Backlink to w największym skrócie link internetowy, który prowadzi do innego miejsca w sieci. Linki przychodzące mają ogromne znaczenie podczas pozycjonowania stron internetowych. Te wartościowe wzmacniają znacznie witryny, zaś te niepożądane mogą ją skutecznie osłabić.
Aby lepiej poznać znacznie backlinków warto wiedzieć nieco więcej o ich budowie i roli. Linki mogą być zamieszczane w prostej formie znanych wszystkim zwyczajnych adresów URL, lub w postaci anchorów. Aby tekst wyglądał na bardziej przyjazny wiele osób preferuje zamieszczanie w treści anchorów – czyli podlinkowanych fraz. Głównie linkowane są słowa kluczowe, aby jeszcze bardziej wzmocnić pozycjonowane strony czy pozycjonowanie sklepów internetowych. Z drugiej strony linki mogą posiadać także atrybuty dofollow lub nofollow. Atrybuty backlink przypisywane są do znaczników HTML i informują robota o tym, czy ma za nimi podążać czy też nie. Link dofollow nadaje wartość stronie do której prowadzi. Zaprasza robota Google, aby odwiedził witrynę do której kieruje link, wskazując przy tym, że jest ona wartościowa i godna polecenia. Taki link nie będzie się wyróżniał niczym specjalnym w kodzie, ponieważ linki domyślnie uznawane są za dofollow. Linki nofollow nie przynoszą witrynie tej samej korzyści co dofollow, przez co uważane są powszechnie za mniej użyteczne, co jednak jest błędem. Warto je stosować, aby linkowanie na stronie było bardziej zróżnicowane, a także aby chronić użytkowników przed spamem. Linki te są bowiem powszechnie stosowane na forach i blogach, gdzie istnieje duże ryzyko manipulacji pod względem zamieszczanych komentarzy i treści. Linki nofollow nie przekazują mocy na stronę docelową, jednak również wspomagają pozycjonowanie stron ze względu na zróżnicowanie profili linków, na które Google również zwraca uwagę. Dlatego warto walczyć o backlink zarówno w formie anchorów jak i prostych linków URL, o atrybutach dofollow, jak i nofollow.
Po zamieszczeniu na stronie odpowiedniej treści, zoptymalizowaniu witryny i utworzeniu sieci wewnętrznego linkowania, warto rozpocząć również pozyskiwanie backlinków. Można to zrobić co najmniej na kilka sposobów, w tym wykorzystać:
Każdy właściciel strony internetowej czy sklepu online, chce, aby jego miejsce w sieci znalazło się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Ranking Google ustalany jest na podstawie działalności robota i opracowanych algorytmów, dla których ogromne znaczenie ma między innymi jakość linków przychodzących do witryny. Na podstawie tych, oraz wielu innych czynników, robot jest w stanie określić, że dane miejsce w sieci jest przydatne dla użytkowników i windować je w wynikach wyszukiwania. Ranking Google ciągle się zmienia, powstają nowe algorytmy i publikowane są aktualizacje, jednak dobre linki przychodzące, ze stron, gdzie opublikowany jest wysokiej jakości content, posiadających wysoki wskaźnik TF, DR, UR, i które można zbadać dzięki rankingowi Ahrefs zawsze będą docenione. Im większą siatkę backlink uda się stworzyć, tym większe prawdopodobieństwo, że witryna zostanie pozytywnie oceniona przez Google. W tym celu zanim skorzystamy z dostępnych możliwości pozyskiwania backlinków warto przygotować sobie zestawienie witryn, które będą odpowiadały wymaganiom. Najlepiej jest skupić się na stronach, które mają lepsze parametry niż własna pozycjonowana strona WWW. Wtedy wartościowe strony będą dzięki linkom „przekazywały” swoją moc na słabszą witrynę, czyli tę którą chcemy pozycjonować. Warto również zwrócić uwagę na strukturę wykorzystywanych stron i przychodzących linków:
Zasadniczą korzyścią z pozyskania wartościowych backlinków powinno być podniesienie się strony w rankingu wyszukiwania, większa liczba odwiedzin i przekierowań z linku oraz osiągnięcie lepszych parametrów witryny. Kolejnym aspektem jest budowanie świadomości wśród klientów na temat marki – jej obecności w sieci. Rozsiewanie linków sprawia, że marka zaczyna być rozpoznawalna i kojarzona przez stałych bywalców forów czy czytelników danego portalu internetowego.
Aby sprawdzić jakiego rodzaju linki znajdują się na stronie WWW warto wykonać audyt, który powinien być elementem składowym pozycjonowania stron i optymalizacji pod kątem wyszukiwarki. Dobra agencja SEO powinna zaproponować wykonanie pełnego audytu, a następnie przedstawić cały plan optymalizacji i późniejszego pozycjonowania. Audyt SEO to standardowa usługa w dobrych agencjach SEO. Zajmuje się nim zwykle specjalista od pozycjonowania, który przy pomocy dostępnych narzędzi bada m. in strukturę i jakość linków znajdujących się na stronie, a także linków przychodzących backlink. Odnośniki do strony WWW można sprawdzić np. w popularnym programie Google Search Console. Wystarczy do tego jedynie zalogowanie się i przejście do sekcji „Linki”. Raport programu pokaże najczęściej występujące anchory prowadzące do badanej strony, witryny z których pozyskiwane są linki, a także linki wewnętrzne w obrębie strony. Innymi narzędziami z których korzystają agencje SEO są MajesticSEO i Ahrefs, które pozwalają na przeprowadzenie kompleksowej analizy linków wspierających pozycjonowanie stron i pozycjonowanie sklepu internetowego, w tym podział linków na dofollow i nofollow oraz najczęściej występujące anchory i ich parametry.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.