Co to jest marketing internetowy?

Co to jest marketing internetowy?

William Fortunato / pexels.com

Internet to miejsce niezwykle uniwersalne – korzystają z niego osoby w różnym wieku, mające różne zainteresowania oraz różne potrzeby. To czyni go doskonałym obszarem do prowadzenia działań marketingowych i pozyskiwania klientów. Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz, w sieci na pewno znajduje się spora część Twoich potencjalnych klientów.

Nie warto z tego rezygnować, zwłaszcza że do dyspozycji masz kilka czy nawet kilkanaście skutecznych i sprawdzonych sposobów docierania do swojej grupy docelowej. Na czym polega marketing internetowy i jakie są jego rodzaje? Podpowiadamy!

Czym jest marketing internetowy?

Marketing internetowy to szerokie pojęcie. Obejmuje ono wszystkie działania marketingowe wykonywane za pośrednictwem sieci, czyli serwisów internetowych, platform, narzędzi, systemów oraz innych produktów cyfrowych. Jest to najbardziej dynamiczna forma działań marketingowych. Wynika to m.in. z prężnego rozwoju technologii, zwiększającej się świadomości użytkowników oraz z wprowadzanych nieustannie aktualizacji produktów cyfrowych. Sieć pomoże Ci wspiąć się na szczyt, rozwinąć firmę i zbudować bazę klientów, ale tylko wtedy, gdy będziesz trzymał rękę na pulsie i odpowiednio reagował na zmiany. E-marketing polega przede wszystkim na oddziaływaniu – poprzez różne metody i kanały – na klienta i skłonieniu go do podjęcia decyzji, które będą niosły korzyść dla firmy.

Cele online marketingu

Marketing internetowy to wszystkie działania, które przybliżają firmę do określonego celu. Bynajmniej nie chodzi tu wyłącznie o zachęcenie konsumentów do zakupu produktu czy skorzystania z usługi – jest to tylko niewielka część całego procesu i jeden z wielu celów, do jakich może dążyć przedsiębiorstwo. Ten szeroki termin obejmuje również działania nakierowane m.in. na poznanie grupy docelowej i określenie jej potrzeb. W marketingu online szczególne znaczenie ma właśnie spełnianie potrzeb potencjalnych klientów – to właśnie tak osiąga się sukces w sieci. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż czy poprawić wizerunek marki, musisz zadbać o swoich odbiorców i zaoferować im coś wyjątkowego; coś, czego oczekują lub czego potrzebują, ale jeszcze o tym nie wiedzą.

Z tego względu cele kampanii e-marketingowych są różne i jest ich wiele, a zaliczyć można do nich m.in.:

  • zachęcenie potencjalnego klienta do zakupu lub skorzystania z usługi;
  • zwiększenie ruchu na stronie;
  • zwiększenie współczynnika konwersji na stronie;
  • określenie grupy docelowej i poznanie jej potrzeb;
  • zbudowanie bazy potencjalnych klientów;
  • utrzymanie marki w świadomości klientów;
  • zwiększenie rozpoznawalności marki;
  • ocieplenie wizerunku marki;
  • zbudowanie zaufania konsumentów;
  • wykreowanie profesjonalnego wizerunku;
  • nawiązanie długofalowej relacji z klientami;
  • wyróżnienie się na tle konkurencyjnych firm.

Jak widzisz, marketing online służy nie tylko do realizowania celów sprzedażowych, ale również wizerunkowych. Internet to jedyny kanał komunikacji marketingowej, który pozwala osiągnąć sukces w tak wielu obszarach.

Czy e-marketing jest tylko dla działalności internetowych?

Niektórzy uważają, że marketing internetowy sprawdza się wyłącznie w przypadku sklepów internetowych oraz firm, których działalność opiera się na usługach online. Jest to oczywiście nieprawdą. Takie myślenie może pozbawić przedsiębiorców prowadzących biznesy stacjonarne sporej części klientów. Marketing internetowy nie jest przeznaczony wyłącznie dla e-commerce. Zastanów się, jak wygląda ścieżka zakupowa klienta w XXI wieku. Pomyśl, jak wyglądają Twoje działania, jeśli zamierzasz kupić nowe buty, zjeść kolację w dobrej restauracji czy umówić się do fizjoterapeuty. Prawdopodobnie w pierwszej kolejności korzystasz z Internetu, zgadza się? Tak właśnie robi większość osób we współczesnym świecie. Restauracja, gabinet lekarski czy zakład fryzjerski nie są przecież firmami, które działają online, a jednak ich wyniki sprzedażowe również zależą od tego, jakie działania podejmują w sieci.

Obecnie mówi się, że jeśli nie ma Cię w Internecie, to nie istniejesz. Teraz już wiesz, że dotyczy to zarówno branży e-commerce, jak i biznesów stacjonarnych. Jeśli Twoi potencjalni klienci szukają produktów czy usług, jakie oferujesz, w wyszukiwarce internetowej, a Ciebie tam nie ma, to dla nich Twoja firma nie istnieje – w takich okolicznościach trudno poprawić wyniki sprzedażowe. Oczywiście nie każdy korzysta z sieci, aby znaleźć firmę stacjonarną, ale zdecydowanie robi to większość konsumentów.

Czy e-marketing ma przewagę nad tradycyjnymi formami promocji?

To, że prowadzenie działalności bez marketingu jest mało skuteczne, wiedzą już prawie wszyscy. Bez odpowiedniej promocji nie obroni się nawet najlepszy produkt. W końcu reklama jest dźwignią handlu, jak głosi stare i znane porzekadło. Ale czy równie oczywiste jest to, który rodzaj marketingu jest najlepszy? Z jednej strony nie można jednoznacznie stwierdzić, że któraś strategia jest najlepsza i sprawdzi się w każdym przypadku. Jednak z drugiej strony przewaga kanałów cyfrowych nad telewizją, radiem czy prasą jest obecnie dość zauważalna.

Działania w sieci stały się najważniejszą formą marketingu i podstawą prosperowania nowoczesnych biznesów. Z czego to wynika? Rozwój technologii i stały wzrost liczby użytkowników Internetu z pewnością ma w tym swój udział, ale nie jest to jedyny powód wysokiej skuteczności marketingu internetowego. Okazuje się, że współcześni konsumenci są po prostu przyzwyczajeni do tego, że każda firma ma swoją wirtualną wizytówkę w sieci – sprawdzanie opinii, adresu czy cen na stronie stało się już odruchowym nawykiem. A skuteczne działania marketingowe to takie, które dopasowują się nie tylko do potrzeb, ale też do przyzwyczajeń potencjalnych odbiorców komunikatu.

Co sprawia, że marketing internetowy zyskuje przewagę nad marketingiem tradycyjnym?

To, że działania w sieci stoją obecnie w samym centrum zainteresowania, a ich znaczenie w środowisku marketingowym stale rośnie, nie oznacza, że każdy powinien rezygnować z tradycyjnych kanałów komunikacji z klientami. Warto jednak wiedzieć, jakie aspekty decydują o tym, że marketing online zyskuje przewagę nad konwencjonalnymi metodami promocji.

Dostępność

Marketing internetowy jest dostępny dla każdego. Z tej formy promocji mogą skorzystać lokalne firmy w początkowej fazie rozwoju, światowe przedsiębiorstwa, które wypracowały już silną pozycję na rynku, jak i freelancerzy bez zarejestrowanej działalności gospodarczej. Niektóre działania marketingowe można zacząć od razu, bez specjalistycznej wiedzy, narzędzi i programów. Najprostszy przykład to prowadzenie profilu w social mediach (np. na Facebooku, Instagramie, LinkedIn). Założenie konta i publikowanie postów nic nie kosztuje, a pozwala zebrać grupę potencjalnych klientów. Oczywiście każda strategia wymaga dobrego planu, dopasowania do grupy docelowej i analizowania efektów, ale zacząć możesz natychmiast, bez ponoszenia dużych kosztów na początku, a planowanie i wdrażanie takiej strategii jest łatwiejsze niż w przypadku np. telewizji.

Stosunkowo niskie koszty

Jeśli rozumiesz już, co to jest e-marketing, to prawdopodobnie zdajesz sobie sprawę również z tego, że działania w tym obszarze są stosunkowo tanie. Reklama w telewizji czy w radiu jest zdecydowanie bardziej kosztowna i tak naprawdę niewiele firm może pozwolić sobie na takie działanie. Komunikaty reklamowe, które pojawiają się w tych miejscach pochodzą zazwyczaj od wielkich przedsiębiorstw, które działają na skalę światową. Czy w telewizji widziałeś kiedyś reklamę małego salonu fryzjerskiego, którego klientami są zazwyczaj osoby mieszkające w okolicy? Prawdopodobnie nie. Takie rozwiązanie byłoby z pewnością nieopłacalne, a dla niektórych firm po prostu niemożliwe do zrealizowania.

W przypadku marketingu online wygląda to inaczej – działania nie są tak kosztowne, a niektóre nie wymagają nawet żadnego nakładu finansowego. Przykładem znów może być profil firmowy w social mediach, ale też prowadzenie bloga. Firmy lokalne często wybierają też pozycjonowanie nakierowane na konkretny obszar, na które wprawdzie trzeba już przeznaczyć środki finansowe, ale w porównaniu do reklamy w telewizji są to małe kwoty.

Szeroki zasięg

Chcesz docierać ze swoją ofertą do całego kraju, a nawet świata? Włącz do swojej strategii marketingowej działania w Internecie. W tym przypadku granice nie istnieją. Reklama w sieci dociera do potencjalnych klientów z drugiego końca świata w zaledwie kilka sekund. Globalny zasięg to ogromna przewaga e-marketingu nad tradycyjnymi kanałami promocji. W niektórych przypadkach trudno jest za ich pomocą dotrzeć do konsumentów z całego kraju, dlatego o promocji na skalę światową nie ma mowy – a przynajmniej nie w tak łatwy i szybki sposób, jak można to zrobić za pomocą Internetu.

Możliwość targetowania komunikatów

Wyobraź sobie, że jedziesz samochodem i słuchasz radia. W pewnym momencie zaczyna się reklama produktu, który w żaden sposób Ciebie nie dotyczy i na pewno nigdy go nie kupisz. Prawdopodobnie nie masz ochoty słuchać takiego komunikatu, a reklama wywołuje raczej negatywne emocje. To, że odebrałeś ten komunikat w żaden sposób nie przyczyni się do sukcesu firmy, ponieważ nie podejmiesz żadnych działań. Niestety firmy, które promują swoją ofertę w ten sposób, nie mają możliwości kierowania przekazu do konkretnych osób, tak jak możliwe jest to w przypadku każdego rodzaju marketingu internetowego.

Targetowanie reklam, czyli precyzyjne określanie odbiorców, to jedna z największych zalet marketingu online. Dzięki temu komunikat dociera tylko do potencjalnych klientów, co z kolei pozwala zoptymalizować koszty – firma nie musi płacić za reklamę kierowaną do wszystkich.

Możliwość interakcji z odbiorcami

Niezależnie od tego, jaki rodzaj marketingu online stosujesz – czy to pozycjonowanie strony internetowej, czy reklamy na Facebooku – klienci zawsze mogą wchodzić w interakcję z Tobą i Twoją firmą. A to pozwala skrócić dystans między nadawcą komunikatu i jego odbiorcą, a także nawiązać pozytywną relację. Żaden inny rodzaj promocji nie pozwala na dwustronną komunikację. W przypadku telewizji, radia, banerów reklamowych czy ulotek, potencjalni klienci mogą wyłącznie słuchać lub czytać, co ma do powiedzenia firma – interakcja jest niemożliwa. W przypadku marketingu online tak naprawdę to użytkownik decyduje o tym, czy chce zapoznać się z reklamą i treścią oferty, czy też nie.

Szeroka wiedza o kliencie

Korzystając z Internetu na pewno w wielu miejscach podajesz swoje dane, rejestrujesz konto, podpinasz karty płatnicze czy nawet dzielisz się swoimi zainteresowaniami (np. w social mediach). Oprócz tego odwiedzając strony prawdopodobnie zostawiasz po sobie ślad w postaci plików cookies (ciasteczek), które zapisują Twoją aktywność w sieci. Tak naprawdę w dzisiejszych czasach każdy nasz ruch w Internecie zostaje w jakiś sposób zanotowany. Dla niektórych taka inwigilacja to spora wada, jednak dla przedsiębiorców to sposób na czerpanie wiedzy o potencjalnych klientach. A taką wiedzę można potem wykorzystać do targetowania reklam.

Możliwość błyskawicznego modyfikowania strategii

Jak zostało wspomniane wcześniej, środowisko e-marketingu jest bardzo dynamiczne – zmiany zachodzą niemal nieustannie. A wszystko to ze względu na rozwój technologii i coraz większą świadomość konsumentów. Jeśli liczysz na sukces, musisz szybko reagować na nowe wymagania i dopasowywać się do aktualnych standardów. Na szczęście marketing online ułatwia przedsiębiorcom to zadanie. W większości przypadków modyfikowanie strategii nie wymaga zbyt dużych nakładów pracy i środków finansowych.

Mierzalność efektów

Internet pozwala śledzić każdy ruch użytkownika, co przydaje się nie tylko w targetowaniu reklam, ale również mierzeniu ich skuteczności i tego, jak reagują na nie odbiorcy. Za pomocą prostych narzędzi sprawdzisz każde kliknięcie, wyświetlenie i konwersję. Dzięki temu bardzo łatwo analizować statystyki i wyciągać z nich odpowiednie wnioski. Jeśli jakaś strategia generuje za mało ruchu na stronie, wiesz, że musisz ją zmodyfikować oraz jak ją zmodyfikować. A pamiętaj, że mierzenie efektów to nieodłączny element całego procesu marketingowego.

Rodzaje marketingu internetowego

Marketing internetowy daje niemal nieograniczone możliwości, a wszystko za sprawą szerokiego wachlarzu kanałów komunikacji, które obejmuje swoim zakresem. Przedsiębiorcy mogą dopasować kanał do budżetu, jakim dysponują, do grupy docelowej oraz do własnych preferencji. Poniżej przedstawiamy główne rodzaje e-marketingu.

SEO

SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarki internetowej to najpopularniejsza strategia digital marketingu. Polega na zwiększeniu widoczności strony internetowej w naturalnych wynikach wyszukiwania, poprzez dopasowanie jej do algorytmów wartościujących wyszukiwarki. W Polsce i w większości krajów na całym świecie dotyczy to wyszukiwarki Google, bo korzysta z niej najwięcej użytkowników.

Pozycjonowanie sklepu internetowego czy zwykłej strony WWW to podstawa promocji w internecie. Nawet jeśli zdecydujesz się na inne kanały, warto wprowadzić je jako dodatek do SEO.

Jak Google ustala ranking wyników?

Google bierze pod uwagę wiele czynników, aby ustalić ranking naturalnych wyników wyszukiwania na stronie SERP (Search Engine Results Page). W pierwszej kolejności wybiera ze swoich zasobów (z indeksu) serwisy, które najtrafniej odpowiadają na zapytanie użytkownika. To, na jakich miejscach się one wyświetlą, zależy przede wszystkim od:

  • optymalizacji strony,
  • profilu linków zewnętrznych,
  • jakości contentu na stronie,
  • wartości dla użytkownika,
  • sprawności technicznej strony,
  • wieku i historii domeny.

Zalety i wady SEO

Największą zaletą optymalizacji pod kątem wyszukiwarki jest to, że przy stałych miesięcznych kosztach pojawiają się coraz lepsze efekty, a wypracowana pozycja utrzymuje się jeszcze długo po zakończeniu działań. Do wad można zaliczyć długi czas oczekiwania na rezultat, który w niektórych przypadkach może wynosić nawet kilkanaście miesięcy, oraz brak gwarancji efektów.

Google Ads

Google Ads to system reklamowy, który pozwala na tworzenie m.in. tzw. reklam PPC (Pay Per Click), w przypadku których płaci się za kliknięcie linku przez użytkownika. Jest to obecnie jedna z najczęściej wybieranych form komunikacji z klientami. Niektórzy porównują ją z pozycjonowaniem, jednak musisz wiedzieć, że za wyniki naturalne i płatne reklamy odpowiadają dwa zupełnie różne mechanizmy. Mimo że obie te strategie mają podobne cele, to wiele jest między nimi różnic. Największą zaletą systemu Google Ads jest to, czego w przypadku SEO nigdy nie uda się osiągnąć, czyli błyskawiczne efekty. Płatne kampanie reklamowe pozwalają zwiększyć widoczność strony niemal natychmiast po konfiguracji – warunkiem jest poprawna optymalizacja. Oprócz tego mają szerszy zasięg niż naturalne wyniki wyszukiwania, ponieważ mogą docierać nie tylko do osób, które wpisują konkretne słowo kluczowe, ale również do użytkowników, którzy znajdują się na stronach podobnych tematycznie lub w obrębie wyznaczonego adresu URL.

Formaty reklam

System Google Ads rozwijany jest od ponad 20 lat, dlatego obecnie przedsiębiorcy mogą liczyć na wiele zróżnicowanych funkcji i udogodnień. Jedną z największych zalet jest szeroki wybór formatów reklam. System pozwala tworzyć:

  • reklamy tekstowe (elastyczne, rozszerzone, dynamiczne, „tylko połączenia”);
  • reklamy graficzne (banery tradycyjne, elastyczne);
  • reklamy wideo (In-Stream, In-Feed, Bumper Ads);
  • reklamy produktowe (tradycyjne, inteligentne).

Gdzie pojawiają się reklamy utworzone w Google Ads?

Obszar wyświetlania reklam uzależniony jest przede wszystkim od ich formatu. Reklamy tekstowe wyświetlają się w sieci wyszukiwania w formie linków sponsorowanych oznaczonych etykietą „Reklama”. Grafiki i wideo użytkownik może spotkać w sieci reklamowej Google (Google Display Network), do której należy ok. 2 milionów serwisów partnerskich. Reklamy produktowe wyświetlają się w sieci wyszukiwania oraz w sieci reklamowej.

Źródło: Andrea Piacquadio / pexels.com

Social media

Portale społecznościowe takie jak Facebook, Instagram, LinkedIn ora Twitter można wykorzystać na wiele różnych sposobów. Od wspomnianego wcześniej prowadzenia profilu firmowego, przez User Generated Content (content dobrowolnie tworzony i publikowany przez użytkowników) do płatnych kampanii reklamowych.

Cele kampanii marketingowych w social mediach

Portale społecznościowe pomagają realizować zarówno cele sprzedażowe, jak i wizerunkowe. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób je wykorzystasz. Przykładowe cele kampanii w social mediach to:

  • zachęcenie do zakupu produktu lub skorzystania z usługi;
  • zachęcenie do zapisania na webinar, szkolenie czy listę mailingową;
  • zachęcenie do pobrania e-booka;
  • nawiązanie pozytywnej relacji z klientami;
  • zbudowanie bazy leadów sprzedażowych;
  • wykreowanie wizerunku eksperta.

Content marketing

Content marketing to strategia polegająca na tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści, które wspierają firmę w realizowaniu określonych celów. Warto tutaj podkreślić słowo „wartościowych”, ponieważ niskiej jakości content nie spełnia swojego zadania. Ani wyszukiwarka Google, ani użytkownicy nie lubią tekstów pozbawionych wartości merytorycznej, z błędami i nieodpowiednim formatowaniem.

Odpowiednio zaplanowany i utworzony content pozwala docierać do konsumentów znajdujących się na różnych etapach procesu zakupowego – od tych, którzy nie znają jeszcze marki, poprzez zdecydowanych do zakupu, po tych, którzy już kupili produkt lub skorzystali z usługi (zdobywanie lojalności klientów jest bardzo ważne).

Content marketing to m.in.:

  • opisy produktów i kategorii w sklepie internetowym;
  • teksty na stronie głównej, zakładki: o firmie, oferta;
  • artykuły na blogu firmowym;
  • poradniki i e-booki.

Prowadzenie bloga firmowego uznawane jest za jeden z najskuteczniejszych i najtańszych sposobów na pozyskiwanie wartościowego ruchu na stronie.

Video marketing

Tworzenie wideo można zaliczyć do content marketingu (bo w końcu wideo to też content) lub płatnych kampanii reklamowych (bo systemy reklamowe pozwalają tworzyć promocje w formie wideo), jednak takie działanie uznawane jest za oddzielny rodzaj marketingu internetowego. Polega on oczywiście na tworzeniu i dystrybucji filmów promocyjnych.

Mówi się, że content (w formie treści) is a king, czyli content jest królem. Jest w tym sporo prawdy, strony bez wartościowej treści nie mają szans na widoczność w sieci. Trzeba jednak pamiętać, że obecnie konsumenci zasypywani są treścią z każdej strony i czasami taka forma reklamy może nie sprawdzić się w stu procentach. Dobra strategia marketingowa to taka, która dopasowuje się do przyzwyczajeń użytkowników. A niektórzy użytkownicy wolą obejrzeć reklamę w formie wideo, niż przeczytać tekst. Dlatego warto zróżnicować formaty swojej promocji i oprócz wykorzystania zmysłu wzroku, wykorzystać również zmysł słuchu.

E-mail marketing

E-mail marketing to strategia polegająca na komunikowaniu się z klientami i potencjalnymi klientami za pomocą poczty elektronicznej. Na Twoją skrzynkę prawdopodobnie nie raz trafił newsletter od sklepu internetowego, w którym zarejestrowałeś konto, lub ze strony, z której pobrałeś darmowego e-booka – była to po prostu część strategii marketingowej. Celem takiego działania jest podtrzymanie relacji z klientami, a także zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu produktu lub skorzystania z usługi.

Jak zbudować bazę adresów e-mail?

Wysyłanie ofert handlowych do osób, które nie wyraziły na to zgody jest prawnie zabronione. Dlatego, aby móc korzystać z e-mail marketingu, najpierw musisz zbudować bazę tzw. leadów sprzedażowych, czyli osób, które zainteresowały się ofertą Twojej firmy i zgodziły na wysyłanie wiadomości. Istnieje wiele sposobów na zdobycie adresów e-mail. Możesz zachęcać do tego użytkowników poprzez proponowanie im darmowych materiałów edukacyjnych w zamian za udostępnienie swoich danych lub prosić o zgodę np. przy rejestracji konta – zawsze oferuj jakąś korzyść.

Największe zalety e-mail marketingu:

  • niskie koszty,
  • szybki i bezpośredni przekaz,
  • łatwe mierzenie skuteczności.

Najważniejsze zasady e-mail marketingu:

  • Personalizuj wiadomości – dodaj imię odbiorcy i dostosuj do niego całą kreację mailową. Konsumenci lubią, gdy traktuje się ich indywidualnie.
  • Pamiętaj o dobrym CTA (Call To Action) – CTA, czyli wezwanie do działania to nieodłączny element marketingu, który kilkukrotnie zwiększa konwersję. Umieść na końcu wiadomości zachętę do podjęcia ważnego dla Ciebie działania i sprawdź, co się stanie.
  • Mierz skuteczność i testuj różne rozwiązania – jeśli przekaz się nie sprawdził, spróbuj go zmodyfikować, a następnie znowu przeanalizować statystyki.
  • Wykorzystaj systemy mailingowe – dzięki temu zautomatyzujesz działania i zaoszczędzisz swój cenny czas.

Remarketing

Remarketing polega na powtórzeniu przekazu do osób, które odwiedziły stronę, ale nie wykonały dalszych działań. Przyczyn takich sytuacji może być wiele i niekoniecznie musi to oznaczać, że po odwiedzeniu strony użytkownik stracił zainteresowanie ofertą. Dlatego warto mu się przypomnieć i powtórzyć komunikat reklamowy.

Do remarketingu służą systemy reklamowe np. Google Ads oraz Facebook Ads. Aby stworzyć kampanię powtarzającą przekaz, najpierw należy zbudować tzw. listy remarketingowe, czyli listy użytkowników, którzy odwiedzili stronę, ale nie dokonali zakupu. Do tego konieczne jest umieszczenie na stronie internetowej specjalnego tagu (w przypadku Google Ads) lub piksela (w przypadku Facebook Ads). Za pomocą plików cookies tag lub piksel zbierają informacje na temat aktywności poszczególnych użytkowników na stronie i na tej podstawie tworzą listy remarketingowe.

Czy remarketing jest skuteczny?

Liczne badania i statystyki dowodzą, że powtarzanie przekazu w marketingu internetowym to jedna z najskuteczniejszych strategii pozyskiwania klienta. To dlatego, że kierujesz przekaz wyłącznie do osób, które wyraziły już zainteresowanie np. konkretnym produktem (remarketing dynamiczny), co zwiększa szansę na konwersję, a także optymalizuje koszty – nie musisz przechodzić przez cały proces pozyskiwania nowego klienta, zaczynając od pierwszego etapu lejka sprzedażowego.

Jaki rodzaj e-marketingu powinieneś wybrać?

Skuteczność wszystkich wyżej wymienionych rodzajów online marketingu udowodniono niejednokrotnie, przez badania, statystyki, case study firm i raporty z prowadzonych kampanii. Ale nie wszystkie sprawdzają się tak samo dobrze w każdym przypadku. Dlatego nie ma jednego przepisu na dobór i łączenie poszczególnych rodzajów marketingu – każdy przedsiębiorca powinien sam (lub z pomocą specjalisty) zaplanować działania, bazując na wielu różnych czynnikach.

Podstawowe aspekty, jakie powinieneś wziąć pod uwagę, gdy wybierasz strategię marketingową to:

  • Cele firmy – określ precyzyjnie, co chcesz osiągnąć poprzez działania marketingowe. Czy chodzi o poprawę wyników sprzedażowych, czy raczej cele związane z wizerunkiem marki? Zastanów się też nad tym, jak szybko potrzebujesz rezultatów. Jeśli zależy Ci na natychmiastowych efektach, lepiej sprawdzą się płatne kampanie reklamowe. Jeśli chcesz zbudować silną pozycję na długo – wybierz SEO. Pamiętaj tylko, że sukces zależy głównie od tego, jak zostaną przeprowadzone działania. Dobra agencja SEO czy SEM to podstawa, jeśli sam nie masz wiedzy w tym zakresie.
  • Grupa docelowa – podstawowa zasada marketingu mówi, że najważniejsze jest określenie grupy docelowej i dobieranie rozwiązań na podstawie jej cech, przyzwyczajeń i potrzeb. Jeśli chcesz, aby Twoje kampanie marketingowe były skuteczne, muszą działać na konkretnych odbiorców. Przeanalizuj zachowania w sieci i rozpisz profil idealnego klienta. Zastanów się, co może spodobać się Twojej grupie docelowej. W końcu inaczej planuje się przekaz kierowany do nastolatków, a inaczej do starszych osób.
  • Budżet – niektóre działania w ramach online marketingu kosztują więcej inne mniej. Do tych pierwszych można zaliczyć pozycjonowanie i kampanie reklamowe, a do tych drugich prowadzenie bloga i profilu w social mediach. Wybierz rozwiązania i zaplanuj strategię tak, aby inwestycja się opłaciła.

Czy musisz wybrać tylko jeden rodzaj marketingu internetowego?

Marketing online daje tak wiele możliwości, dlaczego więc miałbyś zamykać się tylko na jedno rozwiązanie? Jeśli budżet na to pozwala, śmiało możesz łączyć kilka rodzajów marketingu. Dzięki temu wzmocnisz przekaz i zwiększysz szansę na sukces.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Kierowanie geograficzne – czym jest i jak wykorzystać je w swojej kampanii marketingowej?

    Kierowanie geograficzne – czym jest i jak wykorzystać je w swojej kampanii marketingowej?

    Prowadzisz lokalną firmę i chcesz zdobyć nowych klientów? Kierowanie geograficzne to coś dla Ciebie! Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej.
    10 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o pisaniu bloga

    10 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o pisaniu bloga

    Zastanawiasz się nad pisaniem bloga? Chcesz wiedzieć, jakich metod użyć, aby Twoje treści przyciągnęły rzesze zainteresowanych odbiorców? Sprawdź!
    Jak dopasować styl komunikacji do Twojej marki?

    Jak dopasować styl komunikacji do Twojej marki?

    Każda branża rządzi się swoimi prawami. To, co w jednej będzie sukcesem, w innej okaże się porażką. Przeczytaj, jak zbudować komunikację, która będzie mówić głosem Twoich klientów.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.