Opracowanie witryny, aplikacji czy produktu wymaga skrupulatnych badań dotyczących preferencji grupy docelowej. Nie jest to działanie ad hoc, którego każdy może się podjąć. O sferę analityczną dba UX Researcher, który operuje rzeczywistymi danymi na temat zachowań konsumentów. Jest w stałym kontakcie z innymi specjalistami, którzy mają wkład w rozwój strony internetowej. Chcesz poznać szczegóły dotyczące obowiązków wspomnianego eksperta? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł!
Aby zapoznać się ze stanowiskiem, warto najpierw zrozumieć ideę UX Research. To jeden z obszarów odpowiadających za projektowanie wrażeń internauty. Dokładniej rzecz ujmując, mamy na myśli konkretne reakcje użytkownika podczas poruszania się po zasobach strony internetowej. Zarządzającym serwisem e-sprzedażowym zależy na tym, aby wzbudzał pozytywne odczucia, a odwiedzający stronę nie miał najmniejszych problemów związanych z jej obsługą. Zalet w związku z przeprowadzeniem tego typu badań jest wiele, lecz najczęściej wyróżnia się:
Wymienione atuty stanowią clou badań przeprowadzanych przez specjalistów. Aby jednak w pełni zrozumieć, UX Researcher co robi względem poprawy funkcjonalności strony, istotne jest zestawienie i porównanie go z drugim ekspertem – UX Designerem.
Zadania, które spełniają specjaliści w obszarze UX, mogą się od siebie różnić. Mimo że wiele przedsiębiorstw stara się ograniczyć finanse i zespala oddzielne stanowiska (UX Design i UX Research) w jedno, niekorzystnie oddziałuje to na funkcjonowanie firmy. Jakich różnic możemy się doszukać?
UX Designer bazuje na wcześniej przygotowanych wnioskach UX Researcher. Jego rolą jest zaprojektowanie strony/produktu/aplikacji, która będzie pozytywnie percypowana przez użytkownika. Swoją pracę rozpoczyna od opracowania makiet z użyciem nowatorskich instrumentów przeznaczonych do tego celu, aby zaprezentować członkom teamu funkcjonalność gotowego projektu strony. Następnym krokiem jest przygotowanie prototypu, który pozwoli na przetestowanie opracowanej witryny. To działanie pozwoli na sprawdzenie, czy spełnia ona wymogi współczesnego konsumenta.
Osoby na stanowisku UX Research poszukują odpowiedzi na pytanie, które dotyczy funkcjonalności produktu bądź usługi. To od niego rozpoczyna się budowanie przyjemnej w odbiorze strony internetowej bądź aplikacji mobilnej. Ekspert powinien więc dołożyć wszelkich starań w badanie dotyczące zdefiniowania grupy docelowej, zebranie wniosków odnośnie do działań konkurentów rynkowych, co daje pogląd na to, jakie elementy wywołują w nich pozytywne emocje, a które wręcz przeciwnie. W tym obszarze często wykorzystywane są takie metody badawcze, jak ankiety czy pogłębione wywiady, a wszystkie podjęte działania prowadzą do wnikliwych obserwacji dotyczących modyfikacji obejmujących dany produkt (w tym również często wspominaną przez nas platformę).
Specjalista zajmujący się tym obszarem nie musi mieć wykształcenia marketingowego. Właściwie wystarczy, aby miał odpowiedni zasób wiedzy i korzystał z zasobów kursów dostępnych w sieci. Pożądane są za to pewne umiejętności, tj.:
Jeżeli zastanawiasz się nad profesją w sektorze UX Research, nie musisz obawiać się o brak zainteresowania ze strony pracodawców. Warto jednak najpierw rozpocząć poszukiwania wakatów w mediach, firmach marketingowych, instytucjach bankowych, koncernach o skali międzynarodowej, a nawet wśród przedsiębiorstw telekomunikacyjnych.
Ujmując to w prosty sposób, bez wkładu analityka, którym jest UX Researcher, trudno mówić o przemyślanym projekcie UX Designera. Aby strona odpowiadała na wszystkie dylematy ze strony użytkowników, działała sprawnie i nie towarzyszył jej chaos, warto zainwestować w zatrudnienie dwóch ekspertów. Bez wsparcia jednego z nich sukces odejdzie w niepamięć.
Jesteś na wstępnym etapie tworzenia witryny WWW? A może chcesz ją udoskonalić? Sięgnij po profesjonalne wsparcie. UX Researcher we współpracy z UX Designerem dostarczą Ci zadowalających rezultatów!
Masz pytania? Skontaktuj się z naszymi specjalistami z agencji Grupa iCEA.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.