Remarketing to jedna z najpopularniejszych form reklamy – dzięki niej można dotrzeć do klientów, którzy już wcześniej byli zainteresowani ofertą lub stroną. Od niedawna tego typu działania można prowadzić również poprzez Google Ads. Czym są kampanie RLSA i co warto o nich wiedzieć?
Sam remarketing wyróżnia się przede wszystkim nieco inną grupą docelową reklamy niż w przypadku standardowego marketingu. W tym przypadku przekaz ma trafić przede wszystkim do klientów, którzy wcześniej na przykład odwiedzili stronę firmy – treść takiej reklamy ma skłonić do powrotu i zakupu produktu lub usługi. Takie kampanie mogą być realizowane na wiele sposobów, a jednym z nich jest właśnie RLSA, czyli „Remarketing List for Search Ads” – „listy remarketingowe dla reklam w wyszukiwarce”. To rozwiązanie wdrażane przede wszystkim przez sklepy internetowe, które mogą w ten sposób skutecznie zwiększyć sprzedaż online.
RLSA jest szczególnie ważne dla podmiotów, które wykorzystują narzędzia Google Ads – od kilku lat wyszukiwarkowy gigant oferuje wbudowane wsparcie dla strategii tego typu. Wykonany z użyciem RLSA remarketing pozwala znacząco wpłynąć na poziom konwersji.
Aby odczuć pozytywny wpływ RLSA, należy najpierw dodać do swojej witryny specjalny tag marketingowy, który pozwala „oznaczyć” każdego użytkownika, który odwiedził stronę. Na podstawie tych tagów utworzona zostanie właśnie lista remarketingowa. W pierwszej kolejności będziemy jednak potrzebować konta AdWords. Zestawienie odbiorców można wykonać w sekcji „Zasoby wspólne” – warto także zajrzeć do zakładki „Zarządzanie odbiorcami”. Te dwie funkcje umożliwiają konfigurowanie filtrów, które będą wykorzystywane w remarketingu. Google nakłada pewne ograniczenia związane z długością listy: zestawienie ma minimalną długość tysiąca użytkowników. Od strony technicznej całość opiera się na wykorzystaniu plików cookies, które pozwalają zidentyfikować internautów i sesje otwarte na stronie.
Google daje użytkownikom do dyspozycji trzy typy list:
Wdrażając strategię opartą na RLSA, warto przygotować dedykowane listy zarówno dla stałych, jak i jednorazowych klientów. W ten sposób będziemy mogli wyświetlać spersonalizowane reklamy.
Kampania RLSA jest ważnym elementem strategii marketingowych wielu sklepów internetowych. Remarketing może pomóc nie tylko w ponownym zdobyciu klienta, który już wcześniej odwiedził nasz sklep, lecz także osób, które z różnych powodów przerwały sesję na stronie. Często zdarza się, że po dodaniu produktów do koszyka użytkownik musiał zrezygnować z zakupu, co niekoniecznie wiąże się z brakiem zainteresowania ofertą – w takiej sytuacji warto wdrożyć właśnie remarketing.
Wdrożenie strategii opartej na RLSA może znacząco wpłynąć na konwersję. Istnieje wiele różnych form remarketingu – jedną z nich jest zwiększenie stawki reklam dla odbiorców, którzy odwiedzili sklep internetowy bez dokonania w nim zakupu. Taka strategia remarketingu pozwala przez pewien czas wręcz „bombardować” reklamami, na których będą znajdować się produkty z danego sklepu internetowego. To z kolei może bezpośrednio prowadzić do ponownej wizyty i skorzystania z oferty.
W centrum działania takiej strategii znajdują się listy remarketingowe ze wpisami dla poszczególnych klientów sklepu. Co ważne, takie zestawienie użytkowników można z powodzeniem łączyć z dynamicznymi reklamami, jak również różnymi kampaniami produktowymi.
Wdrożenie strategii RLSA daje wiele możliwości. Możemy między innymi przygotować listę wykluczeń, która służy do ograniczenia wyświetlania reklam dla określonych użytkowników. Takie rozwiązanie najczęściej wykorzystuje się w przypadku klientów, którzy dokonali już zakupu w danym sklepie. W większości przypadków potrzeby zakupowe takiej osoby zostały na pewien czas zadowolone – zobaczenie kolejnej reklamy tego samego sklepu prawdopodobnie nie przyniesie pozytywnych efektów.
Jakie zalety niesie za sobą wdrożenie strategii opartej na RLSA? Jest ich dość dużo – warto przy tym podkreślić, że tego typu kampanie mogą być efektywne przy wielu rodzajach stron i sklepów internetowych. Po pierwsze, listy marketingowe mogą być dostosowywane w dowolny sposób, by dotrzeć do określonej grupy odbiorców. Takie rozwiązanie pozwala znacząco wpłynąć na sprzedaż w sklepie. Poprawnie przygotowany remarketing umożliwia wyświetlanie reklam produktów, przy których istnieje największe prawdopodobieństwo, że odbiorca będzie faktycznie zainteresowany. Dla przykładu, jeśli ktoś przeglądał koszulki w sklepie, remarketing pozwala na wyświetlanie podobnych produktów, chociażby innych T-shirtów.
Taka forma reklamy umożliwia również wprowadzić strategię cross-sellingu. To sprzedaż dodatkowych produktów wraz z tymi, które stanowią główną część transakcji. Przykładem jest sprzedaż obuwia wraz ze skarpetkami, które są dostępne w niższej cenie w momencie dobrania ich do pary butów. Poprawnie skonfigurowana lista marketingowa pozwala ponadto uświadomić konsumenta, że w asortymencie sklepu znajdują się nie tylko buty, lecz także akcesoria do obuwia – na przykład olej do impregnacji skóry czy wkładki do butów.
Warto pamiętać, że RLSA pozwala zachęcić też klientów, którzy od dawna nie wchodzili na naszą stronę. Spersonalizowane reklamy, które mają poinformować o danej ofercie wraz z możliwymi promocjami, mogą ponownie wzbudzić zainteresowanie sklepem. Klient, który po raz kolejny wejdzie na stronę sklepu, będzie bardziej skłonny do zrobienia zakupów w miejscu, w którym dokonał już transakcji, odnosząc pozytywne wrażenia z tego procesu.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: systemol.com, techifull.com
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.