cottonbro/pexels.com
Domena to adres strony internetowej. W niniejszym artykule dowiesz się, czym jest domena, jakie domeny są popularne oraz na co warto zwrócić uwagę wybierając domenę dla swojej strony internetowej.
Domena to łatwa do zapamiętania nazwa, która odwołuje się do konkretnego adresu strony internetowej na serwerach. Działanie domen obsługuje DNS (Domain Name System), czyli system nazw domenowych. Do czego jest domena? Jednym z zadań jakie spełnia jest tłumaczenie adresu IP (który jest mało intuicyjny z perspektywy internauty) na przyjazną nazwę w postaci np. twojastrona.pl. To znacznie ułatwia korzystanie z Internetu. Dzięki temu po wpisaniu w okno przeglądarki nazwy domeny pokazuje się strona. Jest to dużo łatwiejsze niż wpisywanie adresu IP składającego się z liczb. Na przykład 216.58.205.227 to adres IP strony Google.com. Z trzech pierwszych cyfr odczytamy, że domena znajduje się w USA. Kolejne dwie oznaczają miejscowość. W tym przypadku jest to Mountain View. Kolejne oznaczają organizację i komputer w tej organizacji. Potocznie przyjęło się, że: domena, adres WWW i adres strony to to samo. Jednak w praktyce wygląda to nieco inaczej.
To, co najczęściej jest określane jako adres strony to nazwa domeny i Top Level Domain. Razem tworzą Root Domain.
Warto odnotować, że przedrostek „www” jest w rzeczywistości subdomeną i np. „www.adres.pl” oraz „adres.pl” mogą wskazywać na różne strony internetowe. Ma to znaczenie np. w kontekście pozycjonowania, gdyż wyszukiwarka postrzega stronę z przedrostkiem “www” oraz bez przedrostka jako odrębne strony.
Przykładową typową subdomeną jest np. play.google.com. Mówiąc najprościej subdomena to adres internetowy utworzony w obrębie już istniejącej domeny głównej. Subdomeny działają jak odrębne adresy. Każda domena główna może mieć wiele subdomen, a każda z nich może kierować do innej usługi.
Protokół, to sposób w jaki przeglądarka łączy się ze stroną. Nie wchodząc w techniczne szczegóły, warto odnotować, że protokół może być szyfrowany (w takim wypadku przyjmuje postać https) lub nie być szyfrowany (w takim wypadku przyjmuje postać http).
Domeny najwyższego poziomu dzielą się na domeny funkcjonalne i krajowe.
Domena i hosting to dwa zupełnie oddzielne pojęcia. Domena to element adresu internetowego, dzięki któremu można otworzyć daną stronę internetową wpisując adres w pasku przeglądarki.
Źródło: Cytonn Photography/pexels.com
Natomiast serwer (hosting) jest to miejsce, gdzie strona internetowa jest „fizycznie” przechowywana oraz miejsce, w którym można utworzyć skrzynkę email. Inaczej mówiąc hosting to zasoby serwerowni udostępniane przez dostawcę usługi.
Wykupując domenę możemy nie tylko utworzyć pod wykupionym adresem stronę internetową, ale także korzystać z adresu email, który ma w swojej nazwie adres wykupionej domeny. W efekcie można mieć domenę email taką samą jak nazwa strony np. jeśli masz stronę (oraz domenę) o nazwie twojastrona.pl to domena email może mieć postać kontakt@twojastrona.pl.
Żeby możliwe było założenie skrzynki potrzebne jest posiadanie serwera, na którym skrzynka będzie utrzymywana. Taką możliwość oferuje niemal każda firma hostingowa.
Wybór odpowiedniej domeny jest zdecydowanie istotnym aspektem wpływającym na promocję marki w Internecie. Poniżej przedstawiamy na jakie elementy warto uwagę wybierając domenę internetową.
Istotnym elementem, od którego należy rozpocząć poszukiwanie odpowiedniej domeny jest wybór odpowiedniego TLD, czyli tak zwanej “końcówki”. Dla stron internetowych ukierunkowanych na polskojęzycznych internautów najlepszym wyborem wydaje się postawienie na stronę z końcówką .pl.
Czy warto stosować słowa kluczowe w nazwie domeny? Użycie słów kluczowych w nazwie domeny może pozytywnie wpłynąć na SEO, aczkolwiek nie ma bardzo dużego znaczenia i nie powinno być najważniejszym kryterium przy wyborze domeny. Strona o nazwie najlepszemeblewkatowicch.pl to potworek językowy, a nie dobry produkt marketingowy. Z punktu widzenia rozwoju lepiej promować swoją markę.
Mimo, że nazwa domeny prawdopodobnie ma pewien wpływ na pozycjonowanie stron. Obecnie dominujący trendem, jest wybór domeny brandowej zamiast generycznej. Po aktualizacji algorytmu Exact Match Domain Updated użycie słów kluczowych w nazwach domen nie jest już tak ważne i straciło na znaczeniu. Domena brandowa jest łatwiejsza w wymowie i łatwiejsza do zapamiętania.
Jeśli zamierzasz kupić domenę na rynku wtórnym sprawdź jej historię. Jeśli strona posiada linki z wielu innych witryn to może oznaczać, że proces pozycjonowania strony w wyszukiwarce będzie prostszy i efektywniejszy. Działa to również w drugą stronę – jeśli domena ma zaspamowany profil linkowy pozycjonowanie może się okazać trudniejsze niż w przypadku świeżo zakupionej domeny.
Wybór odpowiedniej domeny jest ważne pod kątem wizerunkowym. Umiejętnie wybrane nazwy domenowe wzbudzają więcej zaufania i pomagają w rozwoju marki w Internecie. Zdecydowanie warto poświęć trochę czasu na zastanowienie się nad tym, która domena będzie optymalnym wyborem.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.