DARMOWY AUDYT SEO

Co to jest marketing idei?

5 min czytania
Co to jest marketing idei?
Kategoria Marketing

Reklama nie dotyczy wyłącznie promocji określonego produktu bądź usługi. Niekiedy z jej potencjału korzysta się w innym celu, np. uświadomienia skali problemów społecznych. Czynności podjęte w tym obszarze mają ułatwić przygotowanie kampanii wzbudzającej silne nastroje wśród odbiorców.

Jaką rolę odgrywa w tym wszystkim marketing idei? Czy są zasady, którymi warto kierować się przy tworzeniu komunikatów reklamowych? Przeczytaj artykuł, poznaj odpowiedzi na powyższe pytania i nakłoń swoich konsumentów do zmiany!

Spis treści:

Definicja marketingu idei

Marketing idei sprowadza się do aktywności w obrębie marketingu, mającej na celu zmianę szkodliwych zachowań. Jego rolą jest także udzielenie wsparcia w ramach osiągnięcia celów marketingu komercyjnego. Przyczynia się to bezpośrednio do zwiększenia świadomości klientów na temat różnych problemów oraz poprawy postaw względem nich. Dotychczas najczęstszymi pomysłodawcami kampanii społecznych były organizacje pozarządowe. Obecnie coraz więcej firm bierze udział w tego typu inicjatywach.

Zasada 4P w marketingu idei

Pomimo że ten rodzaj marketingu w dużym stopniu różni się od pozostałych, wciąż opiera się na zasadach współtworzących tradycyjną kompozycję marketingową 4P. W jej skład wchodzą następujące elementy:

Zasada 4P w marketingu

  • Produkt – to główny “bohater” opracowywanej kampanii, dlatego należy zadbać o to, aby był zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy (np. zbiórka darowizn na schroniska oraz prezentacja postawy zachęcającej do udziału w akcji charytatywnej).
  • Cena – obejmuje kwestie finansowe organizowanych projektów pomocowych ze zbiórkami pieniędzy. Uiszczanie kosztów w ramach akcji spoczywa na adresatach przekazu. Do nienamacalnych elementów kampanii należą czas oraz wysiłek zaangażowanych jednostek społecznych.
  • Dystrybucja – dotyczy metod i kanałów dotarcia z komunikatem do docelowego grona odbiorców. Założeniami są maksymalizacja procesów twórczych kampanii oraz minimalizacja poniesionych kosztów.
  • Promocja – narzędzia marketingowe, po które sięgają reklamodawcy w kampaniach społecznych, są identyczne względem tych wykorzystywanych w marketingu komercyjnym (mowa m.in. o tradycyjnej reklamie, bezpośredniej sprzedaży czy praktykach z obszaru Public Relations).

Zdarzają się przypadki, kiedy kompozycja 4P zostaje uzupełniona o kolejne elementy. Powstaje wówczas koncepcja 8P, która oprócz tradycyjnych “składników” zawiera w sobie partnerstwo, źródło finansowania, opinię publiczną oraz wsparcie legislacyjne.

Jakich korzyści dostarcza marketing idei?

Jedną z głównych myśli, która przyświeca twórcom marketingu idei, jest zmiana niewłaściwego sposobu postępowania konsumentów i wsparcie celów społecznych. Jakie korzyści czerpią firmy z przyjęcia takiej taktyki biznesowej?

  • Zwiększają świadomość konsumentów odnośnie do istniejącego problemu społecznego,
  • wskazują przyczyny takiego stanu rzeczy,
  • udzielają wsparcia tym, których dany problem dotyczy bezpośrednio,
  • zachęcają do wdrożenia pozytywnych zmian zachowania.

Kampanie społeczne, choć nie przynoszą przedsiębiorstwu zysku, skutecznie wpływają na budowę wizerunku oraz uwypuklają wartości, którymi kieruje się marka. Co więcej, klienci często doceniają udział firmy w prospołecznych przedsięwzięciach, a to wiąże się z większym uznaniem dla kompleksowych działań marketingowych.

Sprawdź: Reklama na stronie internetowej – jak ją dodać?

Reguły, którymi rządzi się marketing idei

Marketing idei to wyzwanie dla marek, które chcą wzmocnić swoją pozycję na rynku i zaistnieć w pamięci konsumenckiej. Aby śmiało powiedzieć, że kampania społeczna zakończyła się powodzeniem, warto uwzględnić niżej wymienione działania.

Sprecyzuj problem

Prosto i na temat to “clou” kampanii marketingu idei. Zazwyczaj przyczyny omawianego problemu wynikają same z siebie, jednak czasami to bardziej złożona kwestia niż mogłoby się początkowo wydawać. Dobrym przykładem jest zmiana klimatu ze względu na niewłaściwe zachowania i postawy społeczne.

Jaki masz cel?

Niezależnie od tego, czy jest to kampania komercyjna, czy społeczna, powinieneś dokładnie określić oczekiwania względem grona swoich adresatów. Pamiętaj, aby postępować według modelu SMART, dzięki któremu bezbłędnie ocenisz rezultaty podjętych aktywności.

Wskaż, kto należy do Twojego targetu

Im więcej wiesz na temat odbiorców komunikatu, tym lepiej. Skup się przede wszystkim na osobach, które mierzą się z poruszanym w kampanii problemem. Odwołując się do przykładu ze zmianą klimatu, docelowym gronem adresatów będą zarówno osoby przyczyniające się do ocieplenia warunków atmosferycznych, jak i świadkowie niepożądanych działań.

Zastanów się, dlaczego tak się dzieje

Im bardziej zagłębisz się w przyczyny postępowania jednostek społecznych, tym większe prawdopodobieństwo, że znajdziesz rozwiązanie problemu. To z kolei prosta droga do tego, aby zachęcić odbiorcę do zmiany niewłaściwych nawyków.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Marki w obliczu marketingu idei

Przedsiębiorstwa coraz częściej wykorzystują marketing idei w swoich biznesowych poczynaniach. Poruszają problemy, z którymi zmaga się społeczeństwo, np. depresja i próby samobójcze wśród nastolatków (IKEA) oraz te, które mogą wpłynąć w przyszłości na cały ekosystem (kampania Żubra na temat konsekwencji związanych z wymarciem poszczególnych gatunków zwierząt).

Firmy starają się w ten sposób zostać zapamiętane i pozytywnie odebrane przez coraz bardziej świadomych konsumentów. Nie ma zatem wątpliwości, że omawiana strategia marketingowa to dobry sposób na to, aby zwrócić uwagę na współczesne trudności, wzmocnić wizerunek oraz zacieśnić relację z dotychczasowymi odbiorcami marki. W dalszej perspektywie przygotowane kampanie społeczne mogą zaowocować stworzeniem silnej społeczności, a tym samym – zyskami.

Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 2

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czym jest reklama displayowa?
Czym jest reklama displayowa?
Czym charakteryzują się reklamy displayowe? Co stoi za stałą popularnością tego typu metod marketingowych? Przedstawiamy najważniejsze aspekty reklam display i korzyści, które płyną z ich stosowania.
Co publikować na portalach społecznościowych firmy?
Co publikować na portalach społecznościowych firmy?
Social media to jeden z najważniejszych kanałów marketingowych. Sprawdź, jak zadbać o profil firmowy i jakie treści publikować, aby podbić serca odbiorców!
Jak przygotować swoją firmę na kryzys wizerunkowy?
Jak przygotować swoją firmę na kryzys wizerunkowy?
Czasem nadciąga nagle, czasem skrada się dłużej, ale zawsze naraża Twoją firmę na potężne straty. Sprawdź, jak poradzić sobie z kryzysem wizerunkowym i dbać o komunikację firmy w internecie.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę