DARMOWY AUDYT SEO

Co to jest FAQ schema i jak wdrożyć je na stronę?

5 min czytania
Co to jest FAQ schema i jak wdrożyć je na stronę?
Kategoria Pozycjonowanie

Wyróżnienie się w wynikach wyszukiwania Google nie jest łatwe, zwłaszcza że konkurencja jest duża, a wyszukiwarka narzuca wiele czynników rankingowych oraz wytycznych. Są jednak strony, które mogą sobie pomóc, wykorzystując FAQ. Czym jest, z jakich elementów się składa, jak je wdrożyć? Zobacz, jak porozumiewać się z Google i bądź sprytniejszy od konkurencji.

Spis treści:

Frequently Asked Questions, czyli FAQ

Dane rozszerzone i elementy rozszerzone

Mikrodane, znaczniki schema, elementy rozszerzone, rich snippets – to wszystko składa się na dane rozszerzone wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google. Z ich pomocą wyszukiwarka lepiej komunikuje się z algorytmami i robotami sieciowymi, a także rozumie zawartość danej strony internetowej. Ich zadaniem jest zwiększenie współczynnika CTR (Click-Through Rate), czyli poprawa liczby kliknięć strony.

Jednym z nich jest FAQ schema, czyli element rozszerzony, wyświetlany w wyszukiwarce pod meta description, składający się z najczęściej zadawanych pytań. Dzięki nim użytkownicy otrzymują odpowiedzi na pytania, bez konieczności wchodzenia na stronę.

Należy jednak pamiętać, że ich zawartość nie jest ustalana automatycznie. Właściciel strony musi wdrożyć je do kodu źródłowego strony za pomocą specjalnego kodu. Funkcja ta jest dostępna we wszystkich krajach i językach, w jakich działa Google, zarówno dla urządzeń stacjonarnych, jak i mobilnych.

Wytyczne dla FAQ od Google

  • Znacznik musi być zapisany w jednym z trzech dostępnych formatów: JSON-LD, mikrodane, RDF.
  • Strona nie może wykorzystywać tagu noindex w pliku robots.txt.
  • FAQ musi odpowiadać tematyce strony i być z nią powiązane.
  • Na jedno pytanie przypada jedna odpowiedź, jeśli jednak jest ich więcej, lepiej wykorzystać QAPage.
  • Znacznika nie można używać w celach reklamowych.
  • Odpowiedzi na pytania muszą być również dostępne na stronie.
Sprawdź: U nas możesz do pracy przyjechać firmowym skuterem! Kilka słów o tym, jak dbać o pracowników

Wpływ FAQ na optymalizację SEO

Google co pewien czas wprowadza aktualizację algorytmów oraz zasad oceniania jakości stron internetowych, na podstawie których tworzony jest ranking w SERP-ach. W 2019 r. wyszukiwarka ogłosiła, że będzie wspierać trzy rodzaje fragmentów rozszerzonych:

  • FAQ,
  • QA,
  • How-to.

Jasno więc wynika, że Google będzie przychylniej oceniać strony wpływające na poziom User Experience. Frequently Asked Questions wzmacniają więc naszą pozycję rankingową, zwłaszcza jeśli będą one wysokiej jakości merytorycznej. Pozwalają dodatkowo wyróżnić się na tle konkurencji, bowiem zajmują większą ilość miejsca w SERP.

Kod FAQ schema. Implementacja fragmentów rozszerzonych

Największą zaletą tego znacznika jest jego prostota. Nie wymaga on specjalistycznych umiejętności z zakresu programowania, kodowania, HTML czy CSS. Musi być zaimplementowany w sekcji <head> kodu źródłowego strony. Kod zawiera takie elementy, jak:

  • main Entity – tablicę pytań, na które udzielono odpowiedzi;
  • question – pytanie do jednej odpowiedzi, zawierające “name” (pełną treść pytania) oraz “acceptedAnswer” (odpowiedź);
  • answer – pełna odpowiedź na pytanie zawierająca znaczniki HTML (od <h1> do <h6>, <ol>, <ul>, <li>, <a>, <p>, <div>, <b>, <strong>, <i>, <em>).

Warto dodać również nieobowiązujące elementy:

  • author – znacznik opisujący autora pytania;
  • dateCreated – datę pytania w formacie ISO 8601;
  • text – pełną treść pytania, jeśli było za długie;
  • upvoteCount – łączą liczbę głosów oddanych na pytanie;
  • URL – adres URL prowadzący do odpowiedzi na pytanie na stronie.

Z pomocą Google można również sprawdzić, czy dane zostały wdrożone prawidłowo – wystarczy wykonać test wyników z elementami rozszerzonymi. W ten sposób można przeanalizować dowolny adres URL bądź fragment kodu. Jak więc wdrożyć fragmenty rozszerzone na stronę? Można skorzystać z:

  1. The FAQ Page Schema Generator.
  2. Markera Danych (Google).
  3. Wtyczki (do CMS, z którego korzystamy).
  4. Ręcznego kodowania.

Następnym etapem jest zgłoszenie zmian w panelu administratora Google Search Console. Pomoże to szybciej zaindeksować nowe dane, aby pojawiły się w wynikach wyszukiwania. Warto również zoptymalizować title tag oraz meta description, ponieważ wpływają one na wrażenia użytkowników. Każdy z elementów powinniśmy również nasycić naturalnymi słowami kluczowymi oraz dostosować tytuły, nagłówki i spisy treści.

Jak tworzyć dobre pytania?

Podstawą jest pisanie dla użytkowników, to oni mają korzystać z FAQ. Oznacza to, że ich struktura powinna być prosta i uporządkowana, a także niewykorzystująca specjalistycznego żargonu. Warto pogrupować je sobie na kilka kategorii.

Zaleca się działanie w imię zasady: “od ogółu do szczegółu”. Należy więc uszeregować pytania od tych najbardziej ogólnych, do szczegółowych. Pamiętaj, aby nie rozpraszać użytkowników materiałami wizualnymi. Uzupełnij FAQ o linkowanie wewnętrzne. Umieść hiperlinki przekierowujące użytkowników do danej części strony, aby mogli poszerzyć swoje informacje.

Warto również umieścić przy FAQ dostęp do Twoich danych kontaktowych, np. adresu mailowego, w razie gdyby użytkownik nie znalazł odpowiedzi na nurtujące go pytanie. Pokażesz w ten sposób, że dbasz o swoich odbiorców, a przy okazji uzupełnisz bazę pytań.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Słowo na koniec

FAQ schema generator to wsparcie strategii SEO. Pomogą zwiększyć widoczność, a także wpłyną na ruch na stronie internetowej. Pozycjonowanie wymaga sprytu i wiedzy, pamiętaj, że jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat innych rodzajów rich snippets, możesz skorzystać z pomocy agencji, która dobierze do Twojej witryny odpowiednie elementy.

Aleksandra Pietrzak
Copywriter
Kuratorka w Muzeum Narodowym w Poznaniu, absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, kuratorka wystaw oraz autorka tekstów naukowych i popularno-naukowych. Miłośniczka sztuki, literatury współczesnej i podróży.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Mapa przekierowań – czym jest i kiedy warto ją zastosować?
Mapa przekierowań – czym jest i kiedy warto ją zastosować?
Zmiana domeny czy migracja strony to wyzwania, z którymi wciąż zmagają się eksperci w zakresie SEO. Zastanawiasz się, jak poradzić sobie z tym zadaniem?
Jak stworzyć wysokiej jakości zawartość strony internetowej?
Jak stworzyć wysokiej jakości zawartość strony internetowej?
Prowadzisz stronę internetową? Chcesz przyciągnąć nowych odbiorców? Wysokiej jakości treść jest tym, czego właśnie potrzebujesz. Wszystkiego dowiesz się w naszym artykule!
Jak generować większą ilość leadów sprzedażowych?
Jak generować większą ilość leadów sprzedażowych?
Leady sprzedażowe są obecnie niezbędne podczas tworzenia każdej dobrej strategii sprzedażowej firmy. Warto poznać zasady, których należy przestrzegać.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę