Prawdopodobnie zdążyłeś już zauważyć, że w sklepach internetowych istnieje podział treści na podstrony. To znacznie ułatwia użytkownikom poruszanie się po witrynie, ale nie tylko. Taka segmentacja ma służyć także robotom indeksującym i powinna odpowiadać regułom pozycjonowania. Dlaczego paginacja stron powinna stanowić jeden z elementów “must have” w procesie twórczym? Tę zagwostkę rozwikłamy w opracowanym przez nas artykule. Koniecznie sprawdź, jak zatroszczyć się o stronicowanie przyjazne SEO!
Paginacja stron internetowych synonimicznie opatrzona jest terminem stronicowanie. Polega na podziale treści na kilka podstron, zgodnie z przeznaczeniem (np. klasyfikuje się oferty produktów czy wpisy blogowe). Wdrożenie tej praktyki pomaga w usprawnieniu wydajności strony WWW oraz służy łatwiejszemu odnalezieniu poszukiwanej kategorii przez użytkownika. Czego nie można pomijać przy podziale contentu, a co stanowi przeszkodę w pomyślnym procesie stronicowania? O tym dowiesz się, czytając dalej.
Przeszkodę dla pomyślnego procesu paginacji stron internetowych stanowią powielane treści. Z tego też względu przy okazji zamieszczanych kategorii produktów poleca się tworzyć opisy jedynie na głównej stronie WWW. Zdarzają się przypadki, kiedy to systemy CMS blokują możliwość likwidacji treści z pozostałych podstron. Aby w pełni pozbyć się problemu, wystarczy dopisać do kodu strony właściwe znaczniki HTML i choć content będzie powielany, roboty nie będą brały go pod uwagę w procesie indeksacji.
Kolejną czynnością, która wpisuje się w zestaw pożądanych praktyk, jest zmiana opisów w sekcji “Title”. Jeżeli pierwotnie stworzone nagłówki nie różnią się od siebie w żaden sposób, możesz śmiało sięgnąć po numerację (np. “Kup buty naszej marki-1”; “Kup buty naszej marki-2”). Pozwoli to na wprowadzenie różnorodności w percepcji konkretnych podstron, a tym samym wkupienie się w łaski Google.
Brak kreatywnych opisów kategorii to strzał w kolano. Pogłówkuj trochę nad tym, jak chcesz zaprezentować swoją ofertę i koniecznie podkreśl atuty asortymentu. To jakość jest w cenie, nie ilość, dlatego we wszystkim kieruj się rozsądkiem. Na nic zdadzą się treści nasycone frazami, jeżeli nie będą wnosiły zbyt wiele do wartości contentu.
Celem optymalizacji witryn pod kątem SEO jest usprawnienie ich funkcjonalności. Czynnikami sprzyjającymi działaniu platformy są poprawnie zaimplementowane adresy URL oraz wysokiej jakości treści. Paginacja to dodatkowe wsparcie dla uzyskania oczekiwanych efektów w postaci zajęcia pierwszych miejsc na liście SERP. Jakie rezultaty dokładnie mamy na myśli?
W przypadku SEO nie jest tak łatwo i przyjemnie, jak można byłoby przypuszczać. Podział treści na wiele podstron jest możliwy, jednak przy kierowaniu się określonymi wytycznymi. W przypadku różnicowania adresów URL pomocne okazuje się numerowanie.
Unikaj przekierowania kanonicznego na pierwszej stronie procesu paginacji. Popularny znacznik (rel=”canonical”) nie będzie miał znaczenia dla stronicowania. W mapie witryny sięgnij wyłącznie po te adresy URL, które podlegają indeksacji przez Googleboty.
Zaimplementowanie atrybutów rel=”prev” czy rel=”next” pomaga robotom wyszukiwarki w odnajdywaniu kolejnych podstron, tworzących spójną całość. Ich prawidłowe wdrożenie spowoduje, że w rezultatach SERP znajdzie się pierwsza strona paginacji, co z kolei pozwoli odbiorcy znaleźć się na samym początku listy dostępnych produktów bądź zapoznać się z interesującym go wpisem.
Wszystko, co musisz zrobić, to na każdej podstronie w sekcji “head” zaimplementować znaczniki rel=”prev” oraz rel=”next”. Ich zastosowanie umożliwia wskazanie prawidłowej kolejności paginacji.
Przedstawmy ten proces na konkretnym przykładzie. Chcesz przeprowadzić stronicowanie na witrynie sklepu odzieżowego. Wygląda to w następujący sposób:
Wówczas na podstronie sklep-odziezowy.pl/sukienka-wieczorowa implementujesz wyłącznie znacznik “next”. Od strony praktycznej przedstawia się to tak:
Co dalej? Na podstronie sklep-odziezowy.pl/sukienka-wieczorowa-2 wdrażasz oba znaczniki, czyli:
Schematycznie działasz z kolejnymi podstronami, jednak na ostatniej stronie paginacji (pl/sukienka-wieczorowa-4) umieszczasz wyłącznie jeden atrybut rel=”prev”.
…paginacja bardziej spisze się na medal! Zamieszczenie oferty produktów w obrębie jednej witryny przyczynia się do tego, że strona potrzebuje więcej czasu na załadowanie wszystkich elementów na stronie. Paginacja to strzał w dziesiątkę, jeżeli chodzi o wsparcie w optymalizacji domeny. Bądź jednak rozważny w podejmowaniu działań z paginacją w roli głównej. Nieroztropność prowadzi do zmniejszenia ekspozycji platformy sprzedażowej w wynikach wyszukiwania i przepalenia budżetu. Warto wówczas zastanowić się nad nawiązaniem współpracy z zespołem doświadczonych ekspertów, by nie popełniać błędów.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.