ChatGPT to jeden z największych trendów marketingowych 2023 roku. W przyszłości jego możliwości z pewnością będą większe, ale już teraz możesz go wykorzystać, aby usprawnić optymalizację SEO.
W artykule opisaliśmy 6 najlepszych sposobów użycia sztucznej inteligencji w procesie pozycjonowania strony. Czy ChatGPT to przyszłość marketingu w wyszukiwarkach? Oceń sam!
Gdy w 2022 pojawił się temat sztucznej inteligencji i jej zdolności do tworzenia treści, w środowisku marketingowym zawrzało, a copywriterzy zaczęli obawiać się o swoje posady.
Dziś wiemy, że aktualna wersja ChatGPT nie nadaje się do tego, aby powierzyć mu cały proces tworzenia contentu i całkowicie zastąpić nim specjalistów.
Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby wspomóc się narzędziem przy tworzeniu krótkich treści na potrzeby SEO (np. opisów produktów) lub przy robieniu researchu. Chatbot doskonale radzi sobie z opisywaniem przeróżnych zagadnień.
ChatGPT – generowanie krótkiej treści
Teksty tworzone przez sztuczną inteligencję warto sprawdzić przed opublikowaniem, ponieważ mogą zawierać błędy językowe, a czasami również merytoryczne. Pamiętaj, że zakres wiedzy chatbota ogranicza się do 2021 roku.
Innym pomysłem na wykorzystanie sztucznej inteligencji w kontekście tworzenia treści jest optymalizacja pod kątem wybranych słów kluczowych. Jeśli masz już gotowy tekst, wrzuć go do czatu, a następnie podaj frazy, które mają się w nim znaleźć.
ChatGPT – optymalizacja tekstu pod kątem wybranej frazy kluczowej
Tytuły SEO spełniają dwa zadania: wpływają na miejsce w rankingu oraz zachęcają do kliknięcia. Meta opisy nie mają bezpośredniego związku z pozycją, ale opisują zawartość strony, co również wpływa na współczynnik CTR.
ChatGPT pomoże Ci w stworzeniu obu tych elementów. To spore ułatwienie dla właścicieli rozbudowanych serwisów. Tytuły i opisy muszą być unikalne, a jeśli witryna składa się z kilkuset podstron, pisanie każdego z nich samodzielnie może okazać się bardzo czasochłonne. Warto ułatwić sobie ten proces za pomocą AI.
Jak to zrobić? Kluczowy jest sposób formułowania komend. Musisz precyzyjnie określić, czego oczekujesz.
Dla przykładu najpierw wydaliśmy chatbotowi taką komendę:
ChatGPT – przykładowe tytuły SEO
Niestety już na pierwszy rzut oka widać, że tytuły są zbyt długie. Maksymalna szerokość dla wersji desktopowej to 600 pikseli. Jeśli nie masz pewności, czy długość tytułu SEO jest odpowiednia, skorzystaj z narzędzia Mangools SERP Simulator.
Mangools – symulator Google SERP
Część tekstu została ucięta, co nie wygląda dobrze. Spróbujmy więc jeszcze raz, tym razem dodając informację na temat długości.
ChatGPT – propozycje tytułów SEO
Mamy gotowe propozycje na tytuły dla pozycjonowanej strony!
Kwestia generowania meta description wygląda podobnie. Ważne jest dokładne sformułowanie komend.
ChatGPT – propozycje meta description
Tak w SERP-ach prezentuje się nasza fikcyjna strona z tytułem i opisem meta wygenerowanymi przez ChatGPT:
Mangools – symulator Google SERP
Nie masz pomysłu na content na swojego bloga? Wykorzystaj sztuczną inteligencję!
ChatGPT – propozycje tematów artykułów na bloga
W komendzie możesz zawrzeć frazę kluczową, wokół której chcesz budować content na swojego bloga.
ChatGPT – przykładowy temat artykułu z wyznaczoną frazą
Podstawę optymalizacji SEO stanowią słowa kluczowe. Bez nich nie mógłbyś przyciągnąć na swoją stronę dużego ruchu. ChatGPT pomoże Ci je znaleźć, a także przeanalizować. Możesz to zrobić na wiele sposobów. Wszystko zależy od tego, jakich fraz szukasz i do czego chcesz je wykorzystać.
Przykład 1:
ChatGPT – lista fraz kluczowych dla wybranego tekstu
Przykład 2:
ChatGPT – lista fraz kluczowych do pozycjonowania bloga
Przykład 3:
ChatGPT – lista fraz kluczowych dopasowanych do intencji zakupowej
Przykład 4:
ChatGPT – podział fraz kluczowych na klastry tematyczne
Pamiętaj, że chat nie jest nieomylny. Nie należy kopiować fraz 1:1. Sztuczna inteligencja może być dla Ciebie źródłem inspiracji, a nie podstawowym narzędziem.
Dzięki znacznikom schematu wyszukiwarka interpretuje dane dostępne na stronie, a następnie wyświetla je w odpowiednim kontekście. To one są odpowiedzialne za rozszerzone elementy w SERP-ach, takie jak: ceny produktów, pytania i odpowiedzi, stan magazynowy, ocena produktu, a nawet czas przygotowywania posiłku według przepisu na blogu.
Aby wdrożyć dane strukturalne, trzeba stworzyć specjalne fragmenty kodu i dodać je do strony. Nie czujesz się pewnie w obszarze programowania? To nie problem, bo ChatGPT zrobi to za Ciebie.
ChatGPT – fragment kodu dla schematu FAQ
Tworzenie opisów alternatywnych to ważna część optymalizacji SEO. Alt text pomaga robotom wyszukiwarki zrozumieć, co znajduje się na grafice, a to może pomóc w jej pozycjonowaniu. Do tego wyświetla się na stronie, gdy z jakiegoś powodu nie widać grafiki.
Za pomocą sztucznej inteligencji możesz w łatwy sposób stworzyć opisy ALT dla obrazów w swojej witrynie.
ChatGPT – propozycje opisów alternatywnych dla obrazów
ChatGPT to narzędzie pomocne niemal na każdym etapie procesu SEO. Jeśli dobrze je wykorzystasz, pozycjonowanie Twojej strony stanie się łatwiejsze i będzie przebiegało sprawniej.
Pamiętaj jednak, aby nie traktować chatbota jako główne źródło wiedzy. Korzystaj dodatkowo z innych narzędzi SEO, zwłaszcza przy generowaniu i analizie słów kluczowych.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.