Regularnie tworzone wpisy przyciągają uwagę nie tylko sporej liczby lojalnych klientów, stałych bywalców platformy sprzedażowej, lecz nowych odbiorców zainteresowanych ofertą. To długookresowe tworzenie relacji z konsumentami poprzez upowszechnianie wartościowych porad eksperckich czy tekstów hobbystycznych. Jednak to nie wszystko, co kryje się za pojęciem content marketing. W artykule wyjaśniamy, czym jest marketing treści i dlaczego tak często pojawia się przy okazji pozycjonowania stron internetowych. Podpowiadamy, w jaki sposób zaimplementować przydatne wpisy tj. ciekawy artykuł sponsorowany, do strategii content marketingowej. Jeżeli jesteś głodny wiedzy i nie do końca wiesz, jak tworzyć wartościowe treści, koniecznie zajrzyj do przygotowanego przez nas wpisu dotyczącego content marketingu.
Marketing treści, inaczej content marketing, polega na tworzeniu i dystrybuowaniu wartościowych, przydatnych treści. Celem takiej strategii jest przede wszystkim budowanie długotrwałej relacji z odbiorcami, a w konsekwencji zrealizowanie większego celu marketingowego lub biznesowego np. sprzedaży, pozyskania leadów, zwiększenia świadomości marki, wykreowania profesjonalnego wizerunku firmy itp.
Istotą tego rodzaju marketingu jest dopasowanie formy komunikacji, omawianych zagadnień oraz kanałów dystrybucji do ściśle sprecyzowanej grupy docelowej. Trzeba pamiętać, że marketing polega na spełnianiu potrzeb konsumentów, a tego nie da się zrobić w stosunku do wszystkich. Content będzie silnym narzędziem promocyjnym tylko wówczas, gdy zostanie dopasowany do odbiorcy docelowego.
Dużym błędem związanym z interpretacją content marketingu jest twierdzenie, że dotyczy on wyłącznie tekstów. To na pierwszy rzut oka niewinne nieporozumienie nie pozwala wykorzystać pełnego potencjału drzemiącego w tej strategii, co jest dużą stratą dla firm.
Treści to przecież również grafiki, wideo i materiały audio. Wszystkie te formy content marketingu można wykorzystać do promowania firmy czy nawet konkretnych produktów.
Najpopularniejszą formą treści tekstowych jest znany od dawna blog. Artykuły publikowane regularnie w obrębie strony pomagają generować wartościowy ruch, budować profesjonalny wizerunek, a także sprzedawać.
hubun.pl, sklep z produktami dla zwierząt
Inne przykłady treści tekstowych:
Treści graficzne wykorzystywane są przede wszystkim w social mediach, choć często stosuje się je jako elementy wzbogacające content tekstowy. Taka forma przedstawienia informacji jest często łatwiejsza w odbiorze i z tego względu chętniej przyswajana przez użytkowników.
Content w formie wideo to coś, czego nie powinno zabraknąć we współczesnym marketingu treści. W badaniu przeprowadzonym przez portal HubSpot 62% uczestników odpowiedziało, że chętniej konsumuje i zwraca większą uwagę właśnie na treści wideo.
Ten format content marketingu w ciekawy sposób wykorzystuje marka GoPro, sprzedająca kamerki sportowe. Na swoim kanale na YouTube publikuje filmy nagrane przez użytkowników sprzętu. Tak naturalne przedstawienie produktu zachęca innych do zakupu, a także buduje pozytywną więź z marką.
YouTube, kanał GoPro
Treści audio to kolejna forma content marketingu, która może zdziałać wiele dobrego w zakresie promocji firmy. W ostatnim czasie popularne stały się podcasty w postaci monologu lub też wywiadów. Poruszanie ciekawych, przydatnych dla odbiorców tematów z biegiem czasu przyciągnie szeroką publiczność, co będzie można wykorzystać do promocji produktów lub usług.
Kanał dystrybucji – jak w każdym przypadku – zależy od grupy docelowej. Najczęściej podcasty publikowane są na YouTube, Spotify, Apple Podcasts oraz Google Podcasts.
Podcasty cieszą się dużym zainteresowaniem ze względu na to, że bardzo łatwo można je „skonsumować”. W odróżnieniu od tekstów, grafik i wideo treści audio można słuchać, jadąc samochodem, przygotowując posiłek, czy nawet trenując. To idealna forma treści dla współczesnego, zabieganego społeczeństwa.
Zarządzający e-biznesem pragnie być jak najbliżej potencjalnego klienta, dlatego powinien działać nieszablonowo i docierać do niego w różny sposób. Istnieje kilka typów content marketingu, o których warto pomyśleć w procesie kreacyjnym. Jak zatem nawiązać relację z potencjalnymi klientami i zwrócić ich uwagę?
Dynamika rozwoju Internetu, cyfryzacja i postępujące modyfikacje w sieci wpływają poniekąd na to, jak wyglądają tworzone przekazy. Nie tylko potencjalny klient odgrywa istotną rolę w tym procesie twórczym, lecz także algorytmy Google. Obecnie zakłada się, że cechami dobrego contentu są:
Teksty poprawne pod względem merytorycznym, np. artykuł sponsorowany, są dla Google determinantem rankingowym. Nie można zatem zapomnieć o wpływie content marketingu na działania w zakresie pozycjonowania stron internetowych. To właśnie content marketing korzysta z naturalnego linkowania, tym samym dokładając się do uplasowania witryny na samym szczycie rankingu. Kształtowanie odpowiednich treści pod kątem SEO (Search Engine Optimization) to nie lada wyzwanie, jednak można się z tym sprawnie uporać, zwłaszcza jeżeli masz lekkie pióro i lubisz kreatywne wyzwania. Jeśli chodzi o content marketing i treści w formie pisanej (wszelkie artykuły sponsorowane, opisy produktów, teksty branżowe) doskonale sprawdzą się techniki i umiejętności w zakresie copywritingu. Nieco inaczej sytuacja przedstawia się przy okazji tworzenia grafik czy infografik. Pozycjonujący powinien wówczas przyłożyć się do właściwej optymalizacji elementów wizualnych.
Content marketing oraz optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to praca nad doskonaleniem tekstu w różny sposób. Warto wziąć pod uwagę wprowadzanie innowacji poprzez:
Nie możesz pomijać podstawowego powodu w kwestii content marketingu, dla którego powstają treści na stronie WWW. Fundamentalną rolą tekstu jest troska o to, aby np. dobry artykuł sponsorowany został wyeksponowany w Internecie, czyli wpisywał się w łaski wciąż zmieniających preferencje algorytmów Google.
Kolejnym czynnikiem są wybrane słowa kluczowe, które bezpośrednio wpływają na uplasowanie witryny na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Najważniejszy w tym wszystkim jest jednak odbiorca oraz jego preferencje. Nikogo nie zaintryguje z pozoru ciekawy artykuł, któremu towarzyszyć będą słowa kluczowe niepotrzebnie włączone do tekstu. Dzięki content marketingowi możemy wspierać budowanie świadomości marki, a także zaangażowanie użytkowników.
Oprócz troski o profesjonalizm w tworzonych artykułach sponsorowanych warto pamiętać o podstawach. Co to oznacza? Przede wszystkim tekst powinien odznaczać się unikatowością, a nie stanowić duplikat zamieszczonych w sieci artykułów. Pobieżny przegląd tematu nie satysfakcjonuje użytkownika poszukującego odpowiedzi na konkretne pytanie. Zadbaj więc o wartościowy content marketing, czyli o to, aby np. artykuł sponsorowany został napisany prostym językiem, pozbawionym specjalistycznych, trudnych sformułowań. Na końcu zweryfikuj, czy nie popełniłeś błędów językowych.
Pamiętaj, aby być maksymalnie kreatywnym i zaprezentować temat w nowatorski sposób. Podejmij się działań content marketingowych już dziś!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.