Campaign Creators/unsplash.com
Prawdopodobnie każdy z nas przynajmniej raz napotkał błąd wewnętrznego serwera 500 podczas próby uzyskania dostępu do określonej witryny. Jako użytkownik możesz go zignorować, ale jako administrator musisz jak najszybciej znaleźć jego przyczynę i ją usunąć.
Częste występowanie błędu 500 jest szkodliwe dla reputacji Twojej firmy i prowadzi do utraty zaufania odbiorców Twojej marki. Oprócz tego zaszkodzi również Twoim pozycjom w rankingach w wyszukiwarkach. Dlatego jako właściciel witryny musisz wiedzieć, co to jest błąd 500, co może być jego przyczyną oraz jak go naprawić.
Kod błędu w formacie 5xx wskazuje, że przeglądarka poprawnie wysłała żądanie, ale serwer nie był w stanie go przetworzyć. Co oznacza błąd 500? To wewnętrzny problem z serwerem, którego przyczyny przeglądarka nie można rozpoznać. Najczęściej jest to jednak spowodowane błędami w pliku .htaccess. Ponadto czasami błąd 500 występuje po przesłaniu na serwer nieprawidłowych skryptów CGI lub ustawieniu nieprawidłowych uprawnień. Oznacza to, że za błąd 500, podobnie jak inne odpowiedzi z kodem zaczynającym się od cyfry 5, odpowiedzialni są programiści lub administratorzy serwerów, a nie użytkownicy.
Jeśli serwer wysłał komunikat o błędzie wewnętrznym 500, może to być spowodowane ustawieniami hostingu lub problemami z kodem witryny. Najczęstsze powody to:
Problem z serwerem może zostać rozwiązany tylko po stronie właściciela zasobu sieciowego.
Z racji, że błąd dotyczy serwera, nie ma sensu, by użytkownik próbował go „naprawić” poprzez:
Jeśli widzisz kod błędu 500 na czyjejś stronie, masz dwie możliwości. Po pierwsze, możesz poczekać. Jeśli nie masz dostępu do danego zasobu, nie będziesz mógł edytować jego plików, zmieniać ustawień ani wykonywać innych podobnych czynności, dlatego warto poczekać, aż administrator poprawi błąd i odwiedzić witrynę później.
Źródło: Avel Chuklanov
/unsplash.com
Po drugie, możesz powiadomić administratora zasobu o zaistniałym problemie. Pamiętaj, że nie wszyscy właściciele witryn monitorują dane przez całą dobę i czytają komunikaty o błędach. Możliwe, że administrator po prostu nie wie, że strona przestała działać. W tej sytuacji możesz pomóc – spróbuj znaleźć informacje kontaktowe właściciela i napisz do niego.
Oczywiście wiele zależy od specyfiki danego zasobu: na jakim silniku działa, na jakim hostingu się znajduje i co ostatnio zostało zmienione na stronie. Mimo to uniwersalne zalecenia w większości przypadków pomagają pozbyć się błędu 500. Warto konsekwentnie wypróbować każdą z możliwości, istotną dla działania witryny. Co więc jako administrator możesz zrobić, by naprawić wewnętrzny błąd serwera?
Jeśli korzystasz z serwera WWW Apache, najprawdopodobniej masz plik .htaccess w katalogu głównym witryny lub w podfolderach. Tam przechowywane są ustawienia serwera. Spróbuj zmienić nazwę .htaccess na przykład na .htaccess_, a następnie ponownie odwiedź stronę główną witryny.
Jeśli błąd 500 zniknął, problem dotyczy .htaccess. Sprawdź składnię pliku – być może podczas edycji wstawiłeś gdzieś dodatkowy znak lub popełniłeś literówkę. Jeśli istnieje poprzednia wersja ustawień, przywróć ją i sprawdź, czy kod błędu 500 nadal się pojawia.
Zdarza się, że dostawca hostingu ustawia uprawnienia do tego pliku, które zabraniają edycji. W takim przypadku spróbuj pobrać .htaccess na swój komputer, zmodyfikuj go w dowolnym edytorze tekstu i prześlij go na stronę zamiast starej wersji.
Jeśli ostatnio wykonywałeś jakieś prace w witrynie, mogło to spowodować wewnętrzny błąd serwera. Sprawdź dzienniki i zobacz, czy nie ma zgłoszonych problemów. Jeśli tak, przeanalizuj je i spróbuj cofnąć ostatnie zmiany.
Hosterzy zazwyczaj określają, gdzie domyślnie przechowywane są logi i jak uzyskać do nich dostęp z panelu sterowania. Informacje te można znaleźć w dziale pomocy lub FAQ na stronie hostingowej.
Jeśli używasz skryptów CGI (Common Gateway Interface), pliki wraz z nimi i foldery, w których się znajdują, muszą mieć prawo dostępu 755 (drwxr‑xr‑x). Ta kombinacja daje możliwość pisania w nich tylko właścicielowi. Inni użytkownicy mogą jedynie czytać pliki i je uruchamiać. Jeśli ustawione są inne uprawnienia, może to spowodować błąd 500.
Poprawne skrypty CGI muszą mieć zakończenia linii Unix (\n), a nie Windows (\r\n). Aby zachować poprawną wersję, musisz przesłać kod do większości hostingów przez FTP w trybie ASCII. Jeśli nie wiesz, jakich ustawień użyłeś, prześlij ponownie skrypty i sprawdź, czy błąd 500 zniknął. Programy CGI mogą również generować nieprawidłowe nagłówki odpowiedzi HTTP. W takim przypadku najprawdopodobniej zobaczysz błędy w dziennikach.
Zdarza się, że poszczególne komponenty strony lub wtyczki są ze sobą w konflikcie, w efekcie czego pojawia się błąd 500 i inne problemy serwera. Jeśli ostatnio zainstalowałeś nowe moduły lub aktualizowałeś stare, spróbuj wyłączyć te elementy w panelu administracyjnym. Możliwe, że po tym na stronie pojawią się inne błędy, ale jeśli kod błędu 500 przestał się wyświetlać, oznacza to, że był spowodowany właśnie niezgodnością lub nieprawidłowością wtyczek/komponentów.
Jeśli skrypty działają przez długi czas lub nie ma dla nich wystarczających zasobów, spróbuj przeanalizować ich zawartość. Być może kod wymaga optymalizacji, aby zużywał mniej mocy procesora i pamięci RAM. Szczególnie często skrypty nie mają wystarczających zasobów, jeśli korzystasz z hostingu współdzielonego. Spróbuj więc rozbić skrypt na bloki i oceń skuteczność każdego z nich.
Zdarza się, że nawet po zoptymalizowaniu skryptów nadal zużywają one zbyt dużo pamięci. W takim przypadku będziesz musiał przejść na droższy pakiet usług hostingowych lub, jeśli to możliwe, zwiększyć bezpośrednią alokację pamięci.
Jeśli samodzielna naprawa serwera przerasta Twoje możliwości i wiedzę, skorzystaj z pomocy profesjonalistów z działu wsparcia technicznego swojej usługi hostingowej. Możesz również zwrócić się do specjalisty-freelancera, ale w tym wypadku musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami naprawy błędu. Najczęściej nie ma to sensu, ponieważ większość ofert hostingowych obejmuje darmową pomoc w razie usterek.
Pamiętaj, że kod błędu 500 wymaga szybkiej reakcji. Gdy boty wyszukiwarki indeksują stronę z błędem, nie zmieniają jej statusu przez 24 godziny. W tym czasie administrator może naprawić błąd. Jeśli jednak boty ponownie napotkają błąd, wykluczą daną stronę z wyników wyszukiwania.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.