Co to jest marketing i jaka jest jego definicja?

Co to jest marketing i jaka jest jego definicja?

Dominika Roseclay/pexels.com

Niewyobrażalnie wielki dostęp do informacji to fakt, do którego w XXI wieku wszyscy przywykliśmy. Codziennie widzisz setki reklam, przeglądając swój telefon lub korzystając z komputera. Powiadomienia na Instagramie, wielkie billboardy przy autostradach oraz kolejne maile z ofertami na poczcie internetowej – doskonale znasz tę sytuację!

Ilość dostępnych produktów oraz usług jest tak ogromna, że walka o uwagę potencjalnych klientów trwa 24/7 bez przerwy! Każdy pragnie, aby jego projekt odniósł wielki sukces, chce posiadać rzeszę stałych klientów i bazę do tworzenia ciągle nowych zamówień – bez marketingu jest to niemożliwe… dlaczego?

Marketing - definicja

Przyjrzyjmy się definicji marketingu, którą można znaleźć w Google:

„Proces społeczny, w którym jednostki i grupy otrzymują to, czego potrzebują poprzez tworzenie, oferowanie oraz swobodną wymianę z innymi towarami i usługami, które posiadają wartość”.

Po jej przeczytaniu można posunąć się do stwierdzenia, że marketing istnieje tak długo, jak wszelkiego rodzaju wymiana towaru, czyli tak długo, jak istnieje człowiek. W ciągu setek lat ewoluowały jedynie formy marketingu – najbardziej zauważalne zmiany to te w ciągu ostatnich kilku dekad!

Rodzaje marketingu, z którymi spotykasz się codziennie

Reklama jest znana praktycznie każdej osobie, która żyje w społeczeństwie. Spotykamy się z nią codziennie, a to w jakiej formie otrzymamy reklamę jako konsumenci, jest zależne, od tego jakiej strategii użyje dział marketingowy danej firmy.

Możemy tutaj wyróżnić dwa rodzaje:

  • Marketing online – zachodzący w Internecie,
  • Marketing offline – zachodzący bez użycia sieci internetowej.

Wielu przedstawicieli wielkich firm na całym świecie często podkreśla, że jeżeli Twoja firma nie działa w Internecie, to traci na tym ogromne pieniądze i wielu klientów. Jest to niepodważalna prawda, ponieważ jak mówią statystyki oraz prognozy rynek ecommerce rozwija się w coraz szybszym tempie.

(data użycia 06.01.2022 rok, link: https://www.pmrmarketexperts.com/rekordowy-wzrost-rynku-e-commerce-w-2020-roku-spowodowany-epidemia-covid-19/)

(data użycia 06.01.2022 rok, link: https://www.bankier.pl/wiadomosc/8-wykresow-o-polskim-rynku-e-commerce-ktore-warto-zobaczyc-8136159.html)

Te zmiany skutkują popularnością marketingu internetowego, na który decyduje się coraz większa ilość przedsiębiorstw.

Marketing offline natomiast jest przeciwieństwem. Forma reklamy jest przekazywana w sposób bardziej “tradycyjny” i powszechnie znany. Jeżeli idziesz ulicą i dostajesz ulotkę, jedziesz autostradą i widzisz billboard z ogłoszeniem lub dociera do Ciebie reklama za pośrednictwem tradycyjnych mediów (telewizja, radio, gazeta), dostajesz naoczny dowód, że marketing offline dalej jest praktykowany, a to oznacza, że jest skuteczny!

Z czego składa się marketing?

Często możesz zastanawiać się, co decyduje o tym, jakie działania są podejmowane przez firmę, aby o ich produkcie/usłudze usłyszeli odbiorcy.

Co składa się na marketing 4P?

  1. Price (cena),
  2. Produkt (product),
  3. Place (miejsce, dystrybucja),
  4. Promocja (promotion).

Bardzo często tylko punkt 4 jest utożsamiany z marketingiem, a ludzie pomijają wcześniejsze – od razu można zauważyć, że nie jest to prawidłowe stwierdzenie, czy może istnieć reklama bez reklamowanego produktu bądź usługi? No właśnie 🙂

Kolejny podziałem, jaki możemy zastosować, jeżeli chodzi o marketing jest fakt, do jakiego grona odbiorców chcemy dotrzeć. W tym przypadku możemy wyróżnić:

1. Marketing ATL (Above the line):

Charakteryzuje się tym, że jest to forma reklamy dostarczana za pomocą mass mediów. Kampanie marketingowe są odbierane przez bardzo dużą ilość ludzi, często nawet przez osoby, które nie są w puli potencjalnych klientów.

Czy potrafisz podać przykłady? Jeśli się zastanowisz zobaczysz, że takiej formy przekazu jest bardzo dużo!

Marketing ATL przykłady:

  1. Reklama w telewizji,
  2. Audycja w radiu,
  3. Prasa oraz plakaty,
  4. Bilbordy,
  5. Reklamy np. na banerach podczas wydarzeń sportowych.

2. Marketing BTL (Below the line):

Jest skierowany do klienta “indywidualnego”. W praktyce oznacza to, że ma on trafić do celowo wybranego grona odbiorców, którzy już są lub mogą stać się klientami danego sklepu.

Również zastanówmy się nad przykładowymi formami, które często spotykasz 🙂

Marketing BTL przykłady:

  1. Materiały (np. ulotka) przesyłana na adres klienta,
  2. Direct mailing do bazy swoich klientów (tak samo SMS-y),
  3. Próbki towarów,
  4. Zniżki oraz kupony (np. dla stałych klientów albo na pierwszy zakup),
  5. Stoiska sprzedażowe z katalogami oraz informacjami na temat produktu.

Źródło: Jacqueline Kelly/pexels.com

Tutaj warto wspomnieć, że aktualnie trendy potrafią bardzo szybko się zmieniać, a dodatkowo rozwój w Internecie jest bardzo szybki, dlatego dzisiaj wiele agencji marketingowych oraz poszczególnych firm w swoich działaniach wykorzystuje marketing ATL, oraz BTL jednocześnie – nazywa się to marketing TTL (through the line).

Marketing automation - skuteczna analiza do podniesienia sprzedaży!

Przenosząc tę nazwę na polski to po prostu marketing zautomatyzowany. Często podczas tworzenia kampanii reklamowych firmy nie są zadowolone z ich finalnego rezultatu. Mimo że przeznaczyły swoje środki finansowe (często bardzo duże) na reklamę, liczą na efektywny zwrot i zysk z tych działań.

W tym momencie bardzo przydatny będzie marketing automation. Dzięki funkcjom jakie oferuje może znacząco pomóc w monitorowaniu osiągnięć na bieżąco.

Przydatne funkcje to:

  1. Mailing do klientów (bez obaw, nie powoduje on spamu – jest to popularny mit),
  2. Monitoring zachowań internautów na Twojej stronie internetowej oraz sprawdzanie ich reakcji, np. na komunikat albo wiadomość e-mail,
  3. Lead scoring i lead nurturing (ocena działań klientów oraz wysyłanie komunikatów),
  4. Automatyczne tworzenie ofert dla potencjalnych odbiorców – szybki kontakt.

Dodatkowo pozwala on analizować na bieżąco wszystkie parametry na podstawie wykresów, co umożliwia korygowanie działań marketingowych i wprowadzanie przydatnych zmian, które dadzą pożądany efekt!

Pamiętaj, jeżeli można coś uprościć lub zautomatyzować – warto zastanowić się nad tym kilka razy, może okazać się to tzw. game – changer Twojej kampanii!

Pozycjonowanie firmy, czyli być albo nie być!

Wyobraź sobie taką sytuację:

Masz do zaoferowanie usługę X, jest ona ogólnie popularna – bez trudu można wymienić 5 innych konkurencyjnych firm. Potencjalny klient chce skorzystać z tej usługi, dlatego wpisuje w Internet interesujący go temat. Twoja strona internetowa z perfekcyjnie przygotowaną ofertą oraz zadbaniem o kontakt tylko czeka na otwarcie… problem w tym, że jest ona dopiero na samym dole w wyszukiwarce!

Z doświadczenia wiesz, że jeżeli szukasz informacji na dany temat, najczęściej klikasz w pierwsze trzy linki do stron, które pokazują się jako pierwsze. Ponadto, zdajesz sobie sprawę, że te, które są niżej nie zostaną zauważone przez znaczącą część internautów.

Przez brak dobrego pozycjonowania Twojej marki tracisz klientów, pieniądze oraz pozwalasz, aby Twoja konkurencja tworzyła sobie na rynku status solidnej i sprawdzonej firmy! Posiadając nawet najlepszą usługę nie zarobisz ogromnych pieniędzy jeżeli nikt o tym nie usłyszy, dlatego tak ważne jest aby zadbać o pozycjonowanie w Internecie.

Najpopularniejsze techniki pozycjonowania, z którymi możesz się spotkać:

  1. Pozycjonowanie przez cenę produktu/usługi – częste skojarzenia (np. im droższy, tym lepszy produkt),
  2. Pozycjonowanie poprzez pochodzenie produktu – np. niemiecka jakość,
  3. Pozycjonowanie poprzez unikatowe cechy – czynnik, który jest niespotykany w ofercie konkurencji,
  4. Pozycjonowanie poprzez “bycie ekspertem” – budowanie wizerunku specjalisty w danej branży,
  5. Pozycjonowanie poprzez płeć – określenie i skierowanie oferty do danej grupy osób (np. zabiegi kosmetyczne dla kobiet).

Dział pozycjonowania to podstawa sukcesu. Po pierwsze – dajesz szansę, aby klient o Tobie usłyszał, a następnie wkładasz mu do ręki odpowiedzi na wszystkie jego pytania i tworzysz miłe skojarzenia – schemat pozyskania nowego klienta!

Content marketing

W procesie sprzedaży najważniejsze jest zainteresowanie potencjalnych klientów, aby chcieli oni skorzystać z naszej usługi lub produktu. Nie jesteśmy w stanie tego zrobić bez odpowiedniej strategii oraz tworzenia adekwatnych treści. To wszystko powoduje, że content marketing jest bardzo ważną strategią, która jest odpowiedzialna za powodzenie całej kampanii.

Konkretne treści podczas tworzenia reklamy – jak zainteresować klienta?

Tworzenie interesujących treści, które w sposób przydatny potrafią zaciekawić odbiorcę oraz skuteczna ich dystrybucja stanowią dzisiaj umiejętności wartą miliony (jeśli nie miliardy). Jest to często kluczowe w momencie podjęcia przez klienta decyzji o wyborze Twojej firmy. Ponadto powoduje to utworzenie stałego kontaktu z klientem, który pamiętając pozytywnie Twoją markę chętnie będzie do niej powracać – zaowocuje to regularnym zyskiem oraz ewentualnymi rekomendacjami!

W tworzeniu strategii marketingowych niezbędnymi aspektami są:

  • Wykazywanie się kreatywnym myśleniem oraz nieszablonowym podejściem do problemów, z którymi boryka się Twój potencjalny klient;
  • Określenie budżetu na działanie marketingowe;
  • Określenie dokładnej grupy docelowej odbiorców – do której chcesz skutecznie trafić;
  • Wypracowanie własnego systemu reklamy, który najlepiej sprawdzi się w Twojej branży! Przeważnie za tworzenie strategii sprzedażowych odpowiedzialny jest cały zespół osób, które posiadają odpowiednie kwalifikacje w tym kierunku, dlatego jeżeli dzisiaj sam czujesz, że możesz nie dać rady – możesz zainteresować się usługami agencji, która Ci w tym pomoże!

Marketing – podsumowanie

Podsumowując, reklama odgrywa w świecie biznesu bardzo istotną rolę. Jest podstawowym składnikiem, który może otworzyć drzwi do ogromnych możliwości dla firmy! Na przestrzeni lat powstały nowe formy marketingu, które stały się bardzo skuteczne, a przez to wykorzystywane na szeroką skalę zarówno przez duże, jak i małe przedsiębiorstwa!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Wirtualni influencerzy – czy czeka nas digitalowa rewolucja?

    Wirtualni influencerzy – czy czeka nas digitalowa rewolucja?

    Czy to możliwe, że obserwowany przez Ciebie influencer tak naprawdę... nie istnieje? Przeczytaj, jak AI przejmuje świat reklamy i dlaczego współpraca z robotem może Cię kosztować nawet 8500$.
    Nowy podatek od reklamy: kto będzie musiał go zapłacić?

    Nowy podatek od reklamy: kto będzie musiał go zapłacić?

    Na tym świecie pewne są podobno tylko dwie rzeczy, a jedną z nich są podatki. Zobacz, kogo dotknie nowy podatek od reklamy i dlaczego wywołał on falę prawdziwego oburzenia.
    Witamy w klubie, czyli czym jest Clubhouse

    Witamy w klubie, czyli czym jest Clubhouse

    Do 2021 roku aplikację tę pobrało ponad 8 milionów użytkowników! Sprawdź na czym polega jej fenomen i dlaczego dostęp do niej wcale nie jest taki prosty, jakby się mogło wydawać.
    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie

        Jeżeli chciałbyś dołączyć do naszego zespółu, ale masz wątpliwości - skontaktuj się z nami.
        Wypełnij formularz kontaktowy: