Wyróżnienie się w wynikach wyszukiwania Google nie jest łatwe, zwłaszcza że konkurencja jest duża, a wyszukiwarka narzuca wiele czynników rankingowych oraz wytycznych. Są jednak strony, które mogą sobie pomóc, wykorzystując FAQ. Czym jest, z jakich elementów się składa, jak je wdrożyć? Zobacz, jak porozumiewać się z Google i bądź sprytniejszy od konkurencji.
Dane rozszerzone i elementy rozszerzone
Mikrodane, znaczniki schema, elementy rozszerzone, rich snippets – to wszystko składa się na dane rozszerzone wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google. Z ich pomocą wyszukiwarka lepiej komunikuje się z algorytmami i robotami sieciowymi, a także rozumie zawartość danej strony internetowej. Ich zadaniem jest zwiększenie współczynnika CTR (Click-Through Rate), czyli poprawa liczby kliknięć strony.
Jednym z nich jest FAQ schema, czyli element rozszerzony, wyświetlany w wyszukiwarce pod meta description, składający się z najczęściej zadawanych pytań. Dzięki nim użytkownicy otrzymują odpowiedzi na pytania, bez konieczności wchodzenia na stronę.
Należy jednak pamiętać, że ich zawartość nie jest ustalana automatycznie. Właściciel strony musi wdrożyć je do kodu źródłowego strony za pomocą specjalnego kodu. Funkcja ta jest dostępna we wszystkich krajach i językach, w jakich działa Google, zarówno dla urządzeń stacjonarnych, jak i mobilnych.
Google co pewien czas wprowadza aktualizację algorytmów oraz zasad oceniania jakości stron internetowych, na podstawie których tworzony jest ranking w SERP-ach. W 2019 r. wyszukiwarka ogłosiła, że będzie wspierać trzy rodzaje fragmentów rozszerzonych:
Jasno więc wynika, że Google będzie przychylniej oceniać strony wpływające na poziom User Experience. Frequently Asked Questions wzmacniają więc naszą pozycję rankingową, zwłaszcza jeśli będą one wysokiej jakości merytorycznej. Pozwalają dodatkowo wyróżnić się na tle konkurencji, bowiem zajmują większą ilość miejsca w SERP.
Największą zaletą tego znacznika jest jego prostota. Nie wymaga on specjalistycznych umiejętności z zakresu programowania, kodowania, HTML czy CSS. Musi być zaimplementowany w sekcji <head> kodu źródłowego strony. Kod zawiera takie elementy, jak:
Warto dodać również nieobowiązujące elementy:
Z pomocą Google można również sprawdzić, czy dane zostały wdrożone prawidłowo – wystarczy wykonać test wyników z elementami rozszerzonymi. W ten sposób można przeanalizować dowolny adres URL bądź fragment kodu. Jak więc wdrożyć fragmenty rozszerzone na stronę? Można skorzystać z:
Następnym etapem jest zgłoszenie zmian w panelu administratora Google Search Console. Pomoże to szybciej zaindeksować nowe dane, aby pojawiły się w wynikach wyszukiwania. Warto również zoptymalizować title tag oraz meta description, ponieważ wpływają one na wrażenia użytkowników. Każdy z elementów powinniśmy również nasycić naturalnymi słowami kluczowymi oraz dostosować tytuły, nagłówki i spisy treści.
Podstawą jest pisanie dla użytkowników, to oni mają korzystać z FAQ. Oznacza to, że ich struktura powinna być prosta i uporządkowana, a także niewykorzystująca specjalistycznego żargonu. Warto pogrupować je sobie na kilka kategorii.
Zaleca się działanie w imię zasady: “od ogółu do szczegółu”. Należy więc uszeregować pytania od tych najbardziej ogólnych, do szczegółowych. Pamiętaj, aby nie rozpraszać użytkowników materiałami wizualnymi. Uzupełnij FAQ o linkowanie wewnętrzne. Umieść hiperlinki przekierowujące użytkowników do danej części strony, aby mogli poszerzyć swoje informacje.
Warto również umieścić przy FAQ dostęp do Twoich danych kontaktowych, np. adresu mailowego, w razie gdyby użytkownik nie znalazł odpowiedzi na nurtujące go pytanie. Pokażesz w ten sposób, że dbasz o swoich odbiorców, a przy okazji uzupełnisz bazę pytań.
FAQ schema generator to wsparcie strategii SEO. Pomogą zwiększyć widoczność, a także wpłyną na ruch na stronie internetowej. Pozycjonowanie wymaga sprytu i wiedzy, pamiętaj, że jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat innych rodzajów rich snippets, możesz skorzystać z pomocy agencji, która dobierze do Twojej witryny odpowiednie elementy.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.