Co to jest Mobile First Index i jak wpływa na SEO?

Co to jest Mobile First Index i jak wpływa na SEO?

Rozwój technologii mobilnych jest wyznacznikiem naszych czasów. Obecnie dostęp do świata mamy dzięki smartfonom. Te stosunkowo niewielkie urządzenia zapewniają nam stałą łączność nie tylko ze znajomymi, ale dzięki nim możemy również wykonywać szereg innych czynności, jak np. zrobić zakupy w sklepach internetowych. Jest to o wiele wygodniejsze rozwiązanie niż zakupy przy pomocy tradycyjnego komputera PC. W ślad za rozwojem podąża także Google wraz z kolejnymi aktualizacjami swoich algorytmów. Jednym z nich jest Mobile First Index? Co to takiego? Dowiesz się tego z naszego artykułu!

Czym jest Mobile First Index?

Mobile First Index to metodologia indeksacji serwisów przez roboty indeksujące. Polega na tym, że wersja mobilna domeny jest analizowana i indeksowana w pierwszej kolejności. Co to oznacza? Domeny, które mają słabo rozwiniętą wersję mobilną, nieprzyjazną dla użytkowników oraz powolną w działaniu, będą uwzględniane na niskich pozycjach w rankingu wyszukiwania Google.

Nie oznacza to jednak, że analizowana jest tylko wersja mobilna. Mobile First Index ustala wersję mobilną jako przyczółek do analizy serwisu pod kątem jego zgodności ze standardami Google. Wersja desktopowa w dalszym ciągu podlega analizie, jednak schodzi ona na boczny tor.

Do momentu wprowadzenia Mobile First Index było tak, że Google zalecało tworzyć osobną wersję mobilną oraz rekomendowało dodawać tag switchboard. Tag switchboard miał za zadanie informować robota Google o tym, że istnieje podobna strona.

Jaki wpływ na SEO ma Mobile First Index?

Generalnie sam brak dostosowania wersji mobilnej do standardów Google nie spowoduje nałożenia kary na domenę w postaci np. jej całkowitego lub częściowego wyindeksowania. Zaniedbania w tym zakresie mogą jednak spowodować spadki w wynikach wyszukiwania oraz gorszą oceną przez algorytmy.

Jak temu zapobiec?

Warto dostosowywać wyświetlanie opisów kategorii tak, by nie generowały problemów z ich prawidłowym wyświetlaniem. Dobrą praktyką jest również implementowanie linkowania wewnętrznego w treściach. Dzięki temu robot będzie miał ułatwioną indeksację podstron. Warto również zadbać o odpowiednią prędkość ładowania wersji mobilnej. Sama prędkość wczytywania również jest jednym z kluczowych czynników rankingowych. Aby zbadać prędkość na wersji mobilnej warto zastosować narzędzie przeglądarkowe Page Speed Insights. Po wpisaniu domeny dostaniemy szczegółowe informacje o elementach składowych prędkości wczytywania serwisu.


A co jeśli nie mam wersji mobilnej?

Brak wersji mobilnej domeny nie spowoduje, że serwis nie będzie indeksowany, jednak bez odpowiednio wdrożonej wersji mobilnej nie ma mowy o osiąganiu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. O czym jeszcze warto pamiętać:

  1. Treści na wersji desktopowej i mobilnej muszą być takie same.
  2. Plik robots.txt musi działać prawidłowo dla wersji desktopowej i mobile.
  3. Linki kanoniczne muszą być identyczne na obu wersjach.

Aby sprawdzić, czy domena spełnia wymagania Mobile First Index, warto skorzystać z narzędzia Google Test Optymalizacji Mobilnej https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=pl. Po wpisaniu adresu strony głównej wyświetlą nam się wyniki testu.

Podsumowanie

Technologia stron internetowych stale rośnie wraz z wymaganiami Google. Wersja mobilna serwisu to duże udogodnienie dla użytkowników, dlatego nie warto zaniedbywać tego aspektu. Potencjalni klienci na pewno docenią prostotę oraz wygodę użytkowania poprawnie zoptymalizowanej wersji mobilnej. A dzięki niej ułatwimy sobie drogę do osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarce.

Zobacz również
Adrian Agapow
Adrian Agapow
Junior SEO Specialist
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak zmienić link do strony? O czym należy pamiętać przy zmianach adresów URL?

    Jak zmienić link do strony? O czym należy pamiętać przy zmianach adresów URL?

    Chciałbyś zmienić nazwę strony na krótszą? Dowiedz się, na co powinieneś zwrócić uwagę podczas tej zmiany, aby zachować osiągniętą pozycję w wyszukiwarce.
    Uniform Resource Locator – czym jest adres URL i jakie ma znaczenie dla SEO?

    Uniform Resource Locator – czym jest adres URL i jakie ma znaczenie dla SEO?

    Adres URL - czym jest i jakie ma znaczenie? W jaki sposób stworzyć przyjazny użytkownikowy adres? Dowiedz się, na co zwracać uwagę, tworząc podstawy swojej strony.
    Na co zwrócić uwagę podczas instalacji i optymalizacji zakupionego gotowego szablonu strony?

    Na co zwrócić uwagę podczas instalacji i optymalizacji zakupionego gotowego szablonu strony?

    Masz gotowy szablon strony i nie wiesz, co dalej? W tym poradniku pokażemy Ci krok po kroku, na jakie elementy musisz zwrócić szczególną uwagę.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.