Business Intelligence – co to jest?

Business Intelligence – co to jest?

MART PRODUCTION/pexels.com

Koncepcji ekonomii opartej na wiedzy (z j. ang. knowledge-based economy) towarzyszy pojęcie mające dużą moc sprawczą – suche fakty zaczynają mieć praktyczne zastosowanie. Mowa o Business Intelligence, metodzie znacznie usprawniającej pracę zespołów analitycznych.

W artykule omówiliśmy znaczenie tej taktyki we współczesnym zarządzaniu biznesem oraz wskazaliśmy etapy, bez których trudno mówić o korzystaniu z potencjału narzędzia. Sięgnij po lekturę naszego wpisu, poznaj od podszewki BI i zacznij go wdrażać przy planowaniu strategicznym firmy!

Krótkie wprowadzenie do Business Intelligence

W poszukiwaniu odpowiedniej definicji, czym jest Business Intelligence, warto odwołać się do powszechnego ujęcia. Właściwie to nic innego, jak analiza biznesowa, której zadaniem jest przetwarzanie danych w zakres informacji, które z kolei przeobrażane są w wiedzę. W rezultacie następują usprawnienie podejmowanych decyzji w przedsiębiorstwie, zwiększenie skuteczności działań oraz wygenerowanie pożądanych zysków.

BI a tradycyjny proces gromadzenia danych

Podstawową różnicą pomiędzy BI a tradycyjnym gromadzeniem danych jest obszerność wdrażanych praktyk. System Business Intelligence koncentruje się na zbieraniu informacji pochodzących z rozmaitych źródeł, dzięki czemu realizowane są skrupulatne analizy. Ponadto nie można odmówić mu pozyskiwania wartościowych danych oraz wnikliwych możliwości ich przetwarzania, w tym nieustępliwego monitoringu czy opracowywania raportów.

Nie ulega wątpliwości, że BI to duże wsparcie dla analityków i innych pracowników korzystających ze sporejj ilości danych. Wówczas ich interpretacja jest znacznie uproszczona, dzięki czemu zespół jest w stanie na bieżąco kontrolować sytuację rynkową firmy.

Business Intelligence niejedno ma imię

Business Intelligence co to oznacza dla współczesnego rynku? Zastanawiając się nad tym zagadnieniem, nie sposób pominąć dokładnej klasyfikacji. Z BI związanych jest kilka obszarów, takich jak:

  • CRM (Customer Relationship Management),
  • EIS (Executive Information Systems),
  • DSS (Decision Support System),
  • GIS (Geographic Information Systems),
  • MIS (Management Information System),
  • OLAP (Online Analytical Processing).

Każdy z powyższych systemów ma nieco inne przeznaczenie, np. CRM koncentruje się na zarządzaniu relacjami z konsumentem, z kolei rolą GIS jest przetwarzanie danych geograficznych. Zagwostkę stanowi jednak to, gdzie najlepiej wdrożyć rozwiązania zaproponowane przez Business Intelligence. Odpowiedź na to trapiące pytanie znajdziesz w dalszej części artykułu.

Sprawdź: Krótka historia Internetu: od zimnej wojny do zakupów online

Gdzie najlepiej sprawdzi się Business Intelligence?

BI można wykorzystać do sporządzania analiz finansowych. Dzięki temu można zlokalizować źródło powstawania wad; wcielić w życie efektywne programy optymalizacyjne; poszerzyć zasób wiedzy o kolejne wątki, takie jak przyczyny opóźnień realizowanych zadań czy poznawanie sposobów zwiększenia wydajności wszelkich procesów.

Źródło: Ketut Subiyanto/pexels.com

Instrumenty BI stają się pomocne przy precyzowaniu targetu. Przykładowo, dzięki prowadzeniu analizy osób odwiedzających witrynę internetową, można pokusić się o przygotowanie dokładnego opisu targetu z uwzględnieniem czynników demograficznych (w tym wieku, płci czy miejsca zamieszkania).

Opracowywanie różnych scenariuszy decyzji biznesowych to nowatorskie podejście. Profesjonalna tego typu analiza daje wgląd w rozkład cyklów koniunkturalnych, ale też w inne zależności ekonomiczne.

Krok po kroku, czyli czego nie można pominąć przy BI?

Business Intelligence – jak zacząć? Choć narzędzie klasyfikowane jest do innowacyjnych, to w zasadzie pewne etapy nie uległy tak daleko idącej ewolucji. Stare “zasady” wciąż mają swoje przełożenie na gruncie praktycznym. Po kolei:

  • Etap I. Określenie problemu. To warunek, bez którego nie jesteś w stanie przejść do następnego kroku.
  • Etap II. Zgromadzenie danych, które w wielu przypadkach nie znajdują się w jednym miejscu i posiadają różne formaty.
  • Etap III. Segregacja i likwidacja wadliwych danych. Na tym etapie odrzucane są te informacje, które budzą pewne wątpliwości, a pozostały zbiór klasyfikuje się według określonych parametrów.
  • Etap IV. Przeprowadzenie wnikliwej analizy wraz z identyfikacją ich cech.
  • Etap V. Sporządzanie raportu w interesującej formie, np. jako prezentacji, z którą zapoznają się następnie pozostali członkowie zespołu.

Na końcu warto wspomnieć o tym, że przedsiębiorstwa korzystające i wdrażające systemy Business Intelligence cieszą się lepszymi rezultatami w postaci efektywniejszych wyników finansowych. Warto więc rozważyć ich obecność w strategii swojej firmy.

Jeśli masz jakieś pytania, nasza agencje SEO chętnie na nie odpowie. Zapraszamy do kontaktu.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym jest marketing lateralny?

    Czym jest marketing lateralny?

    Metod wkupienia się w łaski wymagającego klienta jest wiele. Jak zrobić to skutecznie? Omawiamy, czym jest marketing lateralny. Warto wiedzieć więcej.
    Jak zaangażować swoich odbiorców?

    Jak zaangażować swoich odbiorców?

    Zastanawiasz się, w jaki sposób zaangażować swoich odbiorców? Myślisz, że robisz już wszystko, aby do nich dotrzeć, ale nadal nie widzisz przychodów? Przeczytaj!
    Marketing mix – czym jest?

    Marketing mix – czym jest?

    Zastanawiasz się, od czego zacząć przy planowaniu kampanii marketingowej? Na pojęcie marketing mix składa się kilka koncepcji, które mogą skutecznie wpłynąć na wizerunek Twojej firmy. Czytaj dalej.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę