Współpraca z agencją SEO wymaga otwartości i zaufania. Doskonale pokazuje to przypadek Klienta, który za namową naszych specjalistów zdecydował się na odważne działania, których skutkiem był spektakularny wzrost widoczności w wynikach wyszukiwania.
123Łazienka to sklep internetowy oferujący kompleksowe wyposażenie łazienki i kuchni działający w branży od ponad dekady. Klient nie współpracował wcześniej z żadną agencją, a jego jedynym źródłem ruchu był serwis CENEO. Od wielu lat był w tym serwisie nr 1 w swojej kategorii pod względem wielkości sprzedaży. Celem Klienta było zbudowanie kolejnego silnego źródła przychodu w postaci ruchu z organicznych wyników wyszukiwania.
Pod względem ruchu organicznego, największym sklepem w branży Klienta jest ŁazienkaPlus. Dokonaliśmy porównania widoczności obu sklepów w wyszukiwarce. Jak widać na wykresie, Klienta i jego konkurenta dzieliła przepaść – ŁazienkaPlus miała więcej fraz w TOP10 niż 123Łazienka w TOP50.
Działania z klientem rozpoczęliśmy w kwietniu 2018 r. Naszym początkowym zadaniem było więc przeprowadzenie wnikliwej analizy głównego konkurenta, a także innych dużych sklepów z branży Klienta. Wykonaliśmy także analizę obecnych trendów wyszukiwania, żeby sprawdzić, jakich fraz używają internauci szukający asortymentu, który oferuje sklep 123Łazienka.
Na podstawie wniosków z przeprowadzonych analiz, zaproponowaliśmy Klientowi szereg działań mających na celu poprawę widoczności w wyszukiwarce Google.
Zakres prac:
Sklep Klienta był oparty na silniku Shoper, który jednoznacznie jest kojarzony z SaaS. Jak się okazało, Klient posiadał sklep na licencji samodzielnej, co umożliwiało nam wprowadzenie praktycznie dowolnych zmian (obecnie ta licencja nie jest już dostępna i Shoper nie zapewnia wsparcia dla niej).
W związku z tym, do zespołu projektowego dołączyli ze strony Klienta grafik, programista i osoba odpowiedzialna za dodawanie produktów do sklepu.
Nowe kategorie tworzyliśmy na podstawie permutacji kategorii z cechami produktów w niej zawartymi, np.:
Ww. permutacje to pierwszy stopień permutacji. W niektórych przypadkach warto było wykonać permutację kolejnego rzędu, np.:
Zasadność wprowadzania danej kategorii do sklepu ocenialiśmy na podstawie analizy trendów wyszukiwania, które obrazuje poniższy zrzut.
Równolegle do rozbudowy kategorii, przygotowywaliśmy nową wersję graficzną sklepu w środowisku testowym. Migrację zdecydowaliśmy się przeprowadzić w nocy z 23 na 24 grudnia 2018 roku, ponieważ z danych historycznych wynikało, że w tym czasie mamy swego rodzaju martwy okres. Oznaczało to, że w przypadku ewentualnego niepowodzenia będziemy mieli szansę wdrożyć poprawki bez straty w przychodach Klienta.
Pierwsze efekty
Po przeprowadzeniu migracji mogliśmy zbadać pierwsze rezultaty naszych prac. Miesiąc po migracji liczba fraz w TOP10 była już prawie 3 razy większa w porównaniu do sytuacji wyjściowej, co potwierdza poniższy wykres.
Była to zasługa nie samej migracji, a systematycznych działań prowadzonych od rozpoczęcia współpracy. Kolejne stworzone kategorie, kolejne dodane opisy i kolejne opublikowane artykuły z linkiem do strony szybko doprowadziły do znacznej poprawy widoczności – w 9 miesięcy o ponad 100% zwiększyliśmy liczbę fraz w TOP10 wyników wyszukiwania:
Warto dodać, że wzrost widoczności odbywał się na bardzo konkurencyjnych, często wyszukiwanych przez użytkowników słowach kluczowych, takich jak „wanny”, „umywalki”, „kabiny prysznicowe”, itp. Były wśród nich także atrakcyjne frazy stanowiące nazwę własną popularnych producentów:
Gdy zakończyliśmy rozbudowę w obrębie armatury oraz innych grup asortymentowych, jakie Klient oferował w swoim sklepie, przystąpiliśmy do kolejnej analizy konkurencji. Zauważyliśmy, że sklep ŁazienkaPlus prowadzi sprzedaż produktów dużo większej liczby producentów. To daje mu dodatkowe możliwości w zakresie rozbudowy drzewa kategorii, mającej na celu zaindeksowanie jej na kolejne słowa kluczowe.
Kolejną przewaga konkurenta był fakt, że ma w swojej ofercie również płytki, co także przyczynia się do dużego potencjału rozbudowy, jak ta przeprowadzona wcześniej w zakresie armatury. Przede wszystkim jednak zwróciliśmy uwagę na to, jak duża jest liczba wyszukiwań fraz związanych z tą grupą produktową.
Klient wykazał się dużą elastycznością i otwartością, ponieważ zdecydował się rozszerzyć swoją ofertę o płytki, zgodnie z naszą propozycją. Dzięki temu, sklep 123Łazienka zyskał dodatkowy potencjał zwiększenia widoczności i ruchu. Krok ten dał też szansę na szansę na cross selling — płytki to produkty, których szukają osoby zainteresowane remontem lub wykończeniem domu. Oznacza to, że mogą być zainteresowane nie tylko płytkami, ale też produktami z podstawowej oferty Klienta.
Odważny krok, jakim było poszerzenie asortymentu, przyczynił się do dalszych świetnych efektów. W całym okresie współpracy, widoczność sklepu Klienta rosła i ostatecznie udało nam się zwiększyć ilość fraz w TOP10 wyników wyszukiwania o około 600%, co widać na wykresie.
Zależało nam na dalszej optymalizacji, dlatego w styczniu 2020 roku przeprowadziliśmy kolejną, bardziej zaawansowaną migrację i przenieśliśmy sklep Klienta z oprogramowania Shoper na PrestaShop. Działanie miało na celu pozbycie się długu technologicznego, jaki sklep nabył w poprzednich miesiącach, kiedy był rozbudowywany przez nas, a wciąż działał na platformie Shoper. Ze względu na to, że migracja była znacznie większym przedsięwzięciem, a od początku naszej współpracy sklep bardzo się rozrósł, po migracji nastąpił spadek widoczny na wykresie.
Migracja nie zawsze oznacza wzrost lub utrzymanie tego samego poziomu widoczności, a spadek widoczności nie zawsze oznacza coś złego. W tym wypadku spadek widoczności nie wpłynął negatywnie na ruch i sprzedaż w sklepie internetowym Klienta. Wręcz przeciwnie – uporządkowanie chaotycznej zawartości przekazywanej do indeksu Google pozwoliło na pozbycie się „śmieciowych” stron, które budowały widoczność, ale nie generowały wartościowego ruchu przekładającego się na sprzedaż.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.