DARMOWY AUDYT SEO

Co to jest content marketing?

9 min czytania
Co to jest content marketing?
Kategoria Content

Regularnie tworzone wpisy przyciągają uwagę nie tylko sporej liczby lojalnych klientów, stałych bywalców platformy sprzedażowej, lecz nowych odbiorców zainteresowanych ofertą. To długookresowe tworzenie relacji z konsumentami poprzez upowszechnianie wartościowych porad eksperckich czy tekstów hobbystycznych. Jednak to nie wszystko, co kryje się za pojęciem content marketing. W artykule wyjaśniamy, czym jest marketing treści i dlaczego tak często pojawia się przy okazji pozycjonowania stron internetowych. Podpowiadamy, w jaki sposób zaimplementować przydatne wpisy tj. ciekawy artykuł sponsorowany, do strategii content marketingowej. Jeżeli jesteś głodny wiedzy i nie do końca wiesz, jak tworzyć wartościowe treści, koniecznie zajrzyj do przygotowanego przez nas wpisu dotyczącego content marketingu.

Spis treści:

Content marketing – definicja

Marketing treści, inaczej content marketing, polega na tworzeniu i dystrybuowaniu wartościowych, przydatnych treści. Celem takiej strategii jest przede wszystkim budowanie długotrwałej relacji z odbiorcami, a w konsekwencji zrealizowanie większego celu marketingowego lub biznesowego np. sprzedaży, pozyskania leadów, zwiększenia świadomości marki, wykreowania profesjonalnego wizerunku firmy itp.

Istotą tego rodzaju marketingu jest dopasowanie formy komunikacji, omawianych zagadnień oraz kanałów dystrybucji do ściśle sprecyzowanej grupy docelowej. Trzeba pamiętać, że marketing polega na spełnianiu potrzeb konsumentów, a tego nie da się zrobić w stosunku do wszystkich. Content będzie silnym narzędziem promocyjnym tylko wówczas, gdy zostanie dopasowany do odbiorcy docelowego.

Sprawdź: Wpływ artykułów sponsorowanych na pozycjonowanie stron internetowych

Formy content marketingu

Dużym błędem związanym z interpretacją content marketingu jest twierdzenie, że dotyczy on wyłącznie tekstów. To na pierwszy rzut oka niewinne nieporozumienie nie pozwala wykorzystać pełnego potencjału drzemiącego w tej strategii, co jest dużą stratą dla firm.

Treści to przecież również grafiki, wideo i materiały audio. Wszystkie te formy content marketingu można wykorzystać do promowania firmy czy nawet konkretnych produktów.

Treści tekstowe

Najpopularniejszą formą treści tekstowych jest znany od dawna blog. Artykuły publikowane regularnie w obrębie strony pomagają generować wartościowy ruch, budować profesjonalny wizerunek, a także sprzedawać.

Przykład content marketinguhubun.pl, sklep z produktami dla zwierząt

Inne przykłady treści tekstowych:

  • e-booki,
  • opisy produktów i kategorii,
  • poradniki,
  • sekcje pytań i odpowiedzi,
  • recenzje.

Treści graficzne

Treści graficzne wykorzystywane są przede wszystkim w social mediach, choć często stosuje się je jako elementy wzbogacające content tekstowy. Taka forma przedstawienia informacji jest często łatwiejsza w odbiorze i z tego względu chętniej przyswajana przez użytkowników.

Treści wideo

Content w formie wideo to coś, czego nie powinno zabraknąć we współczesnym marketingu treści. W badaniu przeprowadzonym przez portal HubSpot 62% uczestników odpowiedziało, że chętniej konsumuje i zwraca większą uwagę właśnie na treści wideo.

Ten format content marketingu w ciekawy sposób wykorzystuje marka GoPro, sprzedająca kamerki sportowe. Na swoim kanale na YouTube publikuje filmy nagrane przez użytkowników sprzętu. Tak naturalne przedstawienie produktu zachęca innych do zakupu, a także buduje pozytywną więź z marką.

Treści wideo jako reklamaYouTube, kanał GoPro

Treści audio

Treści audio to kolejna forma content marketingu, która może zdziałać wiele dobrego w zakresie promocji firmy. W ostatnim czasie popularne stały się podcasty w postaci monologu lub też wywiadów. Poruszanie ciekawych, przydatnych dla odbiorców tematów z biegiem czasu przyciągnie szeroką publiczność, co będzie można wykorzystać do promocji produktów lub usług.

Kanał dystrybucji – jak w każdym przypadku – zależy od grupy docelowej. Najczęściej podcasty publikowane są na YouTube, Spotify, Apple Podcasts oraz Google Podcasts.

Podcasty cieszą się dużym zainteresowaniem ze względu na to, że bardzo łatwo można je „skonsumować”. W odróżnieniu od tekstów, grafik i wideo treści audio można słuchać, jadąc samochodem, przygotowując posiłek, czy nawet trenując. To idealna forma treści dla współczesnego, zabieganego społeczeństwa.

Jak zwrócić uwagę potencjalnego klienta?

Zarządzający e-biznesem pragnie być jak najbliżej potencjalnego klienta, dlatego powinien działać nieszablonowo i docierać do niego w różny sposób. Istnieje kilka typów content marketingu, o których warto pomyśleć w procesie kreacyjnym. Jak zatem nawiązać relację z potencjalnymi klientami i zwrócić ich uwagę?

  • Nowatorskie rozwiązania to infografiki. Dane statystyczne i ciąg wniosków nie są przystępnymi informacjami w ich odczytywaniu, zwłaszcza jeżeli grono osób na co dzień nie ma kontaktu z tak rozbudowanymi schematami. Doskonałym pomysłem stają się tworzone wizualizacje. Za sprawą grafik i uporządkowania pewnych informacji, w tym również matematycznych prawidłowości, niemal każdy jest w stanie zrozumieć najbardziej skomplikowane badania.
  • Rekomendacje na wagę złota. Niezdecydowani konsumenci sięgają po porady tych osób, które dokonały zakupu. Często czytają recenzje zamieszczone pod konkretnymi produktami/usługami bądź zapoznają się z opiniami znajdującymi się na forach branżowych. Gromadzenie rekomendacji staje się więc niemal konieczne przy wdrażaniu content marketingu.
  • Najczęściej Zadawane Pytania. Popularne FAQ pojawia się na różnych platformach w odmiennej postaci. Najczęściej odbiorcy mają z nim styczność na stronie internetowej. Czym powinna wyróżniać się dobrze przygotowana sekcja w witrynie? Przede wszystkim musi odwzorowywać faktyczne zapytania użytkowników odnośnie do oferty bądź innych aspektów działania firmy. Każdy algorytm Google chętnie uwzględnia ten obszar jako jeden z determinantów rankingowych.
  • Case studies. Dzięki temu jesteś w stanie zaprezentować mocne strony przedsiębiorstwa, w tym również sposoby na rozwiązanie palących problemów przy skorzystaniu z danego produktu znajdującego się w ofercie firmy.
  • Social media – czym byłby bez nich XXI wiek? To pytanie retoryczne, za którym kryje się duży potencjał kanałów społecznościowych w działaniach, które obejmuje content marketing. Instagram spisuje się na medal w tworzeniu angażujących komunikatów oraz nawiązywaniu relacji z drugą osobą, a za pośrednictwem TikToka zaprezentujesz produkt z jak najlepszej strony.
Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Filary skutecznego marketingu treści

Dynamika rozwoju Internetu, cyfryzacja i postępujące modyfikacje w sieci wpływają poniekąd na to, jak wyglądają tworzone przekazy. Nie tylko potencjalny klient odgrywa istotną rolę w tym procesie twórczym, lecz także algorytmy Google. Obecnie zakłada się, że cechami dobrego contentu są:

  • eksperckość – artykuły sponsorowane czy inne formy, które obejmuje content marketing, tworzą specjaliści z danej dziedziny. W procesie pozycjonowania tekstów ważną rolę odgrywa dodanie author boxów z danymi dotyczącymi autorów kreowanych treści;
  • autorytatywność – to nic innego, jak wskazanie, że tworzone teksty charakteryzują się dużym autorytetem w konkretnej dziedzinie;
  • wiarygodność – treści zamieszczane w witrynie są rzetelne i godne zaufania. Gwarantem wiarygodności jest zainstalowany certyfikat bezpieczeństwa SSL. Ten protokół sieciowy wcześniej towarzyszył platformom sprzedażowym, tworząc bezpieczne środowisko dla dokonujących zakupu.
Sprawdź: Content marketing a generowanie leadów – czy to się w ogóle opłaca?

Idealny związek istnieje – mowa o SEO i content marketingu

Teksty poprawne pod względem merytorycznym, np. artykuł sponsorowany, są dla Google determinantem rankingowym. Nie można zatem zapomnieć o wpływie content marketingu na działania w zakresie pozycjonowania stron internetowych. To właśnie content marketing korzysta z naturalnego linkowania, tym samym dokładając się do uplasowania witryny na samym szczycie rankingu. Kształtowanie odpowiednich treści pod kątem SEO (Search Engine Optimization) to nie lada wyzwanie, jednak można się z tym sprawnie uporać, zwłaszcza jeżeli masz lekkie pióro i lubisz kreatywne wyzwania. Jeśli chodzi o content marketing i treści w formie pisanej (wszelkie artykuły sponsorowane, opisy produktów, teksty branżowe) doskonale sprawdzą się techniki i umiejętności w zakresie copywritingu. Nieco inaczej sytuacja przedstawia się przy okazji tworzenia grafik czy infografik. Pozycjonujący powinien wówczas przyłożyć się do właściwej optymalizacji elementów wizualnych.

Content marketing, a kilka modyfikacji treści z punktu widzenia SEO

Content marketing oraz optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to praca nad doskonaleniem tekstu w różny sposób. Warto wziąć pod uwagę wprowadzanie innowacji poprzez:

  • zamieszczanie fraz kluczowych w już powstałej w witrynie treści,
  • stworzenie “świeżych” tekstów,
  • uzupełnienie contentu o właściwe nagłówki (np. w przypadku artykułów sponsorowanych),
  • zaimplementowanie tekstów alternatywnych do elementów wizualnych,
  • uzupełnienie działań w obrębie treści o linkowanie wewnętrzne.

Nie możesz pomijać podstawowego powodu w kwestii content marketingu, dla którego powstają treści na stronie WWW. Fundamentalną rolą tekstu jest troska o to, aby np. dobry artykuł sponsorowany został wyeksponowany w Internecie, czyli wpisywał się w łaski wciąż zmieniających preferencje algorytmów Google.

Kolejnym czynnikiem są wybrane słowa kluczowe, które bezpośrednio wpływają na uplasowanie witryny na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Najważniejszy w tym wszystkim jest jednak odbiorca oraz jego preferencje. Nikogo nie zaintryguje z pozoru ciekawy artykuł, któremu towarzyszyć będą słowa kluczowe niepotrzebnie włączone do tekstu. Dzięki content marketingowi możemy wspierać budowanie świadomości marki, a także zaangażowanie użytkowników.

Najważniejsze cele realizowane za pomocą marketingu treści

  • Budowanie świadomości marki,
  • kreowanie wizerunku eksperta w swojej branży,
  • wzbudzanie zaufania wśród konsumentów,
  • pozyskiwanie leadów sprzedażowych,
  • rozwiązywanie problemów odbiorców,
  • zachęcanie do zakupu produktu lub skorzystania z usługi,
  • zdobywanie lojalności klientów,
  • zdobywanie ruchu na stronie,
  • zwiększenie współczynnika konwersji.

Porady na dobry start przygody z content marketingiem

Oprócz troski o profesjonalizm w tworzonych artykułach sponsorowanych warto pamiętać o podstawach. Co to oznacza? Przede wszystkim tekst powinien odznaczać się unikatowością, a nie stanowić duplikat zamieszczonych w sieci artykułów. Pobieżny przegląd tematu nie satysfakcjonuje użytkownika poszukującego odpowiedzi na konkretne pytanie. Zadbaj więc o wartościowy content marketing, czyli o to, aby np. artykuł sponsorowany został napisany prostym językiem, pozbawionym specjalistycznych, trudnych sformułowań. Na końcu zweryfikuj, czy nie popełniłeś błędów językowych.

Pamiętaj, aby być maksymalnie kreatywnym i zaprezentować temat w nowatorski sposób. Podejmij się działań content marketingowych już dziś!

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 10

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Najczęściej popełniane błędy w tekstach SEO
Najczęściej popełniane błędy w tekstach SEO
Tworzenie contentu to sztuka, w której najmniejszy błąd może prowadzić do poważnych konsekwencji. SEO jest bezlitosnym jurorem w ocenianiu jakości treści.
Czy content marketing jest opłacalny?
Czy content marketing jest opłacalny?
Dlaczego content marketing jest potrzebny i jak go używać, aby generować ruch na swojej stronie? Tego dowiesz się po przeczytaniu tego artykułu.
Dlaczego warto aktualizować treści na stronie internetowej?
Dlaczego warto aktualizować treści na stronie internetowej?
Regularna aktualizacja treści na stronie WWW jest bardzo ważna. Dzięki temu możesz zachować tytuł eksperta w branży i cieszyć się wysoką pozycją w SERP-ach.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę