Reklama PPC to obok pozycjonowania najważniejszy kanał marketingu cyfrowego. Z takiej formy promocji korzystają obecnie miliony firm na całym świecie – niezależnie od branży i możliwości finansowych. Z jej skutecznością nie można dyskutować. Reklama w tym modelu pozwala precyzyjnie docierać do potencjalnych klientów, jej koszt w pewnym stopniu zależy od reklamodawcy, a co najważniejsze – efekty widoczne są niemal natychmiast.
Na czym polega PPC reklama? Co to jest wynik jakości? Ile kosztuje wdrożenie takiej strategii? Podpowiadamy!
Reklama PPC (Pay Per Click) to reklama rozliczana za kliknięcie użytkownika. Jej nadawca nie ponosi kosztów za samo wyświetlenie – płaci tylko, gdy użytkownik kliknie reklamę, czyli poprzez promowany link przejdzie do strony docelowej. Może ona przybrać postać sponsorowanego linku – wtedy wyświetla się na czołowych miejscach w wynikach wyszukiwania, ale także grafiki czy wideo wyświetlanych w Google Display Network, czyli w sieci reklamowej, do której należą ponad 2 miliony zewnętrznych serwisów.
Obecnie najpopularniejsza jest PPC reklama Google, czyli utworzona za pomocą systemu =Google Ads. Jednak w takim modelu możesz rozliczać się za reklamy również na portalach społecznościowych (Facebook, LinkedIn). Działają one podobnie, jednak różnicą jest obszar wyświetlania komunikatu.
Korzystając z wyszukiwarki Google, bardzo łatwo można zauważyć, że miejsce na linki sponsorowane jest ograniczone. Tak samo wygląda to w sieci reklamowej. A skoro miliony firm korzystają z PPC reklamy, Google musi w jakiś sposób ustalać, kto ma pierwszeństwo. Za to odpowiedzialny jest system aukcyjny, który działa w czasie rzeczywistym – ustala pozycję reklam, gdy użytkownik wpisze przypisane do nich słowo kluczowe.
Istotny jest przede wszystkim ranking PPC reklamy. Co to jest? To wartość służąca do określania pozycji. Składają się na nią:
Warto wspomnieć, że system Google Ads w czasie rzeczywistym ustala ranking PPC reklamy. Cena za kliknięcie oraz jakość komunikatu analizowane są za każdym razem, gdy użytkownik wpisuje w wyszukiwarce przypisane do kampanii słowo kluczowe. Dlatego pozycja reklamy może zmienić się w zależności od jej jakości w danym momencie.
Komu wyświetla się reklama? Linki sponsorowane trafiają do użytkownika na podstawie słów kluczowych przypisanych do danej kampanii. Jednak system pozwala na precyzyjne określenie grupy odbiorców np. ze względu na płeć, wiek, status społeczny, lokalizację, zainteresowania.
Natomiast w sieci reklamowej oprócz wyświetlania banerów na podstawie słów kluczowych, możliwe jest także kierowanie ich na konkretny adres URL lub na serwisy podobne tematycznie do przypisanych do reklamy słów kluczowych.
Nie można jednoznacznie określić, ile kosztuje PPC reklama, cena uzależniona jest przede wszystkim od stawki CPC. Całkowity budżet na kampanię możesz natomiast ustalić samodzielnie. Niektóre firmy przeznaczają na to kilkaset złotych miesięcznie, inne nawet kilkadziesiąt tysięcy.
Jeśli Twój budżet to 1000 zł, a stawka za jedno kliknięcie wynosi 1,50 zł, to możliwe będzie wygenerowanie ok. 666 kliknięć. Gdy budżet się wyczerpie, reklama PPC po prostu przestanie się wyświetlać.
Ważne jest jednak to, że ustalając maksymalną stawkę CPC, trzeba brać pod uwagę działania konkurencji. Jeśli inne firmy zaproponują więcej niż Ty, Twoje szanse na udział w wyświetleniach spadną. Warto wspomnieć, że rzeczywisty koszt kliknięcia jest zazwyczaj niższy niż Twoja maksymalna stawka. To dlatego, że system pobiera tylko taką kwotę, która potrzebna jest do osiągnięcia wymaganego rankingu PPC reklamy. Cena zależy przede wszystkim od konkurencji, branży, popularności słów kluczowych oraz jakości reklamy.
Na konkurencję nie masz wpływu, jednak o jakość reklamy możesz zadbać. Jeśli chcesz płacić mniej, twórz wartościowe, atrakcyjne i angażujące komunikaty, a także zwróć uwagę na jakość strony, do której prowadzą.
PPC reklama Google to jeden z najskuteczniejszych i jednocześnie najczęściej wybieranych sposobów na pozyskiwanie klientów w internecie. Reklamodawca sam decyduje, jaką kwotę miesięcznie chce przeznaczać na działanie reklamy, dlatego z takiej strategii mogą korzystać nawet te firmy, które nie dysponują dużym budżetem.
Jednak kontrola nad budżetem to nie wszystko. Do innych zalet reklamy PPC zaliczyć można:
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.