DARMOWY AUDYT SEO

Chcesz założyć własną stronę? Poznaj podstawowe pojęcia dotyczących stron internetowych!

9 min czytania
Chcesz założyć własną stronę? Poznaj podstawowe pojęcia dotyczących stron internetowych!
Kategoria Marketing

Tempo powstawania nowych stron internetowych jest bardzo wysokie. Na taki krok decydują się właściciele sklepów stacjonarnych, przedsiębiorcy myślący o rynku e-commerce, czy też twórcy, którzy w ten sposób chcą się dzielić swoimi treściami z odbiorcami. Z pozoru stworzenie własnej strony internetowej wydaje się bardzo proste, jednak osoby niemające wcześniej styczności z tym zagadnieniem mogą napotkać na trudności związane z brakiem zrozumienia terminów z tym związanych. W związku z tym przed podjęciem prac nad tworzeniem własnej strony warto poznać podstawowe pojęcia z tego zakresu.

Spis treści:

Dlaczego warto sprawdzić słowniczek pojęć internetowych?

Zapoznanie się z tym tekstem pomoże Wam nie tylko w realizacji strony we własnym zakresie, ale także umożliwi zrozumienie specyfiki pracy agencji lub specjalistów, z którymi współpracujecie. Znajomość zagadnień i terminów związanych z produkcją stron internetowych sprawi, że będziecie mogli świadomie kontrolować przebieg prac oraz sugerować ewentualne zmiany w konstrukcji strony lub jej strukturze.

Dobra znajomość i zrozumienie pojęć internetowych przełoży się także na swobodę poruszania się w przestrzeni online. Do słowniczka mogą sięgać zarówno doświadczeni specjaliści, jak i osoby, które dopiero raczkują w tym temacie.

Sprawdź: Migracja na WordPressa – o czym należy pamiętać?

Na czym polega tworzenie stron internetowych?

Tworzenie stron internetowych to rozbudowany proces, który z reguły dzieli się na kilka etapów. Wśród nich znajduje się m.in. projektowanie stron www, które polega na produkcji plików graficznych oraz tekstowych. Następnie składają się one na propozycje podstawowych widoków stron internetowych. W ramach tworzenia stron www przetwarza się grafiki projektowe na dokumenty HTML.

Czym jest strona internetowa?

Naukę warto rozpocząć od dokładnego zrozumienia, czym właściwie jest strona internetowa. Tą nazwą określa się pojedynczy dokument, który został udostępniony w sieci. Rolę takiego dokumentu mogą tworzyć obrazy i treści. Jeżeli pojedyncza strona internetowa zostanie połączona z innymi, to wspólnie stworzą zbiór nazywany serwisem internetowym lub witryną internetową.

Patrząc na strukturę większości witryn internetowych, każda z zakładek (podstron) jest pojedynczą stroną internetową, które wspólnie tworzą cały serwis. W skład strony internetowej mogą wchodzić różne elementy, w tym m.in.: teksty, animacje, grafiki, dźwięki i kolory. Powszechnie bardzo często pojęcia takie jak strona www, serwis i witryna internetowa wykorzystywane są zamiennie i nie jest to duże nadużycie. Z punktu widzenia technicznego, strona internetowa to pojedynczy dokument, a serwis lub witryna to zbiór pojedynczych stron internetowych.

Rodzaje stron internetowych

Tak naprawdę trudno o jeden przyjęty podział stron internetowych, ponieważ różnice pomiędzy poszczególnymi typami mocno się zacierają. Ponadto różni specjaliści i klienci inaczej definiują strony www. Podstawowy i stosunkowo popularny podział wyróżnia:

  • wizytówki firmowe;
  • wizytówki firmowe z systemem CMS;
  • blogi;
  • sklepy internetowe;
  • serwisy, portale, witryny internetowe.

Co to jest serwer internetowy?

Serwer internetowy nazywany jest także hostingiem. Mianem tym określa się dedykowany komputer, czyli specjalistyczne urządzenie, którego zadaniem jest ciągła praca przez 24 godziny na dobę w długim okresie czasu. Serwer na stałe jest podłączony do sieci i to na nim umieszcza się własną stronę internetową, pliki w chmurze, czy też tworzy adresy e-mail z rozszerzeniem swojej strony. Hosting niezbędny jest do tego, by móc stworzyć i osadzić w sieci stronę internetową.

Podstawowy podział serwerów internetowych wygląda następująco:

  • serwery współdzielone – to rodzaj serwera, który jest symulowany programowo i nie funkcjonuje w formie fizycznej. Najczęściej posiada on atrakcyjną cenę, jednak współdzieli go wielu użytkowników. Wybierany jest przez małe firmy lub osoby prywatne;
  • serwery dedykowane – najbardziej wydajna forma hostingu, gdzie utrzymuje się fizyczny serwer do wyłącznego użytku. To najdroższe rozwiązanie na rynku;
  • serwery wirtualne (VPS) – podobnie jak serwer współdzielony VPS także występuje wirtualnie, jednak jest w całości przypisany klientowi. Dzięki temu właściciel strony uniezależnia się od innych użytkowników.

Domena – czym jest?

Ważnym terminem w procesie tworzenia stron internetowych jest także domena. To oryginalny adres, pod którym widnieje strona w sieci. Każda domena jest unikalna i odnosi się bezpośrednio do zasobów strony internetowej, którą określa. Domena może posiadać również subdomeny, co ułatwia tworzenie przekierowań do dedykowanych zakładek.

Przykład domeny – „www.mojadomena.pl”

Przykład subdomeny – „www.sklep.mojadomena.pl”

Słownik pojęć internetowych

Poniżej w dużym skrócie przedstawiamy definicje najważniejszych pojęć internetowych oraz zagadnień związanych z tworzeniem witryn. Część z nich opisano szerzej w pierwszej części artykuły, dlatego w tym miejscu tylko o nich wspomniano. Warto wracać do tego słownika w razie potrzeby.

Strona internetowa

To pojedynczy dokument XML lub HTML, który posiada unikalną domenę. Zespół stron www połączonych ze sobą dzięki linkom URL i widniejący pod jedną domeną, to serwis lub witryna internetowa.

Dokument XML lub HTML

Tego typu dokument to pojedyncza strona internetowa. Za jego odczytywanie odpowiada przeglądarka internetowa. Dokument może zawierać informacje o tekstach, animacjach, zdjęciach, grafikach i plikach muzycznych, które pobierane są z serwera i widoczne są pod adresem URL.

Link

Inaczej nazywany jest odnośnikiem. To fragment strony internetowej, dzięki któremu można przejść do innej strony (o innym adresie URL) lub też potwierdzić wykonanie określonej czynności (wysłanie zapytania, formularza itp.).

Adres URL

Unikalny adres strony internetowej, który pozwala na jej odnalezienie w sieci. W skład adresu URL wchodzą takie elementy jak:

  • określenie protokołu (https lub http)
  • domena (www.mojadomena.pl)
  • ścieżka na serwerze (/www/)
  • parametry (element opcjonalny)

System CMS

To dedykowane oprogramowanie, które umożliwia zarządzanie treściami zawartymi na stronie. W ramach oprogramowania uprawnieni użytkownicy mają dostęp do panelu administracyjnego i narzędzi, które umożliwiają wprowadzanie modyfikacji w treści stron internetowych (tekstach, zdjęciach, animacjach itp.).

Wizytówka firmy

To prosta witryna internetowa, na której znajdują się podstawowe informacje o firmie. Dobrze przygotowana wizytówka zawiera informacje o historii firmy, jej aktualnej sytuacji, doświadczeniu oraz zakresie oferowanych przez nią usług lub sprzedawanych produktach.

Blog

Blogiem nazywa się strony internetowe, gdzie publikowane są wpisy tematyczne lub aktualne informacje. Bardzo często blog przyjmuje postać dziennika internetowego, w którym autor dzieli się swoimi przemyśleniami z odbiorcami. Obecnie blogi wykorzystywane są także przez firmy do prowadzenia poradników oraz działań sprzedażowych.

Sklep e-commerce

To oprogramowanie, które umożliwia postawienie i obsługę sklepu internetowego. Uprawnieni użytkownicy mogą zarządzać produktami znajdującymi się w sklepie, ich obiegiem, a także zamówieniami klientów. W tym celu wykorzystuje się specjalistyczne oprogramowanie. To przykład dedykowanego systemu CMS, dzięki któremu możliwe jest prowadzenie sprzedaży w kanałach online.

Hosting

Miejsce na osadzenie strony internetowej wraz z plikami i danymi, które wchodzą w jej zakres. Więcej o hostingu znajduje się we fragmencie poświęconym serwerom internetowym.

Domena

To unikalny element adresu URL, który pozwala na zidentyfikowanie danej strony internetowej.

Aplikacja internetowa

Aplikacją internetową nazywa się zbiór podprogramów (skryptów), które powstają w wyniku działania oprogramowania na serwerze. Aplikacje służą do przetwarzania danych przesyłanych przez użytkowników. Klasyczne przykłady aplikacji internetowych to: sklepy e-commerce i systemy CMS.

PHP

Jest jednym z języków programowania, który opiera się na skrypcie i pozwala na tworzenie dynamicznych stron internetowych lub przekształcanie w nie statycznych stron www.

SQL

To skrót od ang. Structured Query Language, czyli strukturalnego języka zapytań. Używa się go do edycji baz danych oraz do operacji odczytu i zapisu treści, które w nich się znajdują.

Biblioteka programistyczna

Biblioteką programistyczną nazywa się plik, który dostarcza danych, typy danych oraz podprogramy wykorzystywane na poziomie kodu źródłowego.

Framework

Mianem tym określa się szkielet strony internetowej lub aplikacji. W ramach szkieletu użytkownik otrzymuje biblioteki ogólnego przeznaczenia oraz komponenty, które ułatwiają tworzenie stron www.

API

To interfejs programistyczny aplikacji, który określa zakres opisowy i reguły umożliwiające komunikowanie się między sobą różnych programów komputerowych. Dzięki API można integrować się z wieloma programami, co wpływa korzystnie na funkcjonalność strony i jej skuteczność. Ma to duże znaczenie m.in. dla sklepów internetowych.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Czy znajomość tych terminów jest potrzebna?

Wiele osób może zastanawiać się nad tym, czy znajomość powyższych terminów jest potrzebna. Jeżeli myślicie o założeniu własnej strony internetowej, to warto wcześniej zapoznać się z terminami wykorzystywanymi w procesie jej tworzenia. Pozwoli to uniknąć wielu błędów logicznych oraz skróci czas tworzenia strony internetowej. Dotyczy to także sytuacji, w których tworzenie strony www ceduje się na specjalistów. Zrozumienie specyfiki ich pracy pomaga w kontrolowaniu jej przebiegu oraz prawidłowej ocenie efektów.

Obecnie bardzo duża część naszego codziennego życia przenosi się do sieci. W niej pracujemy, robimy zakupy, czy też spędzamy czas na pozyskiwaniu informacji. Internet to także przestrzeń, w której nawiązujemy i utrzymujemy kontakty z innymi ludźmi, dlatego warto mieć wiedzę na temat znaczenia podstawowych pojęć z nim związanych. Zachęcamy do dodania tego słowniczka pojęć internetowych do zakładek i wracania do niego w razie potrzeby.

Zainteresował Cię ten temat? Skontaktuj się z naszą agencją SEO i dowiedz się więcej.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 9

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Wady i zalety reklamy internetowej i reklamy telewizyjnej
Wady i zalety reklamy internetowej i reklamy telewizyjnej
Cyfryzacja i postęp technologiczny niosą za sobą różne formy promocji oferowanych produktów bądź usług. Która technika marketingowa okazuje się najlepsza?
Skuteczna reklama na Instagramie – jak to robić?
Skuteczna reklama na Instagramie – jak to robić?
Instagram rośnie w siłę, zwłaszcza jeżeli chodzi o marki, które dążą do zbudowania biznesowego imperium. Jak dotrzeć do grupy potencjalnych klientów?
Interaktywne treści – jak zachęcić konsumentów do działania?
Interaktywne treści – jak zachęcić konsumentów do działania?
Czym charakteryzują się skuteczne interaktywne treści? Jak wpływają na zaangażowanie użytkownika? Odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie