DARMOWY AUDYT SEO

Co to jest microcopy i jakie ma zalety?

4 min czytania
Co to jest microcopy i jakie ma zalety?
Kategoria Content

“Gra­nice mo­jego języ­ka są gra­nica­mi mo­jego świata”. To jedno z najsłynniejszych zdań austriackiego filozofa i badacza języka – Ludwiga Wittgensteina. Przekładając to myślenie na strukturę strony internetowej, można powiedzieć, że przyjazność oraz komunikatywność strony wyznaczają granice podczas jej budowy. Atrakcyjny interfejs to nie wszystko. Witryna musi w jasny sposób informować o swoim przeznaczeniu. Z tego względu tak ważny jest UX writing oraz microcopy jako elementy składowe tej techniki. O co w tym chodzi?

Spis treści:

UX writing

User Experience to inaczej doświadczenia użytkowników. Celem optymalizacji SEO jest maksymalizacja pozytywnych wrażeń podczas korzystania z danej strony internetowej. Jednym z elementów tego procesu jest tworzenie treści – wartościowej, przydatnej, zrozumiałej.

UX writing jest więc projektowaniem tekstu, którego zadaniem jest zniwelowanie ryzyka opuszczenia strony przez odbiorcę (co skutkuje wzrostem współczynnika odrzuceń). Komunikaty znajdujące się na stronie bądź w aplikacji mają zachęcić do dalszego eksplorowania witryny internetowej w komfortowy sposób. Częścią tej techniki jest tworzenie microcopy.

Sprawdź: Jak promować swój blog?

Czym jest microcopy?

Microcopy co to jest? Terminem tym określa się zwięzłe, krótkie treści, takie jak: call to action (zawołania do działania), mini instrukcje, komentarze, podpisy skierowane do użytkownika, które mają stanowić wsparcie dla użytkownika podczas nawigacji po stronie internetowej.

Można by pomyśleć, że tak krótkie komunikaty nie mają znaczenia – wręcz przeciwnie, są niezwykle ważnym elementem pod kątem User Experience. Często, nieświadomie, jesteśmy ich odbiorcami. Są szczególnie ważne w przypadku blogów, sklepów internetowych, landing pages, formularzy kontaktowych, FAQ czy rozbudowanych platform, dla których znaczenie mają kliknięcia oraz konwersja.

Zalety microcopy

Proste komunikaty wpływają na podświadomość użytkownika i często są dużo skuteczniejszą metodą nawiązania interakcji. “Złóż zamówienie”, “Zapomniałeś hasła?”, “Uzupełnij formularz” czy “Zapisz się do newslettera” – tego typu zwroty są szybko i łatwo przyswajalne. W większości przypadków jesteśmy w stanie odruchowo wykonać daną czynność.

Z punktu widzenia marketingowego microcopy pozwala odciążyć obsługę klienta, ponieważ bezpośredni oraz jasny komunikat nie wymaga specjalistycznej pomocy konsultanta. Z kolei myśląc o SEO czy UX, microcopy oddziałuje na konwersję, pozwala kierować ruchem na stronie oraz zaplanować ścieżkę nawigacji dla odbiorcy. Dzięki niemu witryna jest przystępna w odbiorze.

Rodzaje microcopy

Krótki tekst na stronie może pełnić różne funkcje w zależności od rodzaju witryny oraz jej tematyki. Najczęściej mamy jednak do czynienia z microcopy:

  1. informacyjnym (powiadamiającym o czymś użytkownika, np. kolejnych krokach podczas składania zamówienia bądź reklamacji czy problemach technicznych na stronie);
  2. funkcyjnym (znajdującym się głównie na przyciskach, np. “Koszyk”, “Zaloguj się”, “Dowiedz się więcej”);
  3. funkcyjno-informacyjnym (łączącym oba powyższe zadania, w których tekst i przycisk wyświetlają się w oknie dialogowym, gdzie po przeczytaniu komunikatu należy nacisnąć przycisk, aby wykonać daną czynność).

Call to action

Wezwanie do działania to podstawa optymalizacji treści, a niestety aż 70% stron internetowych nie wykorzystuje ich potencjału. Okazuje się, że wiadomości, które posiadają CTA, mają aż 371% więcej kliknięć, co przekłada się na sprzedaż. Celem jest przedstawienie korzyści potencjalnym odbiorcom.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak napisać dobre microcopy?

Należy pamiętać, że microcopy wchodzi w zakres User Experience. Z tego względu trzeba skupić się na kilku ważnych elementach:

  • researchu słów kluczowych (od dopasowania do intencji wyszukiwania użytkownika zależy sukces komunikatu);
  • długości (długie zdania nie będą spełniać swojej funkcji, treść musi składać się najlepiej z kilku słów. Długi komunikat warto rozbić na mniejsze elementy, które będą składać się na kolejne kroki do wykonania);
  • spójności (należy trzymać się jednej opcji językowej, nie mieszać stylów, np. pisać w stronie czynnej lub biernej);
  • określeniu celu komunikatu,
  • stopniowaniu informacji – warto kierować się zasadą: “od ogółu do szczegółu”;
  • stosowaniu neutralnego, w miarę możliwości, pozytywnego języka;
  • unikaniu żargonu,
  • wykorzystywaniu cyfr zamiast słów;
  • stosowaniu grafik.
Sprawdź: Optymalizacja kanału YouTube – top 10 porad

Wnioski

Microcopy – co to jest? Uwzględniając powyższe informacje, należy pamiętać, że jest to tak naprawdę droga, którą, krok po kroku, prowadzimy użytkownika do celu, czyli do wykonania wybranej przez nas akcji. Chodzi o rozwiązywanie problemów oraz minimalizowanie frustracji. Zwięzły komunikat wpływa na pozytywny odbiór strony internetowej, a ponadto istnieje wówczas znacznie większa szansa, że klienci dokonają transakcji, pobiorą plik, zostawią dane kontaktowe czy założą konto. Nie zmarnujmy potencjału języka!

Aleksandra Pietrzak
Copywriter
Kuratorka w Muzeum Narodowym w Poznaniu, absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, kuratorka wystaw oraz autorka tekstów naukowych i popularno-naukowych. Miłośniczka sztuki, literatury współczesnej i podróży.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 9

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czy możesz czerpać korzyści z treści swoich użytkowników?
Czy możesz czerpać korzyści z treści swoich użytkowników?
Zastanawiałeś się kiedyś, czy interakcje Twoich klientów mają wpływ na SEO strony internetowej? Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się więcej na ten temat!
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o kluczowych treściach serwisu internetowego
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o kluczowych treściach serwisu internetowego
Cornerstone content jest niezbędny, jeśli chcesz zdobyć popularność w swojej branży. Dlatego powinieneś wiedzieć, jak prawidłowo tworzyć treść w witrynie.
“Content is King”. Jak zacząć pisać bloga?
“Content is King”. Jak zacząć pisać bloga?
Blogowanie - od czego zacząć? Jakie są podstawy dobrze zoptymalizowanej treści? Jak zostać wpływowym członkiem blogosfery? Czytaj dalej.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę