Co oznacza kod 404 na Twojej stronie internetowej?

Co oznacza kod 404 na Twojej stronie internetowej?

Visual Tag Mx/pexels.com

Przeglądając Internet na pewno zdarzyło Ci się natknąć na popularny błąd 404. Taki komunikat dobitnie informuje o tym, że nie uda Ci się poznać treści obecnej na danej stronie. Pół biedy, gdy pojawia się na stronie, którą właśnie odwiedzasz. Dużo gorzej, gdy widzisz go na własnej witrynie.

Czy wiesz jednak, co oznacza kod 404, w jakich sytuacjach się pojawia i jak naprawić błąd 404? W dzisiejszym wpisie skupimy się na wyjaśnieniu wszystkiego, co ma związek ze słynnym 404 not found, a także podpowiemy Ci, jak z jego pomocą możesz… zwiększyć swoją sprzedaż lub ocieplić wizerunek marki.

Co oznacza 404 not found?

Korzystając z sieci mogłeś spotkać się z sytuacją, w której dana podstrona po prostu się nie załadowała, a zamiast oczekiwanej treści pojawił się komunikat o błędzie. Zacząłeś się więc zastanawiać: co znaczy 404 not found?

Błąd ten informuje o tym, że dana podstrona nie istnieje, jest uszkodzona bądź niedostępna – zarówno dla użytkowników sieci, jak i robotów Google. Co ważne: nie ma tu problemu z komunikacją z serwerem, a jedynie z jego odpowiedzią na wprowadzone przez użytkownika zapytanie (adres strony).

Poza „404 not found” możesz spotkać się także z innymi nazwami tego błędu, takimi jak:

  • 404 błąd,
  • error 404,
  • 404 nie znaleziono,
  • file not found.
Sprawdź: Najczęstsze błędy w marketingu internetowym i jak ich uniknąć?

Przyczyny błędu 404

Przyczyny pojawienia się na stronie błędu 404 nie zawsze są jasne i mogą powstać w wyniku różnych czynników. Najczęściej jest to:

  • niewłaściwe przekierowanie domeny – np. na katalog, znajdujący się na innym serwerze,
  • przeniesiona w inne miejsce lub usunięta podstrona – ma to związek z indeksacją witryny, którą skasowano bądź usunięto, jednak roboty Google zdążyły ją „zanotować” i nie zauważyły jeszcze zmian,
  • moderacja bądź budowa strony – te powodują chwilowe problemy z dostępem do strony,
  • mylne zdefiniowanie danej podstrony jako błędnej,
  • literówka we wpisanym przez użytkownika adresie lub literówka w linku (np. w poście w mediach społecznościowych).

Jak naprawić błąd 404?

Podobnie, jak wiele czynników może spowodować błąd 404, tak samo wiele jest rozwiązań, które pomogą Ci się z nim uporać. Poniżej znajdziesz listę działań, które możesz podjąć, by spróbować pozbyć się problemu.

Odśwież stronę

Ta porada może brzmieć kuriozalnie, ale czasem problem ze stroną jest tylko chwilowy (związany np. z budową strony czy jej moderacją). Wtedy warto po prostu odczekać chwilę i spróbować odświeżyć witrynę.

Wyczyść pliki

Chodzi o pliki pamięci podręcznej (cache) oraz popularne „ciasteczka” (cookies). Ta metoda ma szansę zadziałać zwłaszcza w przypadku przeglądania Internetu z pomocą urządzeń mobilnych.

Zweryfikuj poprawność adresu

Nie zapomnij spojrzeć raz jeszcze na wpisany przez siebie adres strony. Literówki bywają podstępne i niedostrzegalne na pierwszy rzut oka. Upewnij się w tym względzie zwłaszcza wtedy, jeśli nazwa domeny jest obcojęzyczna i może sprawić problem w pisowni.

Uważaj na wirusy

Przeskanuj swój komputer w poszukiwaniu wirusów. To ważne, ponieważ istnieją takie, które potrafią wymusić pojawienie się komunikatu o błędzie 404 w Twojej przeglądarce.

Pamiętaj o kopii bezpieczeństwa

To właśnie ona, gdy domena zostanie trwale usunięta, pomoże Ci w odzyskaniu potencjalnie utraconych treści.

Wykorzystaj przekierowanie 301

Dzięki niemu przeglądarka otrzyma informację o tym, że dana strona lub podstrona nie istnieje. W ten sposób możesz przekierować użytkownika na działającą stronę o podobnej treści lub korespondującej z nią kategorii głównej.

Uwaga: jeśli błędowi 404 towarzyszy komunikat „nie masz uprawnienia dostępu do”, przyczyną mogą być tzw. uprawnienia CHMOD (w systemach uniksowych).

Sprawdź: Linkowanie z zapleczy a wpływ na rozwój strony

Jak sprawdzić 404 na Twojej stronie?

Aby naprawić błędy 404 na stronie, trzeba je najpierw znaleźć. Oczywiście, w przypadku nieskomplikowanych stron, możesz pokusić się o ręczne sprawdzenie podstron.

Metoda manualna

W tym celu wpisz w Google formułę: site:nazwastrony.pl, a wyszukiwarka wyświetli Ci wszystkie zaindeksowane przez nią podstrony Twojej witryny. Teraz wystarczy, że sprawdzisz, czy ładują się one poprawnie.

Przykładowe sprawdzanie manualne zaindeksowanych podstron

Przeklikiwanie się przez wszystkie podstrony (zwłaszcza w przypadku mocno rozbudowanych stron) byłoby jednak czynnością dość żmudną i mogło by zająć mnóstwo czasu. Na szczęście istnieje sporo narzędzi, które mogą pomóc Ci znaleźć takie „martwe punkty” na mapie Twojej witryny.

Google Search Console

To darmowe narzędzie udostępniane przez Google. W jaki sposób sprawdzić obecność błędu 404 w GSC?

  • przejdź do komórki stan,
  • znajdź wykluczenia,
  • na dole w sekcji szczegóły (pod wykresem) znajdź pozycję nie znaleziono 404.

Dodatkowo, gdy liczba błędnych podstron w obrębie Twojej witryny nagle poszybuje w górę, Google Search Console ostrzeże Cię, wyświetlając odpowiedni komunikat.

Ahrefs

Jedno z bardziej znanych, darmowych narzędzi SEO. Choć jego nadrzędną rolą jest optymalizacja strony pod względem pozycjonowania, może Ci pomóc także w analizie linków wychodzących. Jak to zrobić?

  • przejdź do sekcji linki wychodzące,
  • następnie kliknij w uszkodzone linki.

Narzędzie wskaże Ci listę tych miejsc Twojej witryny, które odsyłają użytkowników do nieistniejących podstron.

Z pomocą Ahrefs przeanalizujesz także linki przychodzące, czyli te linki na innych stronach, które kierują odbiorców do nieistniejących podstron na Twojej witrynie. Jak rozwiązać problem w tym przypadku? Najprostszym sposobem jest przesłanie administratorowi witryny aktualnego link do danej treści lub poproszenie go o usunięcie błędnego hiperłącza. Osoba po drugiej stronie ekranu powinna być Ci wdzięczna za wskazanie niedziałającego elementu na jej stronie.

Czy błąd 404 może wpływać na pozycjonowanie strony?

Błędy 404, według informacji od Google, nie mają bezpośredniego negatywnego wpływu na pozycjonowanie witryn, jednak pośrednio mogą obniżać SEO strony. W jaki sposób?

Na pozycjonowanie wpływ ma szereg czynników, a jednym z nich jest sposób, w jaki użytkownicy eksplorują witrynę. Błąd 404 często powoduje, że bardzo szybko opuszczają stronę, co dla robotów wyszukiwarki może być sygnałem, że strona jest kiepskiej jakości, a odbiorcy są rozczarowani jej zawartością. To zaś może być powodem obniżenia pozycji w SERP (Search Engine Results Page).

Ignorując liczne błędy 404 na swojej stronie utrudniasz także indeksację swojej witryny przez algorytm, co również nie pomaga w osiągnięciu wysokich pozycji w wyszukiwarce.

Sprawdź: Czy warto stosować cold mailing w swojej firmie?

Jak wykorzystać błąd 404 z korzyścią dla marki? Teoria + przykłady

Po przeczytaniu tego nagłówka być może zastanawiasz się: jakim cudem błąd na mojej stronie może wpłynąć pozytywnie na wizerunek marki? W końcu to przez niego klienci mogą się zirytować lub w ogóle opuścić moją stronę?

Rzeczywiście, jakiekolwiek błędy w obrębie witryny są zjawiskiem niepożądanym. Warto jednak przygotować się na ewentualne sytuacje awaryjne i spersonalizować wygląd komunikatu dotyczącego 404 not found.

Standardowy komunikat o błędzie 404

Typowy komunikat o niedostępności danej strony wygląda w ten sposób:


Standardowy komunikat o błędzie 404

Choć przekazuje on użytkownikowi informacje na temat błędu, w żaden sposób nie nawiązuje on np. do kolorystyki danej firmy ani nie zachęca odbiorcy do pozostania na witrynie.

Można to zmienić! Poniżej znajdziesz listę kreatywnych przykładów spersonalizowanych komunikatów o błędzie 404, które bawią, nawiązują do charakteru marki i zachęcają do dalszej eksploracji strony.

404 not found – najbardziej kreatywne komunikaty

Poniżej podaliśmy kilka przykładów, obrazujących w jaki sposób właściciele stron radzą sobie z występowaniem błędu 404.

Komunikat o błędzie 404 na stronie Someecards

Ten internetowy brand postawił na humorystyczny komunikat w stylu marki, nawiązujący do popularnych, śmiesznych pocztówek online. W tym przypadku firma postanowiła obarczyć klienta winą za pojawienie się błędu na ich stronie. Co prawda z poczuciem humoru należy postępować ostrożnie, jednak odwiedzający witrynę Someecards z pewnością nie narzekają na jego brak.

Komunikat o błędzie 404 na stronie Allegro

Spersonalizowany komunikat o błędzie wcale nie musi być skomplikowany. Allegro postawiło na komunikat nawiązujący do przestrzeni kosmicznej, który jest jednocześnie czytelny, ale i niestandardowy.

Komunikat o błędzie 404 na stronie Banku ING

Czasem warto porzucić maskę korporacji i przemówić do klienta jego językiem. Na taki krok zdecydował się Bank ING, który o błędzie informuje tekstem „Ojejku! 404!”. Poniżej zamieszczony został przycisk kierujący użytkowników do wewnętrznej wyszukiwarki serwisu lub oferty banku.

Komunikat o błędzie 404 na stronie Joe Monster

Ten stary jak świat portal satyryczny zdecydował się na formę tożsamą z charakterem strony. Mamy śmieszny obrazek, mamy śmieszny tekst, ale też możliwość szybkiego powrotu do strony głównej serwisu.

Komunikat o błędzie 404 na stronie Nowy Marketing

Poczucie humoru nie jest obce także portalowi Nowy Marketing. Gdy przejdziemy do nieistniejącej podstrony witryny, naszym oczom ukaże się bojowo nastawiona babcia, która „przegoni” nas na stronę główną.

Komunikat o błędzie 404 na stronie OLX

Musimy przyznać, że to jeden z bardziej kreatywnych komunikatów o błędzie 404, jaki spotkaliśmy. Użytkownik nie tylko dowiaduje się, że dana strona nie istnieje, ale może także… zrelaksować się przy grze kółko i krzyżyk.

PS. Wygraliśmy!

Komunikat o błędzie 404 na stronie Orange

Czy można przekuć komunikat o błędzie w reklamę produktu? Orange udowadnia, że owszem.

Na podobny krok zdecydowały się także firmy Ryanair oraz Sinsay:

Komunikat o błędzie 404 na stronie Ryanair

Komunikat o błędzie 404 na stronie Sinsay

A Wam, utkwiły w głowie nieszablonowe komunikaty o błędzie 404? Jeśli tak, dajcie znać w komentarzach.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 5
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak tworzyć długie treści? – TOP 7 wskazówek

    Jak tworzyć długie treści? – TOP 7 wskazówek

    Jak zoptymalizować długie artykuły, aby cieszyły się zainteresowaniem odbiorców i zyskały uznanie wyszukiwarek? Dowiesz się tego w naszym artykule!
    Jak poprawić pozycjonowanie małej firmy?

    Jak poprawić pozycjonowanie małej firmy?

    Zawsze zastanawiałeś się nad tym, w jaki sposób Twoja firma może znaleźć się na samej górze wyników wyszukiwania? Przeczytaj ten artykuł, a dowiesz się jak to zrobić!
    Jak korzystać z Google Analytics w kontekście działań SEO?

    Jak korzystać z Google Analytics w kontekście działań SEO?

    W jaki sposób analizować efektywność strony internetowej? Google Analytics jako źródło cennych informacji. Co warto wiedzieć o tej platformie?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę