Reklama nie dotyczy wyłącznie promocji określonego produktu bądź usługi. Niekiedy z jej potencjału korzysta się w innym celu, np. uświadomienia skali problemów społecznych. Czynności podjęte w tym obszarze mają ułatwić przygotowanie kampanii wzbudzającej silne nastroje wśród odbiorców.
Jaką rolę odgrywa w tym wszystkim marketing idei? Czy są zasady, którymi warto kierować się przy tworzeniu komunikatów reklamowych? Przeczytaj artykuł, poznaj odpowiedzi na powyższe pytania i nakłoń swoich konsumentów do zmiany!
Marketing idei sprowadza się do aktywności w obrębie marketingu, mającej na celu zmianę szkodliwych zachowań. Jego rolą jest także udzielenie wsparcia w ramach osiągnięcia celów marketingu komercyjnego. Przyczynia się to bezpośrednio do zwiększenia świadomości klientów na temat różnych problemów oraz poprawy postaw względem nich. Dotychczas najczęstszymi pomysłodawcami kampanii społecznych były organizacje pozarządowe. Obecnie coraz więcej firm bierze udział w tego typu inicjatywach.
Pomimo że ten rodzaj marketingu w dużym stopniu różni się od pozostałych, wciąż opiera się na zasadach współtworzących tradycyjną kompozycję marketingową 4P. W jej skład wchodzą następujące elementy:
Zdarzają się przypadki, kiedy kompozycja 4P zostaje uzupełniona o kolejne elementy. Powstaje wówczas koncepcja 8P, która oprócz tradycyjnych “składników” zawiera w sobie partnerstwo, źródło finansowania, opinię publiczną oraz wsparcie legislacyjne.
Jedną z głównych myśli, która przyświeca twórcom marketingu idei, jest zmiana niewłaściwego sposobu postępowania konsumentów i wsparcie celów społecznych. Jakie korzyści czerpią firmy z przyjęcia takiej taktyki biznesowej?
Kampanie społeczne, choć nie przynoszą przedsiębiorstwu zysku, skutecznie wpływają na budowę wizerunku oraz uwypuklają wartości, którymi kieruje się marka. Co więcej, klienci często doceniają udział firmy w prospołecznych przedsięwzięciach, a to wiąże się z większym uznaniem dla kompleksowych działań marketingowych.
Marketing idei to wyzwanie dla marek, które chcą wzmocnić swoją pozycję na rynku i zaistnieć w pamięci konsumenckiej. Aby śmiało powiedzieć, że kampania społeczna zakończyła się powodzeniem, warto uwzględnić niżej wymienione działania.
Prosto i na temat to “clou” kampanii marketingu idei. Zazwyczaj przyczyny omawianego problemu wynikają same z siebie, jednak czasami to bardziej złożona kwestia niż mogłoby się początkowo wydawać. Dobrym przykładem jest zmiana klimatu ze względu na niewłaściwe zachowania i postawy społeczne.
Niezależnie od tego, czy jest to kampania komercyjna, czy społeczna, powinieneś dokładnie określić oczekiwania względem grona swoich adresatów. Pamiętaj, aby postępować według modelu SMART, dzięki któremu bezbłędnie ocenisz rezultaty podjętych aktywności.
Im więcej wiesz na temat odbiorców komunikatu, tym lepiej. Skup się przede wszystkim na osobach, które mierzą się z poruszanym w kampanii problemem. Odwołując się do przykładu ze zmianą klimatu, docelowym gronem adresatów będą zarówno osoby przyczyniające się do ocieplenia warunków atmosferycznych, jak i świadkowie niepożądanych działań.
Im bardziej zagłębisz się w przyczyny postępowania jednostek społecznych, tym większe prawdopodobieństwo, że znajdziesz rozwiązanie problemu. To z kolei prosta droga do tego, aby zachęcić odbiorcę do zmiany niewłaściwych nawyków.
Przedsiębiorstwa coraz częściej wykorzystują marketing idei w swoich biznesowych poczynaniach. Poruszają problemy, z którymi zmaga się społeczeństwo, np. depresja i próby samobójcze wśród nastolatków (IKEA) oraz te, które mogą wpłynąć w przyszłości na cały ekosystem (kampania Żubra na temat konsekwencji związanych z wymarciem poszczególnych gatunków zwierząt).
Firmy starają się w ten sposób zostać zapamiętane i pozytywnie odebrane przez coraz bardziej świadomych konsumentów. Nie ma zatem wątpliwości, że omawiana strategia marketingowa to dobry sposób na to, aby zwrócić uwagę na współczesne trudności, wzmocnić wizerunek oraz zacieśnić relację z dotychczasowymi odbiorcami marki. W dalszej perspektywie przygotowane kampanie społeczne mogą zaowocować stworzeniem silnej społeczności, a tym samym – zyskami.
Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.