Przeglądając Internet, na pewno zdarzyło Ci się natknąć na popularny błąd 404. Taki komunikat dobitnie informuje o tym, że nie uda Ci się poznać treści obecnej na danej stronie. Pół biedy, gdy pojawia się na stronie, którą właśnie odwiedzasz. Dużo gorzej, gdy widzisz go na własnej witrynie.
Czy wiesz jednak, co oznacza kod 404, w jakich sytuacjach się pojawia i jak naprawić błąd 404? W dzisiejszym wpisie skupimy się na wyjaśnieniu wszystkiego, co ma związek ze słynnym 404 not found, a także podpowiemy Ci, jak z jego pomocą możesz… zwiększyć sprzedaż na swojej stronie WWW lub ocieplić wizerunek marki.
Korzystając z sieci, mogłeś spotkać się z sytuacją, w której dana podstrona po prostu się nie załadowała, a zamiast oczekiwanej treści pojawił się komunikat o wystąpieniu błędu 404. Zacząłeś się więc zastanawiać: co znaczy 404 not found?
Pojawienie się błędu 404 to informacja o tym, że dana podstrona nie istnieje, jest uszkodzona bądź chwilowo niedostępna – zarówno dla użytkowników sieci, jak i robotów Google. Co ważne: nie ma tu problemu z komunikacją z serwerem, a jedynie z jego odpowiedzią na wprowadzone przez użytkownika zapytanie (dany adres URL).
Poza „404 not found” możesz spotkać się także z innymi nazwami tego błędu, takimi jak:
Przyczyny występowania na stronie błędu 404 nie zawsze są jasne i mogą powstać w wyniku różnych czynników. Najczęściej jest to:
Podobnie, jak wiele czynników może spowodować błąd 404, tak samo wiele jest rozwiązań, które pomogą Ci się z nim uporać. Poniżej znajdziesz listę działań, które możesz podjąć, by spróbować pozbyć się problemu.
Ta porada może brzmieć kuriozalnie, ale czasem problem ze stroną jest tylko chwilowy (związany np. z budową strony czy jej moderacją). Wtedy warto po prostu odczekać chwilę i zastosować odświeżenie strony.
Chodzi o pliki pamięci podręcznej (cache) oraz popularne „ciasteczka” (cookies). Ta metoda ma szansę zadziałać zwłaszcza w przypadku przeglądania Internetu za pomocą urządzeń mobilnych.
Nie zapomnij spojrzeć raz jeszcze na wpisany przez siebie adres URL. Literówki bywają podstępne i niedostrzegalne na pierwszy rzut oka. Upewnij się w tym względzie zwłaszcza wtedy, jeśli nazwa domeny jest obcojęzyczna i może sprawić problem w pisowni.
Przeskanuj komputer w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania. To ważne, ponieważ istnieją takie, które potrafią wymusić pojawienie się komunikatu o błędzie 404 w Twojej przeglądarce.
To właśnie ona, gdy domena zostanie trwale usunięta, pomoże Ci w odzyskaniu potencjalnie utraconych treści.
Dzięki niemu przeglądarka otrzyma informację o tym, że dana strona lub podstrona nie istnieje. W ten sposób możesz przekierować użytkownika na działającą stronę internetową o podobnej treści lub korespondującej z nią kategorii głównej.
Uwaga: jeśli błędowi 404 towarzyszy komunikat o braku uprawnień dostępu, przyczyna może być związana z tzw. uprawnieniami CHMOD (w systemach uniksowych).
Aby naprawić błędy 404 na naszej stronie internetowej, trzeba je najpierw znaleźć. Oczywiście, w przypadku nieskomplikowanych stron, możesz pokusić się o ręczne metody sprawdzania adresów URL i podstron.
W tym celu wpisz w Google formułę: site:nazwastrony.pl, a w wynikach wyszukiwania Google zobaczysz wszystkie zaindeksowane przez wyszukiwarkę podstrony Twojej witryny. Teraz wystarczy, że sprawdzisz, czy ładują się one poprawnie.
Przykładowe sprawdzanie manualne zaindeksowanych podstron
Przeklikiwanie się przez wszystkie podstrony (zwłaszcza w przypadku mocno rozbudowanych stron, jak w sklepach internetowych) byłoby jednak czynnością dość żmudną i mogłoby zająć mnóstwo czasu. Na szczęście istnieje sporo narzędzi, które mogą pomóc Ci znaleźć takie „martwe punkty” na mapie Twojej strony WWW.
Google Search Console to darmowe narzędzie udostępniane przez Google. W jaki sposób sprawdzić obecność błędu 404 w GSC?
Dodatkowo, gdy liczba błędnych podstron w obrębie Twojej witryny nagle poszybuje w górę, Google Search Console ostrzeże Cię, wyświetlając odpowiedni komunikat.
Jedno z bardziej znanych, darmowych narzędzi SEO. Choć jego nadrzędną rolą jest optymalizacja strony pod względem pozycjonowania, może Ci pomóc także w analizie linków wychodzących. Jak to zrobić?
Narzędzie wskaże Ci listę tych miejsc Twojej witryny, które odsyłają użytkowników do nieistniejących podstron.
Z pomocą Ahrefs przeanalizujesz także linki przychodzące, czyli te linki na innych stronach, które kierują odbiorców do nieistniejących podstron na Twojej witrynie. Jak rozwiązać problem w tym przypadku? Najprostszym sposobem jest przesłanie administratorowi witryny aktualnego linku do danej treści lub poproszenie go o usunięcie błędnego hiperłącza. Osoba po drugiej stronie ekranu powinna być Ci wdzięczna za wskazanie niedziałającego elementu na jej stronie.
Błędy 404, według informacji od Google, nie mają bezpośredniego negatywnego wpływu na pozycjonowanie witryn, jednak pośrednio mogą obniżać SEO strony. W jaki sposób?
Na pozycjonowanie wpływ ma szereg czynników, a jednym z nich jest sposób, w jaki użytkownicy eksplorują witrynę. Błąd 404 często powoduje, że bardzo szybko opuszczają stronę, co dla robotów wyszukiwarki może być sygnałem, że strona jest kiepskiej jakości, a odbiorcy są rozczarowani jej zawartością. To zaś może obniżać pozycję strony w SERP-ach (Search Engine Results Page).
Ignorując liczne błędy 404 na swojej stronie, utrudniasz także indeksację swojej witryny przez algorytm, co również nie pomaga w osiągnięciu wysokich pozycji w wyszukiwarce.
Po przeczytaniu tego nagłówka być może zastanawiasz się: jakim cudem błąd na mojej stronie może wpłynąć pozytywnie na wizerunek marki? W końcu to przez niego klienci mogą się zirytować lub w ogóle opuścić moją stronę?
Rzeczywiście, jakiekolwiek błędy w obrębie witryny są zjawiskiem niepożądanym. Warto jednak przygotować się na ewentualne sytuacje awaryjne i spersonalizować wygląd komunikatu dotyczącego 404 not found.
Typowy komunikat o niedostępności danej strony wygląda w ten sposób:
Standardowy komunikat o błędzie 404
Choć przekazuje on użytkownikowi informacje o tym, że wystąpił błąd 404, w żaden sposób nie nawiązuje on np. do kolorystyki danej firmy ani nie zachęca odbiorcy do pozostania na witrynie.
Można to zmienić! Poniżej znajdziesz listę kreatywnych przykładów spersonalizowanych komunikatów o błędzie 404, które bawią, nawiązują do charakteru marki i zachęcają do dalszej eksploracji strony.
Poniżej podaliśmy kilka przykładów obrazujących, w jaki sposób właściciele stron radzą sobie z problemem, jakim jest stałe występowanie błędu 404.
Komunikat o błędzie 404 na stronie Someecards
Ten internetowy brand postawił na humorystyczny komunikat w stylu marki, nawiązujący do popularnych, śmiesznych pocztówek online. W tym przypadku firma postanowiła obarczyć klienta winą za pojawienie się błędu na ich stronie. Co prawda z poczuciem humoru należy postępować ostrożnie, jednak odwiedzający witrynę Someecards z pewnością nie narzekają na jego brak.
Komunikat o błędzie 404 na stronie Allegro
Spersonalizowany komunikat o błędzie wcale nie musi być skomplikowany. Allegro postawiło na komunikat nawiązujący do przestrzeni kosmicznej, który jest jednocześnie czytelny, ale i niestandardowy.
Komunikat o błędzie 404 na stronie Banku ING
Czasem warto porzucić maskę korporacji i przemówić do klienta jego językiem. Na taki krok zdecydował się Bank ING, który o błędzie informuje tekstem „Ojejku! 404!”. Poniżej zamieszczony został przycisk kierujący użytkowników do wewnętrznej wyszukiwarki serwisu lub oferty banku.
Komunikat o błędzie 404 na stronie Joe Monster
Ten stary jak świat portal satyryczny zdecydował się na formę tożsamą z charakterem strony. Mamy śmieszny obrazek, mamy śmieszny tekst, ale też możliwość szybkiego powrotu do strony głównej serwisu.
Komunikat o błędzie 404 na stronie Nowy Marketing
Poczucie humoru nie jest obce także portalowi Nowy Marketing. Gdy przejdziemy do nieistniejącej podstrony witryny, naszym oczom ukaże się bojowo nastawiona babcia, która „przegoni” nas na stronę główną.
Komunikat o błędzie 404 na stronie OLX
Musimy przyznać, że to jeden z bardziej kreatywnych komunikatów o błędzie 404, jaki spotkaliśmy. Użytkownik nie tylko dowiaduje się, że dana strona nie istnieje, ale może także… zrelaksować się przy grze kółko i krzyżyk.
PS. Wygraliśmy!
Komunikat o błędzie 404 na stronie Orange
Czy można przekuć komunikat o błędzie w reklamę produktu? Orange udowadnia, że owszem.
Na podobny krok zdecydowały się także firmy Ryanair oraz Sinsay:
Komunikat o błędzie 404 na stronie Ryanair
Komunikat o błędzie 404 na stronie Sinsay
A Wam utkwiły w głowie nieszablonowe komunikaty o błędzie 404? Jeśli tak, dajcie znać w komentarzach.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.