Jak zaspokoić wciąż rosnące potrzeby użytkowników? Case study UX sklepu internetowego York PL

Status krytyczny

0

Status wysoki

5

Status normalny

13

Status niski

4

York PL to sklep internetowy z bogatą ofertą produktów do utrzymania czystości. Naszym celem było przeprowadzenie audytu UX, który w tym przypadku był działaniem kontrolnym. Właścicielowi sklepu zależało na tym, by serwis był zgodny z heurystykami, co przełoży się na wzrost pozytywnych doświadczeń użytkownika.

Nasza opinia

Zadaniem naszych specjalistów UX było zdiagnozowanie problemów sklepu internetowego i rekomendacja zmian, dzięki którym witryna zyska na użyteczności. Nawet najdrobniejsze potyczki mogą sprawić, że sklep internetowy nie będzie w pełni wykorzystywać potencjału, który w nim drzemie. Za pomocą audytu UX w prosty sposób wskazaliśmy elementy na stronie, które okazały się słabym punktem.

“W przypadku sklepu internetowego York PL audyt był działaniem kontrolnym. Tego typu wnikliwa analiza strony jest podstawowym działaniem i pierwszym krokiem w kierunku użyteczności. Wyłapaliśmy kilka normalnych błędów, bez krytycznych usterek. Najwięcej problemów związanych było z koszykiem zakupowym” ‒ komentuje Max Kapitańczyk, specjalista od UX z Ebrains.pl.

Wyniki audytu

Przeprowadziliśmy audyt według standardowej procedury. Ocenialiśmy witrynę pod wieloma względami, dlatego nasza analiza składała się z:

  • analizy danych,
  • analizy konkurencji,
  • analizy heurystycznej,
  • wędrówki poznawczej.

Audyt UX wykazał łącznie 22 błędy wymagające ulepszenia bądź poprawy.

Wybrane błędy na stronie www

Brak linka do przechowalni

W tym przypadku doszło do złamania 7. zasady heurystyki, która mówi o dbałości o elastyczność i efektywność. Pomimo dostępnej funkcji schowka, użytkownik nie miał możliwości przejścia do niego z żadnego miejsca w serwisie. W konsekwencji funkcja ta, często pożądana przez odwiedzających, była bezużyteczna. Zarekomendowaliśmy wdrożenie menu odnośnika do schowka między wyszukiwarką a ikoną koszyka.

Niewidoczny przycisk “Do kasy” w podglądzie koszyka

Przycisk CTA na panelu podglądu koszyka posiadał zbyt mały kontrast w porównaniu do tła całej strony. W zaleceniach uwzględniliśmy zmianę koloru przycisku “do kasy” na taki, który sprawi, że button stanie się bardziej widoczny.

Nieczytelny przycisk filtracji na urządzeniach mobilnych

W tym konkretnym przykładzie doszło do złamania 4 zasady heurystyki, która odnosi się do zachowania spójności i standardów. Przycisk filtrów na urządzeniach mobilnych był mało czytelny z powodu pionowej etykiety. Sama etykieta również niewiele mówiła o tym, do czego się odnosi. Umiejscowienie przycisku z boku ekranu (jako pływający) mogło również irytować niektórych użytkowników, dlatego zaleciliśmy przeniesienie przycisku pod nagłówek <h1> kategorii, a także zmianę etykiety na bardziej zrozumiałą np. “Filtrowanie”.

Czy warto inwestować w UX?

Żyjemy w czasach zdominowanych przez wirtualną rzeczywistość i internetowe usługi. Każdego dnia wyszukiwarka wyświetla nam witryny, które w zasadzie nie różnią się od siebie wieloma elementami. Ich podobieństwo sprawia, że czasami trudno jest wyróżnić się na tle konkurencji. Wówczas warto pomyśleć o User Experience. Użyteczna strona internetowa to sposób na wpisanie się w potrzeby użytkowników odwiedzających witrynę i zdobycie pożądanej przewagi konkurencyjnej.