DARMOWY AUDYT SEO

Co robi UX Researcher?

5 min czytania
Co robi UX Researcher?
Kategoria SXO

Opracowanie witryny, aplikacji czy produktu wymaga skrupulatnych badań dotyczących preferencji grupy docelowej. Nie jest to działanie ad hoc, którego każdy może się podjąć. O sferę analityczną dba UX Researcher, który operuje rzeczywistymi danymi na temat zachowań konsumentów. Jest w stałym kontakcie z innymi specjalistami, którzy mają wkład w rozwój strony internetowej. Chcesz poznać szczegóły dotyczące obowiązków wspomnianego eksperta? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł!

Spis treści:

Czym właściwie jest UX Research?

Aby zapoznać się ze stanowiskiem, warto najpierw zrozumieć ideę UX Research. To jeden z obszarów odpowiadających za projektowanie wrażeń internauty. Dokładniej rzecz ujmując, mamy na myśli konkretne reakcje użytkownika podczas poruszania się po zasobach strony internetowej. Zarządzającym serwisem e-sprzedażowym zależy na tym, aby wzbudzał pozytywne odczucia, a odwiedzający stronę nie miał najmniejszych problemów związanych z jej obsługą. Zalet w związku z przeprowadzeniem tego typu badań jest wiele, lecz najczęściej wyróżnia się:

  • możliwość poznania profilu grupy docelowej;
  • zweryfikowanie, w jaki sposób internauci użytkują stronę;
  • odnalezienie przeszkód, z którymi musi zmierzyć się użytkownik odwiedzający witrynę;
  • dokładne zapoznanie się z atutami prowadzonej strony;
  • poznanie szczegółów dotyczących emocji, jakie wzbudza zaprojektowana witryna u korzystającej z jej zasobów internautów.

Wymienione atuty stanowią clou badań przeprowadzanych przez specjalistów. Aby jednak w pełni zrozumieć, UX Researcher co robi względem poprawy funkcjonalności strony, istotne jest zestawienie i porównanie go z drugim ekspertem – UX Designerem.

Sprawdź: Jak zbudować wiarygodność sklepu internetowego?

UX Researcher, a UX Designer – dlaczego warto rozdzielać te stanowiska?

Zadania, które spełniają specjaliści w obszarze UX, mogą się od siebie różnić. Mimo że wiele przedsiębiorstw stara się ograniczyć finanse i zespala oddzielne stanowiska (UX Design i UX Research) w jedno, niekorzystnie oddziałuje to na funkcjonowanie firmy. Jakich różnic możemy się doszukać?

UX Designer – jego misją jest tworzenie przyjaznych witryn WWW

UX Designer bazuje na wcześniej przygotowanych wnioskach UX Researcher. Jego rolą jest zaprojektowanie strony/produktu/aplikacji, która będzie pozytywnie percypowana przez użytkownika. Swoją pracę rozpoczyna od opracowania makiet z użyciem nowatorskich instrumentów przeznaczonych do tego celu, aby zaprezentować członkom teamu funkcjonalność gotowego projektu strony. Następnym krokiem jest przygotowanie prototypu, który pozwoli na przetestowanie opracowanej witryny. To działanie pozwoli na sprawdzenie, czy spełnia ona wymogi współczesnego konsumenta.

UX Researcher, czyli o tym, jak dostosować się do preferencji klienta

Osoby na stanowisku UX Research poszukują odpowiedzi na pytanie, które dotyczy funkcjonalności produktu bądź usługi. To od niego rozpoczyna się budowanie przyjemnej w odbiorze strony internetowej bądź aplikacji mobilnej. Ekspert powinien więc dołożyć wszelkich starań w badanie dotyczące zdefiniowania grupy docelowej, zebranie wniosków odnośnie do działań konkurentów rynkowych, co daje pogląd na to, jakie elementy wywołują w nich pozytywne emocje, a które wręcz przeciwnie. W tym obszarze często wykorzystywane są takie metody badawcze, jak ankiety czy pogłębione wywiady, a wszystkie podjęte działania prowadzą do wnikliwych obserwacji dotyczących modyfikacji obejmujących dany produkt (w tym również często wspominaną przez nas platformę).

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Kompetencje a wykształcenie – wszystko, czym powinien dysponować UX Researcher

Specjalista zajmujący się tym obszarem nie musi mieć wykształcenia marketingowego. Właściwie wystarczy, aby miał odpowiedni zasób wiedzy i korzystał z zasobów kursów dostępnych w sieci. Pożądane są za to pewne umiejętności, tj.:

  • skrupulatne określanie, a następnie rozwikłanie problemów dzięki odpowiednio stawianym pytaniom;
  • doskonałe rozeznanie w dziedzinie metodologii (znajomość badań jakościowych oraz ilościowych);
  • wrażliwość i “dobre oko” wobec zachowań użytkowników korzystających z zasobów opracowywanego produktu/strony bądź aplikacji;
  • rozwinięte zdolności komunikacyjne (jest to niezwykle cenne przy przeprowadzaniu wywiadów bezpośrednich);
  • rozeznanie i wnikliwość w dane statystyczne.

Zapotrzebowanie na stanowisko – gdzie?

Jeżeli zastanawiasz się nad profesją w sektorze UX Research, nie musisz obawiać się o brak zainteresowania ze strony pracodawców. Warto jednak najpierw rozpocząć poszukiwania wakatów w mediach, firmach marketingowych, instytucjach bankowych, koncernach o skali międzynarodowej, a nawet wśród przedsiębiorstw telekomunikacyjnych.

Sprawdź: Jak dopasować styl komunikacji do Twojej marki?

Siła tkwi w teamie

Ujmując to w prosty sposób, bez wkładu analityka, którym jest UX Researcher, trudno mówić o przemyślanym projekcie UX Designera. Aby strona odpowiadała na wszystkie dylematy ze strony użytkowników, działała sprawnie i nie towarzyszył jej chaos, warto zainwestować w zatrudnienie dwóch ekspertów. Bez wsparcia jednego z nich sukces odejdzie w niepamięć.

Jesteś na wstępnym etapie tworzenia witryny WWW? A może chcesz ją udoskonalić? Sięgnij po profesjonalne wsparcie. UX Researcher we współpracy z UX Designerem dostarczą Ci zadowalających rezultatów!

Masz pytania? Skontaktuj się z naszymi specjalistami z agencji Grupa iCEA.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 5

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Korzyści z badań UX
Korzyści z badań UX
Dobrze zaprojektowana strona internetowa to początek sukcesu e-biznesu. Właściwie to pierwsze wrażenie użytkownika jest stawiane na najwyższym miejscu.
Czym są makiety low-fi i high-fi w SXO?
Czym są makiety low-fi i high-fi w SXO?
Produkt, zanim stanie się pożądany na rynku, musi przejść kilka etapów. Podobnie jest ze stronami w sieci. Ważna jest więc wiedza na temat makiet UX.
Czym są heurystyki Nielsena?
Czym są heurystyki Nielsena?
Heurystyki Nielsena pomogą Ci tak zoptymalizować stronę, aby spełniała oczekiwania internautów. Wykorzystaj te wytyczne do budowy doskonałej witryny.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę