SKUTECZNA AGENCJA SEO
E-COMMERCE 360

Dlaczego warto przeprowadzać audyt UX? Case study BOTLAND

Status
krytyczny

1

Status
wysoki

5

Status
normalny

9

Status
niski

5

Kim jest nasz Klient?

BOTLAND to sklep internetowy oferujący produkty dla profesjonalistów i hobbystów robotyki. Z roku na rok branża elektroniki cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Nasz Klient widział dodatkowy potencjał w swoim sklepie i chciał go rozwijać. Po konsultacji doszliśmy do wniosku, że warto wprowadzić zmiany w serwisie, a dokładniej – użyteczności.

Nasza propozycja

Zaproponowaliśmy przeprowadzenie audytu UX  (inaczej nazywany audytem użyteczności). Audyt składał się z czterech etapów:

  • analiza danych – źródłem danych są statystyki z profesjonalnych narzędzi (np. Google Analytics), dzięki którym wiemy m. in. kto i jak często odwiedza daną stronę;
  • analiza konkurencji – czyli porównanie serwisu z konkurencją i próba znalezienia użyteczniejszych rozwiązań na konkurencyjnych stronach;
  • analiza heurystyczna – to ekspercka metoda badawcza UX. W tym przypadku wybraliśmy analizę heurystyczną wg 10-ciu heurystyk Jakoba Nielsena, pioniera w dziedzinie UX;
  • wędrówka poznawcza – specjalista wciela się w rolę użytkownika, który odwiedził daną stronę. Wędrówka polega na testowaniu możliwych wariantów zachowań użytkownika na stronie.

 

 

Wyniki audytu UX

Audyt użyteczności wykazał 20 błędów wymagających ulepszenia lub poprawy, jednak zdecydowana większość z nich to problemy mniejszej wagi, które nie wpływają znacząco na komfort użytkownika podczas korzystania z serwisu. Analiza wykazała tylko jeden błąd krytyczny, a pozostałe to błędy podstawowe – detale, które w niewielkim stopniu rzutują na funkcjonowanie sklepu. Strona została uznana przez naszych specjalistów UX za użyteczną.

Wybrane błędy audytu

Duplikacja pól

Pole wyboru punktu odbioru Poczty Polskiej wyświetlało się podwójnie, co może wprowadzać użytkownika w błąd. Ponadto, po uruchomieniu pola poniżej występuje błąd w postaci listy rozwijanej. Nasi specjaliści zalecili usunięcie zduplikowanego pola.

Boksy poza obszarem roboczym

Na urządzeniach mobilnych strona główna nie wyświetla się prawidłowo z powodu czerwonych boxów, które wychodzą poza główny kontener szablonu. Zaleciliśmy poprawę responsywności wskazanych elementów na stronie.

Problemy z walidacją formularza

Walidacja formularza zadawania pytań wyświetlała się w języku angielskim. Dodatkowo, jeśli użytkownik poprawnie wypełnił formularz, to pojawiał się taki sam komunikat, jak w przypadku błędnego uzupełnienia pytań. Na listę rekomendowanych rozwiązań dodaliśmy przetłumaczenie formularza na język polski oraz przygotowanie odpowiedniego ostylowania dla poprawnego wypełnienia formularza.

Efekty

Klient wdrożył na stronę rekomendowane przez nas zmiany. W krótkim czasie zauważyliśmy, że użytkownicy odwiedzający sklep internetowy częściej dokonują zakupu i nie przerywają rozpoczętej już transakcji. Zatem naprawienie błędów zakończyło się sukcesem, którego oczekiwał nasz Klient.

SEO+UX

Dbałość o UX to klucz do sukcesu

Funkcjonalny i przyjazny użytkownikowi serwis to priorytet, o którym powinien pamiętać każdy, kto prowadzi sklep internetowy. Klienci znacznie chętniej dokonują zakupu tam, gdzie cały proces odbywa się szybko i sprawnie. Jeśli uważasz, że Twoja witryna nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału, skontaktuj się z naszymi specjalistami UI/UX.