Co to jest domena?

Co to jest domena?

cottonbro/pexels.com

Domena to adres strony internetowej. W niniejszym artykule dowiesz się, czym jest domena, jakie domeny są popularne oraz na co warto zwrócić uwagę wybierając domenę dla swojej strony internetowej.

Z jakich elementów składa się adres strony internetowej?

Domena to łatwa do zapamiętania nazwa, która odwołuje się do konkretnego adresu strony internetowej na serwerach. Działanie domen obsługuje DNS (Domain Name System), czyli system nazw domenowych. Do czego jest domena? Jednym z zadań jakie spełnia jest tłumaczenie adresu IP (który jest mało intuicyjny z perspektywy internauty) na przyjazną nazwę w postaci np. twojastrona.pl. To znacznie ułatwia korzystanie z Internetu. Dzięki temu po wpisaniu w okno przeglądarki nazwy domeny pokazuje się strona. Jest to dużo łatwiejsze niż wpisywanie adresu IP składającego się z liczb. Na przykład 216.58.205.227 to adres IP strony Google.com. Z trzech pierwszych cyfr odczytamy, że domena znajduje się w USA. Kolejne dwie oznaczają miejscowość. W tym przypadku jest to Mountain View. Kolejne oznaczają organizację i komputer w tej organizacji. Potocznie przyjęło się, że: domena, adres WWW i adres strony to to samo. Jednak w praktyce wygląda to nieco inaczej.

  • https:// – protokół
  • WWW – subdomena
  • Google – nazwa domeny
  • .com – domena najwyższego poziomu – TLD (Top Level Domain)

To, co najczęściej jest określane jako adres strony to nazwa domeny i Top Level Domain. Razem tworzą Root Domain.

Warto odnotować, że przedrostek „www” jest w rzeczywistości subdomeną i np. „www.adres.pl” oraz „adres.pl” mogą wskazywać na różne strony internetowe. Ma to znaczenie np. w kontekście pozycjonowania, gdyż wyszukiwarka postrzega stronę z przedrostkiem “www” oraz bez przedrostka jako odrębne strony.

Przykładową typową subdomeną jest np. play.google.com. Mówiąc najprościej subdomena to adres internetowy utworzony w obrębie już istniejącej domeny głównej. Subdomeny działają jak odrębne adresy. Każda domena główna może mieć wiele subdomen, a każda z nich może kierować do innej usługi.

Protokół, to sposób w jaki przeglądarka łączy się ze stroną. Nie wchodząc w techniczne szczegóły, warto odnotować, że protokół może być szyfrowany (w takim wypadku przyjmuje postać https) lub nie być szyfrowany (w takim wypadku przyjmuje postać http).

Sprawdź: O co powinieneś zapytać agencję e-Commerce?

Jakie są popularne domeny (domena przykłady)?

Domeny najwyższego poziomu dzielą się na domeny funkcjonalne i krajowe.

Domeny krajowe są z reguły dwuliterowe i oznaczają nazwy poszczególnych krajów np.:

  • .pl – Polska
  • .us – Stany Zjednoczone
  • .co.uk – Wielka Brytania

Domeny funkcjonalne dzielą się na kilka grup. Wyróżniamy

  • .com – komercyjne
  • .biz – biznesowe
  • .gov – rządowe
  • .mil – militarne
  • .jobs – zatrudnienia
  • .travel – podróże
  • .coop – współpraca

Infrastrukturalne np.:

  • .arpa – infrastruktura sieciowa
  • .root – główne serwery DNS

Geograficzne np.:

  • .asia – Azja
  • .geo – geograficzne
  • .london – Londyn

Języki i społeczności np.:

  • .cat – Katalonia
  • .cym – język walijski

Inne

  • .kid – dziecięce
  • .xxx – erotyczne

Usługowe

  • .post – pocztowe

Czym się różni domena od hostingu? Co to jest domena i serwer?

Domena i hosting to dwa zupełnie oddzielne pojęcia. Domena to element adresu internetowego, dzięki któremu można otworzyć daną stronę internetową wpisując adres w pasku przeglądarki.

Źródło: Cytonn Photography/pexels.com

Natomiast serwer (hosting) jest to miejsce, gdzie strona internetowa jest „fizycznie” przechowywana oraz miejsce, w którym można utworzyć skrzynkę email. Inaczej mówiąc hosting to zasoby serwerowni udostępniane przez dostawcę usługi.

  • Usługi hostingowe z reguły różnią się różnymi parametrami. Są to między innymi:
    – maksymalne miejsce na dysku (które służy do przechowywania danych strony internetowej, zapisanych maili oraz innych dowolnych plików podobnie jak ma to miejsce na zwykłym dysku twardym),
  • maksymalny transfer (wpływa na to jak dużo użytkowników w danym czasie może odwiedzić daną stronę internetową),
  • maksymalna ilość skrzynek e-mail (czasami ilość możliwych do założenia skrzynek pocztowych na jednym serwerze jest ograniczona a czasami jest nieograniczona),
  • maksymalna liczba kont FTP (konta FTP służą do przesyłania plików na serwer),
  • maksymalna liczba plików.
Sprawdź: Co to jest brand marketing?

Co to jest domena e – mail?

Wykupując domenę możemy nie tylko utworzyć pod wykupionym adresem stronę internetową, ale także korzystać z adresu email, który ma w swojej nazwie adres wykupionej domeny. W efekcie można mieć domenę email taką samą jak nazwa strony np. jeśli masz stronę (oraz domenę) o nazwie twojastrona.pl to domena email może mieć postać kontakt@twojastrona.pl.

Żeby możliwe było założenie skrzynki potrzebne jest posiadanie serwera, na którym skrzynka będzie utrzymywana. Taką możliwość oferuje niemal każda firma hostingowa.

Jak wybrać domenę?

Wybór odpowiedniej domeny jest zdecydowanie istotnym aspektem wpływającym na promocję marki w Internecie. Poniżej przedstawiamy na jakie elementy warto uwagę wybierając domenę internetową.

Istotnym elementem, od którego należy rozpocząć poszukiwanie odpowiedniej domeny jest wybór odpowiedniego TLD, czyli tak zwanej “końcówki”. Dla stron internetowych ukierunkowanych na polskojęzycznych internautów najlepszym wyborem wydaje się postawienie na stronę z końcówką .pl.

Poza, tym warto zwrócić uwagę na poniższe rekomendacje:

  • wybierając domenę, powinna ona być łatwa do wpisania w oknie przeglądarki;
  • prosta do wypowiedzenia i szybko zapadająca w pamięć,
  • najlepiej gdy nie zawiera cyfr,
  • najlepiej gdy nie zawiera niestandardowych znaków,
  • często stosowane są myślinki, natomiast jeśli to możliwa warto ich unikać.

Czy warto stosować słowa kluczowe w nazwie domeny? Użycie słów kluczowych w nazwie domeny może pozytywnie wpłynąć na SEO, aczkolwiek nie ma bardzo dużego znaczenia i nie powinno być najważniejszym kryterium przy wyborze domeny. Strona o nazwie najlepszemeblewkatowicch.pl to potworek językowy, a nie dobry produkt marketingowy. Z punktu widzenia rozwoju lepiej promować swoją markę.

Mimo, że nazwa domeny prawdopodobnie ma pewien wpływ na pozycjonowanie stron. Obecnie dominujący trendem, jest wybór domeny brandowej zamiast generycznej. Po aktualizacji algorytmu Exact Match Domain Updated użycie słów kluczowych w nazwach domen nie jest już tak ważne i straciło na znaczeniu. Domena brandowa jest łatwiejsza w wymowie i łatwiejsza do zapamiętania.

Jeśli zamierzasz kupić domenę na rynku wtórnym sprawdź jej historię. Jeśli strona posiada linki z wielu innych witryn to może oznaczać, że proces pozycjonowania strony w wyszukiwarce będzie prostszy i efektywniejszy. Działa to również w drugą stronę – jeśli domena ma zaspamowany profil linkowy pozycjonowanie może się okazać trudniejsze niż w przypadku świeżo zakupionej domeny.

Wybór odpowiedniej domeny jest ważne pod kątem wizerunkowym. Umiejętnie wybrane nazwy domenowe wzbudzają więcej zaufania i pomagają w rozwoju marki w Internecie. Zdecydowanie warto poświęć trochę czasu na zastanowienie się nad tym, która domena będzie optymalnym wyborem.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Aktualności
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Świąteczne szaleństwo zakupowe – plan dla e-commerce last minute

    Świąteczne szaleństwo zakupowe – plan dla e-commerce last minute

    Święta są co roku, jednak i tak potrafią nas zaskoczyć! Podpowiadamy, jak ogarnąć marketing w wersji „na ostatnią chwilę” i wyjść z grudniowego zamieszania bez szwanku (z zyskiem w kieszeni).
    Optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego – TOP 10 porad

    Optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego – TOP 10 porad

    Co zrobić, aby Twoje strony znalazły się na liście wyników wyszukiwania głosowego? Tego i innych przydatnych informacji dowiesz się z naszego artykułu!
    26 statystyk SEO, które przekonają cię do inwestycji SEO

    26 statystyk SEO, które przekonają cię do inwestycji SEO

    Jeśli szukasz twardych danych i mocnych argumentów przemawiających za inwestycją SEO, to dobrze trafiłeś. Zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze korzyści wynikające z danych.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę