Backstage, takeover, wiralowe memy, a może porady w formie infografik? Nie wiesz, jaki typ treści publikować na swoich firmowych profilach w mediach społecznościowych? Zapraszamy do lektury! Wyjaśniamy, czym kierować się przy wyborze contentu, przedstawiamy kilka nietypowych rodzajów treści, dzięki którym Twoja marka wyróżni się wśród konkurencji. Sprawdź!
Najlepszy content to ten, który angażuje odbiorców oraz umożliwia realizowanie wyznaczonych celów biznesowych – to jasne. Jak zdecydować, jaki rodzaj treści będzie tym właściwym? Na początku warto zastanowić się, do kogo posty w social mediach mają docierać.
Każda grupa wiekowa, zawodowa lub społeczna, wyróżnia się nieco innymi cechami oraz potrzebami i to one powinny być podstawą do planowania treści. Choć nie można popadać w tej kwestii w monotematyczność i kierować się stereotypami mówiącymi na przykład, że młodzież interesuje się tylko śmiesznymi memami i prankami, a osoby starsze wyłącznie poważnym contentem.
post na Facebooku firmy Decathlon
W określeniu grupy docelowej pomoże Ci m.in. Google Analytics, dzięki któremu sprawdzisz, kto najczęściej odwiedza Twoją stronę.
Oprócz dopasowania do odbiorców ważna jest różnorodność. Użytkownicy portali społecznościowych nie chcą oglądać i czytać wciąż tych samych treści. Aby wzbudzić emocje, a następnie przełożyć je na decyzje zakupowe i stosunek do marki, trzeba stale zaskakiwać odbiorców.
Materiały wideo, zdjęcia, infografiki, linki do artykułów blogowych, krótkie posty – na wszystko to znajdzie się miejsce w mediach społecznościowych. Warto jednak w swoim content planie uwzględnić również te mniej popularne rodzaje treści.
Jeszcze kilka lat temu memy miały łatkę rozrywki dla młodzieży i mało wymagających odbiorców. Dziś coraz częściej stosuje się je w marketingu i trzeba przyznać, że spisują się całkiem dobrze.
Konsumenci, niezależnie od wieku, uwielbiają zabawne, kreatywne treści. Od czasu do czasu warto więc urozmaicić nimi swój firmowy profil na Facebooku czy Instagramie.
Spójrz na reklamę marki Citroën. Twórcy tej kreacji błyskotliwie nawiązali do konkurencji, a przy tym rozbawili swoich odbiorców.
reklama marki Citroën
Ciekawym i rzadko spotykanym w Polsce rozwiązaniem jest tzw. takeover, czyli przejęcie mediów społecznościowych przez inną osobę. Może to być influencer związany z branżą, celebryta, ekspert w danej dziedzinie, a także pracownik firmy z konkretnego działu.
Strategia polega na tym, że przez określony czas (np. dzień, tydzień, kilka dni) wyznaczona osoba opiekuje się profilem firmowym i – w zależności od stanowiska – wyjaśnia kwestie związane ze swoją pracą, publikuje ciekawostki branżowe czy promuje nadchodzące wydarzenie.
Taka strategia może przyciągnąć do profilu wielu nowych obserwatorów, zwłaszcza jeśli przejmuje go znany influencer.
Publikuj ciekawostki, newsy związane z Twoją branżą i działalnością. Coś, co sprawi, że odbiorcy nie będą mogli przejść obok postów obojętnie. Mogą mieć one formę infografik, filmów czy nawet zwykłych postów tekstowych.
Transparentność zwiększa zaufanie konsumentów do marki. Pokaż więc odbiorcom w social mediach backstage firmy, czyli jej działanie „od kuchni”.
Przykład: sklep internetowy prezentuje w materiale wideo proces kompletowania zamówień i przygotowywania paczek przed wysyłką.
RTM polega na nawiązywaniu do bieżących wydarzeń. Takie treści często stają się viralem, zwłaszcza jeśli poruszają popularny temat. Trzeba to jednak robić z wyczuciem. Nawiązywanie do religii, polityki czy problemów społecznych nie jest dobrym pomysłem.
Pamiętaj, że posty mają zaciekawić i rozbawić odbiorców. Nie powinny nikogo obrażać ani wywoływać negatywnych emocji.
Jednym z niekwestionowanych mistrzów w obszarze RTM jest IKEA, której kreacje bardzo często sprytnie nawiązują do ważnych wydarzeń.
reklama Ikea
UGC, czyli content tworzony przez użytkowników, z powodzeniem możesz wykorzystać w swojej strategii marketingowej. Media społecznościowe to doskonały kanał do publikowania i dystrybucji takich treści.
Do UGC zaliczyć można zarówno opinie, recenzje klientów, jak i nagrywane przez nich filmiki z unboxingu, zdjęcia produktów czy nawet posty w social mediach. Taką praktykę często stosują marki na Instagram Stories.
Instagram Stories Remigiusza Mroza
Dobrym pomysłem są także posty nawiązujące do świąt lub ważnych dni. Ta strategia nieco przypomina Real Time Marketing, jednak różnicą jest to, że posty świąteczne możesz zaplanować z rocznym wyprzedzeniem. Tymczasem RTM to spontaniczne tworzenie treści np. z dnia na dzień.
post na Facebooku marki Garmin
Quizy, konkursy, pytania, ankiety i wszystkie inne zabawy w social mediach to coś, co użytkownicy wprost uwielbiają. Dlaczego tak się dzieje? Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba zagłębić się w psychologię i socjologię.
Ważne jest to, że tego typu content cieszy się dużym zainteresowaniem i mocno angażuje użytkowników. Nie warto więc z niego rezygnować.
Pamiętaj, że każdy rodzaj treści powinien w pewien sposób nawiązywać do produktów, usług czy marki. Nie ma sensu publikować dla samego publikowania. Warto w postach „przemycać” reklamy w nienachalnej formie.
O skuteczności poszczególnych postów i rodzajów treści najwięcej powiedzą Ci statystyki na Facebooku, Instagramie czy innej platformie społecznościowej. Pamiętaj, aby regularnie je analizować.
Dzięki temu dowiesz się na przykład, czy większym zainteresowaniem cieszą się quizy, czy może raczej User Generated Content, większy zasięg generują memy, czy jednak ciekawostki i newsy branżowe w formie infografik.
Wymieniliśmy kilka niebanalnych pomysłów na content w portalach społecznościowych firmy. Lista mogłaby być z pewnością o wiele dłuższa. Nie musisz ograniczać się do schematycznych i tradycyjnych rozwiązań. Kreatywność jest w tym przypadku ogromną zaletą. Pamiętaj o regularnej analizie statystyk, a szybko zrozumiesz, jakie treści chcą otrzymywać Twoi odbiorcy.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.