Jak przekształcić użytkowników odwiedzających witrynę w konwertujących klientów? Case study UX Plusgum.pl

Status krytyczny

7

Status wysoki

22

Status normalny

7

Status niski

0

Aż 88% kupujących online twierdzi, że nie wróciłoby do witryny po złych doświadczeniach w trakcie jej użytkowania (źródło: Design Resources). Powodów, dla których użytkownicy opuszczają stronę bez podjęcia działań jest wiele, ale do najważniejszych należy zaliczyć niedziałające buttony, nieestetycznie zaprojektowana witryna, a także niefunkcjonalna wersja mobilna. Wszystko to wpisuje się w obszar User Experie, który w e-commerce odgrywa obecnie niezwykle istotną rolę.

To, jak wiele złego może spowodować zaniedbanie kwestii UX pokażemy w tym case study na przykładzie sklepu z oponami Plusgum.

Zdanie naszych ekspertów UX

Już pierwsze doświadczenia z witryną pokazywały, że strona ma duży problem z użytecznością. Współpracę rozpoczęliśmy od przeprowadzenia audytu UX, dzięki któremu udało nam się wyłapać błędy negatywnie wpływające na zachowania użytkowników zainteresowanych kupnem opon. Max Kapitańczyk ‒ specjalista od UX z Ebrains.pl ‒ ocenił sklep z punktu widzenia kierowcy, a więc tej grupy docelowej, do której chciał dotrzeć nasz Klient:

“Jestem kierowcą i UX designerem w jednym, dlatego wiem, jakich funkcjonalności potrzebują zmotoryzowani użytkownicy odwiedzający sklep z oponami. Po wejściu na stronę, większość błędów znalazłem na stronie głównej. Bardzo duża część usterek dotyczyła wyszukiwarki, zatem newralgicznego punktu serwisu, bez którego trudno sobie wyobrazić bezproblemowe wyszukiwanie opon”.

Wyniki audytu

Przeprowadziliśmy audyt UX, na podstawie którego mogliśmy przekazać Klientowi kompleksową listę błędów i obszarów na stronie wymagających poprawy. Na taki raport składają się również rekomendacje, czyli wskazówki, jak rozwiązać dany problem i zwiększyć użyteczność strony. Nasi eksperci znaleźli łącznie 35 kwestii, które zniechęcają użytkowników do podjęcia akcji na stronie.

Niedziałające pole Producent

Pole “Producent/Klasa produktu” nie działało tak, jak powinno ‒ po kliknięciu w pole nie rozwijała się lista. Jedyne, co się pojawiało, to inny kursor. Rozwiązaniem tego problemu jest możliwość wybrania producenta/klasy z listy.

Zepsuty przycisk boczny kontaktu

Przycisk boczny przekierowywał użytkownika do strony, która nie istniała. W rekomendacjach uwzględniliśmy naprawę linka i właściwe przekierowanie.

Widget Ceneo przysłaniał menu mobilne

Widget Ceneo, w pewnym stopniu, przysłaniał przycisk menu mobilnego, co utrudniało efektywne korzystanie z niego. Zaleciliśmy usunięcie widgeta w wersji mobilnej.

Brak automatycznego przeliczania koszyka

Mimo zwiększania ilości danego produktu w koszyku, cena nie wzrastała. Mogło to budzić dezorientację wśród kupujących. Użytkownik, chcąc poznać faktyczną kwotę do zapłaty, musiał sam przeliczyć cenę osobnym przyciskiem, co wymagało podjęcia dodatkowych działań. Właściciel sklepu pozbył się tego problemu wdrażając automatyczny system przeliczania kwot w koszyku.

Przekształcenie użytkowników odwiedzających sklep internetowy w konwertujących klientów jest możliwe. Wystarczy tylko zapewnić swojej grupie docelowej to, czego faktycznie potrzebuje. W tym zakresie pomocne są rozwiązania z obszaru UX, czyli dziedziny, która na pierwszym miejscu stawia na pozytywne doświadczenia użytkownika.