Co to jest pozycjonowanie w Google Maps?

Co to jest pozycjonowanie w Google Maps?

Pixabay / pexels.com

Prowadzenie własnego biznesu to ciągła walka z konkurencją. Firmy rywalizują między sobą o uwagę i zainteresowanie klientów. Aby wygrać tę walkę, trzeba stale dawać o sobie znać, wyróżniać się na tle innych i być po prostu lepszym od konkurencji. Takie wyróżnianie się i zdobywanie silnej pozycji na rynku można nazwać pozycjonowaniem. Terminem tym pierwszy raz posłużył się Jack Trout już w latach 60. ubiegłego wieku. Obecnie jednak używa się go w kontekście stron internetowych, a także wizytówek firmowych w Google.

Jeśli jesteś właścicielem firmy i prowadzisz własną stronę internetową, prawdopodobnie znane są Ci pojęcia takie jak SEO, czy zwiększanie widoczności w wyszukiwarce. Ale czym jest pozycjonowanie w Google Maps?

Wizytówka w Mapach Google – czym jest i jak ją utworzyć?

Wizytówka w Mapach Google to profil firmy, który zawiera najważniejsze informacje na temat działalności, jej oferty i godzin otwarcia, a także opinie użytkowników oraz niekiedy sekcje pytań i odpowiedzi. Wyświetla się na poszczególne frazy kluczowe, pod których kątem profil firmy został zoptymalizowany.

Źródło: wyszukiwarka Google, wyniki na frazę „stomatolog Poznań”, 21.02.2022, 9:35

Wizytówki Google Maps wyświetlają się na stronie SERP (Search Results Page) i zawierają podstawowe informacje na temat firmy, czyli nazwę, ocenę, kategorię działalności, adres, numer telefonu i godziny otwarcia. Zauważ, że zwykłe wyniki wyszukiwania nie pozwalają na udostępnianie takich informacji – aby znaleźć adres czy telefon do firmy, użytkownik musi kliknąć link i wejść na stronę. Wizytówki firmowe ułatwiają potencjalnym klientom odnajdywanie informacji, a przedsiębiorcom dają szansę na wyróżnienie się i prześcignięcie konkurencji.

Kto powinien korzystać z wizytówki w Mapach Google?

Utworzenie wizytówki oraz jej pozycjonowanie w Google Maps to rozwiązanie dla wszystkich firm z siedzibą stacjonarną. Profil z podstawowymi danymi na temat przedsiębiorstwa, wyświetlany w wynikach wyszukiwania sprawdzi się zarówno dla małych, średnich, jak i dużych firm. Jednak największe znaczenie ma dla biznesów lokalnych. Można powiedzieć, że w ich przypadku wizytówka w Google Maps utworzona za pomocą narzędzia Google Moja Firma to absolutny must have.

Firmy, które świadczą swoje usługi wyłącznie na określonym obszarze powinny zadbać o to, aby potencjalni klienci otrzymali dokładne informacje na temat lokalizacji. Zakład fryzjerski, włoska pizzeria, salon SPA, mechanik samochodowy – wszystko to firmy, których klientami są głównie mieszkańcy miasta czy regionu. Warto ułatwić im odnalezienie lokalu i sprawdzenie najkrótszej trasy. Im więcej informacji otrzyma potencjalny klient, tym większa szansa na to, że zainteresuje się daną firmą.

Warto też wspomnieć, że wyniki z Google Maps wyświetlają się ponad zwykłymi wynikami, a do tego różnią się strukturą (zawierają więcej informacji). Z tego względu mocniej zwracają na siebie uwagę użytkowników. Większość potencjalnych klientów, poszukując lokalnej firmy usługowej skorzysta właśnie z wizytówek, a nie ze zwykłych wyników wyszukiwania.

Jak utworzyć wizytówkę w Google Maps?

Utworzenie i prowadzenie wizytówki, a także jej pozycjonowanie w Google Maps jest całkowicie darmowe, a do tego bardzo proste. Biorąc pod uwagę fakt, że wirtualna wizytówka może przynieść wiele korzyści lokalnej firmie, jest to tym bardziej warta uwagi strategia. A jak stworzyć profil firmy, który będzie wyświetlał się w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania internautów? Zarówno tworzenie, jak i zarządzanie profilem firmy odbywa się za pomocą narzędzia Google Moja Firma, z którego może korzystać każda zarejestrowana osoba. Jeśli jeszcze nie masz swojego konta Google, jego utworzenie powinno być pierwszym krokiem, jaki wykonasz.

Po zalogowaniu do panelu administracyjnego narzędzia Google Moja Firma system przeprowadzi Cię przez kolejne etapy. Samo tworzenie wizytówki nie jest skomplikowane, dlatego nawet niedoświadczona osoba poradzi sobie z tym zadaniem.

Podstawowa optymalizacja wizytówki obejmuje takie działania jak:

  • wprowadzenie nazwy firmy;
  • wybór branży, kategorii działalności;
  • wprowadzenie adresu i podstawowych danych kontaktowych;
  • weryfikacja wizytówki.

Pozycjonowanie w Google Maps – co to jest i na czym polega?

Internet to doskonałe miejsce do promowania firmy. Z roku na rok rośnie liczba użytkowników sieci, co oznacza, że pojawia się tam również więcej potencjalnych klientów. Przedsiębiorcy doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego tworzą i prowadzą serwisy internetowe, aby właśnie tym kanałem pozyskać nowych klientów. Jednak ze względu na ogromną konkurencję, samo bycie w Internecie niewiele pomoże. Aby klienci dotarli właśnie do Ciebie, Twoja strona musi być bardziej widoczna niż witryny konkurencji. A to można osiągnąć poprzez pozycjonowanie, które jest podstawą działań digital marketingowych.

Pozycjonowanie lub inaczej SEO to proces, który polega na dopasowaniu strony do czynników rankingowych i algorytmów wyszukiwarki. Im lepiej serwis zostanie zoptymalizowany pod tym kątem, tym większą szansę ma na wysokie miejsce w rankingu Google. To z kolei zwiększa szansę na pozyskanie ruchu na stronie i zdobycie klientów.

A czym jest zatem pozycjonowanie w Google Maps? Jak możesz zauważyć na udostępnionym wyżej zrzucie ekranu, na stronie SERP wyświetlają się wyłącznie trzy wizytówki. Aby rozwinąć dłuższą listę, użytkownik musi kliknąć przycisk „Wyświetl wszystkie”. Gdy to zrobi, jego oczom ukaże się długa lista, jednak podzielona na kilka stron – tak jak zwykłe wyniki wyszukiwania. To oznacza, że wizytówki niektórych firm są bardziej widoczne i mają większe szanse na to, że potencjalni klienci je zobaczą. Obecność na jednym z kilku pierwszych miejsc jest zatem bardzo korzystna dla firmy, dlatego przedsiębiorcy często decydują się na pozycjonowanie.

Pozycjonowanie w Google Maps a pozycjonowanie stron – różnice

Pozycjonowanie w Google Maps tak naprawdę różni się niemal wszystkim od zwykłego zwiększania widoczności strony. W obu przypadkach efekt osiąga się za pomocą zupełnie innych działań. Niektórzy twierdzą nawet, że nie istnieje coś takiego jak pozycjonowanie wizytówek i tak naprawdę nie da się tego robić. Nie jest to prawdą. Wprawdzie nie są to typowe działania związane z poprawą pozycji i widoczności, jednak warto zauważyć, że wyniki w Google Maps nie wyświetlają się w porządku alfabetycznym. To oznacza, że jakiś mechanizm musi odpowiadać za ustalanie ich kolejności. Poza tym sama firma Google przedstawiła wytyczne dotyczące wizytówek i zwiększania ich popularności. Jest to jednak znacznie prostszy i krótszy proces niż pozycjonowanie stron.

Na czym polega pozycjonowanie w Google Maps?

Skoro pozycjonowanie w Google Maps nie jest typowym procesem zwiększania widoczności – nie składa się z optymalizacji strony, pozyskiwania linków i upraszczania kodu źródłowego – to na czym właściwie polega? Oficjalne wytyczne Google dotyczące tworzenia wirtualnego profilu pozwalają nam twierdzić, że największe znaczenie ma po prostu jakość wizytówki firmowej. A tę poprawia się przede wszystkim z panelu administracyjnego w narzędziu Google Moja Firma. Tak naprawdę wykorzystując wyłącznie swoje konto utworzone w tym serwisie można stworzyć profesjonalną wizytówkę, która będzie zajmowała pierwsze miejsca w rankingu.

Jak poprawić pozycję w Google Maps?

Nie istnieje oficjalna lista czynników, które bezpośrednio wpływają na miejsce w rankingu. Wiadomo jednak, że w procesie pozycjonowania w Google Maps kluczową rolę odgrywa dbałość o jakość wizytówki firmowej. Ale co to znaczy? Którą wizytówkę można nazwać wartościową, a którą nie? Największe znaczenie ma tutaj odpowiednie uzupełnienie danych. Im będzie ich więcej, tym lepiej.

Nazwa firmy/wizytówki i słowa kluczowe

Pierwsze, o co poprosi Cię system w trakcie optymalizacji wizytówki to określenie nazwy firmy. Powinna być to oficjalna nazwa, jakiej używasz na swojej stronie, w social mediach czy w innych miejscach w sieci. Niektórzy w tym miejscu umieszczają kilka słów kluczowych, jednak nie jest to dobre rozwiązanie. Wprawdzie początkowo może pomóc w uzyskaniu wysokiej pozycji, ale warto wiedzieć, że pozycjonowanie w Google Maps w ten sposób nie jest zgodne z polityką Google. Jeśli wyszukiwarka zorientuje się, że firma narusza regulamin, może ukarać ją banem. Lepiej nie ryzykować i zawrzeć w wizytówce tylko rzeczywistą nazwę firmy, a słowa kluczowymi nasycić inne miejsca np. opis firmy, opisy usług itp.

Kompletne i aktualne informacje

Jak już wiesz, im więcej informacji będzie zawierała Twoja wizytówka, tym lepiej. Jeśli chcesz wyświetlać się wyżej niż konkurencja, uzupełnij wszystkie dane od A do Z. Podstawowe informacje, których nie może nigdy zabraknąć to:

  • nazwa firmy,;
  • rodzaj działalności;
  • adres i numer telefonu;
  • obszar świadczenia usług;
  • godziny otwarcia;
  • oferowane usługi.

Kompletne dane pozwolą Ci dobrze zaprezentować się nie tylko w oczach wyszukiwarki, ale również w oczach użytkowników. Im więcej informacji otrzymają, tym łatwiej będzie im skontaktować się z firmą, dojechać na miejsce czy podjąć decyzję o współpracy. Pamiętaj jednak, aby stale aktualizować dane. Jeśli w Twojej firmie zmieniły się godziny pracy, zmień tę informację w wizytówce i nie wprowadzaj potencjalnych klientów w błąd. Istotna jest również spójność danych – pamiętaj, aby w każdym miejscu w sieci umieszczać dokładnie takie same informacje.

Podpięcie strony internetowej

Wirtualną wizytówkę firmy możesz utworzyć nawet wtedy, gdy nie prowadzisz strony internetowej. System Google nie wymaga tego od przedsiębiorców, a do tego pozwala na wygenerowanie prostej witryny zawierające wszystkie podstawowe informacje. Ale czy takie rozwiązanie jest dobre? Jeśli nie masz innej możliwości – owszem. Jednak prawdziwa, profesjonalna strona może wesprzeć pozycjonowanie w Google Maps. Firma, która prowadzi własny serwis jest przede wszystkim bardziej wiarygodna – zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarki. Poza tym firmowa strona to okazja na pokazanie się w sieci i pozyskiwanie linków. Jeśli jesteś właścicielem witryny, konieczne podepnij ją do wizytówki Google.

Zdjęcia, grafiki i wideo

Zdjęcia i filmy wideo to bardzo ważny element optymalizacji wizytówki. Dzięki nim Twój profil firmowy będzie atrakcyjniejszy, a do tego w ciekawy sposób uzupełnisz informacje. Za pomocą zdjęć możesz pokazać, jakie usługi świadczysz, ale również poinformować potencjalnych klientów, jak dotrzeć do Twojej firmy. Oprócz tego zdjęcie czy logotyp są potrzebne do stworzenia okładki wizytówki. Jeśli zrobisz to kreatywnie, na pewno wyróżnisz się na tle konkurencji.

Warto wiedzieć, że niektóre firmy nie dbają o kompletne uzupełnianie swoich wizytówek. Im więcej informacji, zdjęć, filmów i innych dodatkowych elementów będzie miał Twój profil, tym bardziej wyprzedzisz swoich rywali. Pamiętaj, aby zadbać o wysoką jakość zdjęć i filmów, a także o odpowiednie nazwy plików.

Opinie użytkowników

Opinie i oceny użytkowników w ogromnym stopniu wpływają na pozycję wizytówki. Google na pierwszych miejscach wyświetla firmy, które mogą pochwalić się wysoką oceną i sporą ilością pozytywnych opinii. Co możesz zrobić, oprócz świadczenia wysokiej jakości usług i dbania o relacje z klientami? Zachęcać użytkowników do pozostawiania opinii, zarówno na stronie, po zakończonej współpracy, w wiadomościach e-mail, jak i osobiście.

Pozytywne opinie wspierają pozycjonowanie w Google Maps, a także zachęcają innych do skorzystania z usług firmy. Pamiętaj jednak, że dając użytkownikom możliwość komentowania i oceniania, musisz liczyć się z tym, że pojawią się też negatywne opinie. Co robić w takiej sytuacji? Usuwanie nie jest dobrym pomysłem, ponieważ obniża wiarygodność Twojej firmy. Warto w kulturalny sposób odpowiadać na negatywne komentarze i próbować rozwiązać problemy klientów.

Pozycjonowanie w Google Maps – co jeszcze możesz zrobić?

Wymienione wyżej aspekty to czynności, bez których pozycjonowanie w Google Maps nie mogłoby być skuteczne. Jest to podstawa, którą musisz uwzględnić w swojej strategii. Warto jednak wspomnieć, że nie jest to oficjalny przepis na sukces. Na kolejność wyświetlanych wyników wpływać może również odległość użytkownika od lokalizacji firmy (pierwsze wyświetlą się firmy, które znajdują się bliżej), trafność (jak wizytówka pasuje do wpisywanego hasła), rozpoznawalność (ilość linków i wzmianek w sieci) oraz pozycja strony w wynikach organicznych. Jak widzisz, na większość tych aspektów nie masz wpływu, dlatego warto skupić się na czymś, co możesz kontrolować.

Dodaj pinezkę na mapie

Pinezka pozwala zaznaczyć na mapie Google centralny punkt firmy. Dzięki temu Twoim klientom łatwiej będzie do Ciebie dotrzeć, a wyszukiwarka Google nie będzie miała problemu ze zweryfikowaniem lokalizacji.

Rób to, co podpowiada Google

System Google często podpowiada właścicielom wizytówek, jakie dane jeszcze warto uzupełnić, co dodać i czym podzielić się z użytkownikami. Jeśli chcesz, aby pozycjonowanie w Google Maps było skuteczne, rób wszystko, co podpowiada system Google. Każe Ci dodać więcej informacji o firmie? Dodaj. Chce, abyś udostępnił zdjęcia czy logo firmy? Udostępnij. Zwiększy to Twoją szansę na wysoką pozycję wizytówki, zwłaszcza jeśli konkurencja ignoruje rekomendacje Google.

Uzupełniaj atrybuty

Atrybuty to dodatkowe informacje o Twojej firmie, cechy, które wyróżniają Cię na tle konkurencyjnych przedsiębiorstw. W wizytówce Google może zaznaczyć, że w lokalu oferujesz darmowe WiFi, do budynku można wejść z psem lub że klienci mogą skorzystać z wygodnego miejsca parkingowego.

Korzystaj z funkcji „WPISY”

Na poziomie panelu administracyjnego, w menu bocznym znajduje się zakładka „WPISY”. Pozwala ona tworzyć i publikować posty w obrębie wizytówki. Możesz wybierać spośród kilku szablonów i tworzyć różne typy postów (nowości, oferty, produkty, wydarzenia). Oprócz słów kluczowych, zdjęć, filmów czy grafik, warto podpinać pod posty np. linki do strony firmowej, profilu w social mediach, wpisu na blogu czy materiału wideo w serwisie YouTube.

Bądź aktywny

Pozycjonowanie w Google Maps jest mniej skomplikowane i czasochłonne niż zwiększanie widoczności strony w zwykłych wynikach, jednak mimo wszystko wymaga poświęcenia czasu, i to regularnie. Jeśli będziesz aktywny, Twoja wizytówka będzie stale aktualizowana i rozszerzana o nowe posty, będą pojawiały się opinie, a także Twoje odpowiedzi na nie, to taka wizytówka ma większą szansę na wysoką pozycję. Dlatego pamiętaj, że nie wystarczy stworzyć profilu, uzupełnić kilku danych i zapomnieć o sprawie. Nad wizytówką stale trzeba pracować. Jeśli nie jesteś w stanie poświęcać tyle czasu na uzupełnianie i aktualizowanie wizytówki w Google Maps, dobrym rozwiązaniem może okazać się agencja SEO. Niektóre firmy świadczą usługi związane zarówno z pozycjonowaniem organicznym, jak i zwiększaniem widoczności w Mapach Google. Działanie specjalistów zazwyczaj okazuje się skuteczniejsze, dlatego warto rozważyć współpracę z profesjonalną agencją, zwłaszcza jeśli nie masz wiedzy w zakresie SEO i widoczności w Google Maps.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SEM
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Największe błędy w Google Ads, na które nie możesz sobie pozwolić!

    Największe błędy w Google Ads, na które nie możesz sobie pozwolić!

    Wiele osób popełnia wciąż te same błędy, przez co nie mogą osiągnąć sukcesu w swojej branży. Sprawdź, czy Ty też popełniasz te błędy w swojej kampanii reklamowej!
    TOP 6 korzyści korzystania z Google Ads

    TOP 6 korzyści korzystania z Google Ads

    Promujesz firmę w internecie? Chcesz, aby Twoje reklamy przyciągały do Ciebie nowych klientów? Dowiedz się, jak to osiągnąć dzięki reklamom PPC w Google Ads!
    Jak połączyć strategie SEO i PPC, aby osiągnąć najlepsze wyniki?

    Jak połączyć strategie SEO i PPC, aby osiągnąć najlepsze wyniki?

    Jak połączyć strategie SEO i PPC, aby osiągnąć najlepsze wyniki?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.