Co to jest paginacja stron i czy warto ją stosować?

Co to jest paginacja stron  i czy warto ją stosować?

Maxim Ilyahov/unsplash.com

Prawdopodobnie zdążyłeś już zauważyć, że w sklepach internetowych istnieje podział treści na podstrony. To znacznie ułatwia użytkownikom poruszanie się po witrynie, ale nie tylko. Taka segmentacja ma służyć także robotom indeksującym i powinna odpowiadać regułom pozycjonowania. Dlaczego paginacja stron powinna stanowić jeden z elementów “must have” w procesie twórczym? Tę zagwostkę rozwikłamy w opracowanym przez nas artykule. Koniecznie sprawdź, jak zatroszczyć się o stronicowanie przyjazne SEO!

Paginacja czy stronicowanie oznacza to samo

Paginacja stron internetowych synonimicznie opatrzona jest terminem stronicowanie. Polega na podziale treści na kilka podstron, zgodnie z przeznaczeniem (np. klasyfikuje się oferty produktów czy wpisy blogowe). Wdrożenie tej praktyki pomaga w usprawnieniu wydajności strony WWW oraz służy łatwiejszemu odnalezieniu poszukiwanej kategorii przez użytkownika. Czego nie można pomijać przy podziale contentu, a co stanowi przeszkodę w pomyślnym procesie stronicowania? O tym dowiesz się, czytając dalej.

Na co być szczególnie uważnym?

Przeszkodę dla pomyślnego procesu paginacji stron internetowych stanowią powielane treści. Z tego też względu przy okazji zamieszczanych kategorii produktów poleca się tworzyć opisy jedynie na głównej stronie WWW. Zdarzają się przypadki, kiedy to systemy CMS blokują możliwość likwidacji treści z pozostałych podstron. Aby w pełni pozbyć się problemu, wystarczy dopisać do kodu strony właściwe znaczniki HTML i choć content będzie powielany, roboty nie będą brały go pod uwagę w procesie indeksacji.

Kolejną czynnością, która wpisuje się w zestaw pożądanych praktyk, jest zmiana opisów w sekcji “Title”. Jeżeli pierwotnie stworzone nagłówki nie różnią się od siebie w żaden sposób, możesz śmiało sięgnąć po numerację (np. “Kup buty naszej marki-1”; “Kup buty naszej marki-2”). Pozwoli to na wprowadzenie różnorodności w percepcji konkretnych podstron, a tym samym wkupienie się w łaski Google.

Źródło: Maxim Ilyahov/unspalsh.com

Brak kreatywnych opisów kategorii to strzał w kolano. Pogłówkuj trochę nad tym, jak chcesz zaprezentować swoją ofertę i koniecznie podkreśl atuty asortymentu. To jakość jest w cenie, nie ilość, dlatego we wszystkim kieruj się rozsądkiem. Na nic zdadzą się treści nasycone frazami, jeżeli nie będą wnosiły zbyt wiele do wartości contentu.

Sprawdź: Jakie płatności do sklepu internetowego?

Do czego potrzebujesz paginacji na stronach?

Celem optymalizacji witryn pod kątem SEO jest usprawnienie ich funkcjonalności. Czynnikami sprzyjającymi działaniu platformy są poprawnie zaimplementowane adresy URL oraz wysokiej jakości treści. Paginacja to dodatkowe wsparcie dla uzyskania oczekiwanych efektów w postaci zajęcia pierwszych miejsc na liście SERP. Jakie rezultaty dokładnie mamy na myśli?

  • Czytelność i przejrzystość w poruszaniu się po różnych kategoriach w ramach strony.
  • Szybsze tempo wyświetlania się wszystkich elementów wewnątrz witryny internetowej. Dzięki temu użytkownik oszczędza czas, a roboty Google lepiej odbierają zarządzaną stronę WWW.

Z perspektywy pozycjonowania

W przypadku SEO nie jest tak łatwo i przyjemnie, jak można byłoby przypuszczać. Podział treści na wiele podstron jest możliwy, jednak przy kierowaniu się określonymi wytycznymi. W przypadku różnicowania adresów URL pomocne okazuje się numerowanie.

Unikaj przekierowania kanonicznego na pierwszej stronie procesu paginacji. Popularny znacznik (rel=”canonical”) nie będzie miał znaczenia dla stronicowania. W mapie witryny sięgnij wyłącznie po te adresy URL, które podlegają indeksacji przez Googleboty.

Co kryją w sobie atrybuty rel=”prev” oraz rel=”next”?

Zaimplementowanie atrybutów rel=”prev” czy rel=”next” pomaga robotom wyszukiwarki w odnajdywaniu kolejnych podstron, tworzących spójną całość. Ich prawidłowe wdrożenie spowoduje, że w rezultatach SERP znajdzie się pierwsza strona paginacji, co z kolei pozwoli odbiorcy znaleźć się na samym początku listy dostępnych produktów bądź zapoznać się z interesującym go wpisem.

Z czym to się je? O tym, jak poprawnie dodać znaczniki rel=”prev” i rel=”next”

Wszystko, co musisz zrobić, to na każdej podstronie w sekcji “head” zaimplementować znaczniki rel=”prev” oraz rel=”next”. Ich zastosowanie umożliwia wskazanie prawidłowej kolejności paginacji.

Przedstawmy ten proces na konkretnym przykładzie. Chcesz przeprowadzić stronicowanie na witrynie sklepu odzieżowego. Wygląda to w następujący sposób:

  • pl/sukienka-wieczorowa,
  • pl/sukienka-wieczora-2,
  • pl/sukienka-wieczorowa-3,
  • pl/sukienka-wieczorowa-4.

Wówczas na podstronie sklep-odziezowy.pl/sukienka-wieczorowa implementujesz wyłącznie znacznik “next”. Od strony praktycznej przedstawia się to tak:

  • <link rel=”next” href=”sklep-odziezowy.pl/sukienka-wieczorowa-2”/>

Co dalej? Na podstronie sklep-odziezowy.pl/sukienka-wieczorowa-2 wdrażasz oba znaczniki, czyli:

  • <link rel=”prev” href=”sklep-odziezowy.pl/sukienka-wieczorowa”/>
  • <link rel”=”next” href=”sklep-odziezowy.pl/sukienka-wieczorowa-3”/>

Schematycznie działasz z kolejnymi podstronami, jednak na ostatniej stronie paginacji (pl/sukienka-wieczorowa-4) umieszczasz wyłącznie jeden atrybut rel=”prev”.

Sprawdź: Co to jest marketing internetowy?

Im bardziej rozbudowana platforma sprzedażowa, tym…

…paginacja bardziej spisze się na medal! Zamieszczenie oferty produktów w obrębie jednej witryny przyczynia się do tego, że strona potrzebuje więcej czasu na załadowanie wszystkich elementów na stronie. Paginacja to strzał w dziesiątkę, jeżeli chodzi o wsparcie w optymalizacji domeny. Bądź jednak rozważny w podejmowaniu działań z paginacją w roli głównej. Nieroztropność prowadzi do zmniejszenia ekspozycji platformy sprzedażowej w wynikach wyszukiwania i przepalenia budżetu. Warto wówczas zastanowić się nad nawiązaniem współpracy z zespołem doświadczonych ekspertów, by nie popełniać błędów.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 5
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czy warto dodawać emoji w meta title i meta description

    Czy warto dodawać emoji w meta title i meta description

    Ten jeden mały trik sprawi, że Twoją stronę internetową odwiedzi więcej osób. Zobacz, czym są emoji i w jaki sposób mogą rozwinąć Twój biznes.
    HTTP vs. HTTPS – ostateczne rozstrzygnięcie dla SEO

    HTTP vs. HTTPS – ostateczne rozstrzygnięcie dla SEO

    Wybór metody, która umożliwia interakcje witryny z serwerem jest niezwykle ważny. Sprawdź, jak możesz zadbać o bezpieczeństwo Twojego połączenia.
    Jaki rozmiar i format grafik wybrać przed wdrożeniem na stronę?

    Jaki rozmiar i format grafik wybrać przed wdrożeniem na stronę?

    Rozmiar i format grafik na stronie internetowej mają ogromny wpływ nie tylko na jej odbiór przez odwiedzających, ale również na pozycjonowanie i responsywność strony. Dowiedz się, jak sformatować zdjęcia przed ich wdrożeniem na stronę.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę