Realizując kampanię PPC, kluczowym jest aby monitorować jej działanie skrupulatnie, zwracając uwagę na najdrobniejsze szczegóły. Pomóc Ci w tym może jedno z wielu dostępnych narzędzi, jednak jak wybrać to, które zaspokoi Twoje wszystkie potrzeby? O tym porozmawiamy dziś, wskazując na co w szczególności powinieneś zwrócić uwagę dokonując wyboru.
Zwyczajowo raporty wykorzystywane są w celu dokonania oceny kondycji kampanii. Ich analiza pozwala zweryfikować, które elementy kampanii PPC wymagają optymalizacji, lub z czego warto byłoby zrezygnować. Ukazują skuteczność wykorzystywanych słów kluczowych oraz efektywność realizowanych kampanii i skuteczność działania utworzonych grup reklamowych.
Klienci posiadają określony budżet, z tego właśnie względu, przede wszystkim istotna jest dla nich analiza raportów z prowadzonych kampanii. Niemniej, to dla kogo przygotowywany jest raport, jest mniej istotne, niż konieczność jego skomponowania w sposób dostarczający przejrzystych i konkretnych danych i utrzymanie jego czysto informacyjnego charakteru.
To na co szczególnie będziesz zwracać uwagę na drodze jego tworzenia i które czynniki interesować będą Cię w pierwszej kolejności, uwarunkowane jest potrzebami klienta; co go interesuje, o co się niepokoi, co chciałby porównać, lub zweryfikować.
Chcesz umieścić je wszystkie w raporcie? Droga wolna, jednak licz się z tym, że będę on bardzo chaotyczny. Należy wybrać te wskaźniki, które najlepiej obrazują ogólne funkcjonowanie kampanii. Z reguły stanowią je – kliknięcia, koszt, współczynnik konwersji oraz przychód z samej konwersji, ilość wyświetleń; w przypadku działalności eCommerce, będzie to również przychód oraz ROAS, czyli zwrot wydatków reklamowych.
Może się zdarzyć, że konieczne będą dane szczegółowe pokroju częstotliwości kliknięcia dla określonego słowa kluczowego, jednak są to dane, których sami klienci z reguły nie wymagają. Dla nich istotna jest jasna odpowiedź, na pytanie – co wniosła/ wygenerował promocja i czy jest to opłacalne?
Wykorzystując odpowiednie narzędzia, możesz dostosować swój pulpit do obsługi danych zarówno ogólnych, jak i tych szczegółowych, co ochroni Cię przed koniecznością poświęcania czasu, na wyławianie danych, których z reguły nie analizowałeś.
Celem wygenerowania raportu, należy oczywiście pochylić się nad platformami PPC, m.in. Google AdWords, czy też Facebook Ads, jednak tych jest wiele i wszystkich nie ma potrzeby wymieniać. W przypadku danych koniecznych dla Komisji ds. Ochrony Informacji Osobowych, jest to niejednoznaczne i zależne od samego klienta. Tak samo, raportowanie może mieć charakter niestandardowy, w przypadku gdy klient przekazuje nam dane zewnętrzne.
Są to dane, których nie sposób bezpośrednio śledzić w Internecie i dotyczą one np. sprzedaży w pewnym okresie działalności klienta i nie mamy możliwości pozyskania ich z innego źródła, niż za pośrednictwem bezpośredniego kontaktu z klientem. Łącząc dane, które uzyskujemy ze znanych i dostępnych nam źródeł dla PPC oraz te, które otrzymujemy bezpośrednio, zmuszeni jesteśmy opracować schemat niestandardowego raportu.
Raporty przygotowywane dla klientów, standardowo jednoczą dane pozyskane w okresie jednego miesiąca, są to raporty cykliczne, które obejmują wymagane przez klienta wskaźniki. Zdarza się jednak, że pośrednicy, którzy również obsługują pewne działania klienta, mogą wymagać raportowania na gorąco, które dotyczy różnych okresów prowadzenia promocji, aby dokonywać porównań działalności z szerszego, lub węższego zakresu dat.
Najbardziej optymalna jest forma cykliczna, która pozwala śledzić efektywność kampanii z miesiąca na miesiąc, gdyż w przełożeniu na roczną działalność, jesteśmy w stanie uzyskać porównanie pewnego miesiąca zeszłego roku, z tym samym miesiącem roku bieżącego, dzięki temu uzyskujemy wgląd w tzw. sezonowość.
Wartość subskrypcji na raportowanie jest zależna przede wszystkim od narzędzia, którego zdecydujemy się używać. Inne czynniki to przypisane zadaniu zasoby, oraz czas realizacji procesu. Obecnie rekomendowana jest również automatyka w przypadku doboru narzędzia, ze względu na zwolnienie z obowiązku przydzielania określonego zespołu, lub osoby, która odpowiedzialna byłaby za raportowanie.
W tym miejscu przypominamy jednak, że dobór narzędzia jest kwestią zindywidualizowaną, gdyż zależny jest od Twoich potrzeb. Warto dokonać researchu wśród dostępnych możliwości i dzięki temu uzyskać skalę porównawczą, która ułatwi proces decyzyjny.
Proces składania raportów z biegiem lat uległ znacznej modernizacji, dzięki czemu obecnie możemy mówić o rozwiązaniach pozwalających na zautomatyzowane działanie. Czy samo raportowanie jest konieczne? Nikt nas do tego nie zmusza, jednak my jako profesjonaliści w dziedzinie, mówimy wprost, że jak najbardziej.
Realizacja kampanii reklamowej, gdzie nie znasz pełnej skuteczności, jest w istocie drogą, na której możesz stracić cenny budżet. W marketingu nigdy nie powinno się zdawać na ślepy los. Działanie muszą być kontrolowane, a nic nie pomoże Ci w tym bardziej, niż szczegółowe wykresy i twarde dane.
Jeżeli nie jesteś biegły w analityce i byłbyś chętny skorzystać z pomocy, jesteśmy tutaj aby ułatwić Ci realizację Twojej kampanii promocyjnej. Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.