DARMOWY AUDYT SEO

Co to jest Facebook Marketplace i czy warto się nim zainteresować?

6 min czytania
Co to jest Facebook Marketplace i czy warto się nim zainteresować?
Kategoria Marketing

Facebook gromadzi obecnie niemal dwa miliardy użytkowników, którzy nie wykorzystują platformy wyłącznie do komunikacji ze znajomymi. Dziś jest to bowiem jedno z ważniejszych narzędzi marketingowych, a także centrum sprzedaży produktów i usług. Już nie tylko sklepy internetowe czy portale ogłoszeniowe, takie jak Allegro, Amazon czy OLX, znajdują się w centrum zainteresowania przedsiębiorców. Czym jest Facebook Marketplace i czy warto zacząć z niego korzystać?

Spis treści:

Targ online

W 2017 roku imperium Marka Zuckerberga rozrosło się o nową usługę. Facebook Marketplace co to jest? To dedykowana podstrona zakupowa, w ramach której można sprzedawać i kupować produkty bez konieczności opuszczania platformy.

Marketplace nie można mylić ze sklepem na Facebooku, czyli fanpagem firmowym, posiadającym sekcję z prezentacjami produktów zawierającymi linki do zakupów online. To zupełnie odrębna funkcja, posiadająca własną ikonę na portalu.

Czym cechuje się Facebook Marketplace? Kto może korzystać z tej usługi?

Z usługi tej może korzystać każdy użytkownik serwisu, również ten posiadający fałszywe konto, z tego względu należy być bardzo ostrożnym. Najczęściej wykorzystuje się Marketplace do sprzedaży produktów z tzw. drugiego obiegu, ale nie tylko.

Chociaż Facebook aktywował tę usługę przede wszystkim na linii C2C (customer to customer), z “marketu” mogą korzystać również przedsiębiorcy. Należy go traktować jako odrębny kanał sprzedażowy, w którym można dopasowywać reklamy do klientów, sprzedawać końcówki kolekcji, produkty z wadami w niższej cenie, przekierowywać do zakupów na własnej stronie, ale także prezentować bestsellerowe produkty czy oferować usługi, które przed zakupem wymagają kontaktu ze sprzedającym.

  • Ogłoszenia są bezpłatne, a dodatkowym wydatkiem jest jedynie promowanie ogłoszeń czy sprzedaż w określonych kategoriach.
  • Zasięg ofert można ocenić jedynie na podstawie liczby wyświetleń.
  • Opcje dostępne z poziomu konta firmowego nie są dostępne przy korzystaniu z profilu prywatnego i odwrotnie.
  • Z konta firmowego nie można dodawać ogłoszeń w Marketplace jako fanpage.
  • Powiadomienia o odpowiedziach na ogłoszenia przesyłane są na prywatną skrzynkę mailową, a wiadomości dotyczące ofert przekierowywane na Messenger.
  • Aby kupować i sprzedawać produkty, trzeba mieć ukończone co najmniej 18 lat

Dodawanie ogłoszeń

Nie ma w tym nic trudnego, a korzystanie z usługi jest niezwykle intuicyjne – zarówno na urządzeniu desktopowym, jak i mobilnym. Na początek należy wejść w usługę Marketplace. W lewym górnym rogu znajduje się zakładka “Dodaj ogłoszenie”.

W tym momencie otwiera się przed Tobą całe uniwersum, w którym możesz edytować każdy element – od tytułu, przez opis, zdjęcia, lokalizację, tagi, aż po dodawanie kolejnych przedmiotów. Możesz też wybrać, czy chcesz ukryć swoją ofertę przed znajomymi, co jest przydatne dla użytkowników korzystających z prywatnego konta.

Sprawdź: Zwiększ ruch na swojej stronie dzięki Reddit!

Jak reklamować się na Facebook Marketplace?

Aby skorzystać z usług reklamowych, należy przejść do dostępnego na platformie Menedżera Reklam. Co dalej?

  1. Wybierz oczekiwany cel reklamy. Musisz ustalić, na czym Ci zależy w kontekście krótko- i długoterminowych planów. Większy zasięg? Ruch? Wiadomości? Konwersje? Sprzedaż? Wszystko zależy od obranej strategii.
  2. Określ miejsce docelowe (np. kartę produktu, landing page) oraz odbiorców.
  3. Wybierz opcję “Automatyczne umiejscowienia” bądź “Edytuj umiejscowienia”.
  4. Oszacuj budżet.
  5. Ustaw harmonogram.
  6. Wybierz format reklamy.
  7. Gotowe! Po zatwierdzeniu materiałów przez administrację ogłoszenie staje się widoczne dla użytkowników.

Pamiętaj, że materiały umieszczane w Facebook Marketplace muszą być zgodne z obowiązującymi standardami społeczności, a także zasadami sprzedaży. Należy więc zapoznać się z regulaminem platformy, aby dowiedzieć się, co można sprzedawać, a czego nie, a także, w jaki sposób należy przygotowywać opisy oraz jak dobierać zdjęcia.

Usługa oferowana przez Facebook jest wykorzystywana przez specjalistów i ekspertów marketingu do pozyskiwania cennych leadów oraz zaznaczania swojego miejsca w sieci. Jeśli są one jednym z Twoich celów, pamiętaj o kilku elementach:

  • nazwie produktu: musi być krótka, zrozumiała i łatwa do zapamiętania, ale też zachęcająca do zakupu;
  • dobrej jakości zdjęciach: klient musi czuć, że nie kupuje przysłowiowego kota w worku;
  • lokalizacji: reklamy domyślnie wyświetlane są tym użytkownikom, którzy znajdują się w najbliższej okolicy, dlatego też w ustawieniach można wybrać kilka największych miast, aby zwiększyć zasięg;
  • atrakcyjnej cenie: użytkownicy korzystają z “marketu” przede wszystkim ze względu na konkurencyjność cen w sieci.

Płatności

Na koniec zastanów się nad formami płatności w Marketplace. Podczas kupowania produktów zaleca się dokonywanie płatności gotówką lub przy pomocy metod bezpośrednich. Można również dokonać płatności elektronicznej w formie przelewu czy polecenia zapłaty. Nigdy nie należy klikać linków odsyłających do płatności, tylko logować się bezpośrednio w witrynie wybranej metody płatności. Warto skorzystać z opcji płatności, która umożliwia ochronę zakupu.

Gdy nie powiążesz Marketplace ze sklepem internetowym, uniemożliwisz potencjalnemu klientowi zakup produktów przez bezpieczne płatności internetowe. Podobnie wygląda sprawa z indywidualnymi sprzedawcami, którzy szczególnie odczuwają skutki takiej decyzji. Sprzedaż, która odbywa się tylko i wyłącznie za pomocą Messengera, bazuje na obustronnym zaufaniu, a, jak wiadomo, w sieci trzeba się tego wystrzegać.

Dlaczego warto skorzystać z usługi Marketplace?

Mając już za sobą teorię, musisz dowiedzieć się, dlaczego właściwie warto skorzystać z “marketu” Facebooka. Chodzi przede wszystkim o ogromne zasięgi – niemal każdy użytkownik platformy choć raz z ciekawości wszedł do zakładki Marketplace. Jej wielką zaletą jest możliwość zostawiania komentarzy czy polubienia ofert, które w naturalny sposób wspierają sprzedaż oraz budowę świadomości marki. Nie można również zapomnieć o kontakcie między sprzedającym a kupującym. Facebook wykorzystuje w tym zakresie dwie plakietki: odznakę “Bardzo szybka odpowiedź” oraz “Polecany przez społeczność”, które stanowią dodatkową zachętę i zwiększają zaufanie odbiorców.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Słowo na koniec

Usługa Facebook Marketplace jest interesującym rozwiązaniem dla każdego, kto chciałby zacząć sprzedawać – nie ważne, czy jesteś osobą prywatną, czy prowadzącą prężnie działającą firmę. Przy niewielkich nakładach finansowych możesz wesprzeć swoją strategię marketingową lub zwyczajnie pozbyć się niepotrzebnych przedmiotów. Pamiętaj jednak, że jako przedsiębiorca musisz przestrzegać wytycznych platformy, dlatego, zanim zaczniesz tworzyć oferty, zapoznaj się z pełnym regulaminem Facebooka.

Chciałbyś zacząć pozycjonować swoją stronę? Zapraszamy do kontaktu! Nasi specjaliści z agencji SEO Grupa iCEA chętnie odpowiedzą na każde pytania! Pozycjonowanie twojej strony pomoże Ci rozwinąć skrzydła.

Aleksandra Pietrzak
Copywriter
Kuratorka w Muzeum Narodowym w Poznaniu, absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, kuratorka wystaw oraz autorka tekstów naukowych i popularno-naukowych. Miłośniczka sztuki, literatury współczesnej i podróży.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 5

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Długookresowa wartość klienta (CLTV) – co to jest i jak ją obliczyć?
Długookresowa wartość klienta (CLTV) – co to jest i jak ją obliczyć?
Długookresowa wartość klienta powie Ci o tym, jak zachowują się konsumenci względem Twojej marki. Sprawdź, jak ją obliczyć i wykorzystać do poprawy wyników!
Jak zaangażować swoich odbiorców?
Jak zaangażować swoich odbiorców?
Zastanawiasz się, w jaki sposób zaangażować swoich odbiorców? Myślisz, że robisz już wszystko, aby do nich dotrzeć, ale nadal nie widzisz przychodów? Przeczytaj!
Poznaj model trójkąta projektu!
Poznaj model trójkąta projektu!
Zastanawiasz się, czy można połączyć jakość z czasem i budżetem, aby stworzyć odpowiednie skuteczną strategię marketingową? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie