Co to jest digital marketing?

Co to jest digital marketing?

Mikael Blomkvist / pexels.com

Przyjrzyj się szeroko pojętemu Internetowi. Co zobaczysz? Google, Facebook, TikTok, e-maile i oczywiście filmiki z uroczymi kotkami. Ale popatrz z jeszcze większej perspektywy. Dostrzeżesz kilka zjawisk, które kształtują całą sieć WWW. Będą to:

  • rozrywka,
  • informacja,
  • komunikacja,
  • marketing.

Pomijając usługi dużo rzadsze lub specjalistyczne, można przyjąć, że setki milionów osób szukają i oferują rozrywkę, zdobywają albo przekazują informacje, chcą się komunikować i serwują Ci marketing. Dobrze byłoby wiedzieć, czym jest marketing (zanim przejdziemy do jeszcze ciekawszego zagadnienia, którym jest digital marketing).

Co to jest marketing?

Najpowszechniejsza definicja zaczerpnięta została od ojców ekonomii, dlatego brzmi trochę tajemniczo. Według niej marketing to przekazywanie informacji do określonego odbiorcy, w jakiś określony sposób i w konkretnym celu. Warto ją doprecyzować. Marketingiem nazywa się przekazywanie odpowiednio przygotowanych treści (tekstów, słów, grafiki) do grupy wybranej spośród całej populacji, a celem jest zazwyczaj skłonienie tej grupy w stronę tych treści.

To w dalszym ciągu brzmi jak definicja rozmowy albo wiecu wyborczego, dlatego warto dodać, że nadawcą komunikatów jest zazwyczaj jakieś przedsiębiorstwo, a odbiorcą powinien być klient. I już widać, że w marketingu chodzi po prostu o nakłanianie do zakupu towarów lub usług. A ponieważ tak samo mogłaby brzmieć definicja reklamy, to marketing oraz reklama najczęściej stosowane są jako synonimy.

Sprawdź: Podstawy marketingu cyfrowego – w jaki sposób dotrzeć do potencjalnego klienta?

Co to jest digital marketing?

Definicja wyrażenia marketing bardzo się przyda, ponieważ jest doskonałym punktem odniesienia do zagadnienia, które jest Ci znacznie bliższe. Czym jest digital marketing? Jeżeli skorzystasz z dosłownego tłumaczenia, to „cyfrowe rynkowanie” nie przybliży Cię ani o krok do zrozumienia tej kwestii. Na szczęście wiesz już, czym jest marketing, a digital marketing to to samo tylko w wersji cyfrowej. A teraz po ludzku.

Wyraz marketing kojarzy się zazwyczaj z analogowym sposobem docierania do klientów, natomiast digital marketing jest zarezerwowany dla reklamy z użyciem technologii cyfrowych. Prawie cały świat rozumie digital marketing jako reklamę działającą w oparciu o Internet, a marketing to wszystko inne. Marketerzy używają często określeń digital i outdoor. Co to jest digital? To oczywiście marketing w wersji cyfrowej, a outdoor obejmuje reklamę „analogową”.

Na pewno zwróciło Twoją uwagę to, że te definicje są nieco mylące. Bo o ile reklama wysłana e-mailem bez wątpienia stanowi część marketingu cyfrowego, a billboard wywieszony przy ulicy jest klasycznym przykładem zastosowania marketingu tradycyjnego, o tyle wciąż działają formy spomiędzy tych dwóch kanałów. Wymieńmy kilka przykładów.

Reklama w SMS-ie wykorzystuje technologię łączności komórkowej 2G i wcale nie musi się to wiązać z użyciem Internetu. Jednakże 2G to technologia w pełni cyfrowa. Reklama telewizyjna także jest niejednoznaczna, ponieważ wymagałoby dłuższej chwili ustalenie, czy telewizja to już wyłącznie technologia cyfrowa, czy jeszcze nie. Innym przykładem może być reklama graficzna, którą zobaczysz przed uruchomieniem gry, nawet jeżeli Twój komputer czy konsola nie są podpięte do Internetu.

Na szczęście tych niejednoznaczności nie ma wiele i w dodatku nie stanowią one (oprócz telewizji) przedmiotu zainteresowań dla internetowych marketerów, czyli dla osób zajmujących się reklamą w Internecie. Chociaż trzeba przyznać, że rozsądnie przygotowana reklama SMS-owa będzie wybitnie tania i może okazać się bardzo zyskowna.

Na czym polega digital marketing?

Wyklarowanie pojęć marketing oraz digital marketing z pewnością pomoże Ci lepiej zrozumieć język, którym posługują się specjaliści zajmujący się reklamą on-line. A oprócz tego będziesz dobrze wiedzieć, na czym polega digital marketing. Marketing cyfrowy oznacza po prostu reklamowanie czegoś za pośrednictwem Internetu. Czytasz ten tekst dzięki temu, że korzystasz ze światowej sieci połączonych komputerów (od tego pochodzi skrót WWW), a więc na pewno zetknąłeś się raz lub 275 tysięcy razy z reklamą internetową.

Absolutnie najbardziej niesamowitą rzeczą w digital marketingu są jego rodzaje. Jakie są rodzaje digital marketingu? Internet oferuje mnóstwo sposobów jego wykorzystania, a także bardzo wiele tak zwanych protokołów internetowych, czyli kanałów, którymi wędrują komunikaty. Wydaje się, że każdy możliwy sposób użycia Internetu dla dobra reklamy jest już stosowany, a niektóre z nich zachwycają pomysłowością.

Sprawdź: Wady i zalety reklamy internetowej

Jakie są rodzaje digital marketingu?

Najbardziej podstawową formą reklamy internetowej jest ta znajdująca się na stronach WWW. Przyjmuje się, że pierwszy baner internetowy opublikowano 27 października 1994 roku. Prawie 30 lat temu! Oczywiście dziś banery są równie wyspecjalizowaną formą marketingu cyfrowego co znienawidzoną. Wciąż powstają nowe standardy i technologie bazujące na takim rodzaju reklamy, a wielu odbiorców cały czas czuje przesyt tą formą.

Strony internetowe albo e-sklepy to platforma dla reklamy, ale mogą one korzystać z bardzo wielu różnych typów reklam. Na witrynie internetowej znajdziesz przede wszystkim grafiki i tekst, który także może być reklamą. Niektóre grafiki po kliknięciu w nie mogą kierować do innych stron, zachęcając bezpośrednio do jakiegoś zakupu. Z kolei niektóre banery mogą być częścią programu reklamowego opartego o sieć partnerską (polega to na tym, że firma X będąca właścicielem tysiąca stron internetowych może zaoferować firmom A, B i C umieszczenie reklamy na każdej z ich witryn, a reklamy będą wyświetlać się cyklicznie: najpierw baner firmy A, potem firmy B, następnie firmy C i znowu firmy A…).

Oczywiście trzeba w tym miejscu wyraźniej zaznaczyć, że typowa strona internetowa pełna jest hiperłączy zwanych potocznie linkami. Kliknięcie w baner prawie zawsze przenosi w inny zakątek Internetu, podobnie kliknięcie w niektóre wyrazy czy zdania. Jest to więc jeszcze bardziej aktywny sposób reklamy.

Rozwój technologiczny (głównie chodzi o szybkie łącza internetowe) sprawił, że od kilku lat wspaniałe sukcesy odnotowuje inny format reklamy, mianowicie wideo. Reklamy makaronów czy proszków do prania widzisz na YouTube, ale również na wielu innych stronach internetowych. Możliwości tego formatu są ogromne. Każdy lubi ciekawe opowieści, a obraz i głos docierają jednocześnie do obu zmysłów. Krótki filmik to świetny sposób – zdaniem marketerów – na przerywnik podczas oglądania wpadek miesiąca, a coraz częściej pojawiają się w nich napisy, dzięki którym możesz zapoznać się z przekazem nawet wtedy, gdy nie możesz z jakiegoś powodu włączyć dźwięku.

Wszędzie tam, gdzie jest wiele osób, pojawia się reklama internetowa, czyli digital marketing. Czy zastanawiałeś się już, czym są „domyślne wyniki wyszukiwania” na popularnych platformach sprzedażowych lub aukcyjnych? Zgadza się: to pozycje, które wcale nie muszą być najtańsze, nie muszą też być najbardziej zbliżone do tego, czego szukasz. Za to na pewno są to produkty, które swoją wysoką pozycję zawdzięczają dofinansowaniu (czasami połączonemu ze spełnieniem określonych warunków).

O jednej z najpowszechniejszych form reklamy już wspomnieliśmy. Treści marketingowe wysyłane e-mailowo są w zasadzie bezkosztowe i dlatego są tak chętnie wykorzystywane przez…, właściwie przez każdego. Uważa się, że wystarczy napisać coś sensownego i reklama już gotowa. Że można dodać zdjęcie jako załącznik i link do filmu, a sukces komercyjny jest gwarantowany. A dowodem na to, że jest inaczej, jest liczba niechcianych wiadomości w folderze „Spam”.

Marketing e-mailowy (nazywany zazwyczaj e-mail marketingiem) to świetne wprowadzenie do bardzo specjalistycznych form reklamy internetowej. Zacznijmy od Google, a dokładniej: od tego, co jest wyświetlane, gdy wpiszesz w wyszukiwarkę jakieś hasło.

Digital marketing w Google

„Sposoby uprawy mniszka lekarskiego” z pewnością nie dostarczają ekstremalnych wrażeń i dlatego nie są popularnym hasłem. Ujęliśmy je w cudzysłowy, ponieważ tak może wyglądać fraza, na którą dostaniesz dość mało odpowiedzi od Google. A dzięki temu odpowiedzi będą dość naturalne, czyli najpierw pokażą się te wpisy, które Google uznało za merytorycznie wartościowe.

Jeżeli przedmiotem Twoich zainteresowań będzie dla przykładu Philippus Aureolus Theophrastus Bombastus von Hohenheim albo inna dość popularna osoba, to zapewne otrzymasz od Google więcej wyników, a pierwszym bądź jednym z pierwszych będzie wpis z Wikipedii. Ale gdy szukasz nowej pralki, lodówki czy smartfonu, to dosłownie zaleje Cię fala wyników. Aby nie być gołosłownym: po wpisaniu wszystkich imion niejakiego Paracelsusa Google wyświetli około 50 tysięcy stron internetowych. W skali Internetu to bardzo mało. A po wpisaniu „smartfon” znajdziesz ponad 30 milionów stron WWW. Czemu? Bo to popularny temat: jedni na nie narzekają, inni chwalą, jeszcze inni edukują, a bardzo wielu chce je sprzedawać. A co zrobić, żeby Twoja strona nie była na miejscu milionowym (do którego nikt nigdy się nie dokopie), tylko na jednym z pierwszych?

W tym miejscu pojawia się inna metoda działania digital marketingu. A tak naprawdę to dwie metody. Pierwszą w kolejności są linki sponsorowane, które od kilku lat mają nazwę Google Ads. To rodzaj płatnej reklamy (opłaty wnosi się do Google). Ogólne zasady działania są bardzo proste:

  • jeżeli chcesz, żeby Twoja strona internetowa pojawiała się na jednym z pierwszych miejsc po wpisaniu jakiejś konkretnej frazy, to wskaż tę frazę, przygotuj krótki tekst reklamowy i zapłać za reklamę, a tak się stanie,
  • jeżeli o najwyższą pozycję na tę samą frazę walczy wiele firm, to wygrywa ta, która zapłaci najwięcej, a pozostali muszą się zadowolić nieco niższymi lokatami,
  • Twoja reklama będzie działać niemalże natychmiast od momentu zaksięgowania przez Google pieniędzy i tak długo, jak długo masz pieniądze na jej utrzymywanie.

Jednak żeby taka reklama była naprawdę skuteczna, to należy mieć co najmniej trochę wiedzy o niej i sporo doświadczenia. Google dostarcza coraz więcej możliwości precyzyjnego docierania do odbiorców z Twoją reklamą, dlatego warto korzystać z pomocy specjalistów, którzy zoptymalizują zarówno skuteczność Twojej reklamy, jak i jej koszty.

Dopowiedzmy jeszcze, że płatne reklamy są zawsze w jakiś sposób oznaczone przez Google. W chwili pisania tego tekstu ten rodzaj reklamy zawiera dopisek „Ad” przed adresem internetowym reklamowanej strony. Jednak Google wciąż przeprowadza testy w poszukiwaniu najlepszych sposobów; w przeszłości reklamy Google Ads były oznaczane na kilka innych sposobów, możliwe więc, że niedługo znowu zajdą zmiany.

Co najmniej kilka razy do roku pojawiają się widoczne zmiany (i prawdopodobnie setki tych niewidocznych) w prezentowaniu wyników wyszukiwania (a więc tego, co pojawi się po wpisaniu w Google żądanego hasła i naciśnięciu Enter). Ponadto wyniki te różnią się w zależności od tego:

  • czy jesteś zalogowany do Google na danym komputerze,
  • czy Google zna Twoją lokalizację,
  • czy często szukasz tej konkretnej frazy,
  • jak popularna i marketingowa jest poszukiwana fraza.

Bardzo możliwe, że zobaczysz coś, co wygląda jak lista kilku firm, mapę z zaznaczonymi punktami, małe boksy reklamowe, zdjęcia obok niektórych wyników, listę popularnych pokrewnych zapytań, ramkę z informacjami z Wikipedii czy polecane firmy z YouTube. Google bardzo chętnie poda Ci jak najwięcej danych, aby zatrzymać Twoją uwagę. W końcu jednak dotrzesz to najbardziej obiektywnej części Google, czyli do wyników organicznych. Czym są wyniki organiczne?

Źródło: Mikael Blomkvist / pexels.com

Sprawdź: 5 powodów, dla których powinieneś zadbać o analitykę internetową

Pozycjonowanie w Google jako digital marketing

Pisząc najkrócej: to to, co nie zostało wymienione jeden akapit wcześniej. To są właśnie te miliony stron WWW, które zawierają w sobie szukaną przez Ciebie frazę. Od początku istnienia Google są one najważniejszym elementem tej wyszukiwarki. Bo reklamy płatne nie zawsze się pojawiają, a ponadto są oznaczone jako wyniki płatne, czyli niezbyt obiektywne. Mapy i inne elementy są na ogół związane z wyszukiwaniem lokalnym, a więc pokazują miejsca w Polsce, które znajdują się najbliżej Ciebie. Jednakże w przypadku szukania informacji lub robienia zakupów przez Internet nie ma znaczenia to, czy dostawca znajduje się 5 kilometrów od Twojego domu czy 500 kilometrów. Liczy się rzetelność wyników wyszukiwania.

Prawdopodobnie już zaczynasz się zastanawiać, w jaki sposób Google ocenia, która spośród 30 milionów stron internetowych jest najbardziej rzetelna. I masz rację. Pozycja w wynikach wyszukiwania ma ogromne znaczenie dla milionów firm na całym świecie, a procesy odpowiedzialne na kształtowanie tej pozycji nazywa się pozycjonowaniem (albo SEO).

Jak już się rzekło, rzetelność i przydatność wyników wyszukiwania jest najważniejszym elementem dla Google: na tym zbudowało swoją przewagę i dzięki temu jest wciąż najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Utrzymywanie tego wysokiego poziomu jakości przy tak dynamicznie zmieniającym się Internecie oznacza częste zmiany – szacuje się, że Google zmienia i poprawia algorytmy wyszukiwania nawet kilkaset razy w ciągu roku. Zmieniają się też wytyczne dla właścicieli stron internetowych: na przykład jeszcze kilkanaście lat temu szybkość ładowania się strony nie miała żadnego znaczenia, potem Google zaczęło zalecać skrócenie czasu ładowania się witryny internetowej, kilka lat temu ten czynnik zaczął być brany pod uwagę podczas ustalania wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach, a od lutego 2022 roku stanie się to istotnym czynnikiem rankującym również na komputerach.

W jaki sposób firmy nadążają za tymi wszystkimi zmianami? I jak udaje im się wyprzedzić konkurencję w drodze do dziesięciu najwyżej wyświetlanych wyników? Właśnie dzięki pozycjonowaniu oraz współpracy z profesjonalnymi agencjami marketingowymi, które świadczą takie usługi. Nasza firma należy do wąskiego grona tych, które mogą się pochwalić bardzo wysoką skutecznością procesu pozycjonowania.

Lista rodzajów digital marketingu byłaby bardzo długa, gdyby udało się ująć w jednym miejscu wszystkie możliwości Internetu. Dlatego wymienimy jeszcze dwie, o których naprawdę trzeba napisać.

Digital marketing w mediach społecznościowych

Jeżeli nie masz swojej strony (tak zwanego fanpage’a) na Facebooku lub innym portalu społecznościowym, to jesteś wyjątkiem. Większość użytkowników Internetu korzysta regularnie z mediów społecznościowych. Nic więc dziwnego, że i tam pełno jest reklam. Obok pozycjonowania i Google Ads reklama w social mediach jest jedną z najważniejszych dla wielu biznesów.

Facebook oferuje oficjalne narzędzie reklamowe, czyli Facebook Ads. Jednak pod tą nazwą kryje się kilkanaście różnych form: różnych pod względem wyglądu, występowania i działania. To wszystko w połączeniu z bardzo zaawansowanym systemem konfiguracji reklam pozwala na dość precyzyjne targetowanie reklam, czyli na ustalanie cech, które powinny wyróżniać odbiorców Twojej reklamy.

Skoro Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn to obszary gromadzące tak wiele osób, to nic dziwnego, że pojawiło się mnóstwo form alternatywnego marketingu cyfrowego:

  • reklama na własnym „wallu”, którą zobaczą Twoi znajomi,
  • reklama graficzna w nagłówku grupy,
  • własna grupa na Facebooku, w której publikujesz według uznania,
  • wpisywanie treści reklamowych w wielu różnych grupach (to element tak zwanego marketingu szeptanego),
  • budowanie społeczności wokół siebie lub swojej marki,
  • rozsyłanie treści marketingowych przez komunikator Messenger.
Sprawdź: Czym jest reklama displayowa?

Digital marketing a Blockchain

Warto jeszcze wspomnieć o bardzo świeżym nurcie w marketingu cyfrowym. Mowa o tokenach. W najbardziej współczesnym ujęciu token oznacza cyfrową cząstkę jakiegoś konkretnego dobra materialnego albo cyfrowego. Tokenizacja, a więc ustanowienie tokenów dla rzeczy, usługi lub nawet dla osoby, polega na wytworzeniu cyfrowej, wirtualnej waluty, której 100% będzie stanowić równowartość przedmiotu tokenizacji.

Własne tokeny może posiadać obraz wart 100 milionów euro, usługa wspólnej gry w szachy albo nawet Ty. Zazwyczaj ustala się, że dana rzecz zostanie wirtualnie podzielona na bardzo wiele tokenów, na przykład na 10 miliardów. Następnie ustala się wartość pojedynczego tokena. W ten sposób każdy może stać się właścicielem miliardowej części dzieła Leonarda da Vinci albo milionowej części Ciebie. Tokenizacja osoby oznacza na ogół wykupienie praw do rozporządzania czasem należącym do tej osoby, a więc w praktyce jest to na przykład godzinna konsultacja 5 dni w tygodniu. Warto jednak zabezpieczyć się przed nietypowymi implikacjami i zostawić 51% własnych tokenów dla siebie. Sama idea tokenizacji jest bardzo ściśle związana z istniejącą od kilkunastu lat technologią Blockchain.

Jak mierzyć digital marketing?

Internet przyciąga miliardy osób. Czy to właśnie dzięki temu digital marketing jest najpopularniejszą formą marketingu? Między innymi dlatego, ale nie tylko. Cyfrowy marketing ma jeszcze trzy inne kluczowe cechy:

  • mierzalność,
  • powszechność,
  • niskie koszty.

Dopiero dzięki temu staje się on potężnym narzędziem w rękach marketerów, a więc skuteczną machiną do zarabiania w arsenale przedsiębiorstw.

Mierzalność – żaden inny kanał marketingu nie zapewnia tego, co daje Internet. Każde kliknięcie, przeczytanie, pobranie załącznika czy obejrzenie wideo można bardzo precyzyjnie zliczać. Dzięki tak powstałym statystykom można sprawdzać skuteczność reklamy, a także docierać do ściśle określonych grup odbiorców i analizować skuteczność kilku wariantów reklamy. Finalnie można zaprojektować super skuteczną reklamę i wskazać super podatną grupę klientów. W tym, jak mierzyć digital marketing, bardzo pomagają programy do zbierania i wyświetlania danych statystycznych, na przykład Google Analytics.

Powszechność – każdy ma mniej więcej te same szanse na zareklamowanie się w Internecie. Mniej więcej, ponieważ przedsiębiorstwa z milionowymi nakładami na marketing mają pewną przewagę, jednakże do dyspozycji mają dokładnie te same rozwiązania co Ty. Teoretycznie więc możesz rywalizować o względy i pieniądze z największymi tego świata.

Niskie koszty – nawet niewielka kwota pomoże Ci stworzyć reklamę, która trafi precyzyjnie do odbiorcy i zwróci się wielokrotnie. Ani spot radiowy, ani film reklamowy wyświetlany podczas finałów amerykańskiego Super Bowl nie zapewni Ci takiej skuteczności, a dokładniej: tak niskiego kosztu pozyskania klienta. W dodatku będziesz w stanie dokładnie zmierzyć efekty Twoich reklam.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Remarketing – czym jest i na czym polega?

    Remarketing – czym jest i na czym polega?

    Na pewno zdarzyła Ci się nie raz, że po odwiedzeniu sklepu internetowego jego reklamy wyświetlały się na Youtubie, Facebooku i innych stronach. To tak zwany remarketing. Dowiedz się o nim więcej z naszego artykułu!
    Rodzaje reklam YouTube, które warto wykorzystać w swojej strategii marketingowej

    Rodzaje reklam YouTube, które warto wykorzystać w swojej strategii marketingowej

    Czy wiesz, jakie są typy reklam w YouTube? W tym artykule poznasz nie tylko ich rodzaje, ale też dowiesz się, które warto wykorzystać w swojej strategii!
    Budowanie wizerunku firmy w Internecie

    Budowanie wizerunku firmy w Internecie

    Pozytywne opinie o firmie świadczą o jakości usług, produktów oraz profesjonalnym podejściu przedsiębiorcy. Jak zatem zbudować solidną markę w Internecie?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.

        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę