Co to jest backlink?

Co to jest backlink?

Backlink to w największym skrócie link internetowy, który prowadzi do innego miejsca w sieci. Linki przychodzące mają ogromne znaczenie podczas pozycjonowania stron internetowych. Te wartościowe wzmacniają znacznie witryny, zaś te niepożądane mogą ją skutecznie osłabić.

Atrybut dofollow i nofollow

Aby lepiej poznać znacznie backlinków warto wiedzieć nieco więcej o ich budowie i roli. Linki mogą być zamieszczane w prostej formie znanych wszystkim zwyczajnych adresów URL, lub w postaci anchorów. Aby tekst wyglądał na bardziej przyjazny wiele osób preferuje zamieszczanie w treści anchorów – czyli podlinkowanych fraz. Głównie linkowane są słowa kluczowe, aby jeszcze bardziej wzmocnić pozycjonowane strony czy pozycjonowanie sklepów internetowych. Z drugiej strony linki mogą posiadać także atrybuty dofollow lub nofollow. Atrybuty backlink przypisywane są do znaczników HTML i informują robota o tym, czy ma za nimi podążać czy też nie. Link dofollow nadaje wartość stronie do której prowadzi. Zaprasza robota Google, aby odwiedził witrynę do której kieruje link, wskazując przy tym, że jest ona wartościowa i godna polecenia. Taki link nie będzie się wyróżniał niczym specjalnym w kodzie, ponieważ linki domyślnie uznawane są za dofollow. Linki nofollow nie przynoszą witrynie tej samej korzyści co dofollow, przez co uważane są powszechnie za mniej użyteczne, co jednak jest błędem. Warto je stosować, aby linkowanie na stronie było bardziej zróżnicowane, a także aby chronić użytkowników przed spamem. Linki te są bowiem powszechnie stosowane na forach i blogach, gdzie istnieje duże ryzyko manipulacji pod względem zamieszczanych komentarzy i treści. Linki nofollow nie przekazują mocy na stronę docelową, jednak również wspomagają pozycjonowanie stron ze względu na zróżnicowanie profili linków, na które Google również zwraca uwagę. Dlatego warto walczyć o backlink zarówno w formie anchorów jak i prostych linków URL, o atrybutach dofollow, jak i nofollow.

Jak zdobywać linki przychodzące?

Po zamieszczeniu na stronie odpowiedniej treści, zoptymalizowaniu witryny i utworzeniu sieci wewnętrznego linkowania, warto rozpocząć również pozyskiwanie backlinków. Można to zrobić co najmniej na kilka sposobów, w tym wykorzystać:

  • WoMM – jednym z popularnych sposobów na pozyskiwanie backlink i o stosunkowo niskim progu wejścia jest aktywność WoMM, czyli Word of Mouth Marketing (zwanego także marketingiem szeptanym). Polega on na aktywności na forach, blogach, portalach, grupach dyskusyjnych i generalnie we wszystkich miejscach, w których można pozostawić komentarze użytkowników. Działania powinny być na tyle dyskretne, aby nie posądzić piszącego o reklamowanie strony czy produktu. W tych miejscach można zostawić backlink w postaci czystego linku, jak i wstawiać anchory. Wpisy WoMM wprawnych szeptaczy są na tyle neutralne, że stają się łudząco podobne do wypowiedzi innych użytkowników. Tego typu działanie służy nie tylko budowaniu pozytywnego wizerunku, ale także wspomaga pozycjonowanie strony i sklepu online. Warto wybierać miejsca do pisania o jak najlepszych parametrach i unikać spamowania. Ponadto do pisania najlepiej wykorzystywać konta z historią i większa liczbą komentarzy niż 1 czy dwa dotyczące reklamowanej marki.
  • Content marketing – to jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi marketingu o bardzo dużym potencjale. Treści wysokiej jakości, które zwracają uwagę użytkowników cieszą się powodzeniem także w oczach wyszukiwarki. Content marketing polega na emisji tekstów, które mają wysoką jakość i sprawią, że dzięki nim użytkownik sam zainteresuje się danym produktem czy usługą i będzie poszukiwał kolejnych informacji na ich temat. Content marketing warto rozwijać na blogu zamieszczonym na stronie lub sklepie internetowym, ale także poprzez emisję treści na zewnątrz np. przy pomocy portali internetowych. Dostępne są rozbudowane platformy, które pozwalają na wybór odpowiednich portali tematycznych o dobrych parametrach. Przygotowany do zamieszczenia tekst powinien być dostosowany do SEO, a także zawierać pożądany backlink, który będzie łącznikiem między portalem, a stroną docelową. Content marketing można realizować w każdym miejscu, bo praktycznie wszystkie aktywności w sieci opierają się o treść.
  • Social media – kolejnym miejscem wspomagającym pozycjonowanie są social media. Założenie profilu firmy nie wymaga wielu umiejętności – ważny jest za to pomysł i regularność zamieszczanych wpisów. Na kanale social media mogą znajdować się udostępnienia zamieszczanych treści np. tych na wewnętrznym blogu, na portalach wydawców lub opisy, w które wplecione będą linki prowadzące do witryny. Social media pomagają sprowadzić ruch na stronę, wywołać pozytywny buzz wokół marki, a także pomóc w pozyskaniu backlinków.
  • Katalogi – kolejnym miejscem w którym można pozostawić linki do strony są katalogi. To zbiory różnorodnych stron WWW, podzielonych zwykle według kategorii. Znajduje się na nich wiele linków do stron z których korzystają użytkownicy. Pozycjonerzy bywają podzieleni pod względem podejścia do katalogów – niektórzy z nich sugerują, że tego typu witryny odchodzą do przeszłości, inni zaś dalej chętnie umieszczają na nich linki do witryn swoich klientów. Jeśli zależy nam na różnorodnych działaniach, to katalogi są z pewnością dobrym rozwiązaniem.
  • Influencer marketing – współpraca z influencerami nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść wiele korzyści. Osoby, którym już udało się zbudować swoją markę wysoko cenią swoje usługi. Można jednak spróbować na początek nawiązać kontakt z osobami, które niedawno zadebiutowały, ale za to mają potencjał i idealnie wpisują się w charakter marki. Influencer może zamieścić zdjęcia z linkami, napisać recenzję, nagrać filmik do którego doda backlink, możliwości jest tutaj naprawdę wiele. Z czasem, gdy blog będzie rósł w siłę, zwiększy się także wartość zamieszczonego na nim linku. Czasami początkujący influencerzy zgadzają się na współpracę w ramach barteru, co sprawia, że mogą samodzielnie przetestować i wykorzystać produkt i usługę, co powinno być także opłacalne dla zleceniodawcy. Przed współpracą warto poprosić o statystyki bloga czy videobloga oraz opracować wspólną strategię.

Każdy właściciel strony internetowej czy sklepu online, chce, aby jego miejsce w sieci znalazło się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Ranking Google ustalany jest na podstawie działalności robota i opracowanych algorytmów, dla których ogromne znaczenie ma między innymi jakość linków przychodzących do witryny. Na podstawie tych, oraz wielu innych czynników, robot jest w stanie określić, że dane miejsce w sieci jest przydatne dla użytkowników i windować je w wynikach wyszukiwania. Ranking Google ciągle się zmienia, powstają nowe algorytmy i publikowane są aktualizacje, jednak dobre linki przychodzące, ze stron, gdzie opublikowany jest wysokiej jakości content, posiadających wysoki wskaźnik TF, DR, UR, i które można zbadać dzięki rankingowi Ahrefs zawsze będą docenione. Im większą siatkę backlink uda się stworzyć, tym większe prawdopodobieństwo, że witryna zostanie pozytywnie oceniona przez Google. W tym celu zanim skorzystamy z dostępnych możliwości pozyskiwania backlinków warto przygotować sobie zestawienie witryn, które będą odpowiadały wymaganiom. Najlepiej jest skupić się na stronach, które mają lepsze parametry niż własna pozycjonowana strona WWW. Wtedy wartościowe strony będą dzięki linkom „przekazywały” swoją moc na słabszą witrynę, czyli tę którą chcemy pozycjonować. Warto również zwrócić uwagę na strukturę wykorzystywanych stron i przychodzących linków:

  • backlink powinien być autentyczny i prowadzić do rzeczywistego miejsca w sieci, a nie być sztucznie wygenerowany,<.li>
  • najlepsze są czyste, jak najkrótsze linki,
  • linki nie powinny kierować do płatnych treści, reklam, czy spamu,
  • strona nie może promować treści o charakterze rasistowskim, wulgarnym, przeznaczonym dla dorosłych itd.,
  • powinna za to wykorzystywać wysokiej jakości autorski content,
  • dobrze, gdy ma wysoki licznik odwiedzin przez użytkowników,
  • niewskazane jest, aby była wcześniej zbanowana przez Google,
  • witryna z której pozyskuje się backlink powinna być dobrze dopasowana do SEO i zoptymalizowana.

Zasadniczą korzyścią z pozyskania wartościowych backlinków powinno być podniesienie się strony w rankingu wyszukiwania, większa liczba odwiedzin i przekierowań z linku oraz osiągnięcie lepszych parametrów witryny. Kolejnym aspektem jest budowanie świadomości wśród klientów na temat marki – jej obecności w sieci. Rozsiewanie linków sprawia, że marka zaczyna być rozpoznawalna i kojarzona przez stałych bywalców forów czy czytelników danego portalu internetowego.

Sprawdzenie witryny pod kątem linkowania

Aby sprawdzić jakiego rodzaju linki znajdują się na stronie WWW warto wykonać audyt, który powinien być elementem składowym pozycjonowania stron i optymalizacji pod kątem wyszukiwarki. Dobra agencja SEO powinna zaproponować wykonanie pełnego audytu, a następnie przedstawić cały plan optymalizacji i późniejszego pozycjonowania. Audyt SEO to standardowa usługa w dobrych agencjach SEO. Zajmuje się nim zwykle specjalista od pozycjonowania, który przy pomocy dostępnych narzędzi bada m. in strukturę i jakość linków znajdujących się na stronie, a także linków przychodzących backlink. Odnośniki do strony WWW można sprawdzić np. w popularnym programie Google Search Console. Wystarczy do tego jedynie zalogowanie się i przejście do sekcji „Linki”. Raport programu pokaże najczęściej występujące anchory prowadzące do badanej strony, witryny z których pozyskiwane są linki, a także linki wewnętrzne w obrębie strony. Innymi narzędziami z których korzystają agencje SEO są MajesticSEO i Ahrefs, które pozwalają na przeprowadzenie kompleksowej analizy linków wspierających pozycjonowanie stron i pozycjonowanie sklepu internetowego, w tym podział linków na dofollow i nofollow oraz najczęściej występujące anchory i ich parametry.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym są nienaturalne linki przychodzące?

    Czym są nienaturalne linki przychodzące?

    Nienaturalne linki przychodzące mogą znacząco wpłynąć na odbiór strony przez użytkowników i wyszukiwarkę. Odnośniki ze słabych źródeł mogą nawet prowadzić do usunięcia witryny z Google – warto zatem sprawdzić, skąd biorą się nieodpowiednie linki.
    Ile kosztuje pozycjonowanie? Od czego zależy koszt pozycjonowania?

    Ile kosztuje pozycjonowanie? Od czego zależy koszt pozycjonowania?

    Na koszt działań SEO składa się mnóstwo elementów, bez znajomości których każda wycena będzie jak wróżenie z fusów. Sprawdź, co może pomóc Ci w zaplanowaniu budżetu i przygotowaniu kosztorysu.
    Jak pozycjonować produkt?

    Jak pozycjonować produkt?

    Na naszym blogu sporo miejsca poświęcamy pozycjonowaniu stron internetowych. Tymczasem określenie pozycjonowanie w niektórych sytuacjach może być rozumiane nieco inaczej. […]
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.