Wysoka pozycja na liście wyników wyszukiwania to nierzadko klucz do sukcesu i marzenie wszystkich twórców stron internetowych. Topowa trójka w SERP zbiera bowiem ponad 60% wszystkich kliknięć, co ma bardzo pozytywny wpływ na wyniki znajdujących się tam witryn.
O tak wysokich pozycjach decyduje przede wszystkim optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek i zaangażowanie w prowadzoną kampanię SEO. Aby jednak wiedzieć, jakie techniki zastosować, warto poznać kryteria, na podstawie których Google ocenia wartość danej strony internetowej, a będzie to przedmiotem naszych dzisiejszych rozważań.
Aby odnieść sukces w SEO, musisz wiedzieć, jak działają wyszukiwarki i co biorą pod uwagę podczas budowania rankingu SERP.
Google to niesamowite narzędzie, które w ułamku sekundy jest w stanie przeszukać sieć i zaprezentować użytkownikowi odpowiedzi na zadane przez niego pytanie. Wyszukiwarka posługuje się tak zwanymi botami indeksującymi, które przemierzają wszelkie obszary Internetu i klasyfikują wartość poszczególnych stron na podstawie wielu złożonych kryteriów.
Podczas gdy odbiorca wpisuje dane hasło do wyszukiwarki, Google identyfikuje odpowiednie strony, które pasują do intencji wyszukiwania, a następnie określa pozycję każdej z nich przy pomocy dokładnego algorytmu.
Warto jednak podkreślić, że zarówno sposób indeksowania, jak i algorytmy nie są stałymi elementami. Wyszukiwarki wciąż je bowiem aktualizują, w związku z czym pozycja witryny w SERP nieustannie się zmienia.
Określenie czynników, które stanowią kryteria brane pod uwagę przez Google podczas budowania rankingu stron internetowych, może bardzo korzystnie wpłynąć na ich pozycjonowanie. Oto elementy, na które warto zwrócić szczególną uwagę:
Boty wyszukiwarek analizują strony internetowe, aby określić prędkość ich ładowania. Szybsze witryny osiągną znacznie wyższą pozycję, gdyż element ten bardzo korzystnie wpływa na wrażenia użytkownika, co jest głównym celem Google.
Głównym celem wyszukiwarek jest prezentowanie użytkownikom treści, które zawierają dokładnie odpowiedzi na zadane przez nich pytania. Dlatego też podczas budowania rankingu SERP Google analizuje użyte na stronie słowa kluczowe, aby określić, czy są ona zgodne z intencją wyszukiwania.
Łatwy dostęp do zawartości witryny poprawia wrażenia użytkowników, co jest brane pod uwagę podczas ustalania jej pozycji w rankingu. Jeśli odbiorcy mają problem ze znalezieniem interesujących ich informacji lub nawigowaniem między poszczególnymi elementami, wartość strony spada, przez co nie wkracza ona nawet do pierwszej dziesiątki SERP.
Większość wyszukiwań w Google odbywa się z poziomu urządzeń mobilnych. Jeśli fakt ten nie zostanie uwzględniony podczas projektowania witryny, wyszukiwarka nie oceni jej zbyt pozytywnie, przez co pozycja w SERP nie będzie satysfakcjonująca.
Wyszukiwarkom zależy na prezentowaniu użytkownikom jak najświeższych treści, które odnoszą się do aktualnych wydarzeń czy popularnych tematów.
Boty indeksujące skanują strony internetowe, aby ustalić, czy ich zawartość została zaktualizowana i kiedy została dodana nowa treść.
Jeśli wyszukiwarka uzna, że Twoja treść stanowi duplikat innej zawartości, z pewnością pominie ją podczas budowania rankingu. Jeśli więc chcesz zyskać popularność w sieci, zadbaj o oryginalność swoich publikacji, dzięki czemu nie tylko osiągniesz wysoką pozycję w SERP, ale też unikniesz kar od Google.
Często zdarza się, że użytkownicy poszukują konkretnych usług znajdujących się w najbliższym otoczeniu. Algorytmy wyszukiwarek uwzględniają ten fakt i prezentują im wyniki, które mają ściśle określoną lokalizację. Jeśli więc zależy Ci na wysokiej pozycji w rankingu, dodaj do swojej wizytówki adres firmy, dzięki czemu staniesz się dostępny szerszemu gronu odbiorców.
Współczynnik klikalności witryny to częstotliwość odwiedzin pochodzących z wyszukiwarki. Wskaźnik obrazuje, ilu użytkowników przybyło do witryny za pośrednictwem kliknięcia pozycji w Google. Element ten jest brany pod uwagę podczas budowania rankingu SERP, dlatego warto zadbać o odpowiednią optymalizację metadanych, zachęcających odbiorców do odwiedzin stron.
Mowa tu o ogólnej liczbie odwiedzających witrynę, którzy przybywają do niej za pośrednictwem wielu kanałów. Wskaźnik ten świadczy o wiarygodności strony internetowej, co jest ważnym czynnikiem rankingowym. Zadbaj więc o pozyskiwanie odbiorców z różnych miejsc w sieci, gdyż witryny o większym natężeniu ruchu będą lepiej pozycjonować się w wynikach wyszukiwania.
Współczynnik odrzuceń obrazuje, ilu użytkowników opuściło witrynę od razu po przybyciu. Wskaźnik ten świadczy o ogólnej jakości strony, co czyni go szczególnie istotnym czynnikiem, który Google bierze pod uwagę podczas tworzenia rankingu SERP. Jeśli więc zależy Ci na wysokiej pozycji, postaraj się maksymalnie wydłużyć czas pobytu użytkowników na stronie.
Znasz już najważniejsze czynniki, które Google bierze pod uwagę podczas ustalania hierarchii wyników SERP. Musisz jednak pamiętać, że algorytmy i sposoby indeksowania nieustannie się zmieniają, więc to, co jeszcze chwilę temu generowało satysfakcjonujące efekty, za pewien czas może nie przynieść żadnych korzyści. Aby więc utrzymać swoją pozycję w rankingu, regularnie przeprowadzaj dokładne badania oraz wykorzystuj techniki optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek. Google z pewnością to doceni i nagrodzi Cię miejscem na samym szczycie SERP.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.