DARMOWY AUDYT SEO

Co to jest marketing i jaka jest jego definicja?

8 min czytania
Co to jest marketing i jaka jest jego definicja?
Kategoria Marketing

Niewyobrażalnie wielki dostęp do informacji to fakt, do którego w XXI wieku wszyscy przywykliśmy. Codziennie widzisz setki reklam, przeglądając swój telefon lub korzystając z komputera. Powiadomienia na Instagramie, wielkie billboardy przy autostradach oraz kolejne maile z ofertami na poczcie internetowej – doskonale znasz tę sytuację!

Ilość dostępnych produktów oraz usług jest tak ogromna, że walka o uwagę potencjalnych klientów trwa 24/7 bez przerwy! Każdy pragnie, aby jego projekt odniósł wielki sukces, chce posiadać rzeszę stałych klientów i bazę do tworzenia ciągle nowych zamówień – bez marketingu jest to niemożliwe… dlaczego?

Spis treści:

Marketing - definicja

Przyjrzyjmy się definicji marketingu, którą można znaleźć w Google:

„Proces społeczny, w którym jednostki i grupy otrzymują to, czego potrzebują poprzez tworzenie, oferowanie oraz swobodną wymianę z innymi towarami i usługami, które posiadają wartość”.

Po jej przeczytaniu można posunąć się do stwierdzenia, że marketing istnieje tak długo, jak wszelkiego rodzaju wymiana towaru, czyli tak długo, jak istnieje człowiek. W ciągu setek lat ewoluowały jedynie formy marketingu – najbardziej zauważalne zmiany to te w ciągu ostatnich kilku dekad!

Sprawdź: Blogosfera w marketingu internetowym – co warto wiedzieć?

Rodzaje marketingu, z którymi spotykasz się codziennie

Reklama jest znana praktycznie każdej osobie, która żyje w społeczeństwie. Spotykamy się z nią codziennie, a to w jakiej formie otrzymamy reklamę jako konsumenci, jest zależne, od tego jakiej strategii użyje dział marketingowy danej firmy.

Możemy tutaj wyróżnić dwa rodzaje:

  • Marketing online – zachodzący w Internecie,
  • Marketing offline – zachodzący bez użycia sieci internetowej.

Wielu przedstawicieli wielkich firm na całym świecie często podkreśla, że jeżeli Twoja firma nie działa w Internecie, to traci na tym ogromne pieniądze i wielu klientów. Jest to niepodważalna prawda, ponieważ jak mówią statystyki oraz prognozy rynek ecommerce rozwija się w coraz szybszym tempie.

(data użycia 06.01.2022 rok, link: https://www.pmrmarketexperts.com/rekordowy-wzrost-rynku-e-commerce-w-2020-roku-spowodowany-epidemia-covid-19/)

(data użycia 06.01.2022 rok, link: https://www.bankier.pl/wiadomosc/8-wykresow-o-polskim-rynku-e-commerce-ktore-warto-zobaczyc-8136159.html)

Te zmiany skutkują popularnością marketingu internetowego, na który decyduje się coraz większa ilość przedsiębiorstw.

Marketing offline natomiast jest przeciwieństwem. Forma reklamy jest przekazywana w sposób bardziej “tradycyjny” i powszechnie znany. Jeżeli idziesz ulicą i dostajesz ulotkę, jedziesz autostradą i widzisz billboard z ogłoszeniem lub dociera do Ciebie reklama za pośrednictwem tradycyjnych mediów (telewizja, radio, gazeta), dostajesz naoczny dowód, że marketing offline dalej jest praktykowany, a to oznacza, że jest skuteczny!

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Z czego składa się marketing?

Często możesz zastanawiać się, co decyduje o tym, jakie działania są podejmowane przez firmę, aby o ich produkcie/usłudze usłyszeli odbiorcy.

Co składa się na marketing 4P?

  1. Price (cena),
  2. Produkt (product),
  3. Place (miejsce, dystrybucja),
  4. Promocja (promotion).

Bardzo często tylko punkt 4 jest utożsamiany z marketingiem, a ludzie pomijają wcześniejsze – od razu można zauważyć, że nie jest to prawidłowe stwierdzenie, czy może istnieć reklama bez reklamowanego produktu bądź usługi? No właśnie 🙂

Kolejny podziałem, jaki możemy zastosować, jeżeli chodzi o marketing jest fakt, do jakiego grona odbiorców chcemy dotrzeć. W tym przypadku możemy wyróżnić:

1. Marketing ATL (Above the line):

Charakteryzuje się tym, że jest to forma reklamy dostarczana za pomocą mass mediów. Kampanie marketingowe są odbierane przez bardzo dużą ilość ludzi, często nawet przez osoby, które nie są w puli potencjalnych klientów.

Czy potrafisz podać przykłady? Jeśli się zastanowisz zobaczysz, że takiej formy przekazu jest bardzo dużo!

Marketing ATL przykłady:

  1. Reklama w telewizji,
  2. Audycja w radiu,
  3. Prasa oraz plakaty,
  4. Bilbordy,
  5. Reklamy np. na banerach podczas wydarzeń sportowych.

2. Marketing BTL (Below the line):

Jest skierowany do klienta “indywidualnego”. W praktyce oznacza to, że ma on trafić do celowo wybranego grona odbiorców, którzy już są lub mogą stać się klientami danego sklepu.

Również zastanówmy się nad przykładowymi formami, które często spotykasz 🙂

Marketing BTL przykłady:

  1. Materiały (np. ulotka) przesyłana na adres klienta,
  2. Direct mailing do bazy swoich klientów (tak samo SMS-y),
  3. Próbki towarów,
  4. Zniżki oraz kupony (np. dla stałych klientów albo na pierwszy zakup),
  5. Stoiska sprzedażowe z katalogami oraz informacjami na temat produktu.

Tutaj warto wspomnieć, że aktualnie trendy potrafią bardzo szybko się zmieniać, a dodatkowo rozwój w Internecie jest bardzo szybki, dlatego dzisiaj wiele agencji marketingowych oraz poszczególnych firm w swoich działaniach wykorzystuje marketing ATL, oraz BTL jednocześnie – nazywa się to marketing TTL (through the line).

Sprawdź: Czym jest up-selling?

Marketing automation - skuteczna analiza do podniesienia sprzedaży!

Przenosząc tę nazwę na polski to po prostu marketing zautomatyzowany. Często podczas tworzenia kampanii reklamowych firmy nie są zadowolone z ich finalnego rezultatu. Mimo że przeznaczyły swoje środki finansowe (często bardzo duże) na reklamę, liczą na efektywny zwrot i zysk z tych działań.

W tym momencie bardzo przydatny będzie marketing automation. Dzięki funkcjom jakie oferuje może znacząco pomóc w monitorowaniu osiągnięć na bieżąco.

Przydatne funkcje to:

  1. Mailing do klientów (bez obaw, nie powoduje on spamu – jest to popularny mit),
  2. Monitoring zachowań internautów na Twojej stronie internetowej oraz sprawdzanie ich reakcji, np. na komunikat albo wiadomość e-mail,
  3. Lead scoring i lead nurturing (ocena działań klientów oraz wysyłanie komunikatów),
  4. Automatyczne tworzenie ofert dla potencjalnych odbiorców – szybki kontakt.

Dodatkowo pozwala on analizować na bieżąco wszystkie parametry na podstawie wykresów, co umożliwia korygowanie działań marketingowych i wprowadzanie przydatnych zmian, które dadzą pożądany efekt!

Pamiętaj, jeżeli można coś uprościć lub zautomatyzować – warto zastanowić się nad tym kilka razy, może okazać się to tzw. game – changer Twojej kampanii!

Pozycjonowanie firmy, czyli być albo nie być!

Wyobraź sobie taką sytuację:

Masz do zaoferowanie usługę X, jest ona ogólnie popularna – bez trudu można wymienić 5 innych konkurencyjnych firm. Potencjalny klient chce skorzystać z tej usługi, dlatego wpisuje w Internet interesujący go temat. Twoja strona internetowa z perfekcyjnie przygotowaną ofertą oraz zadbaniem o kontakt tylko czeka na otwarcie… problem w tym, że jest ona dopiero na samym dole w wyszukiwarce!

Z doświadczenia wiesz, że jeżeli szukasz informacji na dany temat, najczęściej klikasz w pierwsze trzy linki do stron, które pokazują się jako pierwsze. Ponadto, zdajesz sobie sprawę, że te, które są niżej nie zostaną zauważone przez znaczącą część internautów.

Przez brak dobrego pozycjonowania Twojej marki tracisz klientów, pieniądze oraz pozwalasz, aby Twoja konkurencja tworzyła sobie na rynku status solidnej i sprawdzonej firmy! Posiadając nawet najlepszą usługę nie zarobisz ogromnych pieniędzy jeżeli nikt o tym nie usłyszy, dlatego tak ważne jest aby zadbać o pozycjonowanie w Internecie.

Najpopularniejsze techniki pozycjonowania, z którymi możesz się spotkać:

  1. Pozycjonowanie przez cenę produktu/usługi – częste skojarzenia (np. im droższy, tym lepszy produkt),
  2. Pozycjonowanie poprzez pochodzenie produktu – np. niemiecka jakość,
  3. Pozycjonowanie poprzez unikatowe cechy – czynnik, który jest niespotykany w ofercie konkurencji,
  4. Pozycjonowanie poprzez “bycie ekspertem” – budowanie wizerunku specjalisty w danej branży,
  5. Pozycjonowanie poprzez płeć – określenie i skierowanie oferty do danej grupy osób (np. zabiegi kosmetyczne dla kobiet).

Dział pozycjonowania to podstawa sukcesu. Po pierwsze – dajesz szansę, aby klient o Tobie usłyszał, a następnie wkładasz mu do ręki odpowiedzi na wszystkie jego pytania i tworzysz miłe skojarzenia – schemat pozyskania nowego klienta!

Sprawdź: Czy e-mail marketing jeszcze sprzedaje?

Content marketing

W procesie sprzedaży najważniejsze jest zainteresowanie potencjalnych klientów, aby chcieli oni skorzystać z naszej usługi lub produktu. Nie jesteśmy w stanie tego zrobić bez odpowiedniej strategii oraz tworzenia adekwatnych treści. To wszystko powoduje, że content marketing jest bardzo ważną strategią, która jest odpowiedzialna za powodzenie całej kampanii.

Konkretne treści podczas tworzenia reklamy – jak zainteresować klienta?

Tworzenie interesujących treści, które w sposób przydatny potrafią zaciekawić odbiorcę oraz skuteczna ich dystrybucja stanowią dzisiaj umiejętności wartą miliony (jeśli nie miliardy). Jest to często kluczowe w momencie podjęcia przez klienta decyzji o wyborze Twojej firmy. Ponadto powoduje to utworzenie stałego kontaktu z klientem, który pamiętając pozytywnie Twoją markę chętnie będzie do niej powracać – zaowocuje to regularnym zyskiem oraz ewentualnymi rekomendacjami!

W tworzeniu strategii marketingowych niezbędnymi aspektami są:

  • Wykazywanie się kreatywnym myśleniem oraz nieszablonowym podejściem do problemów, z którymi boryka się Twój potencjalny klient;
  • Określenie budżetu na działanie marketingowe;
  • Określenie dokładnej grupy docelowej odbiorców – do której chcesz skutecznie trafić;
  • Wypracowanie własnego systemu reklamy, który najlepiej sprawdzi się w Twojej branży! Przeważnie za tworzenie strategii sprzedażowych odpowiedzialny jest cały zespół osób, które posiadają odpowiednie kwalifikacje w tym kierunku, dlatego jeżeli dzisiaj sam czujesz, że możesz nie dać rady – możesz zainteresować się usługami agencji SEO, która Ci w tym pomoże!

Marketing – podsumowanie

Podsumowując, reklama odgrywa w świecie biznesu bardzo istotną rolę. Jest podstawowym składnikiem, który może otworzyć drzwi do ogromnych możliwości dla firmy! Na przestrzeni lat powstały nowe formy marketingu, które stały się bardzo skuteczne, a przez to wykorzystywane na szeroką skalę zarówno przez duże, jak i małe przedsiębiorstwa!

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 8

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czy mobilne zakupy zwiększają ruch w sklepie stacjonarnym?
Czy mobilne zakupy zwiększają ruch w sklepie stacjonarnym?
Twój sklep stacjonarny nie przynosi korzyści? Może warto zastanowić się nad sklepem internetowym?
Działania off-site SEO dla małych i średnich firm. Jak wzmocnić swój wizerunek w sieci?
Działania off-site SEO dla małych i średnich firm. Jak wzmocnić swój wizerunek w sieci?
Działania SEO w kontekście małych i średnich firm działających lokalnie. Czym jest optymalizacja oraz jak walczyć o wysoką pozycję rankingową w Google?
Dlaczego media społecznościowe nie wpływają pozytywnie na Twoją firmę?
Dlaczego media społecznościowe nie wpływają pozytywnie na Twoją firmę?
Prowadzisz swój profil firmowy w mediach społecznościowych, ale nie generujesz zysków? Może się okazać, że popełniasz te standardowe problemy.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie