Google oferuje zestaw narzędzi, za pośrednictwem których możesz sprawnie zoptymalizować swoją platformę. Wśród dostępnych Google AdWords czy Google Merchant Center znajdziesz także mniej popularny Google Lighthouse. To za pomocą tego oprogramowania przeprowadzisz audyt strony internetowej i efektywnie zaprojektujesz witrynę dostosowaną do potrzeb klientów. Jak wygenerowane wskaźniki Lighthouse Google wpływają na praktyki pozycjonowania? Sprawdźmy to!
Zastanawiasz się, Lighthouse Google co to takiego w świecie e-marketingu i dlaczego warto mieć na uwadze tę usługę Google? Otóż jest to narzędzie umożliwiające realizację audytu strony WWW. Nie musisz martwić się o uiszczanie jakichkolwiek opłat, ponieważ oprogramowanie jest zupełnie darmowe. Dobrze sprawdzi się nie tylko w kontekście analizy własnej witryny internetowej, lecz wśród pozostałych platform prężnie rozwijających się w sieci. To duże wsparcie, zwłaszcza jeżeli w grę wchodzi silna konkurencja, z której działaniami warto się zapoznać.
Tuż po wykonaniu kompleksowej diagnozy strony WWW narzędzie wygeneruje “tipy” usprawniające funkcjonalność platformy. Kierując się wskazówkami, nie tylko w pełni dostosujesz stronę do potrzeb internautów, lecz także wytycznych SEO. Jeżeli dążysz do uplasowania się w pierwszej rankingowej dziesiątce wyników Google, z pewnością raport uzyskany z Lighthouse Google online okaże się dobrym punktem odniesienia do dalszych poczynań z zakresu optymalizacji witryny. Podczas przeprowadzanej analizy strony WWW za pomocą tego narzędzia badane są następujące obszary:
Po jakim czasie możesz spodziewać się wyników audytu? Jeżeli zarządzasz rozbudowaną platformą internetową, zobaczysz je po kilku minutach. Najczęściej raport Lighthouse Google jest gotowy już po kilku sekundach. Kolejnym atutem okazuje się możliwość wygenerowania audytu w dwóch wersjach – mobilnej i desktopowej.
Obszary audytu oceniane są według skali od 0 do 100, gdzie 100 oznacza bardzo dobry stopień. Niemożliwe jest uzyskanie wyniku 0, jeżeli jednak spotkasz się z taką oceną, to wiedz, że wystąpił błąd w działaniu narzędzia.
W zasadzie o najważniejszych parametrach już wspomnieliśmy, jednak warto wiedzieć, co się za nimi kryje.
Wydajność strony to pojęcie obejmujące wiele obszarów działania, m.in. tempo wyświetlania treści witryny (tzw. audyt First Meaningful Paint). To czas mierzony od rozpoczęcia ładowania jej zawartości do renderowania wszelkich elementów wizualnych.
Przeprowadzając kilkakrotnie audyt strony za pomocą instrumentu, jakim jest Lighthouse Google, być może dostrzeżesz pewne nieścisłości. Różnice to rezultat nieco odmiennej wydajności pracy strony. Za każdym razem witrynę może wyróżniać nieco inne tempo ładowania. To naturalna kolej rzeczy!
PAW (z j. ang. Progressive Web App) dostępne jest w formacie offline, a to z kolei oznacza, że strona może przyjąć postać zmodyfikowanej aplikacji. Ten aspekt badany jest pod kątem funkcjonalności strony w ramach wspomnianej aplikacji mobilnej. Rezultat PWA bazuje na tzw. Baseline Progressive Web App Checklist Google, który zawiera 14 parametrów uwzględnianych w badaniu. Każdy ma tę samą wagę, a narzędzie Lighthouse Google automatycznie weryfikuje większość z nich.
Obszar Accessibility score jasno i wyraźnie określa wymogi, które należy spełnić, aby uzyskać wysokie noty podczas przyznawanej punktacji. Mowa o wyposażeniu obrazów w tekst alternatywny, przystępnym języku oraz wyraźnej, zhierarchizowanej strukturze strony. Punkty przydzielane są wyłącznie wtedy, gdy witryna w całości spełni kryteria określonego parametru.
W obrębie tego obszaru weryfikowane są parametry techniczne pod kątem ich sprawnego działania na stronach WWW. Jednym z przykładów jest sprawdzenie poprawności funkcjonowania protokołu HTTPS.
Raport Lighthouse Google wskazuje, na ile dana witryna okazuje się przyjazna względem wyszukiwarek, a także, jakie miejsce zajmuje na liście SERP.
Za pośrednictwem wygenerowanych wyników uzyskasz odpowiedzi na pytania: czy zarządzana przez Ciebie strona jest dostosowana do użytkowanego sprzętu mobilnego? Jak prezentuje się czcionka? Czy widoczna jest różnica między nagłówkami H1, H2 itd.?
Czy uzyskanie wysokiego wyniku w narzędziu Lighthouse Google to gwarancja wysokiej pozycji rankingowej? Nie do końca. Nie mamy wątpliwości co do tego, że funkcjonalność platformy (np. tempo wyświetlania całej zawartości wewnątrz serwisu) wpływa na pozycjonowanie, jednak rezultaty zaprezentowane w raporcie Lighthouse powinny stanowić wyłącznie instruktaż. Skomplikowane algorytmy wyszukiwarek nie ograniczają się do szybkości ładowania serwisu, a w ostatecznej ocenie biorą pod uwagę takie aspekty, jak treść czy profil linkowy.
Reasumując, narzędzie Lighthouse Google jest niezwykle przydatne. Z tego też względu warto po nie sięgnąć i skorzystać z potencjału, jaki za sobą niesie, również w kontekście SEO. To nieoceniona wskazówka, co poprawić, aby “podskoczyć” w rankingu najchętniej odwiedzanych stron WWW.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.