Sekcja Not Provided jest jedną z informacji jaką można znaleźć w Google Analytics. Reprezentuje słowa kluczowe, przez które użytkownicy trafili na stronę z wyszukiwarki Google. Frazy te początkowo były jawne, jednak po wprowadzeniu zmian odnośnie szyfrowania, część danych została ukryta. Aktualnie osoby analizujące wejścia na stronę z bezpłatnych wyników wyszukiwania mogą pozyskać jedynie częściowe dane odnośnie odwiedzin użytkowników. Informacje z jakiej frazy pozyskaliśmy ruch zostały ukryte pod słowem Not Provided. Istnieją jednak sposoby, które pozwalają na częściowe odkrycie niedostępnych informacji.
Istnieje kilka sposobów, które pozwalają w jakiejś części odkryć ukryte słowa. Na wstępie jednak trzeba zwrócić uwagę, że problem ukrywania fraz występuje tylko w przypadku bezpłatnych wyników wyszukiwania. Osoby zajmujące się płatnymi reklamami PPC posiadają odkryte informacje odnośnie słów kluczowych, z których korzystają użytkownicy, aby trafić na stronę. W momencie gdy marketing naszej strony opiera się zarówno o jedno i drugie rozwiązanie możemy bardzo łatwo odkryć wiele fraz posługując się danymi z płatnych wyników wyszukiwania. Jeżeli jednak korzystamy tylko z darmowego rozwiązania możemy skorzystać z innych metod.
Narzędziem, z którego powinna korzystać każda strona, jest Google Search Console. To drugie rozwiązanie od Google (po Google Analytics), które pozwala na śledzenie jak użytkownicy trafiają i zachowują się na naszej stronie. W sekcji Skuteczność możemy zobaczyć zapytania, które wpisywane są w wyszukiwarkę. Liczby znajdujące się pod słowem “Kliknięcia” prezentują ilu użytkowników trafiło na stronę po poszczególnych frazach, które można odczytać po lewej stronie pod hasłem “Najczęstsze zapytania”. Dodatkowo GSC prezentuje inne dane odnośnie stron, krajów, urządzeń oraz liczby wyświetleń, które można wykorzystać do jeszcze dokładniejszej analizy słów kluczowych.
Mimo że Google Analytics ukrywa informacje odnośnie słów kluczowych pod frazą Not Provided, to korzystając z innych jego funkcjonalności, możemy sprawdzić gdzie na naszą stronę trafili nowi użytkownicy. Chodzi dokładnie o Strony Docelowe, które w zależności od tego z której wersji Google Analytics korzystamy, możemy znaleźć w różnych miejscach:
W obu powyższych przypadkach uzyskamy informacje na jakie podstrony trafili użytkownicy wchodząc na stronę. Niestety nie mamy tutaj informacji o dokładnych frazach, jednak możemy się takich spróbować domyślić, patrząc na tytuły oraz urle docelowych podstron.
Inną funkcjonalnością w GA, która może pomóc odkryć dodatkowe słowa kluczowe jest analiza wyszukiwań w wewnętrznej wyszukiwarce strony. Aby skonfigurować tę usługę, należy w ustawieniach widoku uruchomić śledzenie oraz wprowadzić parametr zapytania. Włączenie tej funkcji pozwoli nam na śledzenie wyszukiwanych haseł na naszej stronie, które są dostępne w sekcji Zachowanie -> Wyszukiwanie w witrynie -> Wyszukiwane hasła.
Keyword Hero to narzędzie, które łączy dane z wielu różnych źródeł, a następnie na ich podstawie odkrywa ukryte słowa Not Provided. Podobnie jak w przypadku pozostałych metod oprogramowanie to nie wyświetla wszystkich brakujących fraz. Keyword Hero jest rozszerzeniem, które ukazuje odkryte słowa kluczowe bezpośrednio w Google Analytics, po poprawnej integracji narzędzia z usługami Google.
Istnieje wiele innych narzędzi spoza Google jak np. Semrush, Senuto, Ahrefs gdzie można znaleźć informacje odnośnie słów kluczowych na naszej stronie. Niestety żadne z tych narzędzi nie przedstawi nam w 100% potwierdzonych danych, z których fraz skorzystali użytkownicy, aby trafić na naszą witrynę. Podczas weryfikacji słów kluczowych we wcześniej wspomnianych narzędziach należy wziąć pod uwagę naszą aktualną pozycję oraz liczbę wyszukiwań danej frazy. Im większa liczba wyszukiwań oraz im wyższa pozycja naszej strony, tym wyższe prawdopodobieństwo, że fraza przyczyniła się do pozyskania nowego użytkownika na naszej stronie.
Wymienione powyżej sposoby pozwalają częściowo zobaczyć lub domyślić się, jakie zagadnienia pozwoliły użytkownikom trafić na naszą stronę. Wcześniej wspomniane metody możemy podzielić na darmowe oraz płatne.
W zależności od wybranego sposobu możemy odkryć mniejszą lub większą liczbę słów, które kryją się pod frazą “Not Provided” w Google Analytics.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.