ka┼╝dy mo┼╝na by rozwin─ů─ç na wiele godzin kolejnych dyskusji.

Gdyby┼Ťmy jeszcze brandy mogli wymieni─ç, to by wtedy. Ta rozmowa mam nadziej─Ö, wzbudzi w ludziach, przypomni im, ┼╝e warto o tym pomy┼Ťle─ç.

Jasne.

A mo┼╝e spowoduje, ┼╝e my┼Ťl─ůc o tym b─Öd─ů wiedzieli jak zada─ç.

Pytania.

Te pierwsze pytania.

Dok┼éadnie. No w┼éa┼Ťnie je┼Ťli ju┼╝ te pierwsze pytania gdzie┼Ť w Waszej g┼éowie si─Ö zrodzi┼éy po tej rozmowie, to dawajcie zna─ç w komentarzach. My┼Ťl─Ö, ┼╝e postaramy si─Ö, Mariusza jeszcze mo┼╝e zaprz─ůc, ┼╝eby nam na co┼Ť odpowiedzia┼é. No a je┼Ťli nie, to szukajcie samego Mariusza i Soul and Mind, na pewno te┼╝ pomog─ů w tym temacie.

Mam nadziej─Ö, ┼╝e zainteresowali┼Ťmy przede wszystkim, a nie tylko przegadali┼Ťmy pewnie niez┼éych par─Ö minut.

Chociaż bardzo fajnie się rozmawiało. Także dla nasz czas na pewno nie jest stracony. Nie wiem, jak te nasze marki osobiste, czy ucierpiał czy nie. Ale to jest eksperyment, zawsze trzeba sprawdzić.

Dzi─Ökuj─Ö za zaproszenie w takim razie.

Dzi─Öki wielkie, ┼╝e wpad┼ée┼Ť. Na razie. Trzymajcie si─Ö wszyscy i do nast─Öpnego odcinka.

Hej.

Kim jest gospodarz cyklu?

Wojtek zna si─Ö na rzeczy – skutecznie ┼é─ůczy teori─Ö z mocnymi kompetencjami praktycznymi, co pozwala mu efektywnie zarz─ůdza─ç procesami pozycjonowania dla klient├│w Grupy iCEA. Wieloletnie do┼Ťwiadczenie sprawia, ┼╝e niejedno ju┼╝ widzia┼é, ale nie twierdzi, ┼╝e nic go nie zaskoczy. Uwa┼╝a, ┼╝e pozycjonowanie to bran┼╝a pe┼éna wyzwa┼ä, gdzie mo┼╝na rozwin─ů─ç skrzyd┼éa – trzeba jednak by─ç na bie┼╝─ůco.

Kim jest gospodarz cyklu?
DARMOWY AUDYT SEO

    Rozpocznij

    od bezpłatnej
    konsultacji SEO

    Zainwestuj w szczeg├│┼éow─ů konsultacj─Ö SEO i dowiedz si─Ö wi─Öcej na temat wydajno┼Ťci Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksow─ů analiz─Ö, dzi─Öki kt├│rej uzyskasz jasny obraz tego, co nale┼╝y poprawi─ç.

    • I Nasz ekspert SEO skontaktuje si─Ö z Tob─ů telefonicznie.
    • II Um├│wimy si─Ö na bezp┼éatn─ů konsultacj─Ö w dogodnym dla Ciebie terminie.
    • ´╗┐´╗┐III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzi─Öki kt├│rym poprawisz wydajno┼Ť─ç swojego sklepu internetowego.
    • IV Otrzymasz szczeg├│┼éowy raport SEO bior─ůcy pod uwag─Ö szereg wa┼╝nych czynnik├│w rankingowych Google.

    Dzi─Ökujemy za kontakt.

    Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozw├│l, ┼╝e zrobimy to za Ciebie!

    Wr├│cimy z odpowiedzi─ů w ci─ůgu 72 godzin. Sprawd┼║ swoj─ů skrzynk─Ö e-mailow─ů, aby uzyska─ç wi─Öcej informacji.

      Chcesz pozna─ç
      ofert─Ö?
      Skontaktujemy si─Ö z Tob─ů
      w ci─ůgu kilku minut!
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dost─Öpny. Skontaktujemy si─Ö z Tob─ů w godzinach otwarcia biura.
      Wyra┼╝am zgod─Ö na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Wi─Öcej w Polityce prywatno┼Ťci.